uitgelubberde standaard

Jorisvette
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 jan 2015, 15:32
Locatie: Schipluiden

uitgelubberde standaard

Ongelezen bericht door Jorisvette » 09 apr 2018, 15:39

Beste forumleden,

Recent heb ik een S2A uit 56' gekocht. nu ben ik alle slijtage punten aan het vervangen (nog een hele klus met spul uit die tijd), en vanaf het begin was mij al duidelijk dat de standaard nogal misbruikt is door vorige eigenaren. Hij zakt nogal scheef op de standaard (valt nog net niet om) nu heb ik de standaard er onder vandaan en naast de bout die helemaal ingevreten is, is ook het busje aan het frame uitgesleten en ook de gaten die op de standaard zitten. Nu was ik bij Leen Verweij in Delft (tegenwoordig ook wel bekend als mobylette select parts) en die stelde voor om op de standaard nieuwe plaatjes te lassen om daarmee de speling weer minimaal te maken. Wat ikzelf nog als optie bedacht is om en een soort bussen in de bestaande uitgelubberde gaten te maken, vergelijkbaar met de trapasbussen. Dit voorkomt verdere slijtage in de toekeomst wat meer dan kaal op kaal metaal. is er iemand die hier ervaring mee heeft en hier een simpele doch doeltreffende oplossing voor heeft?

Vriendelijke groet, Joris

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: uitgelubberde standaard

Ongelezen bericht door MobyJet » 21 apr 2018, 10:32

Bij een ander niet-nader-te-noemen-merk komt uitgelubberde gaten van de standaard veel voor. Deze worden meestal opgelast, of inderdaad een bus tussen/achter gelast.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: uitgelubberde standaard

Ongelezen bericht door Franky » 21 apr 2018, 11:21

Of het gat in de middenbok opboren en een bus erinplaatsen met een flens. Dat heb ik bij mijn 99z gedaan. De bus is er dus niet ingelast. Nou draait de as niet in die flens maar in het frame. In het frame zat een bus. Deze heb ik vervangen voor bronze bus met een strakke passing. De bout die er doorheenloopt is een pasbout geworden. Dit zit zoooooooooo mooi strak :D

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: uitgelubberde standaard

Ongelezen bericht door PantinNL » 21 apr 2018, 12:21

Er zijn veel andere - en betere - constructies te bedenken. Toch heb ik wel begrip voor deze constructie. Bij een massaproduct telt elke cent mee. Kan je op de constructie 10 cent besparen, dan levert dat per jaar bij 100.000 stuks het leuke bedrag van 10.000 Euro op.
Voor ons - als liefhebbers- maakt een paar Euro voor een duurdere constructie niks uit. Overigens vervang ik de stalen bus en bout gewoon en wordt de standaard bij de draaipunten verbreedt met een extra plaatje. Ik gebruik mijn brommers niet dagelijks zoals in de jaren zestig.
Verder las ik meestal nieuwe plaatjes onder de poten.
Een ander idee is: op de standaard een extra haak lassen, waar een rubberen voetgrip op geschoven kan worden.
Henk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Plaats reactie