tips om roest weg te halen??

rens
Berichten: 22
Lid geworden op: 27 sep 2015, 21:32
Locatie: Apeldoorn

tips om roest weg te halen??

Ongelezen bericht door rens » 12 okt 2015, 21:51

Ik ben druk bezig om alle te spuiten delen van mijn eeg klaar te maken voor de primer. Ik heb het frame en wat kleine zij schermen al helemaal geschuurd en ben nu bezig met de spatborden die vooral aan de binnenkant heel roestig zijn.

Nu ben ik druk bezig met de roest er af schuren en dat is een behoorlijk karwei. Ik vroeg mij af of er nog andere goede (goedkope) manieren zijn om roest goed en snel weg te krijgen. Een kennis begon al over werken met zwavelzuur maar daar heb ik denk ik toch te weinig ervaring voor.

Zijn er binnen het forum restaurateurs met goede tips???
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

rens
Berichten: 22
Lid geworden op: 27 sep 2015, 21:32
Locatie: Apeldoorn

Re: tips om roest weg te halen??

Ongelezen bericht door rens » 12 okt 2015, 21:54

Misschien zouden nieuwe spatborden ook een optie zijn, maar zijn er nog leden die die op voorraad hebben liggen en hoeveel kost mij dat dan ongeveer??
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: tips om roest weg te halen??

Ongelezen bericht door loe » 13 okt 2015, 01:58

ronde staalborstelschyf voor op de flex,dan vliegt t eraf,en op youtube staat vast wel iets,cola met zilverpapier of zoiets mafs,alser echt kleine gaatjes doorheen zyn gevreten,zou ik goede gebruikte scoren

m.vandervet
Berichten: 137
Lid geworden op: 02 mei 2011, 16:50

Re: tips om roest weg te halen??

Ongelezen bericht door m.vandervet » 13 okt 2015, 07:18

Een bloembak gevuld met warm/heet schoonmaak azijn doet ook wonderen. Niet kokend want dan vervormt het plastic.
De spatborden en zij schermen kun je dan in gedeelte in de bloembak doen en ontroesten. Je ziet meteen de inwerking.
Schoonmaak azijn is goedkoop, na afkoeling kun je het proces herhalen.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: tips om roest weg te halen??

Ongelezen bericht door AGB » 13 okt 2015, 08:40

In die omgebogen randen van een spatbord kom je niet met een staalbostel , sitroen zuur lost roest op
Maar heb je niet de middelen om een groot ging in te doen dan is er nog een mogelijkheid dat heet fertan een verf wat roest
Om zet , eerst de roest vochtige maken met water niet drijfnat dan de fertan er op of in die randen waar je normaal niet
Bij komt ishet dan weer gemakkelijk om water in en uit te laten lopen daarna er fertan door laten lopen
Waar kan de op gedroogde fertan na 48 uur weer weg halen en bij zware roest nog een keer herhalen,
Daar na verfen dus ook de verf weer door de randen van het spatbord laten lopen

Er zijn meerdere merken roest om zetters maar niet allemaal even goed , ik gebruik fertan al 30 jaar naar tevredenheid, ook in holle ruimtes waar je normaal
Niet bij komt , vind het aleen vreemd dat het
Reageert met water doe je dat niet of niet goed dan is er het resultaat ook na,

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1278
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: tips om roest weg te halen??

Ongelezen bericht door australman » 13 okt 2015, 09:03

Hoi,

Natuurlijk is het verleidelijk om een paar nieuwe/betere spatborden op de kop te tikken.Maar waarschijnlijk vind
je het dan toch zonde(terecht)om de oude weg te gooien,dus toch maar opknappen lijkt mij.
Zelf ontroest ik zoveel mogelijk met de handstaalborstel en daarna behandelen met Fertan,net zoals AGB.

Hans

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: tips om roest weg te halen??

Ongelezen bericht door Franky » 13 okt 2015, 17:55

Elektrolytisch ontroesten is ook nog een optie. Makkelijk thuis te doen en werkt erg goed. Alleen dan moet je wel een beste opstelling bouwen. Velgen zijn best groot.

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1278
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: tips om roest weg te halen??

Ongelezen bericht door australman » 13 okt 2015, 19:27

Klopt,electrolytisch ontroesten werkt perfekt.Zeker voor het ontroesten van de binnenkant van benzinetanks de ideale methode.

Hans

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: tips om roest weg te halen??

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 03 jan 2017, 12:20

Ik ben de laatste tijd bezig geweest met mijn benzine tank van de sp93. Er heeft 4 weken schoonmaakazijn in gezeten. Ik heb er voor gekozen (voorlopig)geen coating te gebruiken. Ik ben tevreden met het resultaat de tank is voor 95% schoon. De tank staat nu op zolder met een laagje aspen. Om de paar dagen schud ik de tank een keer zodat alles lekker vet blijft. Als de temperaturen weer wat stijgen monteer ik de tank weer op de brommer. Vul hem met mengsmering en plaats een goed brandstoffilter.
Kosten: 10 maal 40 cent :D :D

Om de tank te drogen na het cleanen met de stoomcleaner heeft ie 45 min in de volgende positie op het aanrecht gelegen:
https://www.youtube.com/watch?v=dDmrb9_WNsg

gr J E
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door JanmobyEvert op 03 jan 2017, 12:31, 2 keer totaal gewijzigd.

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: tips om roest weg te halen??

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 03 jan 2017, 12:21

Zo zag de tank er uit
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: tips om roest weg te halen??

Ongelezen bericht door Franky » 03 jan 2017, 20:14

Ik vraag me toch wel af hoe snel dit weer gaat roesten. Er is nu echt geen enkele bescherming meer over :(

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: tips om roest weg te halen??

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 03 jan 2017, 20:28

Franky schreef:Ik vraag me toch wel af hoe snel dit weer gaat roesten. Er is nu echt geen enkele bescherming meer over :(
We gaan het meemaken. Ik probeer het een jaartje en kijk dan wel wat ik doe. Ik weet wat de ervaringen hier op het forum zijn..... Origineel zit er ook geen bescherming in. Ik hoop dat de olie in de benzine en een volle tank voor genoeg bescherming tegen roest zorgen.
p.s. Ik heb pas een tank gezien waar de coating los in zat ;)
gr J E

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: tips om roest weg te halen??

Ongelezen bericht door Franky » 03 jan 2017, 21:12

:lol:
Als je de coating maar slecht genoeg aanbrengt laat hij zeker los ja :mrgreen:

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: tips om roest weg te halen??

Ongelezen bericht door Polle » 08 jan 2017, 21:26

Volgens mij zit er degelijk een product in de tanks waarvan sommige modellen nooit roest vertonen.
De av85 is er een die ik al een aantal keren zag passeren en nooit roest in de tank had.

Gr Polle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: tips om roest weg te halen??

Ongelezen bericht door Franky » 09 jan 2017, 17:52

Ik had dat gevoel ook al. Volgens mij zit er wel degelijk bij op zijn minst sommige modellen een coating in de tank. Ook bij mijn 99z zie ik een soort grijze coating onder totaal mislukte 2de coating zitten.

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: tips om roest weg te halen??

Ongelezen bericht door MobyJet » 11 jan 2017, 19:07

De EEG spatborden van de tuinbrommer zijn beschikbaar. Geen idee of die minder roest heeft aan de binnenkant.
Ik wil hem binnenkort uit elkaar halen en dan 1 doos bruikbare onderdelen bewaren. Grote delen moeten dan snel weg ivm ruimtegebrek.

Brommer is aan het forum gedoneerd, dus onderdelen ter overname naar eigen inzicht ;)

download/file.php?id=4588&mode=view

Plaats reactie