Schroefdraad trapper

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Schroefdraad trapper

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 06 nov 2015, 14:30

Beste,

vanmorgen stapte ik op de moby voor een klein rondje, toen ik opmerkte dat m'n voet niet lekker op de rechter trapper stond.
Don't ask me why, but it happened. Het lijkt erop dat de trapper er in eerste instantie een stukje uit is gedraaid o.i.d. en vervolgens (door het aantrappen, starting struggles..) een 'rondje heeft overgeslagen' om het zo maar te zeggen. Jullie merken: ik weet in deze situatie niet zo goed hoe ik het moet verwoorden, maar aan de hand van de foto's zal het snel duidelijk worden.

Afbeelding
Afbeelding

Mijn vraag: heeft iemand een idee hoe ik dit los ga krijgen? Het zit namelijk muurvast, en door de aparte vorm van de crank, lukt het me in ieder geval niet m.b.v. de bankschroef..
In het ergste geval koop ik wel een nieuwe crank + trapper (Is voor een AV50. Dus mocht iemand dit bezitten, a.u.b. even reageren voor het geval dat, bij voorbaat dank).

Alvast bedankt,
Marco

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1862
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: Schroefdraad trapper

Ongelezen bericht door mobydilz » 06 nov 2015, 15:22

Raar geval, Dit lijkt allen te kunnen als je cranck op het puntje uitscheurt en er zo ruimte komt voor het "kwispelen"van
het pedaal. Of draad in je cranck was volkomen gaar waardoor het pedaal uit min of meer uit valt.
Kun je er met een pedaalsleutel grip op krijgen om hem er min of meer uit te draaien? Let wel op of je met
linkse of rechtse draad te maken hebt!
De draad van je pedaal ziet er nog redelijk uit lijkt me. Op de foto lijkt het linkse draad die je rechtsom moet losdraaien.
Kan het een keer zover komen, dan is er iets aan vervanging toe lijkt me.
sterkte ermee. mobydilz

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Schroefdraad trapper

Ongelezen bericht door Harrie » 06 nov 2015, 17:41

Trappers zijn glashard; dus de crank heeft een tik gehad.
Lijkt mij niet zo moeilijk om met wat kruipolie de boel los te krijgen.
Demonteer eventueel even de trapas, zodat je de crank kunt opspannen in een bankschroef.
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Schroefdraad trapper

Ongelezen bericht door Franky » 06 nov 2015, 18:18

Is inderdaad langzaam losgekomen en toen hij met te weinig draad nog vast zat ben je er doorheen getrapt. Tot ziens schroefdraad :lol:

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1280
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: Schroefdraad trapper

Ongelezen bericht door australman » 06 nov 2015, 20:46

Hoi,

Misschien gewoon weer vastdraaien en met een bescheiden lasje aan de achterzijde borgen,kun je weer jaren vooruit.

Hans

JanmobyEvert
Berichten: 2003
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Schroefdraad trapper

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 06 nov 2015, 22:50

Drupje loctite

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Schroefdraad trapper

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 07 nov 2015, 00:16

Zoals het nu zit wil ik het in ieder geval niet laten. Buiten het feit dat me dit (toch) onveilig lijkt, zit het absoluut niet prettig.
Je trapt met een 'scheve' voet.

De crank is los van de trapas, maar toch krijgt ik 'm niet lekker vast in de bankschroef.
Op de trapper zit linkse draad, dat had ik al gecheckt.
Het schroefdraad leek me inderdaad, zoals Frank al aangaf, vrij erg beschadigd helaas :(
Nog even denken wat ik hieraan ga doen.. Toch nog maar eens proberen los te krijgen met WD40.
Iemand nog een (mooi) setje liggen, met zo'n trapper?

Ik vind het zelf wel vreemd dat het juist de rechter trapper is, in plaats van de linker. De rechter trapper 'gebruik' ik vrijwel nooit.
Slechts als ik de moby - een enkele keer - aan moet trappen wordt er kracht op gezet. 'Kicken' doe ik altijd (zoals vrijwel iedereen denk ik) aan de linkerzijde.

Grt,
Marco

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Schroefdraad trapper

Ongelezen bericht door Harrie » 07 nov 2015, 04:19

Zet de maten van de crank op het forum; misschien heeft iemand iets passends liggen.
De trapper is waarschijnlijk nog bruikbaar.
Harrie

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Schroefdraad trapper

Ongelezen bericht door AGB » 07 nov 2015, 12:07

Dat is met geweld gegaan dus moet het met het zelfde geweld weer terug en dat zal wel weer veel moeilijker gaan
Voor dat het weer recht komt , heel zal het draad er wel niet mee weg kommen , zwaare banksroef en een grote hamer.
En veel geluk, anders de krank met traper mee naar de beus en een ander uit zoeken, dat moet wel lukken met
Zo een groot aanbod van mobylette onderdelen,

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Schroefdraad trapper

Ongelezen bericht door Harrie » 07 nov 2015, 16:51

AGB schreef: En veel geluk, anders de krank met traper mee naar de beus en een ander uit zoeken, dat moet wel lukken met
Zo een groot aanbod van mobylette onderdelen,
Maar kisten met cranks zijn erg zwaar en er is zoveel variatie; bovendien hebben de bezoekers vaak geen voorbeeld bij zich. Veel standhouder laten dat soort zware onderdelen dus lekker thuis liggen; tenzij er een gerichte vraag komt. Neem dus de moeite om een schets te maken en plaats deze op het forum, dan wordt de kans nog groter dat je deze binnen 14 dagen in huis hebt.
Harrie

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Schroefdraad trapper

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 09 nov 2015, 11:53

Bedankt voor de reacties,

Inmiddels is ze weer back in business.
M'n oude man heeft zich weer eens bewezen,
door de crank met behulp van de bankschroef in twee plaatjes MDF te 'persen' stond deze muurvast. Tja.. aan die mogelijkheid had ik zo snel nog niet gedacht. Aldoende leert men..
Vervolgens was de trapper met aardig wat kracht wel los te draaien. De draad was enigszins beschadigd, maar we besloten het er maar op te wagen. Voldoende smeervet op de draad en gaan.
Ging er zonder veel problemen zo weer in en zit weer goed vast.
Ik ben weer helemaal happy :)

Marco

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Schroefdraad trapper

Ongelezen bericht door Harrie » 09 nov 2015, 13:13

Mocht de draad in de crank toch teveel beschadigd zijn, dan bestaat ook nog de mogelijkheid om de crank te verbussen.
Harrie

Plaats reactie