Wattage lampjes EEG
Wattage lampjes EEG
Hallo mede forumgenoten,
Ik heb telkens een probleem dat mijn lampjes zwart worden en uiteindelijk doorbranden. Als ik nu een lampje met een hoog wattage in het achterlicht doe, brandt mijn voorlamp veel te zwak. Heeft iemand een idee welk wattage standaard was voor de beide lampen van de EEG?
Groetjes Gert
Ik heb telkens een probleem dat mijn lampjes zwart worden en uiteindelijk doorbranden. Als ik nu een lampje met een hoog wattage in het achterlicht doe, brandt mijn voorlamp veel te zwak. Heeft iemand een idee welk wattage standaard was voor de beide lampen van de EEG?
Groetjes Gert
Re: Wattage lampjes EEG
Sorry mannen en evt vrouwen. Heb intussen wel gegevens gevonden over het merk lampjes. Merk Splendor, 79 voor het voorlampje en 79a voor het achterlicht. Er zijn wel een aantal wattages welke uiteenlopen. Soms spreekt men van voor 5W en achter 2W. Heb ook ergens 6,6W en 3W gevonden. Wat moetr er nu eigenlijk in? Heb ook gezocht naar de originele Splendorlampjes op Internet. Niets gevonden. Weet iemand hier iets meer van. Kan ik ook gewone Osram gebruiken met zelfde wattage?
Alvast bedankt.
Alvast bedankt.
Re: Wattage lampjes EEG
Voor 6 Volt 7 - 7,5 Watt
Achter 6 Volt 3 Watt
Harrie
Achter 6 Volt 3 Watt
Harrie
Re: Wattage lampjes EEG
Zelfde probleem met mijn Fom. Ik heb op aanraden van een collega de lichtspoel nagemeten en kom op waardes van 7 tot 30 v (??), zijn dat normale waardes of loopt er iets mis ? Ik herinner me uit mijn Volkwagen periode dat er stroomregulators in de kevers zitten die de stroom uit de alternator gelijkrichten tot ± 12 of 6 v. Is dit op een mobylette / FOM ook zo ?
mvg,
svec
mvg,
svec
Re: Wattage lampjes EEG
Een onbelaste lichtspoel geeft een hoge spanning.
Hoe harder je rijdt hoe hoger de spanning.
Het is dus beter bij brandende verlichting niet volgas te rijden.
Hoe harder je rijdt hoe hoger de spanning.
Het is dus beter bij brandende verlichting niet volgas te rijden.
Re: Wattage lampjes EEG
svec schreef:Zelfde probleem met mijn Fom. Ik heb op aanraden van een collega de lichtspoel nagemeten en kom op waardes van 7 tot 30 v (??), zijn dat normale waardes of loopt er iets mis ? Ik herinner me uit mijn Volkwagen periode dat er stroomregulators in de kevers zitten die de stroom uit de alternator gelijkrichten tot ± 12 of 6 v. Is dit op een mobylette / FOM ook zo ?
mvg,
svec
De bromfietsverlichting op wisselstroom is erg primitief, simpel en goedkoop.
Je kunt natuurlijk de boel omgooien naar gelijkspanning en elektronisch de spanning regelen met een spanningsregelaar.
Ik doe dat met ledverlichting en er brandt niets door. Hangt wel een stevig prijskaartje aan vast.
Wil je de boel simpel houden, dan zorg je ervoor dat er altijd voldoende stroomafname is door voldoende zware lampjes.
Geen standaard fietslamp van 6V -3 Watt maar 6Volt en 7-8 Watt. Eventueel een 3-5 Watt achterlicht.
Je krijgt bij lagere snelheid wat minder licht, maar je bent wel zichtbaar.
Rijd je veel in het donker dan zou een betere verlichting (zwaardere gloeilamp en zwaardere voeding, halogeenverlichting of Led-verlichting) moeten overwegen.
Groet,
Harrie
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Wattage lampjes EEG
Dan heb je zoals Donnie zegt de verlichtingsspoel onbelast gemeten. Dan zie je belachelijke waardes langs komen. Ik dacht dat ik ooit al eens de 60V overschreden had. De spanning is belast veel lager zodat je lampjes niet stuk gaan.svec schreef:Zelfde probleem met mijn Fom. Ik heb op aanraden van een collega de lichtspoel nagemeten en kom op waardes van 7 tot 30 v (??), zijn dat normale waardes of loopt er iets mis ? Ik herinner me uit mijn Volkwagen periode dat er stroomregulators in de kevers zitten die de stroom uit de alternator gelijkrichten tot ± 12 of 6 v. Is dit op een mobylette / FOM ook zo ?
mvg,
svec
Gelijkrichten is leuk, maar de spanning blijft dan hetzelfde hè. Je zal een spanningsregelaar bedoelen. Die zit er niet in bij een mobylette.
Verder is dit het eeuwige mobylette verlichtingsdilemma. Zwakke lampjes branden door op vol gas. Zwaardere lampjes geven te weinig licht stationair. Harries oplossing is de enige echte goede. Voor veel mensen echter wat ingewikkeld. De andere oplossingen zijn zoeken naar de meest ideale wattage voor je lampen of gewoon niet zo hard rijden met de lampen aan.
Re: Wattage lampjes EEG
Tja, de problemen zijn, mijns inziens, voor 99% te wijten aan slecht contact. Hetzij aarding, hetzij plus-kabels. De kabels en verbindingen van een oude Mobylette zijn vaak uitgedroogd en geoxideerd. het verdiend aanbeveling , alles te vervangen, of op zijn minst alle schroef- schuif- en klemkoppelingen goed schoon te maken. De lampjes van mijn originele EEG ( 6v, 6w. Voor en achter) brandden steeds weer door. Ik had een oud fietsachterlicht op ingenieuze wijze onder een oud zadel gemonteerd en uiteindelijk bleek, dat ik de aarding onderschat had. telkens viel de aarding even uit, onder mijn zadel en brandde het achterlicht door. Een fractie later werd de aarding hersteld en kreeg het voorlicht de volle porrie Ook door. Nu dit opgelost is, rijdt ik al 1 1/5 jaar, elke dag, met altijd licht aan, met dezelfde lampjes! Het is een wonder, maar het kan!
Re: Wattage lampjes EEG
Probleem met het doorbranden van de lampjes opgelost. Heb met de gebroeders ??? (weet de naam niet meer) Mobylette tweewielerzaak in Eindhoven gesproken. Eén van de broers vertelde dat dit wel vaker een probleem was bij de oude brommers. Hij heeft me geadviseerd om 12 Volt lampjes te gebruiken. Je zou denken dat je dan geen verlichting hebt stationair, echter dit is niet het geval. De lampjes doen het nu al geruime tijd en er is voldoende licht ook bij lagere snelheden.
groeten,
groeten,
Re: Wattage lampjes EEG
Martien en Toon van Gestel.
Een van de weinige mobylette dealers in Eindhoven met reclamebord van Kaptein mobylette.
Een van de weinige mobylette dealers in Eindhoven met reclamebord van Kaptein mobylette.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Wattage lampjes EEG
Daar hadden wij met de Mobylette in 2009 nog een feestje bij hun 100 jarig jubileum.
Re: Wattage lampjes EEG
Gerriben schreef:Probleem met het doorbranden van de lampjes opgelost. Heb met de gebroeders ??? (weet de naam niet meer) Mobylette tweewielerzaak in Eindhoven gesproken. Eén van de broers vertelde dat dit wel vaker een probleem was bij de oude brommers. Hij heeft me geadviseerd om 12 Volt lampjes te gebruiken. Je zou denken dat je dan geen verlichting hebt stationair, echter dit is niet het geval. De lampjes doen het nu al geruime tijd en er is voldoende licht ook bij lagere snelheden.
groeten,
Dat werkt wel om doorbranden te voorkomen. Bedenk wel dat die lampjes op de halve spanning werken en daardoor niet bijster veel licht geven.
Harrie