Contactpunten AV3

Jorisvette
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 jan 2015, 15:32
Locatie: Schipluiden

Contactpunten AV3

Ongelezen bericht door Jorisvette » 26 apr 2016, 11:49

Beste,

Een week geleden heb ik een originele AV3 gekocht uit 1951 (zonder koppeling). Deze liep niet ideaal dus ik heb de carburateur en uitlaat schoongemaakt, en wilde ook kijken naar de contactpunten. Eerst keek ik naar de oorspronkelijke afstelling, dat was zo'n 0,25mm, waarna ik wat ben gaan stellen. Naar mijn eigen weten moeten de contactpunten zo'n 0,35 - 0,40 mm worden afgesteld, maar met die instelling deed ie vrijwel niks (af en toe een paar slagen). Daarna stelde ik hem terug naar oorspronkelijke 0,25mm maar via die instelling liep hij ook niet meer. Heeft iemand een idee hoe het met de instelling van de punten kan zitten? Wellicht zat de uitlaat na veelvuldig proberen verstopt.

Groet Joris

PS: Misschien niet helemaal het goede topic, maar ik ben nu toch bezig. Op de tank staat op de sticker dat de mengsmering 1/12,5 moet zijn (80cc per liter), maar de vorige eigenaar vertelde dat hij hem 1/25 smeerde. Omdat de huidige olie en benzine nogal verschilt van die van 65 jaar terug, vraag ik me af wat een aan te raden verhouding is.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Contactpunten AV3

Ongelezen bericht door Harrie » 26 apr 2016, 12:02

Op de technische mobylette website: http://www.pantin.nl staat een Nederlandstalig document over ontsteking van een mobylette.
http://www.pantin.nl/publications/handl ... 2015_4.pdf
Mocht er bij jou nog een oude dikke ontstekingsspoel in zitten dan wordt na het lezen wel duidelijk dat die brommer daarmee nooit zal lopen.
Ombouw naar externe bobine is een mooi alternatief, waarmee velen hier op het forum rondrijden.
Verder staan er ook nog tips voor contactpunten in.

Benzine:
Zoveel mogelijk alcohol vrij en mengverhouding 1:40 Over dit onderwerp is hier al genoeg geschreven evenals de toevoeging TSL.

Groet,
H.

Jorisvette
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 jan 2015, 15:32
Locatie: Schipluiden

Re: Contactpunten AV3

Ongelezen bericht door Jorisvette » 26 apr 2016, 17:39

Beste Harrie,

De vorige eigenaar heeft gelukkig al een externe bobine geplaatst, al vind ik die wel een doorn in het oog omdat hij vol in het zicht zit. Deze kan ik gelukkig wel verplaatsen, maar dat is nog niet mijn eerste prioriteit. Zonet heb ik hem wel weer aan te praat gekregen, alleen loopt hij alleen als het licht niet brand. Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn? Heb zelf weinig tot geen ervaring met Mobylette blokjes dus vandaar dat ik via het forum wijze raad vraag van veteranen :)

Vriendelijke groet, Joris

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Contactpunten AV3

Ongelezen bericht door Franky » 26 apr 2016, 19:28

Je ontsteking is in ieder geval heel erg zwak. Daarom valt hij uit met de lampen aan. Je moet het zoeken in de onderdelen van je ontsteking. Dat zijn er niet veel, dus dat scheelt. Lees de documenten van Harrie door ;)

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Contactpunten AV3

Ongelezen bericht door Harrie » 26 apr 2016, 23:36

Als de motor uitvalt als het licht aangaat betekent vaak dat de punten niet goed zijn.
Misschien zijn ze wel geoxideerd; met fijn waterproofschuurpapier even polijsten.
Opening punten 0,4 mm
Voorontsteking 2,8 mm
H.

Plaats reactie