Elektrische bel

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Elektrische bel

Ongelezen bericht door Franky » 27 apr 2014, 15:21

Ik heb 2 vragen over een elektrische bel die ik heb overgenomen van een forumlid. Het leek mij wel leuk om deze tzt te monteren op mijn 99z. Het gaat om de volgende bel.

Afbeelding

Afbeelding

1) Voeding
Hoe werd deze bel oorspronkelijk gevoed? Ik neem aan dat hij aan de verlichtingsspoel zat? Een verlichtingsspoel voor 6V lampjes? Dus dit ding zou op ongeveer 6V wisselstroom moeten werken?

2) Rare gaatjes
De interne stroomkabels zijn van deze bel afgerukt. Ik kan wel zien dat de stroomkabel door het kunststof heen moet en daarna vast gesoldeerd dient te worden op de 2 connectors. Iets wat nu denk ik niet meer kan omdat de hitte van de soldeerbout het kunststof zal vernielen. Maar ik neem aan dat de stroomkabels dus oorspronkelijk door het bovenste gat liepen. Correct?
Afbeelding

Edit:
De bel heb ik verder overigens al werkend. Dus dat is geen probleem!

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Elektrische bel

Ongelezen bericht door MobyJoost » 27 apr 2014, 16:58

De kabels worden gewoon aangesloten op de contacten aan de buitenkant, met passende stekkertjes. Er gaat geen kabel de bel in.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Elektrische bel

Ongelezen bericht door Franky » 27 apr 2014, 19:40

ehh jawel hoor :D
Er zit bij mij geen kabel tussen de contacten aan de buitenkant en de spoelen aan de binnenkant ;) Die kabel is foetsie. Dus die moet er wel komen ;)

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Elektrische bel

Ongelezen bericht door MobyJoost » 27 apr 2014, 23:00

Aaah, zo. Daar had ik even overheen gelezen. Da's toch jammer.

Mobydick
Berichten: 77
Lid geworden op: 02 jan 2011, 11:50
Locatie: Ermelo- Gelderland

Re: Elektrische bel

Ongelezen bericht door Mobydick » 28 apr 2014, 14:56

Frank,

Volgens mij moet je de draden die vanaf de spoeltjes komen solderen aan de binnenzijde van de bel.
Met een niet te zware soldeerbout (klein Wattage voor elektronica) moet dit goed te doen zijn.
De soldeerpunten zijn dus de achterkanten van de schuifaansluitingen.
Hierbij een paar afbeeldingen van een wat oudere Timbrelec, met soldeerpunt en metalen huis, die op een AV31 gemonteerd zit.


Groet,
MobyDick
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Elektrische bel

Ongelezen bericht door Franky » 28 apr 2014, 17:02

Mobydick schreef: Volgens mij moet je de draden die vanaf de spoeltjes komen solderen aan de binnenzijde van de bel.
Met een niet te zware soldeerbout (klein Wattage voor elektronica) moet dit goed te doen zijn.
De soldeerpunten zijn dus de achterkanten van de schuifaansluitingen.
Het zou kunnen. Als ik heel goed kijk zie ik iets dat mogelijk ooit de draad was...
Ik was ook al na aan het denken over hoe je dit moest solderen. Ik had echter juist de zware bout willen pakken. Men een klein elektronica soldeerboutje ben je dat ding veel te lang aan het verwarmen aangezien het lang duurt voordat het temperatuur bereikt die nodig is. Met een zwaardere bout ben je veel sneller klaar. Dus ik denk dat ik voor de zware bout ga (of beter gezegd, de brede korte punt ipv de lange dunne).

Weet iemand nog iets over de spanning waarop deze bel hoort te werken?

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Elektrische bel

Ongelezen bericht door MobyJoost » 28 apr 2014, 18:45

Tja, meestal 6 volt, maar het zou zomaar kunnen, dat er ook 12 volt uitvoeringen zijn.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Elektrische bel

Ongelezen bericht door Franky » 28 apr 2014, 19:25

Lijkt me op zich een goede gok. 6V.
Ik probeer hem eerst wel op 6V.

Plaats reactie