Verlichting uit, motor uit (SP93)

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Verlichting uit, motor uit (SP93)

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 24 jun 2018, 21:52

Ik ontving deze foto's nog van JanmobyEvert :D dank je wel.

Gr. Marco
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Verlichting uit, motor uit (SP93)

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 25 jun 2018, 00:13

Net als bij JanmobyEvert zijn er bij mijn SP93 geen zenerdiodes aanwezig. Ik heb op papier even gauw het elektrische systeem van de verlichtingsspoel in kaart gebracht:
WhatsApp Image 2018-06-24 at 23.37.51.jpeg
Er gaat vanaf de verlichtingsspoel een draad direct naar de schakelaar. Nog voor de schakelaar wordt een draad afgetapt naar de claxon, en vanaf de claxon loopt er vervolgens nog een draad naar een drukschakelaar op het stuur die de stroomkring van de claxon compleet maakt door voor massa te zorgen.

De draad vanaf de verlichtingsspoel loopt door naar stekker 1 van de schakelaar. In de "aan" positie wordt stekker 1 aan stekker 3, 4 en 5 gekoppeld. Aan stekker 3 zitten het voor- en achterlicht vast. Aan stekker 4 en 5 zit niets. In tegenstelling tot de koplamp van JanevertMoby gaat er maar één draad naar de positieve pool van mij koplampfitting. Op de grootlicht aansluiting is niets aangesloten.

In de "Uit" positie wordt stekker 2 aan stekker 5 gekoppeld. Zoals te zien is, en wat ik ook zeer merkwaardig vond, is dat er aan stekker 2 een kabeltje is bevestigd dat naar de behuizing van de koplamp zit. Aangezien er aan stekker 5 niets vast zit, verandert er niets voor stekker 2 tussen "Aan" en "Uit". Dit kabeltje is natuurlijk volledig zinloos.

Eerder schreef Frank het volgende:
Franky schreef: Als je uitgaat van de twee spoelen constructie, dan moet de draad die naar de verlichting gaat aan de aarde zitten als de verlichting uit staat. Hierdoor is de spanning op de 6V kabel kabel 0V geworden want hij staat kortgesloten aan de aarde.
Hoewel er drie spoelen in mijn ontsteking zitten, lijkt het volledige systeem nu te berusten op twee spoelen. In de huidige situatie wordt de draad vanaf de verlichtingsspoel niet geaard wanneer de verlichting uit staat. Dat zou ik dus denk ik wel moeten realiseren. Zonder dat de kabel in de stekker op de grondplaat zit loopt de bromfiets ook niet. Dat correspondeert met het verhaal dat spoel geen aarde heeft als de verlichting uit staat. Dat idee wordt versterkt door het feit dat de brommer wel blijft lopen met de verlichting uit, maar de claxon ingeschakeld. Het was komisch om te ondervinden dat, wanneer ik de verlichting uit heb staan, de brommer niet is te starten tenzij je de drukschakelaar van de claxon indrukt.

Kortom:
Koplampschakelaar aan: stekker 1, 3, 4 en 5 gekoppeld;
Koplampschakelaar uit: stekker 2 en 5 gekoppeld.

Stekker 5 is dus altijd actief. Als ik het goed beredeneer zou ik de draad vanaf de spoel op stekker 5 aan moeten sluiten, in plaats van op stekker 1. In de "aan"-positie wordt de verlichting dan voorzien van stroom middels stekker 3. In de "uit"-positie wordt de draad vanaf de spoel middels stekker 2 kortgesloten aan de aarde, waardoor er 0 volt op de kabel komt te staan i.p.v. 6 volt.

Am I right?

Gr. Marco
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Verlichting uit, motor uit (SP93)

Ongelezen bericht door Franky » 25 jun 2018, 19:20

Netjes uitgezocht Marco!
Wat een brol werk is dit :shock: Dit is niet best.
De oplossing die jij noemt werkt helaas maar half. Als je de lampen uit hebt staan zal je claxon niet meer werken. Dit omdat de spanning 0V is geworden bij de claxon.

Er is meer dat ik niet begrijp. Het syteem van jou is zo goed als hetzelfde als het ontstekingsmechanisme van mijn 99z, op het remlicht, zenerdiodes en claxon na. Mijn claxon zit op de knipperlicht spoel waardoor mijn claxon wel werkt met lampen uit. Echter, jij hebt een drie spoels ontsteking. Jouw voedingsspoel wordt volgens mij zowel voor de ontsteking als de lampen gebruikt. In andere woorden, je gebruikt maar 1 van de drie spoelen. :shock:
Klopt dit?

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Verlichting uit, motor uit (SP93)

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 26 jun 2018, 18:20

Ik zal vanavond eens even kijken hoe het er ook alweer uitziet onder het vliegwiel. Ook bij wijze van een test de stekker in de koplamp eens verplaatsen.

Gr. Marco

Plaats reactie