de volgende stap

henksleuteld
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 mei 2015, 16:13

de volgende stap

Ongelezen bericht door henksleuteld » 01 sep 2015, 21:02

Heren.Ben bezig om een blokje netjes lopend te krijgen,stap voor stap.Ik heb nog niet zoveel gesleuteld dus moet nog veel leren.Ik had een carbje schoongemaakt en hij liep, maar niet mooi of stationair.M'n eigen verdiept in het carb-schoonmaken en dat hielp al. Ander carbje schoongemaakt, ongeveer hetzelfde resultaat. Toen nog 2 carbjes schoongemaakt en getest, hetzelfde.[ 2 x AR 2 8,7- 1 x d8- en 1 x encarwi ]. Hij loopt dus overal op, maar na n minuut of 2 begint het haperen. Ik durf te stellen dat al die carbjes schoon zijn,verstuiver eruit,alles in de ultrasoon, alle kanaaltjes schoon en open, en reageren ook op de stationairsproeier.Soms kan ik na het afslaan weer direct starten met de boormachine, soms niet meer aan de gang te krijgen, of soms loopt te weer 5 seconden.Soms bij het gas-dichtgooien is het net of er geen vonken meer zijn, en dan net voor hij af wil slaan pakt hij weer op.Als hij loopt en ik houd mijn vingers achter het vliewiel is het net of daar ook uitlaatgassen ergens uitgeperst worden, ook aan de koppelingkant lijk ik dat te voelen.Kan dat of praat ik onzin. Ik heb meen ik wel eens wat gelezen over slechte afdichting achter de ontsteking?? Pas geleden liep hij bijna 5 min netjes stationair met af en toe gasgeven. Ik dacht dat ik het voor mekaar had, maar sloeg toen weer af, niet aan de gang te houden door met de gas te spelen, en ook helemaal niet meer te starten, einde. Wat nu, de volgende stap dus. Zeg het maar, ontsteking?? Weet ik nog helemaal niks van, nog nooit uit mekaar gehaald. maar daar wil ik me best in gaan verdiepen, net zoals in de carbjes. Al wel een en ander over gelezen op t forum, maar zeggen jullie maar eens wat, ontsteking ?? Zie bijlage, groet Henk.
AV 42 S.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: de volgende stap

Ongelezen bericht door Harrie » 01 sep 2015, 23:26

Hallo Henk,
Het blazen dat je constateert kan het gevolg zijn van slechte krukasafdichtingen.
Als ik een oude motor onder handen neem, dan gaan er altijd nieuwe ringen in.
Verder zie ik dat je nog de oude ontsteking hebt. Dat is ook vragen om problemen.
Kortom het verbaast me niets dat het allemaal niet goed loopt.
Het motortje is o zo simpel en toch kan er erg veel mis zijn. Goed gereviseerd lopen de motortjes prima, maar dan moet het spul wel eerst helemaal uit elkaar. Goedkoop is het allemaal niet, want het kost veel tijd en de onderdelen zijn ook niet goedkoop.
Harrie

henksleuteld
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 mei 2015, 16:13

Re: de volgende stap

Ongelezen bericht door henksleuteld » 02 sep 2015, 22:31

Beste Harrie. Bedankt voor je verhaal. Als ik het goed begrijp is dus een totale revisie wel aan de orde. Je zegt dat het toch wel vrij kostbaar is om te doen.
Kun je me een idee geven waar ik dan aan moet denken, globaal.
Ongeveer voor het komplete onstekingsspul, en ongeveer voor de rest van het blokje.
En wat heb ik zoal nodig buiten de ontsteking om, lagers, keerringen, pakkingen ?
Is dit te doen voor iemand die dat nog nooit gedaan heeft, of is het veel wijzer om de hulptroepen in te schakelen.
Ik heb hier nog n blokje, AV 7 DCL staat erop. En nog n bijna complete moby waar ik niet eens het type weet en ook niet wat voor blokje, staat niks op het typeplaatje ingevuld. Zou ik wat van deze blokjes kunnen gebruiken voor de AV 42 S. Onsteking van die groene is met bobine, maar verder heb ik nog niks open gehad van die blokjes. Op allebei de vliegwielen staat -G.11- . Klopt het dat er op de dag in Woerden, waar ik naartoe ga, ook n stand is van Moby ? De spullen die ik dan nodig heb is dat nog te verkrijgen, of wordt dat een eindeloze speurtocht. Ik vermoed dat er best veel haken en ogen aanzitten bij het reviseren, en dat alleen ervaren kenners dat allemaal weten. Wat is je advies Harrie, of anderen [ nog niet veel reacties gehad ]. Nog n paar foto's om te kijken waar ik het over heb. Ben benieuwd, groet Henk.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: de volgende stap

Ongelezen bericht door Harrie » 02 sep 2015, 23:33

henksleuteld schreef: Kun je me een idee geven waar ik dan aan moet denken, globaal.
Ongeveer voor het komplete onstekingsspul, en ongeveer voor de rest van het blokje.
En wat heb ik zoal nodig buiten de ontsteking om, lagers, keerringen, pakkingen ?
Is dit te doen voor iemand die dat nog nooit gedaan heeft, of is het veel wijzer om de hulptroepen in te schakelen.
Ik heb hier nog n blokje, AV 7 DCL staat erop. En nog n bijna complete moby waar ik niet eens het type weet en ook niet wat voor blokje, staat niks op het typeplaatje ingevuld. Zou ik wat van deze blokjes kunnen gebruiken voor de AV 42 S. Onsteking van die groene is met bobine, maar verder heb ik nog niks open gehad van die blokjes. Op allebei de vliegwielen staat -G.11- . Klopt het dat er op de dag in Woerden, waar ik naartoe ga, ook n stand is van Moby ? De spullen die ik dan nodig heb is dat nog te verkrijgen, of wordt dat een eindeloze speurtocht. Ik vermoed dat er best veel haken en ogen aanzitten bij het reviseren, en dat alleen ervaren kenners dat allemaal weten. Wat is je advies Harrie, of anderen [ nog niet veel reacties gehad ]. Nog n paar foto's om te kijken waar ik het over heb. Ben benieuwd, groet Henk.
Wat korte reacties:
- een complete set heb je niet nodig, want het motortje,dat je onder de groene AV55 hebt, is uitwisselbaar met de EEG en heeft een externe bobine.
Een complete ontstekingsset heb je niet nodig. Misschien wel een nieuwe condensator of punten.
Ik kan de status van de krukas, lagers, zuiger en cilinder niet beoordelen, maar ik neem aan dat het meeste wel goed is; bovendien zijn er veel motordelen uitwisselbaar. Een pakkingset (keeringen en pakkingen) komt ergens tussen de 10 en 15 Euro uit afhankelijk van de leverancier.
Zelf doen? Dat kan als je een technische achtergrond hebt. Zo niet dan is een sleutelmaatje in de buurt wel handig.
Groet,
Harrie

- Hulptroepen zijn handig, maar ik raad je aan naar het NVT te gaan, daar kun je veel leren.
Laatst gewijzigd door Harrie op 03 sep 2015, 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.

henksleuteld
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 mei 2015, 16:13

Re: de volgende stap

Ongelezen bericht door henksleuteld » 03 sep 2015, 22:35

Bedankt Harrie. Technisch ben ik wel, das geen probleem. En m'n overbuurman sleutelt ook, handig. Je verwijst naar het NVT ? Wat is dat dan ? O ja, was er nu een Moby-stand in Woerden? Groet Henk.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: de volgende stap

Ongelezen bericht door Harrie » 03 sep 2015, 22:49

Uitgebreide informatie over het NVT zie onderdeel evenementen.
Harrie

henksleuteld
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 mei 2015, 16:13

Re: de volgende stap

Ongelezen bericht door henksleuteld » 05 sep 2015, 22:17

bedankt Harrie, ik snap m, N.V T. is Woerden. Had ik ff niet door. Ga ik zeker naartoe. mooi evenement. Groet Henk

Plaats reactie