Velgen en wielen

Rinosaure
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 sep 2014, 12:05

Velgen en wielen

Ongelezen bericht door Rinosaure » 15 sep 2014, 12:27

Ik heb een EEG-tje uit 1965. Vroeger, in de jaren '70, heb ik ook een dergelijke brommer gehad en die later ingeruild voor een Tomos 4L. Toen ik een jaar of 15 geleden een EEG-tje in de buurt te koop zag, kriebelde het toch wel weer. Eigenlijk wel leuk om daar af en toe nog eens aan te sleutelen, zoals vroeger, en op te rijden (in die volgorde). En misschien ook nog wel leuk voor als mijn kinderen wat groter zijn (wat inmiddels het geval is).
De brommer is sindsdien opgeknapt, niet gerestaureerd, en loopt goed. Het enige wat mij nog stoorde waren de wielen. Die waren geroest. En op sommige plaatsen zelfs doorgeroest ! Hoe lang zou het duren tot ik door een kuil zou rijden en door het wiel zou zakken ? Op zoek naar nieuwe wielen dus. Of in ieder geval goede velgen. Dat heeft meer dan 10 jaar geduurd. Nergens te vinden. Ook niet op vakantie in Frankrijk in bromfietswerkplaatsjes. Het kan natuurlijk zijn dat ik niet goed kan zoeken, maar toch.
En nu is er "De 2wieler-hobbyist" van Peter Broekmans in Meijel (www.de2wieler-hobbyist.nl). Twee nieuwe velgen van Radaelli: 15" diameter, velgbreedte ongeveer 30 mm, bol profiel zoals het hoort, 28 gaten voor / 36 gaten achter. Zomaar te koop !!!
Ik heb intussen nieuwe wielen gemaakt voor mijn EEG-tje en het ziet er prachtig uit, helemaal zoals het hoort ! Dus als je nieuwe velgen zoekt, nu weet je waar ze te koop zijn !

Hartelijke groeten, Rinus.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Velgen en wielen

Ongelezen bericht door ruudk » 15 sep 2014, 21:28

Hartstikke mooi Rinus!
Ik ben nu wel benieuwd geworden naar hoe het eruit ziet, zou het nog lukken om eens een foto-tje te plaatsen?
Groet,
Ruud

GROENEKAN
Berichten: 3764
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Velgen en wielen

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 15 sep 2014, 22:29

Rinosaure schreef:Ik heb een EEG-tje uit 1965. Vroeger, in de jaren '70, heb ik ook een dergelijke brommer gehad en die later ingeruild voor een Tomos 4L. Toen ik een jaar of 15 geleden een EEG-tje in de buurt te koop zag, kriebelde het toch wel weer. Eigenlijk wel leuk om daar af en toe nog eens aan te sleutelen, zoals vroeger, en op te rijden (in die volgorde). En misschien ook nog wel leuk voor als mijn kinderen wat groter zijn (wat inmiddels het geval is).
De brommer is sindsdien opgeknapt, niet gerestaureerd, en loopt goed. Het enige wat mij nog stoorde waren de wielen. Die waren geroest. En op sommige plaatsen zelfs doorgeroest ! Hoe lang zou het duren tot ik door een kuil zou rijden en door het wiel zou zakken ? Op zoek naar nieuwe wielen dus. Of in ieder geval goede velgen. Dat heeft meer dan 10 jaar geduurd. Nergens te vinden. Ook niet op vakantie in Frankrijk in bromfietswerkplaatsjes. Het kan natuurlijk zijn dat ik niet goed kan zoeken, maar toch.
En nu is er "De 2wieler-hobbyist" van Peter Broekmans in Meijel (http://www.de2wieler-hobbyist.nl). Twee nieuwe velgen van Radaelli: 15" diameter, velgbreedte ongeveer 30 mm, bol profiel zoals het hoort, 28 gaten voor / 36 gaten achter. Zomaar te koop !!!
Ik heb intussen nieuwe wielen gemaakt voor mijn EEG-tje en het ziet er prachtig uit, helemaal zoals het hoort ! Dus als je nieuwe velgen zoekt, nu weet je waar ze te koop zijn !

Hartelijke groeten, Rinus.
Goed werk Rinus en leuk dat de wielen naar je zin zijn.

Ook ik heb een paar jaar geleden bij Peter dezelfde velgen gekocht en door hem laten spaken. Hij heeft iets dikkere spaken toegepast. ben er nog steeds blij mee. heb dit overigens toen direct gemeld op dit onvolprezen Forum.

Groet, Joop

Rinosaure
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 sep 2014, 12:05

Re: Velgen en wielen

Ongelezen bericht door Rinosaure » 16 sep 2014, 15:58

Correctie: het gaat natuurlijk om 19" velgen (geen 15"); bandenmaat 19x2 (of oude aanduiding: 23x2).

De foto: die plaats ik binnenkort. Momenteel ligt de Moby nog uit elkaar. Bij het willen monteren van de nieuwe wielen viel me op dat de tank intussen intern wel erg aan het roesten geslagen was. Die ontroest, binnenkant gecoat, en buitenkant wordt nu opnieuw gespoten (staat in de spuitplamuur, straks aflakken). Als alles weer in elkaar zit komt die foto !
Ben even in de verleiding geweest om alles dan maar te gaan restaureren. Zou ook wel gaaf zijn: de chromen accenten opnieuw verchromen, alles schuren en spuiten. Alles weer als nieuw. Ook weer een mooi moment om alle techniek uit elkaar te halen, schoon te maken, te smeren etc. Maar nu toch maar even niet. Misschien deze winter, wie weet.

Ik heb zelf ook iets dikkere spaken gemonteerd. Is inderdaad een mooi geheel geworden. Zelf wielen spaken en richten is niet eens zo heel moeilijk. Misschien wijd ik daar binnenkort nog eens een post aan. Ik vind het leuk om dingen zelf te doen. Houdt de hobby betaalbaar en geeft meer voldoening.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Velgen en wielen

Ongelezen bericht door Harrie » 16 sep 2014, 18:13

Rinosaure schreef: Ik vind het leuk om dingen zelf te doen. Houdt de hobby betaalbaar en geeft meer voldoening.
Dat is het niet alleen: sommige onderdelen zijn niet meer te koop en dus moet je ze zelf maken.
Eventueel ontwikkel je die onderdelen samen met anderen. Dit zal in de toekomst steeds vaker gebeuren.
Harrie

Plaats reactie