verlichting

tinte
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 jun 2011, 19:34
Woonplaats: Tinte
Locatie: Tinte Zuid Holland

verlichting

Ongelezen bericht door tinte » 22 jul 2013, 21:33

De verlichting van mijn s25b werkt niet goed, er brand maar 1lamp. Of de voorlamp werkt of de achterlamp, als ik in beide lampen een bolletje zet doen ze het geen van 2. Maar als ik dus alleen voor een bolletje zet werkt deze, als ik alleen achter een bolletje zet werkt deze ook, wie weet raad?
Groet,
Harry

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: verlichting

Ongelezen bericht door MobyJoost » 22 jul 2013, 22:32

Ik vermoed, dat er ergens een omdraaïing van plus en min plaatsvindt, die kortsluiting veroorzaakt, als beide lampjes stroomtrekken. Het beste zou zijn, alle bedrading (het is niet zoveel, bij een Mobylette) te vervangen. Is een leuk klusje. Alle draden namaken en in je frame vlechten, zoals het origineel.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: verlichting

Ongelezen bericht door Harrie » 22 jul 2013, 23:33

Waarschijnlijk zit de fout in de schakelaar.
Het achterlicht moet op de schakelhefboom aangesloten zitten en wordt bij het groot of kleinlicht bijgeschakeld.
Er is ook een neutrale stand.
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: verlichting

Ongelezen bericht door Franky » 23 jul 2013, 16:46

Ik ken het elektrisch schema van een s25 niet maar ik kom toch tot een andere conclusie als ik er zo even over nadenk. Ik vermoed dat je blokje om een af andere reden te weinig elektrisch vermogen levert om 2 lampen te laten branden. Draai je er 2 in dan gloeien ze niet of zo zwak dat je het niet ziet.

De bekabeling lijkt goed te zitten en werkt ook omdat beiden lampen het in principe wel doen. Dan nog is het een goed idee om de bekabeling te vervangen en alle contactjes weer mooi schoon te maken. Mogelijk is het een slecht contact een van de oorzaken van de problemen.

GROENEKAN
Berichten: 3767
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: verlichting

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 23 jul 2013, 17:47

Ik zet mijn geld op de genoemde analyse: schakelaar probleem.

We horen het hopelijk.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: verlichting

Ongelezen bericht door MobyJoost » 23 jul 2013, 19:52

Ik ook.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: verlichting

Ongelezen bericht door Harrie » 23 jul 2013, 23:03

MobyJoost schreef:Ik vermoed, dat er ergens een omdraaïing van plus en min plaatsvindt, die kortsluiting veroorzaakt, als beide lampjes stroomtrekken. Het beste zou zijn, alle bedrading (het is niet zoveel, bij een Mobylette) te vervangen. Is een leuk klusje. Alle draden namaken en in je frame vlechten, zoals het origineel.
Bij wisselspanning is geen plus of min aanwezig......
Harrie

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: verlichting

Ongelezen bericht door MobyJoost » 24 jul 2013, 00:44

Ik noem de plus, wat uit de lichtspoel komt en min is de aarde. Knoop je die ergens in het circuit direkt aan elkaar, dan gaat er toch echt geen lampje branden. Heet kortsluiting, geloof ik.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: verlichting

Ongelezen bericht door Franky » 24 jul 2013, 09:47

Tja, je kan over miepen dat dat niet een correcte benadering is. Maar met die redenering kan je wel uitstekend werken dus OK. Alleen als je het mij vraagt is het geen kortsluiting want als je ergens kortsluiting hebt doen je lampjes het überhaupt niet ;)

Donnie
Berichten: 263
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:21
Locatie: Schagerbrug Noord Holland Noord

Re: verlichting

Ongelezen bericht door Donnie » 24 jul 2013, 09:50

Als oud elektro technicus even wat recht zetten, bij wisselstroom heb je geen plus en min, maar fase (uit de motor) en de nul (massa van frame en motor) !!!!!!!!!!!!!!!

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: verlichting

Ongelezen bericht door Franky » 24 jul 2013, 10:21

Correct, maar net wat ik zeg. Als je het als + en - ziet kan de doorsnee sleutelaar er uitstekend mee uit de voeten. Met die benadering kan je werken. Je moet er alleen even op letten dat je je multimeter op wisselstroom hebt staan.

De meeste mensen zijn hier als de dood voor stroompjes dus laten we het simpel houden ;) Anders kan je ook nog gaan discussiëren of je aarde wel de nul is want er loopt net zo goed een fase draad heen :P

GROENEKAN
Berichten: 3767
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: verlichting

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 24 jul 2013, 13:58

Natuurlijk kom je aardig weg met die benadering / benaming. Maar veel beter is het te noemen zoals het is: fase en nul.
Straks denken mensen dat het gelijkstroom is vanwege de + - benaming.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: verlichting

Ongelezen bericht door Harrie » 24 jul 2013, 13:58

Ik vond nog een schema over aansluiting van achterlicht, groot- en dimlicht.
Een plaatje zegt soms meer dan een heleboel reacties.
Harrie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: verlichting

Ongelezen bericht door Franky » 24 jul 2013, 20:05

Ah kijk. Een luxe schakelaar :)

Het probleem zit hem dus niet in de schakelaar. Er zijn velen manieren om de stekkertjes op deze schakelaar te zetten maar geen enkele van die manieren geeft de omschreven klachten (verbeter me maar als ik iets over het hoofd zie). Als de klacht was dat enkel de voorlamp of achterlamp aan kan dan kan het een aansluitingsfout zijn . Maar aangezien er zodra er in beiden fittings een lamp gedraaid wordt helemaal geen verlichting meer is klopt dit verhaal niet meer en is er dus geen sprake van een aansluitingsfout (al kan het natuurlijk nog wel in combinatie met een ander probleem).

Er is dus een ander probleem en ik gok dat er wel stroom door de lampjes loopt maar dan zo weinig dat je niet ziet dat ze aan staan. Hoe dat kan komen is weer een ander verhaal.

GROENEKAN
Berichten: 3767
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: verlichting

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 24 jul 2013, 20:26

tinte zal hopelijk zijn uiteindelijke bevindingen/oplossing aan ons laten weten

tinte
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 jun 2011, 19:34
Woonplaats: Tinte
Locatie: Tinte Zuid Holland

Re: verlichting

Ongelezen bericht door tinte » 28 jul 2013, 13:32

Ik heb een aardige discussie los doen barsten! Ik ga eens met een batterij testen of ik beide lampen gelijk aan krijg, dit moet volgens mij eenvoudig te doen zijn: aansluiting van de lichtspoel loshalen en daar de + op aansluiten, de - op het frame. alleen ff 6v met voldoende capaciteit batterijen schakelen.
Ik hou jullie op de hoogte!

Groet,
Harry.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: verlichting

Ongelezen bericht door Franky » 28 jul 2013, 13:43

Haha, achja. Ik ben dan toch een beetje rebels met mijn andere mening :P Ik heb vaak een andere mening. Niet altijd geheel terecht :P Maar het mooie is dat je nu meerdere mogelijkheden kan onderzoeken :)

tinte
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 jun 2011, 19:34
Woonplaats: Tinte
Locatie: Tinte Zuid Holland

Re: verlichting

Ongelezen bericht door tinte » 31 jul 2013, 12:34

gisteren verlichting nagekeken, bedrading helemaal losgehaald en weer aangesloten. Daarna getest met 12V trafo, tot mijn verbazing werk het nu wel. naar mijn idee niets raars gevonden. Ook werkt alles op de motor nu!

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: verlichting

Ongelezen bericht door MobyJoost » 31 jul 2013, 15:51

Da's mooi.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: verlichting

Ongelezen bericht door Harrie » 31 jul 2013, 19:36

Misschien een los contact of een slecht werkende schakelaar?
Harrie

GROENEKAN
Berichten: 3767
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: verlichting

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 31 jul 2013, 21:21

:lol: Ja kijk, Tinte, als er alleen maar een draadje of zoiets een beetje los zit, dan kan dit Forum je niet echt helpen. :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: verlichting

Ongelezen bericht door Franky » 01 aug 2013, 10:32

Vandaar ook mijn algemene advies om de stroomkabels gewoon preventief te vervangen. In het ergste geval heb je een kabelbreuk. Die zijn soms heel vervelend te ontdekken.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: verlichting

Ongelezen bericht door Harrie » 01 aug 2013, 23:22

Franky schreef:Vandaar ook mijn algemene advies om de stroomkabels gewoon preventief te vervangen. In het ergste geval heb je een kabelbreuk. Die zijn soms heel vervelend te ontdekken.
Daarin heeft Franky gelijk: kabelbreuken zijn lastig te ontdekken. Je meet met een universeelmeter geen weerstand, maar zodra je de boel gaat belasten vormen zich een barrière (weerstand) in de stroomkring.
Eigenlijk moet je gewoon met 12V acculader of computervoeding en een dikke ouderwetse autolamp er een flinke stroom doorjagen. Als er dan een zwakke plek zit merk je dat sneller. Eigenlijk ook vrij simpel en goedkoop te maken van wat afvalmaterialen.
Harrie

Plaats reactie