Geen vonk

MobyJoost
Berichten: 3200
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Geen vonk

Ongelezen bericht door MobyJoost » 09 jul 2018, 18:17

Polle schrijft verkeerde nok, dus ik vermoed eerst een rechtse.

GROENEKAN
Berichten: 2212
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Geen vonk

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 09 jul 2018, 19:29

MobyJoost schreef:
09 jul 2018, 18:17
Polle schrijft verkeerde nok, dus ik vermoed eerst een rechtse.
Ja, maar met een rechtse nok heb je ook een vonk, sterker nog: de motor loopt maar niet mooi. Eigen ervaring. Gr. Joop

ruudk
Berichten: 1471
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Eppenhuizen
Locatie: Lellens (prov. Groningen)

Re: Geen vonk

Ongelezen bericht door ruudk » 10 jul 2018, 20:44

Hoi,

Ik zou denken dat het van de kwaliteit van spoel en condensator afhangt of je nog een vonk krijgt met een verkeerde nok, even gesteld dat de voorontsteking goed is afgesteld, dus dat de nok de punten wel op het juiste moment opendrukt voor wat betreft de ontbranding. De timing van het opengaan van de punten t.o.v. de stand van de magneten, dit is ook een belangrijk aspect, bij gebruik van verkeerde nok, is mij niet bekend.

Bij juiste nok gaan de punten open op het punt waarop de magneten ervoor zorgen dat de stroomsterkte in het laagspanningscircuit maximaal is. Of dit ook gebeurt bij een verkeerde nok, zou je kunnen controleren: zijn de configuraties van de magneten t.o.v. de posities waarop de nok de punten juist opendrukt en waarop de nok de punten juist weer dicht laat gaan langs de draaicirkel gezien antisymmetrisch? Dit alles natuurlijk als het vliegwiel aan de nok zit bevestigd. In dat geval is de stroomsterkte in het laagspanningscircuit ook maximaal als de punten openen in de verkeerde draairichting, of anders gesteld, met gebruik van een verkeerde nok.

Ik zou verwachten dat bovenstaande niet het geval is, dus dat je met een verkeerde nok niet precies op het juiste moment de onderbrekerpunten opent, dus niet wanneer de stroomsterkte in het primaire circuit maximaal is. Maar het zou best kunnen dat, bij gebruik van een verkeerde nok, de stroomsterkte in het laagspanningscircuit op het moment van openen van de punten nog wel groot genoeg is. Indien de spoel krachtig genoeg is en de condensator zijn werk ook naar behoren doet, kan er daarom misschien nog wel een vonk worden gegenereerd, blijkens Joop Groenekan's ervaring. Maar bij een zwakkere spoel+condensator kan het best zo zijn dat dit met een verkeerde nok niet meer lukt, terwijl het met een goede nok, dus met de maximale stroom in het primaire circuit ten tijde van de onderbreking, nog wel lukt. Dit zou de ervaring van Polle onderschrijven: verkeerde nok: motor loopt niet, goede nok: motor loopt wel.

Verder is de helling van de nok veel schuiner aan de "verkeerde" kant, dus de verkeerde nok wordt veel trager opengedrukt. Ik kan me voorstellen dat er hierdoor meer kans is op ongewenste vonken tussen de onderbrekerpunten, omdat ze "nog zo dicht bij elkaar staan".

Ruud

ruudk
Berichten: 1471
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Eppenhuizen
Locatie: Lellens (prov. Groningen)

Re: Geen vonk

Ongelezen bericht door ruudk » 11 jul 2018, 08:35

Bovenstaande iets aangepast ten behoeve van de duidelijkheid.
Ruud

GROENEKAN
Berichten: 2212
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Geen vonk

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 11 jul 2018, 08:49

Polle schrijft: verkeerde nok. Maar we weten niet zeker of hij daarmee bedoelt een rechtse nok of iets anders. Gr. Joop

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 380
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Geen vonk

Ongelezen bericht door PantinNL » 11 jul 2018, 08:51

Hallo Ruud,
Een logisch en goed verhaal. Ik ga eens goed kijken naar stand magneten versus de verschillende nokken.
Dit is mogelijk ook van belang voor afstelling van de Sparcon contactpunt vervanger.
Ik denk dat variabele instelling van het ontstekingsmoment in principe wel mogelijk is.
Henk

ruudk
Berichten: 1471
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Eppenhuizen
Locatie: Lellens (prov. Groningen)

Re: Geen vonk

Ongelezen bericht door ruudk » 11 jul 2018, 19:55

En toch kan het nog beter, simpeler gezegd (daar streef ik naar, maar het lukt me niet altijd direct).

Een verkeerde nok (een linkse i.p.v. rechtse of andersom) zou op het juiste moment dezelfde, gewenste, maximale stroomsterkte in het laagspanningscircuit geven als een goede nok indien:

-de magneten ten tijde van het openen van de onderbrekerpunten precies zo staan als dat ze zouden staan bij opendrukken van de punten door een goede nok.

De twee bevestigingsnokjes voor het vliegwiel moeten bij een verkeerde nok die de punten net opendrukt dus precies in een gelijke stand staan met de situatie wanneer dat met een goede nok gebeurt. Dit is ook wel na te gaan door de hoek tussen een referentielijn en de lijn door de twee nokjes te vergelijken in beide situaties. Zowel de goede als de verkeerde nok moeten dan goed staan afgesteld voor wat betreft de voorontsteking. Hierbij ga ik er ook vanuit dat je bij gebruik van een verkeerde, bijvoorbeeld rechtse nok zoals in de situatie van Polle, nog wel het originele, dus "linkse" vliegwiel gebruikt. Het zou namelijk best kunnen dat de nokjes in een links vliegwiel weer anders zitten t.o.v. de magneten als bij een rechts vliegwiel, ook dat weet ik niet.

Ruud

Plaats reactie