Balhoofdpijn

JanmobyEvert
Berichten: 2009
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Balhoofdpijn

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 24 jan 2024, 09:41

Ik heb veel vertrouwen in de kunsten van australman.
Laat hem er maar is naar kijken.
Strak en secuur en zeker niet te duur 😀

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3904
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Balhoofdpijn

Ongelezen bericht door Lolle » 24 jan 2024, 12:50

JanmobyEvert schreef:
24 jan 2024, 09:41
Ik heb veel vertrouwen in de kunsten van australman.
Laat hem er maar is naar kijken.
Strak en secuur en zeker niet te duur 😀
:thumbup:

Gebruikersavatar
Marco
Berichten: 581
Lid geworden op: 31 dec 2010, 20:46
Woonplaats: Middle of nowhere

Re: Balhoofdpijn

Ongelezen bericht door Marco » 24 jan 2024, 20:00

JanmobyEvert schreef:
24 jan 2024, 09:41
Strak en secuur en zeker niet te duur 😀
Zou een mooie slogan wezen voor het bedrijf waar ik werk (Mercuur bouw) 😂😂

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Balhoofdpijn

Ongelezen bericht door ruudk » 27 jan 2024, 22:10

Vanmiddag ben ik bij Hans geweest. Met de oude voorvork, het stuur en het nieuwe balhoofdpijpje van B2B gezellig op de bijrijdersstoel richting Oldambt. Op de achterbank een lariekoek (lokale lekkernij) als bescheiden remercie. Na een verwarmend welkom met een kop huisgemaakte tomatensoep trokken we de laarzen, leesbrillen en jas aan richting de werkplaats waar het allemaal gebeurt...

De strategie was snel bepaald: lengte bepalen, doorzagen, en nieuw pijpje er weer op lassen. Hans stopte tijdelijk een eindje roodkoperen buis in de balhoofdbuis tegen het inkruipen vd las.
Het gemak, de snelheid en de ogenschijnlijke nonchalance waarmee Hans de klus klaarde, verraadden dat hier een meester aan het werk was. Als gezel mocht ik de voorvork af en toe een eindje ronddraaien zodat Hans de las weer netjes kon gladslijpen. Even met het schuurlinnen nakietelen en het lijkt weer hagelnieuw. Niet te nieuw natuurlijk, want dat misstaat op de rest. Ik maak gauw nog even een fotootje maar zit nu halfgriepig binnen.

Het was erg leerzaam om dit te zien. Een eventuele volgende lasklus zal ik zelf weer oppakken maar dit vond ik net even te spannend...

Hartelijk dank, Hans, en ook de rest van de meedenkers!

Groeten, Rudolf
Laatst gewijzigd door ruudk op 28 jan 2024, 09:39, 2 keer totaal gewijzigd.

loe
Berichten: 2640
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Balhoofdpijn

Ongelezen bericht door loe » 28 jan 2024, 00:24

Top geregeld, zo kunnen we elkaar helpen de hobby levend te houden,
Veel succes verder met het opknappen,

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3904
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Balhoofdpijn

Ongelezen bericht door Lolle » 28 jan 2024, 00:47

Top. Hans is nog een vakman van het oude stempel en zeer behulpzaam. Het is altijd plezierig toeven bij Hans en Wilma. Mooi dat het gelukt is. :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Balhoofdpijn

Ongelezen bericht door ruudk » 28 jan 2024, 12:20

Hoi,
Hieronder nog even de foto's van het resultaat van de lasklus van Hans:
IMG_20240128_111423_(600_x_800_pixel).jpg
IMG_20240128_111509_(600_x_800_pixel).jpg
Ik heb het stuur er ook al ingeschoven, Hans, dat ging perfect!
Nu even nieuwe kogeltjes bestellen, even een laklaagje over de las en dan weer opbouwen!

Groeten,
Rudolf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Moto - Le Poney
Berichten: 378
Lid geworden op: 11 mar 2010, 23:51
Locatie: Heinkenszand - Zeeland

Re: Balhoofdpijn

Ongelezen bericht door Moto - Le Poney » 28 jan 2024, 13:10

Dat is nog eens vakmanschap, chapeau zou ik zeggen :thumbup:

Gebruikersavatar
Marco
Berichten: 581
Lid geworden op: 31 dec 2010, 20:46
Woonplaats: Middle of nowhere

Re: Balhoofdpijn

Ongelezen bericht door Marco » 30 jan 2024, 10:29

Netjes gedaan👌🏻👌🏻

GROENEKAN
Berichten: 3767
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Balhoofdpijn

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 30 jan 2024, 10:39

Zeker mooi. En hulde voor de hulpvaardigheid van Hans.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3222
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Balhoofdpijn

Ongelezen bericht door PantinNL » 30 jan 2024, 10:58

De tijd dat we de meeste mobylette onderdelen op de hoek van de straat konden afhalen ligt ondertussen ver achter ons.
Een mooi voorbeeld van Australman hoe je dit onderdeel weer als nieuw kunt herstellen.
Henk

Moto - Le Poney
Berichten: 378
Lid geworden op: 11 mar 2010, 23:51
Locatie: Heinkenszand - Zeeland

Re: Balhoofdpijn

Ongelezen bericht door Moto - Le Poney » 30 jan 2024, 20:48

In de tegenwoordige tijd worden onderdelen eerder vervangen dan hersteld.
Maar dat behoord tegenwoordig in deze maatschappij thuis :roll:

Inderdaad de onderdelen liggen niet meer op de hoek van de straat bij de fietsen e/o brommer winkel in dorp of stad, maar daarvoor is het tegenwoordig internet afstruinen of in dit geval herstellen :thumbup:

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1862
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: Balhoofdpijn

Ongelezen bericht door mobydilz » 30 jan 2024, 21:34

Spannend verhaal met happy end en landelijke bijval.
Hooguit jammer, dat Willem Kaptein dit niet meemaakt.
gr jed

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3222
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Balhoofdpijn

Ongelezen bericht door PantinNL » 30 jan 2024, 21:52

mobydilz schreef:
30 jan 2024, 21:34
Spannend verhaal met happy end en landelijke bijval.
Hooguit jammer, dat Willem Kaptein dit niet meemaakt.
gr jed
Ik heb veelvuldig gesproken met beide zoons van Willem Kaptein.
Het was opvallend dat zowel Jan als Ben zich verbaasden over dat na al die tijd nog mensen waren met belangstelling voor het merk Kaptein. Voor de familie Kaptein waren die brommers gewoon hun broodwinning.
Romantiseren is meer iets voor liefhebbers die op veilige afstand de mooie dingen meepikken van een bijzonder bedrijf.
Waarschijnlijk had Willem zich ook verbaasd, maar net als Jan en Ben het wel leuk gevonden, dat hun mooie nalatenschap nog steeds gekoesterd wordt.
Henk

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1862
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: Balhoofdpijn

Ongelezen bericht door mobydilz » 31 jan 2024, 23:37

Ja, volgens mij was de ouwe Willem echt niet vies van een leuk modelletje en wellicht bracht dat hem ook bij Motobécane.
Goed uitgangspunt om er op door te fantaseren. Zo'n Robuust op EEG-frame in creme en groen was toch een gelikt brommertje.
Mobylettegrijs was een prachtkleur. Kaptein Mobylettes zien er goed uit en vaak weten ze overdreven vormgeving net te mijden.
amen jed

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Balhoofdpijn

Ongelezen bericht door ruudk » 17 mar 2024, 21:42

Hoi,
Ook hier nog even een nette afronding van dit gebeuren, nu de balhoofdpijn verholpen is.
Behalve het eindje balhoofdpijp met goede draad, wat ik bij B2B heb gekocht en wat Australman dus keurig gelast heeft, heb ik voor de rest alles rondom het balhoofd weer met de originele onderdelen kunnen opbouwen. Ik heb het stuur met de bedieningsorganen, het voorwiel inclusief spatbord, en natuurlijk het balhoofd zelf onder handen gehad. De kabels heb ik wel nieuw aangebracht, namelijk weer met de mooie, origineel toegepaste, dunne 4mm buitenkabels voor gas, decomp., en startmanette.

Afstellen van het gas gaat trouwens net iets anders dan bij een modernere gashendel. Als je de gaskabel monteert met de gashendel helemaal "dicht", dan valt de laagste stand van de gasschuif samen met het punt waarop de decompresseur maximaal open staat. En bij de stand van de gasschuif waar de decompressieklep net dicht gaat, geef je dan al een dot gas. Je moet de gashendel dus precies in de neutrale stand fixeren, daar waar de decompresseur net sluit, en dan de gaskabel met gasschuif net dicht monteren. Dit houdt echter wel in dat de gaskabel een kleine centimeter speling krijgt als je decompresseert, want de buitenkabel van het gas beweegt nog niet mee. Daarom hoort er bij de AV3 ook zo'n extra lang geleidestukje om de buitenkabel, dat zorgt ervoor dat de buitenkabel netjes uitgelijnd blijft, ondanks de forse speling bij decompresseren. Daarom is dit geleidestukje ook net wat langer dan het geleidestukje van de decompresseur, die hoeft geen speling op te vangen. De latere gashendel, zeg maar type S1, 1955, had een glijstukje welke deze functie verbeterd overnam, dit glijstukje neemt zeg maar de speling bij de gaskabel weg, die zou ontstaan bij het decompresseren, doordat de buitenkabel van het gas bij dit glijstukje meebeweegt bij decompresseren. Ik ben namelijk erg gecharmeerd van het simpele AV3 gashendel mechanisme en heb me lang afgevraagd waarom het later gecompliceerder werd met zo'n glijstukje, maar ik denk dat dit de reden was. Maar goed, ik dwaal af.

Ik heb inmiddels ook wel een vermoeden waardoor het probleem met het balhoofd ooit is ontstaan. De borgring heeft aan de binnenzijde een wel heel summier borg'lipje'. Bij het aandraaien van de balhoofdmoer draait de borgring makkelijk mee en vernielt dan de schroefdraad van de balhoofdpijp. Dit is overigens ook gewijzigd bij de S1, het zal er vast beter op zijn geworden. Ik heb nog nooit een S1 balhoofd gedemonteerd.

Maar goed, hieronder even drie foto's van het eindresultaat van de "stuurinrichting", zeg maar het dashboard van mijn AV3, mijn mooie zelfgemaakte krul in de verlichtingssnoeren (draai het snoer strak om een middelmaatje schroevendraaier en fohn hem even behaaglijk warm, je brengt eigenlijk gewoon een permanentje aan, de krul blijft daarna mooi staan), en de opgekuiste voornaaf.
Overzicht stuur.jpg
Krulsnoer Forum.jpg
Naaf AV3_9981.jpg
Het was een mooie klus, met Hans als hoofdrolspeler. Nu de rest van de AV3 nog.
Groet,
Rudolf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door ruudk op 21 mar 2024, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.

GROENEKAN
Berichten: 3767
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Balhoofdpijn

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 18 mar 2024, 08:19

ZXiet er heel verzordgd en mooi uit, Rudolf.
Dank voor je verhaal en foto's !

Plaats reactie