Grote zadels

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Grote zadels

Ongelezen bericht door Harrie » 27 aug 2016, 20:55

In de rubriek "Gezocht" hebben we onlangs van gedachten gewisseld over grote zadels i.p.v. een buddy seat.
Sommigen vinden de buddy seat mooier en praktischer en anderen geven de voorkeur aan een groot zadel.

De reden van dat bericht was onderstaande boodschap:

Tijdens mijn ritten afgelopen tijd in Frankrijk ben ik toch tegen een aantal zaken aangelopen, die ik bij de volgende solotocht anders ga aanpakken. Als je solo rijdt heb je de neiging om vooral kilometers te maken. Een pauze nemen om even te rusten doe je dan te weinig.
Een serieuze beperking was de buddy seat. Hoewel deze verbreed was kreeg ik toch last van mijn zitvlak .
Ik ben dus op zoek naar een groot zadel dat de druk beter verdeeld. Eventueel eentje gevuld met gel.
Heeft iemand ervaring met een goed zadel?


Ik had een MBK-zadel gevonden uit 1985, maar achteraf was ik niet tevreden.
Als 16-jarige heb je een smal zitvlak, maar naarmate je ouder wordt, zie dat je zitvlak breder wordt; bovendien word je zwaarder.
Toch weer aan het zoeken geslagen en door een vriend werd ik op JV-motors gewezen en hun assortiment zadels.
http://www.jvmotors.nl/c-2267939/zadels/
Vandaag de brommer in de bestelbus geladen en naar Zwartsluis gereden. Daar hebben we staan te passen en meten en op een gegeven moment hadden we het perfecte zadel voor onze toepassing. We hebben overigen voor een kortere veer gekozen dan afgebeeld. Uiteraard moet voor het motorzadel nog wat speciaal montagemateriaal worden gemaakt, zodat het zadel ook afgestemd kan worden op de berijder.
Wat een verschil met de Spartaanse buddy van een AV92-SP93, die afgezien van een beetje platgedrukt schuim geen enkel verend element bevat.
Dat gaat op korte termijn gebeuren, want eigenlijk wil ik voor half oktober nog een keertje naar Frankrijk, om de bovenloop van de Maas te bezoeken. Hopelijk blijft het weer de komende tijd wat stabiel.
H.

Afbeelding

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Grote zadels

Ongelezen bericht door AGB » 28 aug 2016, 06:47

joost die heeft wel wat van dat spul , ik kom er ook regelmatig hij weet ook veel van oude motors
op motor beurs hardenberg daar zijn ook vaak veel sooten zadels te vinden , en geredschap, maar weinig losse moby spullen,

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Grote zadels

Ongelezen bericht door Harrie » 28 aug 2016, 10:36

Aardige en kundige vent die Joost; wij hebben onze keuze kunnen maken.
Hij vertelde dat ook een Solexclub voor een superlange afstand voor deze oplossing had gekozen.
Onze constuctieve oplossing voor de bevestiging wordt een eigen ontwerp.
We willen een sterke mobylette, die licht is, voldoende bagagemogelijkheden heeft, veel zitcomfort en flinke remmen.
De AV92 biedt dat in aangepaste vorm allemaal en is onderweg gemakkelijk te repareren.
H.

MarcovdB
Berichten: 500
Lid geworden op: 27 mar 2015, 22:33
Locatie: Arnhem

Re: Grote zadels

Ongelezen bericht door MarcovdB » 28 aug 2016, 13:09

Fijne tip. Het zadel van de poney veert totaal niet en beperkt het comfort. Een knoopzadel zou ideaal zijn maar ziet er niet uit op de poney

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Grote zadels

Ongelezen bericht door Harrie » 28 aug 2016, 13:51

Ik denk dat dit zadel uitermate geschikt is voor de Poney.
Ik zal deze brommer meenemen naar het NVT, dan kan jezelf kijken of het iets voor je is.
H.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Grote zadels

Ongelezen bericht door Harrie » 30 aug 2016, 19:20

Hallo SixtyFruits,
Ik vergat nog even te vertellen dat wij er met het zadel zelf nog niet zijn, want het zadel moet wel op de juiste positie gemonteerd kunnen worden. Er zijn bevestigingsgaten in het stalen frame van het zadel en dat moet dan ergens op jouw frame aansluiten. Dit betekent dat er aangepaste bevestigingsmaterialen moeten worden gemaakt.
Ik heb de onderdelen inmiddels getekend en ben nu bezig het materiaal te verzamelen.
Als alles binnen is ga ik de onderdelen maken en voorzien van een voorlopige laklaag; later laat ik het allemaal verzinken of poedercoaten.
H.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Grote zadels

Ongelezen bericht door Harrie » 05 sep 2016, 19:39

De materialen zijn binnen dus kan ik starten met het maken van het bevestigingsmateriaal.
Vannacht werd ik wakker met het idee om in het voorste scharnierende punt een silent bloc op te nemen, zodat frametillingen naar het zadel extra gedempt worden. Ik weet nog niet of ik dat ga doen.
H.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Grote zadels

Ongelezen bericht door Harrie » 08 sep 2016, 22:14

Het zadel is gemonteerd en de eerste testrit is gemaakt.
Het probleem bij lange buitenlandse ritten is dat je lange steile hellingen tegenkomt, terwijl je ook veel bagage bij je hebt.

Mijn eerstvolgende tocht speelt daar op in. Ik neem geen zware SP98 mee, maar een AV92 met groot zadel en een bagagedrager. Mijn motortjes hebben zowat evenveel vermogen, maar het gewicht verschilt vele kilo's. Die kilo's hoef je de berg niet op te sjouwen.
Morgen rijd ik twee testritten met het nieuwe zadel.
Het was overigens nog veel werk om het zadel gemonteerd te krijgen:
- verwijderen van de buddy;
- monteren van een bagage rek met extra bevestigingspunten;
- ontwerpen en maken van bevestigingsmateriaal.
- monteren van het bevestigingsmateriaal en de spiraalveren;
- afstellen van de juiste positie en hoek van het zadel.
Morgen zal ik wat foto's maken en hier toe voegen.
H.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Grote zadels

Ongelezen bericht door Harrie » 12 sep 2016, 14:18

Bij de eerste ritten bleek het zadel nog niet goed genoeg te zitten.
De veren zijn verlengd met 1"- rvs-bussen en dat zat een stuk beter. Aangezien de 2"-veren een te korte veerweg hebben, ga ik als test ook 3"-veren proberen, die op bepaalde Harley-modellen worden toegepast.
Verder constateer ik een enorme muil onder het zadel, die mooi als opbergplaats voor o.a. kettingslot kan dienen.
Zo blijven we lekker bezig. De AV92 is door zadel en bagagerek omgevormd tot een toerbrommer, die ook nog bagage kan meenemen. Binnenkort gaan we een lange afstandstest doen.
H.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Grote zadels

Ongelezen bericht door Franky » 12 sep 2016, 17:38

Interessant :) Houd ons op de hoogte. Ook ik wil ooit een beter zadel hebben :)

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Grote zadels

Ongelezen bericht door ruudk » 12 sep 2016, 21:52

Het zadel past qua vormgeving ook mooi op de AV92.
Ruud

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Grote zadels

Ongelezen bericht door Harrie » 12 sep 2016, 22:34

Van achteren gezien oogt het toch wel vrij fors, maar als ik erop zit, voelt het niet supergroot aan.
Zitcomfort is bij lange afstanden belangrijker dan het visueel effect. Ach, we hebben hiermee een alternatief voor een slecht zadel of versleten buddy seat.
H.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Grote zadels

Ongelezen bericht door Harrie » 16 okt 2016, 14:28

Hallo forumleden,
Inmiddels is het tweede zadel al aangepakt met mooie 3" verchroomde veren.
Ook is het allemaal lastiger dan we oorspronkelijk dachten.
Het zadel is toch vrij hard en aanvulling met een gel of zacht-rubberen laag is noodzakelijk.
Voor de bevestiging heb je ook nog e.e.a. nodig zoals de afgebeelde zadelklem (eigen productie) en de klemplaten (e.p.) waarop de zadelveren rusten.
Het probleem van de AV92 is de schuin naar voren geplaatste zadelbuis. Met de standaard zadelklem kom je er niet.
Binnenkort komt het zacht-rubber binnen en dan weten we hoe goed het zadel werkt.
Als allerlaatste stap moet er in de ruimte onder het zadel en opbergtas of opbergvak komen. Mooie ruimte voor een stevig kettingslot.
H.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Harrie op 16 okt 2016, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Grote zadels

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 16 okt 2016, 20:15

Hallo Harrie, heb jij die zadelklem nu uit 1 stuk gemaakt of heb je er wat aangelast?
gr J E

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Grote zadels

Ongelezen bericht door Harrie » 16 okt 2016, 20:45

Die klem is uit een vlakke plaat gemaakt. Een kwestie van buigen; een nuttige oefening die mij straks gaat helpen bij het maken van een kleine buig-/persbank.
Ik weet nog niet precies wat die buigmachine allemaal moet kunnen, maar zeker rvs-plaat buigen onder verschillende hoeken en radii. Dit betekent wel grote krachten, maar dat is ook wel op te lossen.
H.

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Grote zadels

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 16 okt 2016, 21:31

mooi werk!

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Grote zadels

Ongelezen bericht door Harrie » 17 okt 2016, 09:57

Ja, ik werk onder de luxe omstandigheden dat ik als hobbyist lekker kan werken aan mijn eigen projecten.
"Lekker prullen"noemt mijn vriend Stan dat altijd.
Ondanks dat ik geen last heb van opgelegde targets streef ik wel naar kwaliteit. Tijd en geld zijn minder belangrijk.
Mislukt iets? Niet erg is meestal erg leerzaam en leidt tot meer inzicht en ideeën.
H.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Grote zadels

Ongelezen bericht door Harrie » 26 okt 2016, 22:00

Het zadel wordt in Spartaanse uitvoering geleverd met een dun stevig dekje op de harde spiraalveren.
Dat is ondertussen aangepakt door een sterk rubbermatje dat op de veren ligt. Tussen dat dunne matje en het zadeldek is een dikke schuimmat gemonteerd.
Komend weekeinde wordt het mooi weer en ik ga dan een lange rit maken. Dan moet ook een zadeltas van 1,7 liter binnen zijn. Deze tas vult de gehele ruimte onder het zadel op. Uiteraard komt nog een foto hiervan op het forum.
Ik ben erg benieuwd hoe dit aangepaste zadel bevalt.
H.

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: Grote zadels

Ongelezen bericht door Mobygek » 27 okt 2016, 13:10

Mooi hoor, ben benieuwd.

vrgr gerard

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Grote zadels

Ongelezen bericht door Harrie » 28 okt 2016, 15:10

Het zadel is nou compleet en kan gestest worden. Vandaag kwam het laatste onderdeel binnen: een tasje dat met bandjes vastgemaakt wordt.
De ruimte wordt redelijk goed benut, maar het kan nog beter, want dit tasje loopt op het einde met een punt naar de zadelbuis.
Ik denk dat je een 2 liter tasje mogelijk moet zijn, dat is niet veel, maar het zit ook niet in de wegen alle beetje helpen.
Overigens zit het tasje geheel vrij van alle veren.
H.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Grote zadels

Ongelezen bericht door AGB » 28 okt 2016, 17:15

zou er geen eieren in doen, :D met oog op in veren van het zadel,

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Grote zadels

Ongelezen bericht door Harrie » 28 okt 2016, 17:59

Zou wel kunnen, want de veren raken het tasje niet. Ik weet nog niet wat ik erin doe. Misschien wel binnenband, v-snaar en hogedrukpomp.
Is ook niet zo belangrijk, want ik beschik nu over voldoende bagagemogelijkheden zoals:
Tanktas, twee grote zijtassen aan de bagagedrager, bagagedrager en een kofferrek.
H.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Grote zadels

Ongelezen bericht door Franky » 28 okt 2016, 19:15

Waar koop jij trouwens zo'n tanktas Harrie? Bij de plaatselijke motor dealer?
Ik wil ook ooit een tanktas hebben.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Grote zadels

Ongelezen bericht door Harrie » 28 okt 2016, 19:48

Hallo Frank,
Ideaal dergelijke tassen. Ze kunnen trouwens ook goed op een AV92 of AV89 geplaatst worden.
Mijn oude tanktas (10 jaar oud) heb ik indertijd bij de LIdl gekocht en is inmiddels flink versleten, maar dat mag ook na intensief gebruik.
De oude tas gaat komend seizoen vervangen worden door een soortgelijke, want ik ga niet langer meer wachten op een aanbieding van Lidl.
Op motor- en bromfietsbeurzen worden vaak mooie (en dure) tanktassen aangeboden.
Verder zijn er veel websites waar ze tassen verkopen zoals: www.Bol.com en www. internet-bikes.nl.
Belangrijk is wel dat je een regenhoes over de tanktas kunt trekken.
H.

Satmeel

Re: Grote zadels

Ongelezen bericht door Satmeel » 30 okt 2016, 23:48

Harrie schreef:Bij de eerste ritten bleek het zadel nog niet goed genoeg te zitten.
De veren zijn verlengd met 1"- rvs-bussen en dat zat een stuk beter. Aangezien de 2"-veren een te korte veerweg hebben, ga ik als test ook 3"-veren proberen, die op bepaalde Harley-modellen worden toegepast.
Verder constateer ik een enorme muil onder het zadel, die mooi als opbergplaats voor o.a. kettingslot kan dienen.
Zo blijven we lekker bezig. De AV92 is door zadel en bagagerek omgevormd tot een toerbrommer, die ook nog bagage kan meenemen. Binnenkort gaan we een lange afstandstest doen.
H.

Ik zoek nog zo'n bagagerek voor op mijn AV85. Iemand een idee waar ik die kan vinden?

Gr,

Paul

Plaats reactie