Pagina 1 van 1

Voorontsteking

Geplaatst: 23 apr 2011, 18:16
door avh
Dag allen,

Aangezien het weer hier in België ideaal is voor een tochtje heb ik vandaag m'n AV85 wat proberen reviseren.

Één van de zaken die ik nakeek was de voorontsteking; aangezien ik dit nog nooit had afgesteld en een beetje ervaring wilde opdoen heb ik meteen de onderbrekernok verwijderd en het zaakje ingesteld op 2.5mm vóór TDC, zoals me ooit werd aangeraden door Henk. De maximale opening van de contactpuntjes is ca. 0,35mm
Resultaat: bromfiets start moeilijk en ploft soms (knalletjes) eens hij op snelheid is. Stationair draaien lukt helemaal niet meer en als ik te veel vertraag begint hij weer te haperen.

Hebben jullie een idee waaraan dit kan liggen? Is 2mm toch een betere keuze of zijn er andere mogelijke oorzaken?

P.S.: ik gebruik een Dellorto 14/12 als carburateur en een nieuwe NGK B6HS bougie.

Re: Voorontsteking

Geplaatst: 23 apr 2011, 20:24
door Moto - Le Poney
Het kan ook nog aan de condensator liggen.

Groetjes Carl

Re: Voorontsteking

Geplaatst: 23 apr 2011, 21:17
door Harrie
Beste forumleden,

Inderdaad de condensator, daar denk ik ook aan. Zet er wel een moderne in van de Vespa Ciao bijvoorbeeld.
Controleer ook of de punten mooi recht zijn en schoon.
Mocht dat niet helpen verwissel dan de externe bobine tegen een werkend of nieuw exemplaar.

Groet,
Harrie

Re: Voorontsteking

Geplaatst: 23 apr 2011, 22:50
door MobyJoost
Die 2,5 mm lijkt me ook veel, voor een AV85. Probeer ook maar eens 2mm. Let overigens goed op, dat de onderbrekernok niet verdraaid, als je het vliegwiel weer monteerd. Als je de nok in de juiste positie hebt gedraaid, even een paar zachte tikjes met een kunststof hamer, zodat hij al wat op de krukas zit geklemd. Dan het vliegwiel erop en vastdraaien. Succes, Joost.

Re: Voorontsteking

Geplaatst: 24 apr 2011, 14:12
door avh
Dank voor jullie reacties!

Een condensator is onderweg en ik bestel misschien ook nog wel een nieuwe/reserve bobine en contactpuntsetje, kwestie van niet voor al te grote verrassingen te komen te staan moest het ontstekingstijdstip niet het enige probleem zijn.
Dan is het kwestie van experimenteren met de voorontsteking totdat de bromfiets rijdt zoals zou moeten!
Is er een range waartussen die ongetwijfeld moet zitten? 2,5mm --> 1,5mm ofzo?

Trouwens nog een vraagje: als de contactpunten open staan meet ik toch een weerstand van 0,3 Ohm (geen weerstand dus) tussen de puntjes. Hoe komt het dan dat het tóch uitmaakt dat deze openen of sluiten, aangezien er elektrisch gezien geen verschil lijkt te zijn?

Re: Voorontsteking

Geplaatst: 24 apr 2011, 15:10
door Harrie
Beste AHV,
Als je de punten NIET AANGESLOTEN HEBT op de spoel dan is de weerstand bij opening : oneindig.
Waarschijnlijk meet je de weerstand van de voedingsspoel.
Als de los genomen punten doormeet en je meet een weerstand van 0-10 Ohm dan maken de punten sluiting.
Ik zou de punten tussen de 2 en 2,5 mm zetten; hangt een beetje van de eindcompressie af. Bij een standaardkop kun je
veilig van 2,5 mm uitgaan.
Harrie

Re: Voorontsteking

Geplaatst: 24 apr 2011, 15:27
door avh
Harrie schreef:Als je de punten NIET AANGESLOTEN HEBT op de spoel dan is de weerstand bij opening : oneindig.
Waarschijnlijk meet je de weerstand van de voedingsspoel.
Bedankt, dat klinkt logisch!
Harrie schreef:Ik zou de punten tussen de 2 en 2,5 mm zetten; hangt een beetje van de eindcompressie af. Bij een standaardkop kun je veilig van 2,5 mm uitgaan.
In orde!

Re: Voorontsteking

Geplaatst: 24 apr 2011, 20:58
door MobyJoost
Dus is de compressie-verhouding een richtlijn voor ontstekings-tijdstip? Als in : "Hoe hoger de compressie verhouding, des te later de ontsteking"?
Waar mogelijk vervang ik standaard koppen altijd door een hogedrukkop. Geeft wat meer pit. Deze http://www.scootbikeshop.com/moteur/cul ... -1004.html bijvoorbeeld voor je AV50, of deze http://www.scootbikeshop.com/moteur/cul ... -p-78.html voor je AV89.

Re: Voorontsteking

Geplaatst: 24 apr 2011, 21:50
door Harrie
Beste Joost,
Bij de modellen met hoge compressie wordt 1,5mm aanbevolen. Meestal hebben ze een compressieverhouding van 1:10.
Je kan dat niet ongestraft verhogen, want dan krijg je pingelen (knikkers in je motor) dat wordt veroorzaakt door voortijdige zelfontbranding.
De AV3 had een lage compressievehouding 1: 6 en had daarom een voorontsteking van zelfs 2,8 mm.

Een leuk plaatje bij een artikel over voorontsteking

http://nl.wikipedia.org/wiki/Compressieverhouding

Afbeelding


Groet,
Harrie

Re: Voorontsteking

Geplaatst: 28 apr 2011, 19:10
door avh
Veel dank aan alle posters voor de erg nuttige informatie!

Na nog wat loos geëxperimenteer met het ontstekingstijdstip heb ik voor de zekerheid de contactpuntafstand nog eens opnieuw ingesteld. Daar bleek toch duidelijk iets mis te zijn, want de brommer startte hierna onmiddellijk met één trap terwijl ik voordien soms meerdere meters moest fietsen.

Ik stelde de voorontsteking in op 2mm en de brommer reed, maar niet zo vlot als zou moeten. Echter, toen ik terug thuiskwam en het tijdsdtip opnieuw wilde aanpassen bleek de nok een beetje verschoven: de ontsteking stond bijna op BDP :o Ik neem echter aan dat de nok bij het openmaken van het vliegwiel wat verschoven is en dat daarom de voorontsteking wat verschoven werd aangezien de brommer tijdens het rijden niets speciaal leek te doen.

Blijft dus wat experimenteren....

Trouwens, ik las op een engelstalig forum dat je de voorontsteking toch wat later moet zetten (2mm - 1.5mm) als je een andere carb als de Dellorto 15 gebruikt i.p.v. de stock Gürtner. (zoals vermeld gebruik ik de 14/12) Kan iemand me uitleggen waarom dit zo is?

Trouwens, ik zag zonet dat uit de vlotterkamer van de carb een soort ontluchtingspijpje komt, maar dat hier een plastic dopje overgeschoven is. Hoort dit zo, of moet dit dopje verwijderd worden?

Re: Voorontsteking

Geplaatst: 28 apr 2011, 23:50
door Harrie
Mobyvrienden,

De nok verschuift . . ... . . . ontvet dus de nok en de as voor het monteren met thinner of een andere sterke ontvetter,
daarna moet de nok een ferm tik krijgen. Zet er bijv een grote dop van een sleutel dopset er op.

De originele cilinder van Kaptein wordt geknepen op de spoelpoorten. Een grotere carburateur heeft weinig zin en verstelling van de
voorontsteking naar 1,5 mm evenmin.

Die plastic pijpjes zijn origineel; ik heb hier nog een doosje met 25 stuks van die dingen liggen; een stukje benzineslang kan ook.
Dit is voor de ontluchting.
Harrie

Re: Voorontsteking

Geplaatst: 04 mei 2011, 15:00
door Johanneke
Beste,

Als ik het goed begrijp gaat het hier om 2-takt motoren.
Het plaatje doet hier helemaal niks ter zake, dit is van een 4-takt.

Op de nok staan 3 gaten, 2 waar het vliegwiel vliegwiel in pasten dan nog
een waar ik de bedoeling niet van weet.
Ik zet de motor op het bdp en de nok met de 2 gaten naar boven en het gat
waar het vliegwiel op
zit gelijk met de bout van het spoel(een beetje schuin naar rechts) en
dat werkt altijd.

mvg Johan

Re: Voorontsteking

Geplaatst: 04 mei 2011, 20:15
door MobyJoost
Dat verhaal slaat net zo veel op het afstellen van de ontsteking van een mobylette, als het plaatje van Harrie op een tweetakt. Alleen weet ik zeker, dat Harrie dat al wist, toen hij dat plaatje bijvoegde en vraag ik me af, of jij enig idee hebt, waar je het over hebt. Groet, Joost.

Re: Voorontsteking

Geplaatst: 05 mei 2011, 14:39
door Johanneke
Ik weet heel goed waar ik over praat, Alfons heeft dit geprobeert en het is hem gelukt
ook.
Volgens mij ken jij er niks van, als je het zo doet staat de voorontsteking op 2 mm
Hoe kan jij weten dat het niet lukt als je het zelf niet probeert.
Probeer het zelf en je zal zien dat het werkt.

mvg

Re: Voorontsteking

Geplaatst: 05 mei 2011, 15:29
door Vindapp
Hallo is er iemand die weet hoe ik de ontsteking zo kan afstellen, dat als ik gas geef ineens
een achter uit rijdende mobylette berijd.
Met vriendelijke mobylette groet
vinny

Re: Voorontsteking

Geplaatst: 05 mei 2011, 15:58
door MobyJoost
Je ontsteking afstellen op x mm NA het BDP, in plaats van VOOR het BDP en dan je moby achteruitduwen. Ik zou het niet doen, zonder het monteren van een ontsteking, onderbrekernok en koppeling van een FOM. Die zijn gespiegeld, ten opzichte van een "gewone" Mobylette. Laat je een "gewoon" blokje achteruit draaien, dan krijgen de punten iedere keer een enorme oplawaai, als de nok voorbij komt, in plaats van geleidelijk naar het openingspunt geduwd te worden. Die punten gaan dan niet lang mee.Groet, Joost.

Re: Voorontsteking

Geplaatst: 05 mei 2011, 16:06
door Harrie
Ik weet heel goed waar ik over praat, Alfons heeft dit geprobeert en het is hem gelukt
ook.
Volgens mij ken jij er niks van, als je het zo doet staat de voorontsteking op 2 mm
Hoe kan jij weten dat het niet lukt als je het zelf niet probeert.
Probeer het zelf en je zal zien dat het werkt.
Johan,
MobyJoost is net als ik een oudgediende die aan tal van mobylettes hebben gesleuteld; bovendien levert Joost veel zinvolle bijdragen aan diverse nationale en internationale fora.
Joost en ik hebben veel respect voor elkaar en wisselen veel technische informatie uit.
Als nieuwkomer op een forum is enige bescheidenheid altijd op zijn plaats, wanneer je dan aan komt zetten met een rommelige afstelprocedure, die bovendien geen rekening met links- en rechtsdraaiende motortjes houdt , maak je geen beste eerste indruk. 8-)
Harrie

PS: Wie is Alfons? :?:

Re: Voorontsteking

Geplaatst: 05 mei 2011, 17:31
door avh
Harrie schreef:PS: Wie is Alfons? :?:
:lol: de 'a' uit 'avh' staat voor Alfons :)

Re: Voorontsteking

Geplaatst: 05 mei 2011, 18:51
door MobyJoost
Dank je, Henk.

Re: Voorontsteking

Geplaatst: 14 mei 2011, 13:08
door Harrie
Berichtdoor Johanneke » 05 mei 2011, 14:39
Ik weet heel goed waar ik over praat, Alfons heeft dit geprobeert en het is hem gelukt
ook.
Volgens mij ken jij er niks van, als je het zo doet staat de voorontsteking op 2 mm
Hoe kan jij weten dat het niet lukt als je het zelf niet probeert.
Probeer het zelf en je zal zien dat het werkt.
mvg
Beste Joost,
Het recept was toch niet zo goed, want uiteindelijk heeft Polle G. de AV85 goed afgesteld en deze loopt nu circa 47 km/uur.
Het forumlid Johanneke heeft een verstandig besluit genomen en is gestopt met zijn bromfietsthobby.
Groet,
Harrie

Re: Voorontsteking

Geplaatst: 05 aug 2013, 22:18
door GROENEKAN
Zie net dat de bewuste Johannneke niet geheel uit het Moby/beeld is verdwenen

http://www.tweedehands.nl/brommers-scoo ... 56700.html

Re: Voorontsteking

Geplaatst: 05 aug 2013, 22:55
door Harrie
Hallo Joop,
De adverteerder is Barry uit Breda, die al weer een tijdje deze zeldzame brommer in bezit heeft.
Hij is forumlid onder de naam Johannekebreda. Het gaat hier om een mooie en speciale brommer.
Groet,
Harrie