Freewheel past niet

candyrod
Berichten: 169
Lid geworden op: 12 okt 2016, 14:58
Woonplaats: Belgie

Freewheel past niet

Ongelezen bericht door candyrod » 12 apr 2017, 17:00

Heb een nieuw 'replica' achterwiel (tijdelijke oplossing tot ik een goed origineel vind) voor een motobecane waar het freewheel niet op past.
De diameter van de schroefdraad op het wiel is een fractie te klein om het freewheel erop te draaien.
Ik dacht dat alle freewheels dezelfde binnendiameter hadden, bestaan er kleinere? Of is dit gewoon een fabricagefout met dit wiel?

Bedankt,

Koen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Freewheel past niet

Ongelezen bericht door Harrie » 12 apr 2017, 17:02

Nee hoor; er zijn allerlei maten. Ik heb ooit een uitgebreide collectie gehad met de meest idiote maten tussen de 30 en 36 mm. Kwestie van nauwkeurig opmeten en een oproepje plaatsen.
H.

candyrod
Berichten: 169
Lid geworden op: 12 okt 2016, 14:58
Woonplaats: Belgie

Re: Freewheel past niet

Ongelezen bericht door candyrod » 12 apr 2017, 17:38

Harrie schreef:Nee hoor; er zijn allerlei maten. Ik heb ooit een uitgebreide collectie gehad met de meest idiote maten tussen de 30 en 36 mm. Kwestie van nauwkeurig opmeten en een oproepje plaatsen.
H.
Ok, bedankt ! Eens zien om een schuifmaat van iemand te lenen anders zal het moeilijk zijn om de correcte maat te weten...
En is dit typerend aan motobecane die verschillende maten? Want alle vrienden en brommerwinkels in de buurt kennen maar 1 maat, motobecane hebben ze hier in de streek dan ook zelden tot nooit gezien
Er is er maar 1 gek van en dat ben ik...

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Freewheel past niet

Ongelezen bericht door MobyJoost » 12 apr 2017, 18:14

Vergeet Polle niet. En zijn zoon Jefke!

candyrod
Berichten: 169
Lid geworden op: 12 okt 2016, 14:58
Woonplaats: Belgie

Re: Freewheel past niet

Ongelezen bericht door candyrod » 12 apr 2017, 18:53

MobyJoost schreef:Vergeet Polle niet. En zijn zoon Jefke!
Ja, maar dat is toch al een uurke rijden dus toch niet echt in de buurt...in enkele delen van Belgie zag je wel wat meer motobecanes maar in Oost vlaanderen bitter weinig en sommige modellen zelfs nooit.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Freewheel past niet

Ongelezen bericht door Franky » 12 apr 2017, 19:06

Schuifmaat lenen? Kopen zul je bedoelen! Dat is wel erg basaal gereedschap dat je gewoonweg moet hebben ;) Je zal wel vaker iets op moeten gaan meten met deze hobby :mrgreen:

candyrod
Berichten: 169
Lid geworden op: 12 okt 2016, 14:58
Woonplaats: Belgie

Re: Freewheel past niet

Ongelezen bericht door candyrod » 12 apr 2017, 19:18

Franky schreef:Schuifmaat lenen? Kopen zul je bedoelen! Dat is wel erg basaal gereedschap dat je gewoonweg moet hebben ;) Je zal wel vaker iets op moeten gaan meten met deze hobby :mrgreen:
Daar heb je een punt ! Als beginnende prutser mankeer ik nog wat tools he...
Dus negeer dat ''lenen'' maar en morgen ben ik naar de winkel

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Freewheel past niet

Ongelezen bericht door Harrie » 12 apr 2017, 19:35

candyrod schreef:
MobyJoost schreef:Vergeet Polle niet. En zijn zoon Jefke!
Ja, maar dat is toch al een uurke rijden dus toch niet echt in de buurt...in enkele delen van Belgie zag je wel wat meer motobecanes maar in Oost vlaanderen bitter weinig en sommige modellen zelfs nooit.
Ronse en Oudenaarde zijn voor mij echo's uit het verleden. Mijn vader kwam er weleens en bracht dan altijd Jacques-choladerepen mee naar huis.
Hij had er veel klanten in de textiel-industrie en hij vond het een geweldige streek.
Ik was toen tegen de 20 en hij adviseerde mij vaak om in de Vlaamse Ardennen op vakantie te gaan. Ik ben er (nog) nooit geweest.
Op een keer moest hij er naar toe, omdat een klant een tindompelbad had gebouwd om te solderen, maar helaas het werkte allemaal niet.
De ontwerper had het allemaal te goed willen doen en had het bad uitgevoerd in roodkoper, want dat geleidt immers de warmte prima.
Wat de constructeur niet wist is dat roodkoper oplost in heet tin en daarna staal amper soldeert. Er zat veel kennis in dat bedrijf van mijn vader en we konden daarom ook zaken
thermisch vertinnen, waar anderen moesten afhaken. Veel van die kennis en gereedschappen gebruik ik nog regelmatig voor mijn hobby.
Wie weet rijd ik dit of volgend jaar een keer over de Muur van Geraardsbergen....

Wat het freewheel betreft: Meet de buitendiameter van de naafschroefdraad en de spoed. De spoed is de afstand tussen twee topjes van de schroefdraad (circa 1 mm).
Histoire se répète mon chère!
H.

Plaats reactie