Onsteking AV55 met blanco motor
Onsteking AV55 met blanco motor
Ik ben bezig om de ontsteking van mijn Mobylette AV-55 te fine-tunen.
Maar er is zo links en rechts wat onduidelijke informatie m.b.t de "afstanden", terwijl er op het plaatje van het motortje niets staat (typenr.)
Op dit moment hanteer is de volgende eenheden:
Elektrode afstand bougie : 0,4 mm
Grootste lichtafstand : 0,35 mm
Voorontsteking : 2,5 mm
Bougies: Ik heb nu de volgende typen : NGK B6HS en de NGK B7HS
Vraag:
Kloppen mijn afstanden/eenheden
Welke bougie presteert het beste
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Onsteking AV55 met blanco motor
2,5 lijkt me prima en ik zou de B6 nemen, B7 is voor een motor met meer pit.
Re: Onsteking AV55 met blanco motor
Dag MobyJoost,
Dank voor jouw reactie, begrijp ik dat de overige afstanden okay zijn?
Zal de B7 als reserve houden..
Grt
Kees
Dank voor jouw reactie, begrijp ik dat de overige afstanden okay zijn?
Zal de B7 als reserve houden..
Grt
Kees
Re: Onsteking AV55 met blanco motor
Ja hoor, Kees, electrodenafstand en contaktpuntenafstand beide tussen 0,3 en 0,4 mm.
Re: Onsteking AV55 met blanco motor
Tx. Ga de zaak nog eens nalopen en "schone" 2-takt benzine erin gooien , hoop dat ik dan weer lekker kan snorren.
Re: Onsteking AV55 met blanco motor
Dag MobyJoost,
Voor zover mij blote ogen dit nog kunnen, staat alles weer goed afgesteld.
Het afstellen van de voorontsteking blijft altijd lastig...
Alle oude benzine eruit en schone mix (1:45) erin.
Begon met ca. 42/43 Km/h, maar na een kilometer op 5/6 liep de snelheid al op naar 45/47 Km/h.
Voor mij is dit okay, zal volgende week nog wel de cilinderkop en uitlaatpoort goed schoonmaken, daarna vind ik het prima zo.
Voor zover mij blote ogen dit nog kunnen, staat alles weer goed afgesteld.
Het afstellen van de voorontsteking blijft altijd lastig...
Alle oude benzine eruit en schone mix (1:45) erin.
Begon met ca. 42/43 Km/h, maar na een kilometer op 5/6 liep de snelheid al op naar 45/47 Km/h.
Voor mij is dit okay, zal volgende week nog wel de cilinderkop en uitlaatpoort goed schoonmaken, daarna vind ik het prima zo.
Re: Onsteking AV55 met blanco motor
Lijkt me de juiste snelheid. Is dat beter, dan voor het afstellen?
Re: Onsteking AV55 met blanco motor
IN het verleden ietsje sneller, maar nadat hij slechter begin te lopen ( uiteindelijk waarschijnlijk door een slecht mix) ben ik gaan "rommelen" aan de ontsteking.
En twijfelde ik tussen de 2.0 en 2.5 mm.
Nu dus ook nog even de kop en uitgang nazien.
En twijfelde ik tussen de 2.0 en 2.5 mm.
Nu dus ook nog even de kop en uitgang nazien.
Re: Onsteking AV55 met blanco motor
Loop nu tegen het volgende probleem aan:
Na een paar Km begon de motor in te houden en moest ik met de choke een beetje "spelen" om hem aan de gang te houden.
Ik heb het idee dat de kleine sproeier wat verstopt is, maar wat kan daarvan de oorzaak zijn?
Voor zover ik kan zien en weet is de tank schoon en zit er schone benzine in...
Kan het zijn dat er vuiligheid terugkomt uit de cilinder?
Verder kan ik nog melden dat de bovenkant zuiger en het cilinderkopje erg vervuild waren met een behoorlijke zwarte laag roet. (Oorzaak ws slecht afgestelde ontsteking icm verkeerde mengsmering neem ik aan). Vraag mij dus ook af in hoeverre dan ook het carter vervuild is.
Na een paar Km begon de motor in te houden en moest ik met de choke een beetje "spelen" om hem aan de gang te houden.
Ik heb het idee dat de kleine sproeier wat verstopt is, maar wat kan daarvan de oorzaak zijn?
Voor zover ik kan zien en weet is de tank schoon en zit er schone benzine in...
Kan het zijn dat er vuiligheid terugkomt uit de cilinder?
Verder kan ik nog melden dat de bovenkant zuiger en het cilinderkopje erg vervuild waren met een behoorlijke zwarte laag roet. (Oorzaak ws slecht afgestelde ontsteking icm verkeerde mengsmering neem ik aan). Vraag mij dus ook af in hoeverre dan ook het carter vervuild is.
Re: Onsteking AV55 met blanco motor
Door het carter stroomt alleen schone, onverbrande mix, dus dat zal niet vies zijn. Heb je een filter tussen tank en carburateur. Een tank kan schoon lijken, maar toch minuscule deeltjes loslaten.
Re: Onsteking AV55 met blanco motor
In de carb, bij de inlaat naar vlotterhuis zit een (langwerpig) kunststof filtertje.
Re: Onsteking AV55 met blanco motor
Ja, dat is een vrij grof filter. stop er een extra filter tussen.
Re: Onsteking AV55 met blanco motor
Okay, ik heb vuil gezien IN het filtertje, dat zou dus niet mogen.
Nu verdenk ik dat filter er ook van dat deze niet meer goed af heeft gesloten aan de onder-en/of bovenkant, waardoor er dus ook iets naar binnen zou kunnen komen.
Heb dit filter weer wat "uitgerekt" en opnieuw gemonteerd.
Zelf vind ik dat filter al behoorlijk fijnmazig...
Filterbrandstof tank (kraantje) was schoon, maar gezegd dient te worden dat deze wel grof is.
Daarna nog even gekeken of er nog rommel in de tank zat... en ja hoor, allemaal zwarte stukjes/korreltjes etc.
Tank nog twee keer geflushed en geen vervuiling meer gezien, maar kennelijk is dat dus geen garantie.
Moby liep daarna weer netjes (in de schuur:)), vandaag wat aan de natte kant om te rijden.
Terug naar de opmerking:
Nu verdenk ik dat filter er ook van dat deze niet meer goed af heeft gesloten aan de onder-en/of bovenkant, waardoor er dus ook iets naar binnen zou kunnen komen.
Heb dit filter weer wat "uitgerekt" en opnieuw gemonteerd.
Zelf vind ik dat filter al behoorlijk fijnmazig...
Filterbrandstof tank (kraantje) was schoon, maar gezegd dient te worden dat deze wel grof is.
Daarna nog even gekeken of er nog rommel in de tank zat... en ja hoor, allemaal zwarte stukjes/korreltjes etc.
Tank nog twee keer geflushed en geen vervuiling meer gezien, maar kennelijk is dat dus geen garantie.
Moby liep daarna weer netjes (in de schuur:)), vandaag wat aan de natte kant om te rijden.
Terug naar de opmerking:
. Hoe moet ik mij dat voorstellen?stop er een extra filter tussen.
- KapteinBeun
- Beheerder
- Berichten: 949
- Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
- Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen
Re: Onsteking AV55 met blanco motor
De brandstofslang vanaf de tank naar de carburateur knip je door, en daar plaats je een filter tussen. Afhankelijk van de grootte van het filter moet je ook een stukje aan het eind van de slang afknippen, om het weer mooi passend te krijgen
Bijvoorbeeld zoiets: https://www.jmpbonderdelen.nl/universee ... rseel.html
Let wel op de grootte van het filter. Het is een beetje afhankelijk van de brommer en het type carburateur vanwege de grootte van sommige filters. Ook even op het aantal mm van de aansluitbuisjes t.o.v. je benzineslang letten. Kan een hoop geklooi voorkomen. Verder bij het plaatsen op de doorstroomrichting van het filter letten. Meestal staat er een pijltje (tank -> carburateur) op.
Wanneer zo'n filter door vuil verstopt dreigt te raken vervang je het simpelweg door een nieuwe. Kleine investering voor een hoop profijt.
Succes!
Gr.
Marco
Bijvoorbeeld zoiets: https://www.jmpbonderdelen.nl/universee ... rseel.html
Let wel op de grootte van het filter. Het is een beetje afhankelijk van de brommer en het type carburateur vanwege de grootte van sommige filters. Ook even op het aantal mm van de aansluitbuisjes t.o.v. je benzineslang letten. Kan een hoop geklooi voorkomen. Verder bij het plaatsen op de doorstroomrichting van het filter letten. Meestal staat er een pijltje (tank -> carburateur) op.
Wanneer zo'n filter door vuil verstopt dreigt te raken vervang je het simpelweg door een nieuwe. Kleine investering voor een hoop profijt.
Succes!
Gr.
Marco
Re: Onsteking AV55 met blanco motor
Lijkt mij een prima idee!
Zal er deze week eentje gaan halen en tussen zetten
Zal er deze week eentje gaan halen en tussen zetten
Re: Onsteking AV55 met blanco motor
Koop er een, met papieren filter, de gaatjes, in je originele filter, zijn groter, dan de gaatjes in je verstuiver en je sproeier. Doe je dit niet, blijf je problemen krijgen.
Re: Onsteking AV55 met blanco motor
Met papieren filter word te groot om tussen kraan en carb. te plaatsen, heb nu een "weggooi" filtertje met een zeer fijn mazig zeefje erin.
Zal binnenkort weer wat langere afstanden rijden, en wat hobbelweggetjes uitzoeken...
Wordt vervolgd
Maar ik kom toch nog even terug op de voorontsteking, ik heb (alsnog) twijfels...
Het betreft een AV55, echter op de motor staat verder geen type aanduiding, het B nummer zegt dat deze van ca. 1965 zou zijn.
Mijn werkplaatshandboekje zegt
* Motoren met een volautomatisch Moby variateur hebben een voorontsteking van 2 mm.
* De modellen EEG van na 1963 hebben een voorontsteking van 2,5 mm
Roept u maar wat ik nu moet aanhouden...
Zal binnenkort weer wat langere afstanden rijden, en wat hobbelweggetjes uitzoeken...
Wordt vervolgd
Maar ik kom toch nog even terug op de voorontsteking, ik heb (alsnog) twijfels...
Het betreft een AV55, echter op de motor staat verder geen type aanduiding, het B nummer zegt dat deze van ca. 1965 zou zijn.
Mijn werkplaatshandboekje zegt
* Motoren met een volautomatisch Moby variateur hebben een voorontsteking van 2 mm.
* De modellen EEG van na 1963 hebben een voorontsteking van 2,5 mm
Roept u maar wat ik nu moet aanhouden...
Re: Onsteking AV55 met blanco motor
Je hebt toch geen variateur?
Re: Onsteking AV55 met blanco motor
What's in a name?
Hoe ziet dan een variateur eruit?
Ik heb dit dus
Hoe ziet dan een variateur eruit?
Ik heb dit dus
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- KapteinBeun
- Beheerder
- Berichten: 949
- Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
- Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen
Re: Onsteking AV55 met blanco motor
De koppeling die op jouw AV55 hangt, is een vaste koppeling.
Naast het verbinden van de krukas met de V-snaar doet die slipkoppeling niets.
Een variateur doet hetzelfde, én meer. Een variateur "schakelt" ook. Dat houdt in dat, naar mate het toerental stijgt, de V-snaar naar boven wordt gedrukt door een systeem van variateurrollen of -kogels en koppelingswangen die daardoor bewegen.
Hieronder ook een plaatje van hoe een variateurkoppeling er vanbinnen uit ziet.
Ik kan me voorstellen dat iemand die het verschil nooit in het echt heeft gezien, het op het zicht moeilijk inschatten is.
De buitenkant ziet er in grote lijnen hetzelfde uit, behalve dan dat de variateur wat verder van het blok af staat, en wat groter is.
gr.
Marco
Naast het verbinden van de krukas met de V-snaar doet die slipkoppeling niets.
Een variateur doet hetzelfde, én meer. Een variateur "schakelt" ook. Dat houdt in dat, naar mate het toerental stijgt, de V-snaar naar boven wordt gedrukt door een systeem van variateurrollen of -kogels en koppelingswangen die daardoor bewegen.
Hieronder ook een plaatje van hoe een variateurkoppeling er vanbinnen uit ziet.
Ik kan me voorstellen dat iemand die het verschil nooit in het echt heeft gezien, het op het zicht moeilijk inschatten is.
De buitenkant ziet er in grote lijnen hetzelfde uit, behalve dan dat de variateur wat verder van het blok af staat, en wat groter is.
gr.
Marco
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Onsteking AV55 met blanco motor
Aha. Dus dat wordt verstaan onder volautomatische variateur.
kende dit systeem wel (dwz..ergens gezien/gelezen)
Hiermee dus ook mijn vraag beantwoord: 2,5 mm vooronsteking!!
@Mobyjoost...hoe kon ik aan je twijfelen...
kende dit systeem wel (dwz..ergens gezien/gelezen)
Hiermee dus ook mijn vraag beantwoord: 2,5 mm vooronsteking!!
@Mobyjoost...hoe kon ik aan je twijfelen...
Re: Onsteking AV55 met blanco motor
Pas maar op, ha ha! Ik leer op het forum ook nog steeds.
Re: Onsteking AV55 met blanco motor
Vandaag rit gemaakt van zo'n 20-25 Km, geen ged... met de benzinetoevoer.
Moby verliest wel vermogen/snelheid als hij een heuveltje moet beklimmen...
Moby verliest wel vermogen/snelheid als hij een heuveltje moet beklimmen...
Re: Onsteking AV55 met blanco motor
Daar helpt zo'n variateur een beetje bij.
Re: Onsteking AV55 met blanco motor
Gelukkig hebben wij een redelijk vlak landje