Standaard. Moet hier geen bus in?

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Standaard. Moet hier geen bus in?

Ongelezen bericht door Franky » 19 jan 2014, 17:33

beste mensen,

Iets wat bij al enige tijd opviel is dat mijn 99z zo wankel staat op zijn standaard. Vandaag heb ik het standaard maar eens gedemonteerd.

Afbeelding

Na demonteren van het standaard zag het er zo uit.

Afbeelding

Afbeelding

Hoort dit? Er zit dus geen bus in! Er zit nu een 8mm bout in een 11mm gat! Geen wonder dat de bromfiets zo wankel staat. Als er een bus in zou moeten dat moet hij volgens mij de volgende afmetingen hebben.

d=8mm
D=11mm
L=49.5 of 50mm

Als die erin hoort, kan ik die nog ergens krijgen?

Grt,

Frank

GROENEKAN
Berichten: 3766
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Standaard. Moet hier geen bus in?

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 19 jan 2014, 17:41

Als die erin hoort, kan ik die nog ergens krijgen?

Grt,

Frank


Ja, bijna zeker bij Harrie.

GROENEKAN
Berichten: 3766
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Standaard. Moet hier geen bus in?

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 19 jan 2014, 17:42

Word je gesponsord door de bandenfabrikant ?

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Standaard. Moet hier geen bus in?

Ongelezen bericht door AGB » 19 jan 2014, 18:40

Als er geen in hoort er zelf een maken en gelijk vetnipels op maken
Met een draaibank moet het wel gaan
Wat ook een oplosing is een kunstof strip van bepaalde dikte 1.5 mm en die er
Binnen in maken ,de strip verwarmen goede omtrek meeting goed kunstof kan
Behoorlijk slijt vast zijn en roest niet

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Standaard. Moet hier geen bus in?

Ongelezen bericht door Franky » 19 jan 2014, 20:09

Ik zal eens contact opnemen met Harrie.

Nee, ik wordt niet gesponsord door een bandenfabrikant :lol:
Maar zeg nou zelf, wat liggen er gruwelijk stoere banden op! Ik heb er ook vandaag weer van genoten. Ze vallen echt enorm op 8-) Of ze een beetje rijden weet ik niet.

Vetnippels erin? Ik heb bij een moderne scooter de bus compleet aan gort gereden. Helaas kwam dit door trillingen en dan zal dat vet toch niet zo veel helpen denk ik. Overige slijtage lijkt me gering of niet soms?
Overigens moet je dan een vetnippel maken op de bout die er door gaat. Niet op de bus ;)
Kunststof is inderdaad een leuk alternatief. Met name omdat die bussen compleet vast kunnen roesten. Ergens ben ik daarom wel blij dat de bus er niet in zit. Zijn we ook van dat probleem af. Ik ben al helemaal blij dat met frame of standaard niet gescheurd is. Dus geen laswerk! :D Al moet dit nog verder onderzocht worden.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Standaard. Moet hier geen bus in?

Ongelezen bericht door Polle » 19 jan 2014, 21:18

Hallo Franky

hier moet inderdaad een bus in
Ik hoop dat Harrie er nog heeft want deze spullen worden moeilijk te vinden

Gr Polle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Standaard. Moet hier geen bus in?

Ongelezen bericht door Franky » 19 jan 2014, 21:50

Desnoods maak ik hem zelf. Dat heeft alleen niet de voorkeur want dat gaat maaaaaanden duren voordat ik daar aan toe kom :(

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Standaard. Moet hier geen bus in?

Ongelezen bericht door Harrie » 19 jan 2014, 23:51

Polle schreef:Hallo Franky

hier moet inderdaad een bus in
Ik hoop dat Harrie er nog heeft want deze spullen worden moeilijk te vinden

Gr Polle
Ik heb inderdaad nog e.e.a. liggen.
Een groot probleem zal het nooit worden, want die geharde bussen (en veredelde bouten) zijn prima na te maken.
Voor iemand die pas met zijn hobby begint en geen ervaring heeft met warmtebehandelingen is het een ander verhaal.

De processtappen zijn:

[*]Boren van een gat in uitgegloeid stafmateriaal
[*]Buitendiameter draaien
[*]Harden bus
[*]Laag-ontlaten
[*]Galvanisch verzinken

Dat verzinken betekent: gewoon in de emmer doen met "nog te verzinken onderdelen".
Het resultaat is uiteindelijk een mooie geharde bus. De bouten kun je weer afleiden van andere M7-bouten, die Motobécane soms toepaste.

Harrie

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Standaard. Moet hier geen bus in?

Ongelezen bericht door Harrie » 20 jan 2014, 01:05

Toevallig liep ik vanavond tegen een Marktplaats aanbieding aan, waarin een standaardbout werd aangeboden.
Mooi als voorbeeld, waarom het vaak misgaat.
De bout gaat roesten en op den duur vastzitten in de bus. Door het vele bewegen van de bout raakt de moer los en de standaard scharniert vervolgens in de gaten van de standaard. De standaardgaten leuteren dan uit evenals de standaardbout.
Een constructie die voor verbetering vatbaar is. Klopt toch Franky? :D
Harrie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Standaard. Moet hier geen bus in?

Ongelezen bericht door Franky » 20 jan 2014, 18:37

Klopt. We zetten er vanaf heden een lager in :lol: :lol:

Dit had ik nog niet gezien. Wel dat het standaard het verloor van de bout. Krijg je een zelfde effect alleen dan in je standaard.

Maar zijn die bussen gehard? Dat had ik niet verwacht.

Typisch dat je zegt dat er een M7 bout in moet. Bij mij zat er een M8 in. Volgens mijn handleiding moet dat inderdaad M7 in. Heb ik weer prutswerk ontdekt? :x
Er doemt een spookbeeld op: de gaten van het standaard waren uit gelubberd. Ach, dan doen we er een M8 in. Hè wat vervelend, die past niet in de bus. Ach, laat je die toch weg.

Ik ga eerst eens uitzoeken wat hier gebeurd is.

sleurhut
Berichten: 33
Lid geworden op: 16 okt 2013, 19:55

Re: Standaard. Moet hier geen bus in?

Ongelezen bericht door sleurhut » 20 jan 2014, 23:19

Heb momenteel hetzelfde probleem, ga een gat boren in de buitenhuls. Smeernippel erin en dan een nieuwe bus maken waar de bout in draait.

De banden die je trouwens gemonteerd hebt zitten zijn de befaamde (beruchte?) swallow roadstars, staan bekend om het feit dat ze bij het minste of geringste spatje regen hun grip verliezen en je vrij snel omgaat in de bochten.daarnaast staan er bekend om dat ze op den duur uit mekaar wapperen, de hieldraad vliegt er uit. Denk dat het wel meevalt als je er rustig mee doet.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Standaard. Moet hier geen bus in?

Ongelezen bericht door Franky » 21 jan 2014, 17:37

Jeeytje! Dank voor de waarschuwing omtrent de banden. Ik heb even wat gegoogled en wat je dan tegenkomt is behoorlijk afschrikwekkend! Ik denk dat ik ze er af ga halen. De voorband is überhaupt stuk (te lang op een lege band gestaan). Wel jammer, die witte letters en grof profiel zien er erg gaaf uit. Alleen hier durf je niet mee te rijden. Zeker niet op zo'n snel ding als die 99z.

sleurhut
Berichten: 33
Lid geworden op: 16 okt 2013, 19:55

Re: Standaard. Moet hier geen bus in?

Ongelezen bericht door sleurhut » 21 jan 2014, 18:04

Zou persoonlijk een mooie set michelins monteren zoals de M45, super kwaliteit band die gebouwt is om hard mee te rijden maar er toch nog redelijk uitziet als een straatband. het sportievere broertje ervan word veel gebruikt bij de racers. Heb zelf onder zowel de mobylette als de puchs deestone zitten. Een goedkoop merk waarvan de prestaties best goed te noemen zijn. slijtvastheid zit ook wel goed rij er al ruim een jaar mee rond en ze zijn heel iets aan het slijten nu.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Standaard. Moet hier geen bus in?

Ongelezen bericht door Franky » 01 feb 2014, 17:21

Ik heb het standaard er weer eens onderuit gehaald voor verder onderzoek. Dit trof ik aan.

Gat aan de boutkop zijde heeft een diameter van 11.5mm
Afbeelding

Gat aan de andere zijde heeft een diameter van 8-8.5mm (uit gelubberd gat)
Afbeelding

Hoe hoort dit origineel in elkaar te zitten? Er hoort een M7 in. Meneer beun de haas heeft een gat waarschijnlijk opgeboord. Maar dat gat van 11.5mm snap ik totaal niet. Steekt de bus aan die zijde door het standaard heen ofzo?

Een andere vraag is, wat doen jullie met zo'n standaard? Hij moet overduidelijk even een poedercoat krijgen. Op de plekken waar je standaard de grond raakt is die coating er zo weer af. Weten jullie daar iets slims voor?
Afbeelding

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Standaard. Moet hier geen bus in?

Ongelezen bericht door AGB » 01 feb 2014, 21:20

Voor de onderkandt kan je kijken bij een bouwmarkt dopen voor stoelpoten uitwendig ,op lengte af zagen de dopen
Mischien de dopen wat warm maken met een brander om ze er op te krijgen of vast (lijmen)
De 2 gaten dicht maken ( lassen met op vulling)en op nieuw op de goede maat uit boren
En als het mogelijk is een vet nipel maar dat is maar net waar je voor kiest

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Standaard. Moet hier geen bus in?

Ongelezen bericht door AGB » 01 feb 2014, 21:28

Vetnipel zal waarschijnlijk niet pasen of deze zal op de zijkant moeten van de as
Dat is wat meer werk met een heele dune boor ,van af fabriek zit er ook niets op toch?

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Standaard. Moet hier geen bus in?

Ongelezen bericht door Polle » 02 feb 2014, 07:58

Hallo Franky

Dit is het lot van een staander dat de verf er snel vanaf gaat telkens je hem gebruikt
Bij mijn mobysport zit er een zijstukje op de staander die net onder de lange uitlaat vandaan komt hierover zit een kunststof buisje geschoven.
Daardoor gebruik je Alleen maar het buisje om hem op de staander te zetten
En zoals AGB al zij de boel dicht lassen opnieuw boren onderkant het plaatje er af slijpen en een nieuw rond plaatje er onder lassen bijslijpen en opnieuw de gaten boren, bus in het frame originele bout er in en de boel spuiten of laten poeder coaten .
En dan achteraf regelmatig smeren

Gr Polle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Standaard. Moet hier geen bus in?

Ongelezen bericht door Franky » 02 feb 2014, 10:45

Dank voor de antwoorden. Als het makkelijk kan met een vetnippel, dan zet ik er misschien een op. En anders maar niet.

Ik mis nog wel 1 antwoord. Wat had de diameter van de gaten in het standaard moeten zijn? Allebei 7mm? Zoals gezegd vind ik het 11.5mm gat ronduit vreemd. Ik krijg haast het idee dat dat wel zo hoort :roll: Ik zie geen reden waarom een vorige eigenaar dat gat op zou boren naar 11.5mm.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Standaard. Moet hier geen bus in?

Ongelezen bericht door Harrie » 02 feb 2014, 13:13

Borstbout-constructie?

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Standaard. Moet hier geen bus in?

Ongelezen bericht door Franky » 02 feb 2014, 13:38

M7 borstbout? Dat zou echt dramatisch zijn :lol:
Ik krijg zelf het gevoel dat de bus die het frame gaat aan 1 zijde ook door het standaard hoort te gaan. Ik had de bus bepaald op rond 11mm buitendiameter. Dus dat zou kunnen.

Ik had eigenlijk verwacht dat dit standaard op veel modellen gebruikt is. Is dit weer eens niet het geval?
Een ander iets wat ik me blijf afvragen is welk onderdeel nou origineel waar omheen draait. Draait de bout in de bus? Of draait je standaard om de bout? Wat zou het zijn :roll:

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Standaard. Moet hier geen bus in?

Ongelezen bericht door Harrie » 02 feb 2014, 13:48

De bout hoort in de bus te draaien; in de praktijk draait de bout vaak om de standaard.
Dit is een zwakke constructie, want ik heb al erg veel standaarden moeten dichtlassen en aan de onderkant moeten voorzien van dikke massieve plaatjes van 5 mm dik.
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Standaard. Moet hier geen bus in?

Ongelezen bericht door Franky » 02 feb 2014, 16:31

Juist. Dan klopt dat 11.5mm gat dus totaal niet. Het kan niet zijn dat de bus daar doorheen steekt want dan draait het standaard om de bus. Een borstbout vind ik ook wat onwaarschijnlijk. Dan weet ik wat me te doen staat. Er moet het nodige verlast gaan worden aan dit ding.

Bij mijn scooter hadden ze trouwens een lipje om de boutkop zitten zodat hij wel moet meedraaien met je standaard. Dit systeem ga ik misschien ook toepassen hier.

bessels
Berichten: 163
Lid geworden op: 06 feb 2011, 22:15
Woonplaats: Ugchelen Nederland
Locatie: ugchelen [apeldoorn]

Re: Standaard. Moet hier geen bus in?

Ongelezen bericht door bessels » 02 feb 2014, 23:36

hey franky.

Gewoon even een ruimer van 11 mm door het gat in het frame ,dan een bus draaien van d 8 mm D 11 mm en l 49,5 mm,gaten in de standaard dicht lassen en nieuwe 8 mm gaten in boren[wel in lijn anders gaat hij scheef staan]en een bout van 8 mm monteren[kan je goed vast zetten]en alles goed invetten met koper vet.
Zo deed ik dat vroeger bij standaard reparaties altijd,en nu na ong 50 jaar nog steeds bij mijn rest mobylettes.
gr bessels

Plaats reactie