Stiller maken luchtfilter

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Stiller maken luchtfilter

Ongelezen bericht door Franky » 08 jul 2012, 19:38

Zo, ik heb weer eens een uitdagend probleem! Ik mag een luchtfilter gaan aanpassen!

Ik ben al een tijdje aan het stoeien met Dollerto carburateur met luchtfilter. Ik heb de carb nu goed werkend, maar de inlaat nog niet. De standaard inlaatdemper dempt niets. Je moet met die "demper" met gehoorbescherming rijden. Dus op aanraden van Joost meteen een groter luchtfilter erbij gekocht. Maar helaas kneep dit filter mijn carb af waardoor de carb niet meer werkte (de hele balans was verstoord). Dus ik heb het filter op moeten boren, met als gevolg dat de herrie voor een deel weer terug gekomen is (origineel vond ik dit filter al luidruchtig). Dus toen ben ik op zoek gegaan naar een ander filter, maar die heb ik niet gevonden. De enige filters die ik vond knepen de carb nog verder af dan de mijne :(

Dus nu sta ik voor de uitdaging om een bestaand filter aan te passen zodat hij stiller wordt, maar niet mijn carb af knijpt. Het gaat om het volgende filter.
Afbeelding

De ruimte is uiteraard beperkt
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben benieuwd wat jullie zoal aan zouden passen :) Ik heb zelf ook wel wat ideeën, maar ik heb geen idee of dat werkt. Mijn insteek is wel om dat kapje te gaan gebruiken.

Donnie
Berichten: 263
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:21
Locatie: Schagerbrug Noord Holland Noord

Re: Stiller maken luchtfilter

Ongelezen bericht door Donnie » 08 jul 2012, 19:44

Vul de luchtfilter, die veel lawaai maakt, met een stukje van een metalen pannenspons.
Geen staalwol gebruiken want daar komt geen lucht door.

Mazzel Peter
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Stiller maken luchtfilter

Ongelezen bericht door Franky » 08 jul 2012, 20:07

en van staalwol komen ook stukjes af.

Zou die pannenspons de gasstroom niet teveel hinderen?
En schuurt het niet langzaam door het kunststof kapje heen vanwege de pulsaties?
Het is verder wel iets dat heel makkelijk te proberen is :)

GROENEKAN
Berichten: 3767
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Stiller maken luchtfilter

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 08 jul 2012, 21:25

Frank, schuimrubber ( open structuur ) is ook een beproefde methode. Gr. Joop

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Stiller maken luchtfilter

Ongelezen bericht door MobyJoost » 08 jul 2012, 22:45

wel benzinebestendig rubber nemen!

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Stiller maken luchtfilter

Ongelezen bericht door Franky » 09 jul 2012, 16:27

Ik neem wel een stukje filter van een moderne scooter :)
Al vermoed ik wel dat de restrictie te groot is :( Maar we zullen zien :)

GROENEKAN
Berichten: 3767
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Stiller maken luchtfilter

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 09 jul 2012, 17:23

Frank - Peter, Joost en ik hebben graag onze bijdragen gepost. Succes met het stukje filter van een moderne scooter. Gr. Joop

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6325
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Stiller maken luchtfilter

Ongelezen bericht door MobyJet » 18 jul 2012, 19:26

En een powerfilter?

Ik heb meegemaakt dat een kleine powerfilter te weinig lucht doorliet waardoor de brom crap liep.
Een grotere powerfilter (van een scooter :oops: ) loste dat probleem volledig op.

Dus daarmee zou je dan moeten / kunnen exprimenteren..

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Stiller maken luchtfilter

Ongelezen bericht door Franky » 18 jul 2012, 20:17

Mij staat bij dat powerfilters pokke herrie maken. Verbeter me als ik er naast zit.

Nee, wat ik eerst wil proberen is buisjes monteren in het filter. De originele buizen in mijn luchtfilter heb ik er uit moeten boren omdat ze een veels te kleine diameter hadden. Alleen dat maakt nu dus erg veel herrie. Ik snap niet echt waarom, maar om een of andere reden zijn die buisjes erg belangrijk. Mijn oude Gurtner carb had 3 buisjes. De ouwere EEG carb nog veel meer! Kennelijk is dit gunstig. Vraag me niet waarom :o

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6325
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Stiller maken luchtfilter

Ongelezen bericht door MobyJet » 18 jul 2012, 20:24

Wat is er mis met een beetje herrie?
"Loud pipes saves lives" 8-)

;)

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Stiller maken luchtfilter

Ongelezen bericht door Franky » 18 jul 2012, 20:27

Een beetje herrie ja. Dit is niet een beetje. Ik had gehoorbescherming nodig om rond te rijden! Dat is niet grappig. Het bederft het rijplezier volledig. Met wat aanpassingen is de brommer al iets stiller. Maar eigenlijk moet je nog steeds met gehoorbescherming rijden........
Nooit geweten dat een inlaat zo luid kan zijn.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Stiller maken luchtfilter

Ongelezen bericht door Polle » 19 jul 2012, 07:57

Beste franky

Je zit nu al een tijdje te knoeien aan je moby.
Waarom hou je niet alles origineel dan ben je van al de problemen opgelost.

Gr Polle

GROENEKAN
Berichten: 3767
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Stiller maken luchtfilter

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 19 jul 2012, 13:02

Datzelfde dacht ik ook al , Polle. heb Frank al; eens gemaild dat mijn Moby met een Gurtner als trein start en loopt. Heb ook eens een Dellorto erop gehad. Er was altijd een probleem, had ik het een opgelost, dan was het weer gedoe met iets anders. Gr. Joop

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Stiller maken luchtfilter

Ongelezen bericht door MobyJoost » 19 jul 2012, 16:10

Mijn Mobylettes starten en lopen, met zowel Gürtner als Dell'Orto, vrijwel altijd prima.
En Franky loopt al jaren te hannessen met z'n Moby. Ik zou er graag eens een stukje op rijden. Me dunkt, dat ik zo een lijstje kan maken, van acties, die alle problemen oplossen. Maar volgens mij, vindt hij het gewoon leuk, om er zo mee bezig te zijn.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Stiller maken luchtfilter

Ongelezen bericht door Franky » 19 jul 2012, 17:38

Jij snapt het Joost.

Inderdaad, mijn hobby is het sleutelen aan mobylettes. Niet erop rijden. Dit is af en toe wel leuk, meer verveelt enorm snel. Mijn moby zal nooit klaar zijn. Want zodra het ene punt opgelost is, begin ik gewoon iets anders te verbouwen. Ergens in mijn achterhoofd heb ik een grote lijst met aanpassingen die allemaal nog gedaan kunnen worden :) Het sleutelen zal nooit stoppen :twisted: Maar ondertussen ben ik dus wel een dijk van een brommer aan het bouwen. Ook al duurt dat jaaaaaaaaaren :)

Overigens is het ook absoluut niet leerzaam om gewoon alles te laten zoals het is, of terug te vallen op zeer risico vrije oplossingen. Tot kort voorheen had ik nog nooit de werking/complexiteit van een carb onderzocht. Wederom ben ik weer verbaasd door de enorme complexiteit die verborgen is in dit onderdeel. Je blijft je uberhaupt verbazen over de enorme complexiteit van een "zielig" 2-takt motortje. Je kan maar op 1 manier achter deze complexiteit komen, en dat is gewoon "aan prutsen". En laat het maar fout gaan. Zodra je weet waarom het fout was, heb je weer meer kennis vergaard :)

Dus ergens ben ik ook gewoon kennis aan het vergaren. Ik heb er gewoon lol in om alles tot elk detail te snappen :) Want alleen dan kan je in mijn ogen, echt goed sleutelen!

GROENEKAN
Berichten: 3767
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Stiller maken luchtfilter

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 19 jul 2012, 17:58

Frank, ik snap het (nu) ook. Het is je volste recht, ieder mens is weer anders. ik zeg eerlijk dat ik van de beproefde methodes houd, dus tegengesteld aan jou. En ik rij heel graag en vaak op mijn FOM. Het forum blijft levendig en interessant ! Gr. Joop
Laatst gewijzigd door GROENEKAN op 19 jul 2012, 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Stiller maken luchtfilter

Ongelezen bericht door Franky » 19 jul 2012, 19:29

Inderdaad ieder wat hij wil hè :) Ik ben een beetje een vreemde eend in de bijt. Altijd al geweest :lol:
Ik rij overigens tegenwoordig ook best veel op mijn mobylette. Het is mijn shopping brommertje. Dus hij rijdt eigenlijk altijd wel. Alleen moet ik op het moment rustig rijden om de geluidsoverlast te beperken :mrgreen:

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Stiller maken luchtfilter

Ongelezen bericht door Franky » 26 jul 2012, 16:31

Vandaag de eerste test gedaan met mijn hopelijk stiller luchtfiltertje.
Het verschil is enorm!!! Hij is al stukken stiller.
Stationair klinkt hij nu erg gaaf. Hij heeft een heel diep en zwaar geluid als je gas geeft :)

Wat heb ik aan het luchtfilter gedaan? Ik heb twee buisjes gemonteerd in het luchtfilter. De buisjes hebben een stuk grotere diameter dan de originele buisjes en ze zijn ook nog een stuk langer. En dat is alles dat ik gedaan heb. De prestaties van het motorblok zijn niet veranderd. Dus dit zijn de mooiere ingrepen! :D

Als ik me verveel ga ik nog kijken hoe ik hem nog stiller en beter krijg :)
Hij maakt nog behoorlijk wat geluid. En de carb zuigt nu koelingslucht van het blok aan. Dit is ook niet zo efficiënt.

Foto komt nog. Ik heb even geen camera.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Stiller maken luchtfilter

Ongelezen bericht door Franky » 02 aug 2012, 12:23

hierbij de foto's.
Afbeelding
Afbeelding

En hier nog een foto van het originele buisje en de normale lengte buis die ik ook had gemaakt. Uiteindelijk heb ik de verlengde buis geplaatst omdat die veel stiller was de originele lengte met grotere diameter. Klinkt op zich logisch. Grotere diameter heeft een langer buis nodig.
Afbeelding

Is dit een makkelijk aanpassing. op zich wel! Je moet de originele buisjes eruit trekken. Dit gaat soms erg moeilijk met de hand. Dan moet je een tooltje gebruiken door iets met een moer en een bout te doen. Dan is het makkelijk. Als je de buisjes eruit heb kan je het luchtfilter op boren tot 14mm. Als je de boor perfect centreert blijft er in het luchtfilter nog een dunne opstaande rand staan. Dit is nodig omdat je niet kan lijmen op dit kunststof (is mij niet gelukt). Het buisje is helaas een stukje draaibank werk. Als je de diameter afdraait tot 14mm past hij perfect in het luchtfilter. De opstaande rand in het luchtfilter is zelfs een perfecte "pers" passing! De buisjes kan je er dan zo inschuiven. Een klein beetje lijm zorgt dan voor de afdichting. :)

peterl
Berichten: 265
Lid geworden op: 22 aug 2011, 00:53

Re: Stiller maken luchtfilter

Ongelezen bericht door peterl » 17 aug 2012, 00:25

Beste Franky,

het verbaast me niks dat je via Moskou naar Parijs gaat. De afgebeelde Dellorto is de eenvoudigste niet af te stellen carburateur uit hun
serie van de 60 tiger jaren. MBK heeft op de Dakota , Phenix ook Dellorto carburateurs toegepast met geruisdemper en luchtfilter.
Kijk eens op de website van Delplet .com. Dit is een oude mobylette dealer uit Saint Quentin.

PeterL

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Stiller maken luchtfilter

Ongelezen bericht door Franky » 17 aug 2012, 09:21

Het is inderdaad een behoorlijk simplistisch ding ja. Ik zal eens gaan rondneuzen op de genoemde site ;)

Gebruikersavatar
victor_m21
Berichten: 131
Lid geworden op: 28 aug 2011, 17:26
Locatie: Randwijk

Re: Stiller maken luchtfilter

Ongelezen bericht door victor_m21 » 17 aug 2012, 10:57

peterl schreef:Beste Franky.....

website van Delplet .com. Dit is een oude mobylette dealer uit Saint Quentin.

PeterL
ik denk dat dat deplet.com moet zijn. :oops:

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Stiller maken luchtfilter

Ongelezen bericht door Franky » 18 aug 2012, 10:04

volgens mij ook. Die andere site werkt niet :P

Ik heb eens even wat rondgeneusd. Er staan met name mega grote carbs op die site. Stel voor dat je ze gemonteerd krijgt (wat een hele uitdaging is vanwege een custom made spruitstuk), dan is het maar zeer de vraag of dat ooit wil werken.

Kijkend naar de filters voor mijn dollerto carb, kwam ik op dit ding uit.
Afbeelding

Helaas staan er weinig afmetingen bij qua lengte. Ik vermoed echter dat hij erg groot en lang is. En dan raakt hij mijn frame :(

Meer kon ik niet vinden :shock:

brittjan
Berichten: 93
Lid geworden op: 24 nov 2011, 10:36
Locatie: Eksel (België)
Contacteer:

Re: Stiller maken luchtfilter

Ongelezen bericht door brittjan » 19 aug 2012, 13:12

Franky schreef:volgens mij ook. Die andere site werkt niet :P

Ik heb eens even wat rondgeneusd. Er staan met name mega grote carbs op die site. Stel voor dat je ze gemonteerd krijgt (wat een hele uitdaging is vanwege een custom made spruitstuk), dan is het maar zeer de vraag of dat ooit wil werken.

Kijkend naar de filters voor mijn dollerto carb, kwam ik op dit ding uit.
Afbeelding

Helaas staan er weinig afmetingen bij qua lengte. Ik vermoed echter dat hij erg groot en lang is. En dan raakt hij mijn frame :(

Meer kon ik niet vinden :shock:
Hey Franky,

Deze filter op je afbeelding is ook een zo genoemde powerfilter.
Helaas niet erg stil, heb hem ooit gemonteerd gehad op een scooter.

Plaats reactie