kilometerteller apart monteren

Jorisvette
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 jan 2015, 15:32
Locatie: Schipluiden

kilometerteller apart monteren

Ongelezen bericht door Jorisvette » 29 jun 2017, 13:26

Beste forumleden,

Nog steeds bezig om mijn AV3 weer technisch in orde te krijgen, remmerij is het laatste wat nog rest. Ik was benieuwd of er mensen zijn de ervaring hebben met het aanbrengen van een kilometerteller op een mobylette uit de jaren waarin er nog geen kilometerteller op zat (ook niet optioneel), en hoe dat zit met de aandrijver ivm het grotere wiel dan de later moby modellen. Op youtube heb ik wel eens een filmpje gezien, waarop te zien is dat iemand met een AV3 rijd met een kilometerteller aan het stuur, die ook daadwerkelijk werkt! Dat is dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=rQWqCMq1w2A
Misschien is degene van dit filmpje wel aanwezig op het forum en heeft hij/zij hier wat tips over? :)

Vriendelijke groet, Joris

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: kilometerteller apart monteren

Ongelezen bericht door MobyJoost » 29 jun 2017, 14:39

RuudK is inderdaad lid van het forum.Wachten op zijn reactie dan maar.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: kilometerteller apart monteren

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 29 jun 2017, 19:40

Joris, stuur hem anders een PB. Succes en groet, Joop ( Ruud is een AV3 kenner ! )

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: kilometerteller apart monteren

Ongelezen bericht door ruudk » 29 jun 2017, 20:16

Hoi Joris,
De echte Kaptein-teller met het Kaptein-logo was er "pas" vanaf 1955. Als je een oudere AV3 hebt, kun je natuurlijk een Kaptein-teller monteren met het idee dat deze accessoire er pas in 1955 is opgezet. Zelf heb ik op mijn oudere Kapteins andere tellers, uit oudere jaren, bijvoorbeeld van het merk VK, zoals in het filmpje wat je hebt gezien. Die hebben echter ook weer eigen aandrijfmechanismen. Voor het gemak leg ik daarom uit hoe je de "standaaard" Kaptein-teller monteert.
Voor AV3, dus een type zonder voorvering, hoor je voor de tellerbevestiging ofwel een stuurklem (die klemt om het horizontale deel van het stuur, Solex gebruikte soortgelijke klemmen) ofwel een stuurstangklem (die klemt om het verticale deel van het stuur) te gebruiken voor de montage van de teller. Zo'n stuurstangklem is iets dunner dan een voorvorkpootklem, die officieel (volgens de instructieboekjes uit die tijd) bij de modellen met voorvering werden gemonteerd. Je kunt ook een voorvorkpootklem gebruiken, maar dan moet je er even een stukje rubber tussen plaatsen, bijvoorbeeld een op maat geknipt stukje binnenband.
Verder monteer je een zogeheten tandkransrad in het voorwiel, waarschijnlijk aan de rechterzijde omdat de oudere AV3 de trommelrem links had.
Je kunt hiervoor een tandkransrad gebruiken waarbij de bevestigingsschroefjes aan de binnenkant zitten, dus aan de kant van de as en niet van de band, dit is een tandkransrad met twee plaatjes erachter.
Ze bestaan ook met drie plaatjes, die is voor het geval er weinig ruimte bij de naaf is en de schroefjes aan de buitenkant (bandkant zitten). Die ogen ook wat "voller".
Een aandrijfbeugel met passend wieltje, 25 inch, let er wel op dat de beugel met een "R" van "rechts" heeft omdat deze aan de rechterkant komt, deze verschillen van de beugels met een "L" in de schroefdraad van het bijbehorende aandrijfwiel (linkse danwel rechtse draad). Deze beugel komt op de as tegen de voorvork (ik heb zowel montage binnen als buiten de vorkpoot gezien) en een bijbehorende tellerkabel met verloopnippels. Bij bevestiging van de teller aan het (horizontale deel van het) stuur moet de kabel langer zijn dan de gebruikelijke 56 cm die vaak wordt aangeboden, deze is voor montage aan de voorvorkpoot of aan verticaal deel stuur (stuurstang). Ik meen dat 65 cm de juiste lengte is, deze lengte is erg zeldzaam. Afmeting uiteinden binnenkabel van tellerkabel moet natuurlijk passend zijn op teller en aandrijving, standaard is dit 2,3 mm x 2,3 mm. Ik stuur je een PB-tje met de gegevens van iemand die je mogelijk aan dit spul kan helpen (weet niet zeker of hij alles nog heeft). Reken wel op een flink bedrag als je het helemaal origineel wilt hebben.
Groetjes,
Ruud

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: kilometerteller apart monteren

Ongelezen bericht door ruudk » 30 jun 2017, 11:06

Nog even een kleine correctie op mijzelf: de beugel voor montage aan de stuurstang (verticale buis) is niet door Kaptein (of Lucia) toegepast.
Verder had ik nog even de persoon van de tellers en toebehoren (de persoon waarvan ik je de gegevens in de PB heb gestuurd) aan de telefoon gehad, maar hij vertelde dat hij zowat door zijn voorraad heen is.
Groet, Rudolf

Plaats reactie