Koperen / Kunststof vlotter

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Koperen / Kunststof vlotter

Ongelezen bericht door MobyJet » 16 jan 2011, 10:34

Voor de carburateur is een koperen en een kunststof vlotter beschikbaar.
Merk je verschil? Wie weet wanneer welke gebruikt wordt?
Harrie schreef:De kunststof vlotter is instelbaar.
Door de vlotter hoger te schuiven is de benzinekolom in de vlotterkamer hoger.
Meer hydrostatische druk en meer benzine uit de sproeier is het gevolg.

lammert
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 feb 2011, 11:38

Re: Koperen / Kunststof vlotter

Ongelezen bericht door lammert » 19 mei 2011, 19:47

Hallo,

Betekent dat de motor dan ook meer benzine gebruikt?
Zo ja, wat is daarvan het gevolg?

Groetjes,

Lammert

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Koperen / Kunststof vlotter

Ongelezen bericht door MobyJoost » 19 mei 2011, 20:25

Staat je vlotter te hoog, dan is er de kans, dat de benzine bij stilstand, met geopende benzine kraan, langzaam blijft lopen. Dat wordt een vieze bende. Bij een te laag afgestelde vlotter, staat het benzine-niveau in de sproeier ook te laag en moet er dus harder aan gezogen worden (door de erlangs stromende lucht). De carburateur kan niet harder of zachter zuigend ingesteld worden, dus het effect is, dat je minder benzine per luchthoeveelheid krijgt, oftewel een armer mengsel. Ook dit wordt dan een rommeltje, maar dan pas, als je motor dit arme mengsel niet meer aankan en vastloopt.
Harder lopen door het benzineniveau in je sproeier te verhogen gebeurt niet. Hij krijgt allen maar meer benzine te verwerken. Die verbrandt niet geheel (of helemaal niet, als het zoveel is, dat je motor direct verzuipt) en je motor en uitlaat koeken dicht.
Als je het benzineniveau verhoogt en daarmee snelheid wint, kan je denken, dat je je brommer hebt opgevoerd, maar eigenlijk was hij daarvoor zo slecht afgesteld, dat hij de constructie-snelheid niet haalde.Groet, Joost.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Koperen / Kunststof vlotter

Ongelezen bericht door MobyJoost » 19 mei 2011, 20:52

Kijk hier, naar het plaatje bij de eerste reactie. http://mobylette.proboards.com/index.cg ... thread=117

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Koperen / Kunststof vlotter

Ongelezen bericht door Harrie » 19 mei 2011, 22:57

Beste forumleden,
De hamvraag luidt nu: "Wat is de juiste hoogte van de vlotter?"
Bij de meeste Gurtner-carburateurs voor mobylette is dat ergens tussen de 6 en 9mm.
Hierbij wordt gemeten: onderkant vlotter tot onderkant vlotternaald.
Verhoging van de vlotterstand geeft vooral bij lagere toerentallen een rijker mengsel.

Lamda=1
Bij Lambda= 1 hebben we een benzine-luchtverhouding van 1: 14,5
Bij stationair hebben we het liefst een rijker mengsel Lambda=0,9
Bij hoge toerentallen is de Lambda bij voorkeur 1 - 1,1 een armer mengsel dus en minder verbruik.

Als de brommer goed stationair draait dan hoef je aan de vlotterhoogte niets te doen.
Mocht de brommer viertakten bij hoge snelheid dan moet je de sproeier iets kleiner kiezen. Het mengsel is dan te rijk.
Overigens is dat weer voor de koeling van de tweetaktmotor in de bergen niet slecht, maar de motor vervuilt wel sneller.
Ik kies meestal de sproeier, waarbij de motor net niet viertakt in de hogere toerentallen.

Mocht het mengsel ( na verkleining van de sproeier) bij lagere toerentallen iets te arm zijn, dan kun je overwegen de vlotter iets op te schuiven van 6 naar 7-9 mm.
Bij starten gebruik je meestal de choke om het mengsel rijker te maken. Je spuit dan extra benzine in het spruitstuk.

Graag commentaar en aanvulling.

Harrie

Plaats reactie