Pagina 2 van 3

Re: Handleiding ontsteking EBS 2015

Geplaatst: 22 feb 2016, 21:48
door Lolle
MobyJoost schreef:Er vanuitgaan, dat de voorontsteking voor een AV7 blok 2,8mm is, is niet goed. De voorontsteking voor AV7 blokjes loopt van 2,8mm tot 1,5mm
Joost, ook enig idee wat de voorontsteking is van een Kaptein S20 (toerist) uit 1963?

Re: Handleiding ontsteking EBS 2015

Geplaatst: 22 feb 2016, 22:50
door peterl
De voorontsteking is 2,8 mm

peterl

Re: Handleiding ontsteking EBS 2015

Geplaatst: 23 feb 2016, 01:09
door MobyJoost
Dank je, Peter. Dat is het lastige, van het gebruiken van een lijst voor Motobécane modellen; Kaptein modellen worden niet vermeld. Niettemin kan het jaartal en de prestatie al een aardige vingerwijzing zijn. In Frankrijk was de voorontsteking, voor de meeste modellen in 1963, al terug gebracht naar 2 of 1,5mm. In Nederland waren de Kapteins nog wat langer gebouwd voor zuinigheid en heeft Kaptein daardoor misschien wat langer de vroege ontsteking gehandhaafd.

Re: Handleiding ontsteking EBS 2015

Geplaatst: 23 feb 2016, 14:08
door Lolle
Peter bedankt voor de info. ik had de voorontsteking op goed geluk al op 2,8 gezet.
Even een vraag aan de specialisten. Ik dacht een AV7 blok is een AV7 blok. Maar als de voorontsteking is verandert zal dit een gevolg zijn van veranderingen aan het motertje. En ik maar denken dat de blokjes allemaal het zelfde waren. Ja ik weet dat de kop met betrekking tot de ophanging niet altijd het zelfde is. Ook de uitlaat aansluiting zijn volgens mij 2 typen in. Zijn er verder nog verschillen? ik denk dan b.v. aan de boring, slaglengte, kopruimte en bedenk het maar....

Re: Handleiding ontsteking EBS 2015

Geplaatst: 23 feb 2016, 15:43
door Harrie
AV7 slaat op een bepaald type spoeling (omkeerspoeling), maar zegt niks over eindcompressie.
Mijn AV7 brommers hebben vaak een hogedrukkop en variateur. De voorontsteking is daarbij 1,5 mm.
De spoelpoorten zijn ook verschillend. Die van de fom30 zijn klein. die van de GrandSport S55 erg groot, maar daar zit weer een centrifugaalbegrenzer op. De gemiddelde Franse cilinder heeft meestal wat grotere poorten dan een Kaptein versie.
Kortom er zitten binnen het gebied van de AV7 nogal wat verschillen.
Harrie

Re: Handleiding ontsteking EBS 2015

Geplaatst: 23 feb 2016, 22:23
door Lolle
Aha, bedankt voor de uitleg Harrie. weer wat geleerd van een deskundige.
Lolle

Re: Handleiding ontsteking EBS 2015

Geplaatst: 24 feb 2016, 16:55
door Harrie
De nieuwe uitgave staat vanaf 24 februari 18.00 uur op de website.
De wijzigingen zijn niet echt spannend: wat kleine aanvullingen en voornamelijk taalcorrecties.

Hyperlink:
http://www.pantin.nl/
Harrie

Re: Handleiding ontsteking EBS 2015

Geplaatst: 09 mar 2016, 14:42
door Mcdepbo
Hallo Harrie,

De externe ontsteking op de AU33 is gemonteerd! Voldoet prima, en de montage was eenvoudig te doen, mede dank zij de heldere handleiding. Zoiets geeft voldoening.
Dank voor de hulp.

Groeten,
Paul Bodson

Re: Handleiding ontsteking EBS 2015

Geplaatst: 25 mei 2016, 22:30
door Lolle
Harrie, ik heb nog een vraag / opmerking over de verbindingspilaar.
wat mij opvalt is dat de condensator een 2e functie heeft, namelijk het op z'n plaats houden van het smeersponsje.
IMG_1796.JPG
IMG_1797.JPG
door de condensator te verwijderen blijft het sponsje niet goed op zijn plek zitten maar verdraait een halve slag waardoor hij niet meer tegen de nok komt. wat is jou gedachten hier over?

Groet, Lolle

Re: Handleiding ontsteking EBS 2015

Geplaatst: 26 mei 2016, 00:15
door Harrie
Bij de latere modellen hebben ze dat smeerviltje laten vervallen.
Per se nodig is het niet. Belangrijk is wel dat het fibertje van de punten en de nok ingevet is met een taai plakkend vet.
Wil je toch die smeerfunctie houden, dan moet je de oude condensator elektrisch loskoppelen en de draden aansluiten op die pilaar.
Een aangepaste pilaar met een kunststof cilinder is ook een mogelijkheid. Ik ga eens kijken of dat mogelijk is.
H.

Re: Handleiding ontsteking EBS 2015

Geplaatst: 26 mei 2016, 22:26
door Lolle
ik heb er al over nagedacht en ga er morgen een maken als ik even tijd heb.
Lolle

Re: Handleiding ontsteking EBS 2015

Geplaatst: 27 mei 2016, 23:17
door Lolle
Ik heb even een een aangepaste verbindingspilaar gemaakt uit een stukje nylonstaf waarbij ook het smeer sponsje op zijn plaats blijft zitten.
IMG_1814.JPG
IMG_1817.JPG
het stukje nylon zit met de de bekabeling op een plaatje trespa geschroeft.
Lolle

Re: Handleiding ontsteking EBS 2015

Geplaatst: 28 mei 2016, 07:50
door Harrie
Hallo Lolle,
Zou zo moeten werken. Alles uit 1 stuk is misschien nog mooier, maar ik kom nog met een voorstel"
Ik zie dat je de zwarte krimpkous nog niet hebt laten krimpen met de föhn.
Ik twijfel overigens aan de smerende capaciteiten van dat smeer viltje. Aanvankelijk zal het wel werken wel, maar als de olie opgedroogd is : "Wat gebeurt er dan?"
Een sticky grease zoals vroeger gebruikt bij stroomverdelers in auto's lijkt mij beter.
H.

Re: Handleiding ontsteking EBS 2015

Geplaatst: 28 mei 2016, 22:35
door Lolle
Hallo Henk
Dat van de krimpkous klopt, de föhn was even buiten handbereik en de hete soldeerbout gaf te weinig warmte om het goed te doen. Een paar druppels olie eens per jaar op het smeerviltje lijkt mij voldoende voor de weinig km die deze brommertjes maken. Ik heb er inmiddels 5 en het is elke keer weer een keuze welke ik uit laat :lol: :lol: :lol: :lol:
Lolle

Re: Handleiding ontsteking EBS 2015

Geplaatst: 19 jun 2018, 16:00
door PantinNL
Hallo,
Eindelijk ben ik begonnen aan die terminal, die het smeerviltje handhaaft.
Dit type komt soms bij de oude grondplaten voor van de jaren 50
De onderplaat is van epoxy met glasvezel versterkt en het huis van POM.
Beide materialen gebruik ik tegenwoordig voor allerlei doeleinden.
Ik heb ook nog een paspen opgenomen, zodat het huis niet t.o.v. de onderplaat kan draaien.
De eerder geplaatste tekeningen zijn verwijderd, omdat de constructie toch weer gewijzigd is.
Montage is nu gemakkelijker met een ringsleutel. Al met al een robuuste uitvoering.

Henk

Re: Handleiding ontsteking EBS 2015

Geplaatst: 29 jun 2018, 12:59
door ruudk
Lolle en Henk: mooi werk!
Ruud

Re: Handleiding ontsteking EBS 2015

Geplaatst: 29 jun 2018, 14:06
door GROENEKAN
Inderdaad interessant en mooi werk. Joop

Re: Handleiding ontsteking EBS 2015

Geplaatst: 29 jun 2018, 18:50
door PantinNL
Hallo allemaal,
Het kostte eigenlijk weinig kruim dankzij het voorbereidende werk van Lolle en het feit dat ik tegenwoordig veel met kleine onderdelen bezig ben.
Oefening baart kunst.
Henk

Re: Handleiding ontsteking EBS 2015

Geplaatst: 07 jul 2019, 13:21
door PantinNL
Afgelopen tijd ben ik druk bezig geweest met het oplossen van ontstekingsproblemen.
Een kennis uit de buurt was al na 5 minuten geholpen en een ander na een half uurtje meten en vervanging van de slechte bougie.
Soms zijn die problemen lastiger te vinden zoals die minimale kabelbeschadiging tussen bobinekabel en gaskabel tijdens mijn recente 2000km+ trip. De brommer loopt wel stationair, maar zodra de spanning oploopt, slaat de vonk tussen de kabels over.
Gisteren ook weer zo'n lastig geval. De kabel van de nieuwe voedingsspoel zat geklemd en maakte een kortsluiting. Bij gewoon doormeten reageerde de spoel perfect, maar eenmaal gemonteerd werkte deze niet. Duurde wel even voordat we dat door hadden. Overigens was het gisteren perfect sleutelweer en heb ik me wel vermaakt en hier en daar nog wat extra zaken aan de brommer verbeterd. Na montage van een andere voedingsspoel gaf het systeem een dot van een vonk (10mm).
Voor mij heeft dit tot consequentie dat ik bepaalde kabels extra ga bewapenen, om dit soort grappen uit te sluiten. In de volgende uitgaven van de handleiding (oktober 2019) komen dan nieuwe foto's en aanbevelingen te staan.
Groet,
Henk

Re: Handleiding ontsteking EBS 2015

Geplaatst: 23 jul 2020, 15:57
door PantinNL
Ondertussen is die verbeterde verbindingskabel tussen bobine en het centrale knooppunt (terminal) kabel al een feit en wordt deze breed toegepast. Tijdens mijn laatste lange rit, werkte de ontsteking perfect: geen enkele keer overgeslagen tijdens de 1400 km.
Toch nog een aanpassing uit nood geboren: De doorvoerdoppen-aanvoer was t.g.v. het uitblijven van beurzen en soms belachelijke prijzen een probleem, zodat ik heb besloten ze maar zelf te maken. Er zijn veel mensen die een dot siliconenkit gebruiken, maar dat soort oplossingen is voor mij alleen geschikt in noodgevallen.
Dus maar wat geschetst en een mooi dopje gemaakt met kartelrand. De eerste kost altijd veel tijd, maar zodra het ontwerp klaar is en de bewerkingsvolgorde geoptimaliseerd is, gaat het allemaal redelijk snel. De plug kan gemakkelijk worden bevestigd, zonder dat de kabel meedraait.
Henk

Re: Handleiding ontsteking EBS 2015

Geplaatst: 23 jul 2020, 16:57
door loe
Super mooi.!

Re: Handleiding ontsteking EBS 2015

Geplaatst: 23 jul 2020, 19:28
door MobyJoost
Inderdaad. Weer erg netjes uitgevoerd, Henk.

Re: Handleiding ontsteking EBS 2015

Geplaatst: 23 jul 2020, 21:31
door wannes69
Ziet er mooi uit Henk. :thumbup:

Re: Handleiding ontsteking EBS 2015

Geplaatst: 23 jul 2020, 23:48
door PantinNL
Hallo mannen,
Bedankt voor de reacties.
Bij deze plug met een kartelrand heb ik gebruik gemaakt van een kartelapparaat dat HBM verkoopt. Dat was spotgoedkoop, meestal ben je 5-10 keer zoveel kwijt. Verder wil ik uitzoeken of het mij lukt om een werktekening te maken, waarin de kartelrand echt 3D wordt weergegeven en niet als een opgeplakte textuur.
Gereedschappen en kennis zijn voor mij interessanter dan een grote bult onderdelen.
Henk

Re: Handleiding ontsteking EBS 2015

Geplaatst: 24 jul 2020, 23:35
door PantinNL
Vandaag nog een paar pluggen op verschillende werkvolgordes gemaakt. Ongeacht de volgorde zijn het toch veel handelingen om dat ding te maken. Ondertussen bouw je wel ervaring ermee op, zodat je bepaalde handelingen kunt elimineren.
Het geeft een goed gevoel dat je voor bepaalde zaken niet van anderen afhankelijk bent.
Henk