Wiel opgeknapt

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Wiel opgeknapt

Ongelezen bericht door ruudk » 12 mei 2017, 15:35

Beste forumleden,
Vorige week heb ik de te verchromen spullen weer teruggekregen van mijn vaste verchroom"boer". Tevens heb ik de roestige spaken allemaal vervangen door nieuwe, die ik door een vakman heb laten maken die ik op de beurs in Zuidbroek trof. Het spaken vlechten wordt inmiddels al enigszins routine voor mij nadat ik ongeveer vier andere wielen heb gespaakt. Dit wiel heb ik in twee rondes nastellen (opspannen) spelingsvrij gekregen. Dat is echt zo gaaf, dat je begint met een hobbelig wiel en het na een uurtje mindful spaken spannen onder het genot van een kop koffie uiteindelijk prachtig recht krijgt. Ook de centrering van de velg ten opzichte van de vorkpoten heb ik nu goed in de gaten gehouden, dank zij de PDF van forumlid Paulmz, over spaken spannen. De remankerplaat heb ik in een enigszins gelijkende kleur (hamerslag grijs) gespoten. Een mooi nieuw bandje maakt het geheel af. Ik ben er erg blij mee en wilde het even delen met jullie.
IMG_2569.jpg
IMG_2570.jpg
IMG_2571.jpg
IMG_2572.jpg
Nu kan ik niet wachten om hem weer onder de S3 te plaatsen.
Groetjes,
Rudolf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Wiel opgeknapt

Ongelezen bericht door MobyJoost » 12 mei 2017, 15:54

Het ziet er dan ook schitterend uit! Wat een plezier zal het zijn, alles te monteren en te gaan rijden.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Wiel opgeknapt

Ongelezen bericht door AGB » 12 mei 2017, 16:10

het is een kunst als je het eenmaal kent,

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Wiel opgeknapt

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 12 mei 2017, 16:34

Topwerk Ruud ! Leuk om te lezen en de foto''s van je vakmanschap te zien. Gr. Joop

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: Wiel opgeknapt

Ongelezen bericht door mobydilz » 12 mei 2017, 16:59

Zooo, nait slech mejonkie! md

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: Wiel opgeknapt

Ongelezen bericht door Mobygek » 12 mei 2017, 22:33

erg mooi....zonde om te gaan rijden, stel je voor regen.......(gniffel)
een bushokje brommer noemen wij dat in Leeuwarden, bij elke bui staan ze in.. het bushokje.. :lol:

vrgr Gerard.

Even zonder gekheid, erg mooi gedaan ruurdk.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Wiel opgeknapt

Ongelezen bericht door Harrie » 12 mei 2017, 22:48

Leuke term bushokje brommer.
Ja ik ken ze wel die mannen met perfect gerestaureerde brommers met verchroomde spaken. Mooier dan origineel en als het maar even dreigt te spetteren blijven ze thuis.
Ik poets mijn brommers meestal goed en zet ze in de was. Een regenbui hoort erbij en daar kunnen goed tegen. Alhoewel een tropische regenbui ooit mijn buddy seat zo doordrenkt heeft dat de wafeltjes structuur (vlechtwerk- imitatie) losliet. Tegenwoordig gebruik ik materiaal dat beter tegen de regen kan. Het wiel ziet er mooi uit en kan gewoon bij regenweer gebruikt worden.
H.

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Wiel opgeknapt

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 13 mei 2017, 00:14

Strak werk!

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Wiel opgeknapt

Ongelezen bericht door ruudk » 13 mei 2017, 14:27

Bedankt voor jullie complimenten, het wiel zit inmiddels weer onder de brommer.
Maar ik behandel deze inderdaad als een bushokjebrommer, het regent hier vrij vaak vandaag, dus een foto van het eindresultaat (buiten) volgt nog.
Ik heb velg+spaken+naaf+remankerplaat trouwens met Hammerrite metaalvernis (blanke lak) afgelakt (gespoten).
Grappige sensatie hierbij is dat de velg niet meer als koud metaal aanvoelt, maar als kunststof. Het vernis geleidt de warmte blijkbaar slecht.
Door het gebruik van metaalvernis krijgt het chroomwerk weer een beetje de diepte terug van het oude chroom.
Ik heb me laten vertellen dat er vroeger flink dikkere chroomlagen werden gebruikt (volgens mij 50 micrometer terwijl dat nu nog maar 15 micron is).
Het "moderne chroom" lijkt daardoor een beetje als zilverpapier o.i.d. Met de vernis wordt het weer mooier, bedankt voor de tip, MobyDilz.
Ruud

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Wiel opgeknapt

Ongelezen bericht door ruudk » 14 mei 2017, 19:18

Tenslotte heb ik nog even foto's van het eindresultaat onder de rubriek "Mijn Mobylette" en dan bij mijn S3 (Topic "AV3 uit 1950 en S3 uit 1955") geplaatst.
Nou ja, eindresultaat, er blijft natuurlijk altijd nog wel wat te verbeteren, maar voorlopig laat ik de S3 even met rust.
Ruud

Plaats reactie