Speciale poolschoen voor ontsteking

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Speciale poolschoen voor ontsteking

Ongelezen bericht door Harrie » 08 dec 2010, 23:39

Hallo forumleden,
Gisteren een enthousiaste verzamelaar uit Woubrugge aan de telefoon gehad.
We hadden onlangs besloten om zijn speciale ontstekingsspoel met paspennen tot op het ijzer te slopen
en deze opnieuw te wikkelen met een primaire winding. Circa 200 windingen met 0,7mm.
Uiteraard moesten ook de oude pertinax zijkanten vervangen worden. Als vervanger werd een soort glasvezel-epoxyhars plaat gekozen.
Als secundaire winding kozen we voor een moderne bobine en een condensator van uitmuntende kwaliteit.
Het geheel werd met oliebestendige krimpkous geseald.
Dit recept kun je in principe op elke oude brommer of motorfiets met vliegwielontsteking toepassen.
Voordeel: die spoel past altijd en bestaat uit jong elastisch materiaal.
Harrie

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6323
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Speciale poolschoen voor ontsteking

Ongelezen bericht door MobyJet » 09 dec 2010, 20:20

Hoi Harrie,
Klinkt interessant. Heb je hier een foto van?

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Speciale poolschoen voor ontsteking

Ongelezen bericht door Harrie » 10 dec 2010, 23:24

Beste Jet,
Stom genoeg niet. Er was haast bij dus ik heb me niet even de tijd gegund om een foto te maken.
Geen probleem overigens, want ik heb hier nog een andere liggen, die ik binnenkort opnieuw wikkel voor een restauratieproject van een vriend. De foto komt er aan.
Echt spannend ziet die spoel er niet uit t.o.v. de 125475 (die dikke bordeaux rode voedingsspoel), maar deze heeft aan de achterkant paspennen voor op de grondplaat. Het mooie zit hem in het feit dat je de oude poolschoen kunt gebruiken en
dit onderdeel dus nooit opraakt. Ik zou een dergelijke schoen zelfs kunnen maken uit dun plaatijzer van een trafo.
Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Speciale poolschoen voor ontsteking

Ongelezen bericht door Harrie » 05 feb 2011, 23:54

Beste forumleden,
Eindelijk de plaatjes van de ombouw van een oude dikke ontstekingsspoel naar een voedingsspoel.
Het betrof hier een Kapteinspoel met paspennen.
Het zaakje was behoorlijk rot en de wikkelingen waren groen uitgeslagen.
Na verwijdering van al het koper bleef dus alleen de weekijzerenkern en de pertinax steunplaatjes over.
De oude stevige bruine vernislaag op de zijkanten gewoon laten zitten.
Meestal wordt alles vervangen (inclusief de pertinax plaatjes), maar dat was hier niet nodig.
200 windingen met 0,7 mm spoeldraad maakt van een oude hoogspanningsspoel een bruikbare voedingsspoel.
Een krimpkous erom, wat soldeer werk, en alles kan straks netjes op de oude plaat gemonteerd worden.

Gooi oude verrotte spoelen dus niet weg, want de stalen kernen kunnen nog gebruikt worden.
Groet,
Harrie


Afbeelding
Afbeelding

Moto - Le Poney
Berichten: 378
Lid geworden op: 11 mar 2010, 23:51
Locatie: Heinkenszand - Zeeland

Re: Speciale poolschoen voor ontsteking

Ongelezen bericht door Moto - Le Poney » 06 feb 2011, 09:59

Ziet er goed uit Harrie :!:
Ik vindt het knap dat je hier goede resultaten mee gaat halen en als je dit zelf kan maken.
Dus zoals Harrie al schrijft gooi geen oude spoelen weg.
Wel weet ik dat er op het solexforum iemand is die spoelen wikkeld, deze man heet Jan.
Voor een kennis uit de buurt heeft hij er vorige jaar één gewikkeld voor een Thoman uit de vijftigerjaren.

Ga zo door Harrie, groetjes Carl

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Speciale poolschoen voor ontsteking

Ongelezen bericht door Franky » 06 feb 2011, 11:34

Bijzondere foto. Ik zie twee bijzonder dikke draden uit de spoel komen. Gaan die draden in de spoel over in de veel dunnere wikkelingen? Is dat gesoldeerd dan? Of is de zogenaamde dikke draad gewoon isolatie die je over het wikkeldraad hebt gedaan?

Het ziet er in ieder geval netjes uit :) En werken zal het wel!

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Speciale poolschoen voor ontsteking

Ongelezen bericht door ruudk » 06 feb 2011, 15:04

Mooi stukje ambachtelijk werk!

Ik zit erover te denken om ook zo'n ombouw te gaan doen, want mijn AV3 uit 1952 begint ook de bekende ontstekingskuren te krijgen: na tien minuten rijden onregelmatig vonken (schokken), en af en toe een knal en uiteindelijk bij te laag toerental complete uitval van de motor. En dan de eerste tien minuten niet meer starten... Ik was hier al bang voor, want het vliegwiel van dit blokje werd altijd al erg heet, in tegenstelling tot die van mijn andere AV3, die houdt het altijd lekker koel en die loopt dan ook nog steeds als een zonnetje. Dus zowiezo moet ik eerst nog even nagaan waarom het zaakje zo heet wordt. Maar voordat ik aan zo'n ombouw begin, heb ik nog een paar vragen.

-is de keuze van ongeveer tweehonderd windingen met spoeldraad met een diameter/dikte van 0,7mm gebaseerd op ontleding van een primaire Mobylette-spoel (zo eentje met externe bobine)? Ik bedoel dus: heeft u gekeken naar het aantal windingen en de draaddikte van zo'n originele spoel en dat vervolgens net zo nagemaakt? Of bent u op een andere manier tot deze keuzes gekomen?
-spoeldraad: waar kan men dat zoal kopen?
-welke bobine en condensator adviseert u? (Welke hebben 'uitmuntende kwaliteit')
-zit de vernislaag op de poolschoenen om deze electrisch geïsoleerd te houden van zijn omgeving? Dat er geen electrisch contact mag bestaan tussen de windingen en de poolschoen begrijp ik, maar moet (of: is het beter dat) de poolschoen ook geïsoleerd zijn (is) van de massa? Dus moet die vernislaag ook om en in de gaten van de bevestigingsbouten zitten?
-hoe is het u gelukt om de krimpkous te laten krimpen zonder de isolatie van de windingen te smelten? Voorzichtig föhnen? (En zijn deze krimpkousen ook in andere kleurtjes te koop;-)?)

Nogmaals, knap stukje werk! Moet een mooi gevoel zijn als het motortje weer loopt... Een beetje van Willem (Kaptein) en een beetje van Harrie!
Mvg, Ruud

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Speciale poolschoen voor ontsteking

Ongelezen bericht door Harrie » 06 feb 2011, 23:48

Beste Ruud,

Een paar tips:
vliegwiel wordt heet: waarschijnlijk een kromme grondplaat en spoelen die het vliegwiel raken.
Oplossing: grondplaat uitrichten.

200 windingen is een richtlijn; dit komt niet zo nauw.
Spoeldraad te bestellen bij Conrad of via een bedrijf dat elektromotoren wikkelt.
Condensator en bobine: Vespa voor o.a. Ciao.
De condensator monteer ik bij voorkeur in de buurt van de externe bobine.

De vernislaag is niet voor de isolatie, maar tegen roest; gezien het vettige karakter van het blokje niet zo belangijk.
Later werd gewoon blank metaal gebruikt. Ik spuit meestal WD40 of Imal op het ijzerwerk.
Krimpkous met een föhn aanbrengen; de verf wordt niet aangetast.

Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Speciale poolschoen voor ontsteking

Ongelezen bericht door ruudk » 07 feb 2011, 23:49

Bedankt Harrie voor de (zoals altijd) kernachtige uitleg.

Ik zal kijken hoe het met de grondplaat zit, de motor maakt inderdaad een wat aanslijtend geluid, vooral als hij warmgedraaid is. Waarschijnlijk kom ik tegen die tijd wel weer met vragen over het uitlijnen van de grondplaat.

Nog heel kort even wat bespiegelingen over het aantal windingen. Als ik me mijn eerstejaars colleges Electriciteit en Magnetisme goed herinner, is de opgewekte spanning tussen de uiteinden van een spoeldraad evenredig met het aantal windingen van die spoel. Inderdaad zal het dan niet veel uitmaken of er 195 of 204 windingen zijn, dit scheelt hooguit een paar procent in de opgewekte spanning die aan de bobine wordt geleverd. Maar bij 160 of 250 windingen zal het verschil te merken zijn. Ik ben benieuwd of de keuze van 200 windingen in de zelfbouw-spoel dicht bij het standaard aantal van de originele spoel licht. Heeft iemand ooit de windingen hiervan nageteld? Nou ja, de totale dikte van de zelfbouw-spoel moet natuurlijk ongeveer hetzelfde zijn als die van de originele, dat is een globale richtlijn (mits ook de originele draaddikte wordt gebruikt en er 'netjes' wordt gewonden opdat er niet al teveel leeg volume in de spoel zit). Deze bespiegelingen houden mij bezig omdat ik het ook graag zo goed mogelijk wil namaken. Als iemand hierop nog opmerkingen of aanvullingen heeft, dan hoor ik het graag.

Ruud

Plaats reactie