Montage achterbrug

Satmeel

Montage achterbrug

Ongelezen bericht door Satmeel » 03 jan 2017, 21:56

Hallo,

Bij het monteren van de achterbrug van mijn AV85 vroeg ik me af of daar, ivm de achtervering, dezelfde " truc" moet worden toegepast als bij de montage van het motorblok in de silentlagers?

Dat wil zeggen zo'n beetje halverwege de maximale uitslag vastzetten.

Het enige schaniervermogen voor de vering van de achterbrug zit immers in die rubberbussen. Verder zit het ding vastgeklemd met die dikke bout en moer. En ik vraag me af of die rubberbussen voor de achtervering intern zoveel kunnen draaien.

Groeten,

Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Montage achterbrug

Ongelezen bericht door MobyJoost » 03 jan 2017, 23:33

Ik ben het nooit tegengekomen in werkplaatshandboeken, maar de slag lijkt me, op het scharnierpunt, veel kleiner, dan die van de silentblocs van de motorophanging, dus misschien niet nodig. Maar, als je de moeite wilt nemen het te doen, misschien ook wel verstandig.

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: Montage achterbrug

Ongelezen bericht door Mobygek » 04 jan 2017, 09:54

Bij mijn eigen heb ik het zo afgesteld dat in welke stand de achterbrug staat, hij niet naar beneden zakt.
Maar dan ook maar net.
Mijn oude werkgever J. Talsma zijn vader was een mobylette/solex dealer.
Hij wist mij dit nog te vertellen toen ik mijn gele kanarie aan het opbouwen was.
Nu zo'n 4000km mee gereden en wat achterbrug betreft (speling e.d.) geen problemen.

vrgr Gerard

Satmeel

Re: Montage achterbrug

Ongelezen bericht door Satmeel » 04 jan 2017, 14:10

Mobygek schreef:Bij mijn eigen heb ik het zo afgesteld dat in welke stand de achterbrug staat, hij niet naar beneden zakt.
Maar dan ook maar net.
Mijn oude werkgever J. Talsma zijn vader was een mobylette/solex dealer.
Hij wist mij dit nog te vertellen toen ik mijn gele kanarie aan het opbouwen was.
Nu zo'n 4000km mee gereden en wat achterbrug betreft (speling e.d.) geen problemen.

vrgr Gerard
Gerard,

bedoel je dat je de moer net genoeg strak aantrekt om geen speling te hebben op de achterbrug? Dus niet "muurvast" ?

Groeten,

Paul

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Montage achterbrug

Ongelezen bericht door Harrie » 04 jan 2017, 14:23

Hallo Paul,
De as moet in de silent blocs kunnen scharnieren en niet het rubber meenemen. Dus de as ook een beetje invetten.
H.

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: Montage achterbrug

Ongelezen bericht door Mobygek » 04 jan 2017, 18:26

Satmeel schreef:
Mobygek schreef:Bij mijn eigen heb ik het zo afgesteld dat in welke stand de achterbrug staat, hij niet naar beneden zakt.
Maar dan ook maar net.
Mijn oude werkgever J. Talsma zijn vader was een mobylette/solex dealer.
Hij wist mij dit nog te vertellen toen ik mijn gele kanarie aan het opbouwen was.
Nu zo'n 4000km mee gereden en wat achterbrug betreft (speling e.d.) geen problemen.

vrgr Gerard
Gerard,

bedoel je dat je de moer net genoeg strak aantrekt om geen speling te hebben op de achterbrug? Dus niet "muurvast" ?

Groeten,

Paul
Nooit muurvast Paul, je draait de moer zo vast dat de achterbrug net niet naar beneden valt zodra je deze los laat.
Zo "strak " moet deze staan.
Goede opmerking Harry, inderdaad de as in het vet zetten.
vrgr Gerard

Satmeel

Re: Montage achterbrug

Ongelezen bericht door Satmeel » 04 jan 2017, 21:04

Bedankt voor jullie hulp. Ik had de moer al wel helemaal vast gedraaid en er geen goed gevoel bij.

Blij dat ik even na heb gevraagd.

Groeten,

Paul

Plaats reactie