Verlichting uit, motor uit (SP93)

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Verlichting uit, motor uit (SP93)

Ongelezen bericht door Harrie » 21 mei 2016, 17:18

KapteinBeun schreef:Helaas.. Het leek even opgelost. Hij deed het ook echt even goed.

Toch moet ik het topic weer openen, want de problemen zijn nog niet over.
Ik heb deze keer maar een filmpje gemaakt, wie weet dat dat nog nieuwe input oplevert. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er inmiddels echt gek van wordt. De aardingskabel heb ik al wel 10 keer los gehad, schoongemaakt, opgeschuurd, verplaatst.. Niets lijkt te helpen.

De brommer start nu ook moeilijk met licht aan. Eenmaal op toeren loopt ie goed. Zit je echt goed op snelheid dan kan ik de verlichting wel uitzetten zonder dat de vonk wegvalt. Stationair lopen inmiddels, zowel met licht op als licht uit, onmogelijk. De timing heb ik ook nogmaals gecontroleerd, en die staat gewoon goed. Dat kan het moeilijke starten dus ook niet veroorzaken.

Afbeelding
Hier in rood de punten extra punten omcirkelt waarom de aardingskabel ook op is gemonteerd. Zonder resultaat.

Klik op de link hieronder voor het filmpje, waarbij het probleem duidelijk wordt.
https://youtu.be/fPxsXmLTEko

Wie o wie weet hoe ik dit echt op kan lossen..?

Gr.
Marco
Hallo Marco,
Ik verdenk de onderbrekerpunten. Gewoon nieuwe monteren en daarbij de tips van mij in mijn handleiding toepassen.
Punten kunnen voor veel van dit soort problemen zorgen.
H.

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Verlichting uit, motor uit (SP93)

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 21 mei 2016, 17:35

Heren, bedankt voor de reactie's.

@Brommerskieken
Bougiedop is niet van metaal, dus dat kan het niet zijn. Bedankt voor het vernoemen van de contactpunten in ieder geval. Het komt best wel overeen met wat jij beschrijft. Als ik de bougie eruit haal en test op vonk, doet 'ie het altijd. Met én zonder verlichting. Eenmaal weer gemonteerd zijn er volop struggles.

@Harrie
Ik stuur je even een pb Henk. Twee keer contactpunten genoemd nu, dan moet ik dat ook gewoon doen. Ik hoop dat jij me van de juiste puntjes kunt voorzien.

Gr.
Marco

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Verlichting uit, motor uit (SP93)

Ongelezen bericht door Polle » 21 mei 2016, 17:40

Een andere bougie kop kan ook stuk zijn hoor.
Ik heb al een ngk gehad die stuk was.
Volgens mij een kortsluiting van een door geschuurde kabel of kapotte schakelaar.
Hoogspanningsbobine vernieuwen.
Gewoon heel de boel vernieuwen zoals ik al zij.

Gr Polle

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Verlichting uit, motor uit (SP93)

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 21 mei 2016, 17:48

Polle schreef:Een andere bougie kop kan ook stuk zijn hoor.
Ik heb al een ngk gehad die stuk was.
Volgens mij een kortsluiting van een door geschuurde kabel of kapotte schakelaar.
Hoogspanningsbobine vernieuwen.
Gewoon heel de boel vernieuwen zoals ik al zij.

Gr Polle
Alles vernieuwen lijkt me enigszins overdreven. Ik ben en blijf maar een student, dus om dat maar als oplossing te nemen is voor mij veel te prijzig. Dan moet ik de komende maand over op water en brood :roll:
Er zijn al best wat dingen uitgesloten. Zo vonk de bougie prima buiten het blok. Als de verlichting aan staat, loopt de brommer nog redelijk. In hogere toeren loopt 'ie goed.
Met de stekker van de verlichting eruit, is (natuurlijk) hetzelfde als met verlichting uit, maar op die manier zijn alle mogelijke schakelaars binnen het systeem uitgesloten. Het probleem zit dus ook niet in een schakelaar, want dan had hij het wel gedaan als ik die had buitengesloten.
Hoogspanningsbobine is al een nieuwere variant, en presteert prima wanneer ik hem op de AV50 monteer. Lijkt me dus ook niet dat het probleem daar zit.

Bedankt voor het meedenken, maar voortijdig alles vervangen is een brug te ver.

Gr.
Marco

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Verlichting uit, motor uit (SP93)

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 21 mei 2016, 18:54

As we speak werkt alles weer naar behoren. 8-)
De contactpunten bleken de gouden tip te zijn.

Weer wat geleerd, ik wist niet dat ietwat slechte contactpuntjes dit tot gevolg kon hebben. Een beetje raggen met een (afgeschreven) voelermaatje deed wonderen. Er zat wat aanslag op de punten.

Toch zou ik graag nog een nieuw setje punten (op voorraad) willen. Ik heb daarvoor contact opgenomen met Henk.

Hopefully not to be continued :lol: :lol:

Gr.
Marco

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Verlichting uit, motor uit (SP93)

Ongelezen bericht door Franky » 21 mei 2016, 19:31

Ik heb ook nog een handje vol nieuwe contactpunten liggen voor achterwaarts draaiende blokken, als je er nodig hebt ;)

Grappig, dat van die contactpunten. De logica ontgaat mij. Waarom heeft de verlichting aan/uit invloed op de ontsteking als je contactpunten slecht zijn. Weet iemand dit? Ik ben wel nieuwsgierig :)

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Verlichting uit, motor uit (SP93)

Ongelezen bericht door Harrie » 21 mei 2016, 19:40

Tegenwoordig zet ik een simpele kap op zonder weerstand en het type waarbij gewoon een stevige verbinding met de bougiekabel wordt gemaakt.
Bougiekappen zijn vaker defect dan je zou denken.
H.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Verlichting uit, motor uit (SP93)

Ongelezen bericht door AGB » 21 mei 2016, 19:43

ook nieuwe contaktpuntwn na kijken op speeling harrie kan dar alles over zegen geen spellings controle hier

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Verlichting uit, motor uit (SP93)

Ongelezen bericht door Harrie » 21 mei 2016, 19:57

Ik zie nu pas dat de punten inderdaad de boosdoener waren. Bij de brommers die ik de laatste tijd onderzocht heb waren opvallend veel problemen met de punten.
Door oxidatie zijn ze soms kritisch; schakel je dan de lampen in dan wordt het opgewekte vermogen in de voedingsspoel negatief beïnvloed.
Het fijne van het verloop van de veldlijnen zal PeterL ongetwijfeld kunnen toelichten.
H.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Verlichting uit, motor uit (SP93)

Ongelezen bericht door Franky » 22 mei 2016, 09:18

Dat is dus het deel wat ik niet snap. Bij Marco heeft het inschakelen van de lampen juist een positief effect op de ontsteking.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Verlichting uit, motor uit (SP93)

Ongelezen bericht door Harrie » 22 mei 2016, 09:32

Dat beeld is wisselend.
Dat betekent dat er meerdere zaken spelen zoals slechte massaverbindingen en slecht werkende punten.
H.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Verlichting uit, motor uit (SP93)

Ongelezen bericht door Franky » 22 mei 2016, 09:59

Of...... (ik heb even wat nagedacht tijdens het ontbijt).
Stel voor dat dit oorspronkelijk een 2 spoels versie is geweest en iemand hem heeft omgebouwd naar een 3 spoels versie. Als je niet weet wat je doet en enkel de grondplaat met spoelen vervangt, vergeet je een kabeltje te verwijderen. De 2 spoels versie heeft namelijk een kabel van de verlichtingschakelaar rechtstreeks naar de aarde lopen. Deze draad wordt gebruikt als de lampen niet aan staan. Als deze draad er nog inzit met de 3 spoels versie, dan wordt de verlichtingsspoel kortgesloten als de lampen uit staan. Hierdoor wordt de verlichtingsspoel zwaarder belast met de lampen uit dan met lampen aan en heb je dus dat vreemde gedrag dat hij met lampen aan beter vonkt dan met lampen uit. Als dit het geval is, dan snap ik hem weer :) En dan hebben we dus een foute draad ontdekt.

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Verlichting uit, motor uit (SP93)

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 22 mei 2016, 10:01

Het lijkt me inderdaad dat er nog wel iets scheelt aan de massa. Met slechte punten komt dit goed tot uitting.

Nu de brommer goed loopt heeft licht aan of licht uit geen effect meer. Een kritisch probleem eat massa betreft zal het dus niet zijn denk ik.

Allen bedankt voor jullie hulp. Ik hoop weer vele kilometers te kunnen maken komende weken.

Gr.
Marco

Edit:
Ik zie nu het bericht van Frank. Dat zou nog wel iets kunnen zijn inderdaad. Ik weet niet of de kabelboom voor de verlichting later is aangesloten. Wel zitten overal kleine rode stekkertjes voor het knipperlichtsysteem (dat nu is afgekoppeld). Ook daarvan weet ik niet of het origineel is, maar een van jullie wellicht wel.
Of dat kabeltje aanwezig is, controleer ik gewoon in de koplamp, toch? Het is dus een kabeltje vanaf de schakelaar naar de behuizing/bevestiging van de koplamp als ik het goed begrijp..?

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Verlichting uit, motor uit (SP93)

Ongelezen bericht door Franky » 22 mei 2016, 10:05

Kan je voor mij nog even kijken of er een draadje van de verlichtingsschakelaar naar de massa(frame) loopt? Ik ben even nieuwsgierig :roll:

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Verlichting uit, motor uit (SP93)

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 22 mei 2016, 10:12

Hoi Frank,
Zou ik heel graag willen, maar momenteel zit ik in de auto om een dagje op bezoek te gaan bij de Baron, Joris en de Draak, de Vliegende Hollander en natuurlijk Holle Bolle Gijs en Lange Jan.

Het zal dus pas maandag worden voordat ik dat kan controleren.

Gr.
Marco

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Verlichting uit, motor uit (SP93)

Ongelezen bericht door Franky » 22 mei 2016, 10:24

Zo snel hoef je dat ook niet te doen van mij hoor ;) Al kijk je er over een paar weken naar, maakt mij niets uit.

peterl
Berichten: 265
Lid geworden op: 22 aug 2011, 00:53

Re: Verlichting uit, motor uit (SP93)

Ongelezen bericht door peterl » 24 mei 2016, 22:46

Een vliegwiel heeft een beperkte hoeveelheid magnetische kracht en deze verdeelt zich over de ingeschakelde spoelen.
Verlichting uit 1 spoel. Verlichting ingeschakeld 2 spoelen. De opgewekte spanning wordt nu lager in de voedingsspoel. Dus ook de
opgewekte spanning in de bobine en af en toe een vonk.
Bij het starten en ingeschakelde verlichting stotteren altijd de onderbrekerpunten en de condensator vervangen.
Waarom omdat de punten geoxideerd zijn en de condensator verouderd is. 80^% van de punten keer 80% van de condensator zorgt dat d sterkte van de vonk nog maar 64 % is.
En dan gaat hij haperen. Dit werd bij ons altijd toegepast om te kijken of de ontsteking functioneerde.
Vervang dus altijd de punten en condensator gelijktijdig.

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Verlichting uit, motor uit (SP93)

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 13 jun 2016, 22:37

Franky schreef:Kan je voor mij nog even kijken of er een draadje van de verlichtingsschakelaar naar de massa(frame) loopt? Ik ben even nieuwsgierig :roll:
Franky schreef:Zo snel hoef je dat ook niet te doen van mij hoor ;) Al kijk je er over een paar weken naar, maakt mij niets uit.
Ik moet het je nageven Frank, ik beide gevallen had je gelijk, haha.
Door de drukte helemaal vergeten, en nu denk ik er weer aan.

Ik heb een foto gemaakt om het te laten zien. Volgens mij moet de rode kabel die je ziet zitten dan de kabel zijn die jij bedoelt: die loopt vanaf de schakelaar (alleen in de uit-stand voor zover ik kon zien) naar de behuizing van de koplamp. Klopt het dat die kabel dus eigenlijk verwijderd zou moeten worden?
IMG-20160613-WA0003.jpg
Met de nieuwe contactpunten ervaar ik totaal geen problemen meer, maar als dat toch verkeerd zit kan ik het net zo goed gelijk even maken zoals het hoort.

Gr. Marco
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Verlichting uit, motor uit (SP93)

Ongelezen bericht door Franky » 14 jun 2016, 17:50

Haha. Dat is leuk :D Nu past het hele plaatje weer. Al hoewel...

Of de kabel verwijderd moet worden....
Dit is toch een lastig verhaal. Ik ging er even vanuit dat de verlichting hetzelfde zou moeten werken als bij de AV50. Ik geloof dat ik hierin fout zit. Nu ik het zeker moet weten, ben ik aan het kijken naar het elektrisch schema van een 99z. Daar is iets heel vreemds gaande. Als je uitgaat van de twee spoelen constructie, dan moet de draad die naar de verlichting gaat aan de aarde zitten als de verlichting uit staat. Hierdoor is de spanning op de 6V kabel kabel 0V geworden want hij staat kortgesloten aan de aarde. Echter, je remlicht zit ook op die 6V lijn en zou dus niet meer kunnen werken want er staat 0V op de 6V kabel. Je remlicht werkt echter wel degelijk.

Hoe zit dit dan? Een hint kan je vinden in de schakelaar voor het remlicht. Deze bevat drie draden terwijl je er twee verwacht. Dus daar is iets bijzonders mee.

Ik heb wel een theorie. Het zou kunnen dat als de lampen niet aan staan, de stroom naar je remlichtschakelaar gaat. Je remlichtschakelaar stuurt dan de stroom of naar je remlicht, of via je verlichtingsschakelaar naar dat rare aarde draadje en dus terug naar de aarde. Volg je hem nog? :mrgreen:

Conclusie: Laat die draad maar even zitten. Ik kan niet met 100% zekerheid zeggen of die er nou wel of niet hoort. Hiervoor moet ik eerst het elektrisch schema van mijn 99z duidelijk krijgen. Daarna moet ik dat vergelijken met een vergelijkbare 3 spoels bromfiets om dan te kijken hoe dit zit. Sowieso interessant dit! Dit is een stuk ingewikkelder dan ik dacht dat het zou zijn.

Hierbij nog het elektrisch schema van een 99z
https://dl.dropboxusercontent.com/u/147 ... z%2065.jpg

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Verlichting uit, motor uit (SP93)

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 22 jun 2018, 10:17

Vrijwel exact 2 jaar na het laatste bericht schop ik dit topic weer even de lucht in. Hetzelfde verschijnsel doet zich namelijk weer voor bij de SP93: de bromfiets loopt aanzienlijk beter met de verlichting aan dan met de verlichting uit.

Korte samenvatting van de hierboven genoemde bevindingen, oplossingen en conclusies:

In de lage toeren rijden, en stationair draaien met de verlichting uit is onmogelijk; de brommer valt stil.
Verdachte en schuldige van twee jaar terug bleken de contactpunten te zijn.

De discussie is geëindigd met de twijfel over de noodzaak van het massakabeltje tussen de koplampschakelaar en de behuizing van de koplamp (massa), maar aangezien de SP93 na het wisselen van de punten weer prima functioneerden heb ik er geen aandacht meer aan besteed.

Nu, twee jaar en 5000 kilometer verder, doet hetzelfde probleem zich dus weer voor. Ik heb al nieuwe contactpunten liggen, en dat zal het probleem wel weer (tijdelijk) oplossen, maar ook ik ben weer twee jaar ouder en wijzer geworden. Dit moet correct opgelost worden.

De ontsteking is er een van het type met drie spoelen: de ontstekingsspoel, de verlichtingsspoel en een knipperlichtspoel. Frank had het vermoeden dat de knipperlichtspoel later is gemonteerd, door iemand die niet helemaal wist wat hij of zij deed, en is vergeten om de kabel tussen de koplampschakelaar en de massa te verwijderen. Deze kabel wordt gebruikt als de lampen niet aan staan. De verlichtingsspoel wordt dan kortgesloten. Hierdoor wordt de verlichtingsspoel zwaarder belast met de verlichting uit, dan met de verlichting aan.

In de driespoelsversie hoort deze kabel niet thuis, zo was Frank zijn eerste gedachte. Later corrigeerde hij zichzelf vanwege een situatie met de remlichtschakelaar en het remlicht. Daar hebben we een interessant punt, waarvan ik niet meer weet waarom ik daarop niet meer gereageerd heb. Op mijn SP93 zijn namelijk geen remlicht en -schakelaar aanwezig. Vermoedelijk hoort het extra kabeltje dus echt niet thuis op mijn brommer.

Nu mijn theorie gecombineerd met die van Frank. Frank had het vermoeden dat iemand had zitten prutsen aan de ontsteking, om de knipperlichten te monteren. Dat zou betekenen dat de knipperlichten er van origine niet op zaten. Ik denk dat het geknutsel echter in de koplamp zit. Die vertoond namelijk AV85-groenkleurige lak aan de binnenzijde. Vermoedelijk is de originele koplamp ooit beschadigd geraakt en heeft iemand deze simpelweg vervangen door een exemplaar van een AV85. Een AV85 zonder knipperlichten, en dus twee spoelen, uiteraard. Daarin hoort het kabeltje wel te zitten.

De actuele situatie:
- Bromfiets loopt veel beter met verlichting ingeschakeld;
- Driespoelsontsteking (hoewel geen knipperlichten gemonteerd);
- Geen remlicht en -schakelaar;
- Massakabel in koplamp aanwezig;
- Contactpuntjes wellicht een zwak punt.

Enfin: alsnog een hoop typ- en leeswerk, maar het bespaart de geïnteresseerden een hoop voorgaand leeswerk. Mijn vraag aan jullie, of in het bijzonder aan Frank aangezien hij dit alles al eerder bedacht heeft: krijg ik, door dit kabeltje te verwijderen, een krachtigere vonk? En levert het verwijderen van het kabeltje geen verdere problemen op?

Gr. Marco

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Verlichting uit, motor uit (SP93)

Ongelezen bericht door PantinNL » 22 jun 2018, 11:14

Gooi gewoon die kabel los en kijk wat er gebeurt.
Ik heb al eerder geschreven dat spoelen elkaar beïnvloeden.
Ga je een spoel kortsluiten dan kost dat mechanische energie en het onttrekt dat ook vermogen aan de andere spoelen.
Henk

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Verlichting uit, motor uit (SP93)

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 22 jun 2018, 13:57

Och, ik ben ook niet bang om dat te proberen hoor, daar niet van. Als bijrijder zit je soms te denken en heb je meer dan genoeg tijd over; ik was gewoon benieuwd naar jullie ideeën. ;)

Gr. Marco

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Verlichting uit, motor uit (SP93)

Ongelezen bericht door Franky » 22 jun 2018, 19:11

Owjee. Dat wordt fietsen naar Friesland :P

Even voor de duidelijkheid zodat we elkaar zeker begrijpen. Hierbij het elektrisch schema van de verlichting bij een 3 spoels ontsteking.
Afbeelding
De rode pijl staat bij het snoertje dat ter discussie staat. Correct? Deze mag je helaas niet zomaar lostrekken. Als je dit doet zullen de zenerdiodes alle energie die normaal gesproken naar je lampen gaan, af moeten voeren. De zenerdiodes zullen hierdoor erg warm gaan worden. Dit is niet de bedoeling. Overigens heb ik nog een extra rood lijntje toegevoegd waarbij ik me afvraag of die er tussen zit bij jou omdat je geen remlichtschakelaar hebt. Eigenlijk is het sowieso beter als je eerst in kaart gaat brengen hoe de elektra bij jou nou werkelijk aangesloten zit. Dit omdat het nogal een bende lijkt te zijn.

Ik stel naast het verwijderen van het aardekabeltje of rode snoertje een tweede modificaties voor. Sluit de zenerdiode aan zoals hierboven in rood aangegeven. Met deze modificatie zullen de zenerdiodes alleen energie afvoeren als de lampen aan staan. Met de lampen uit is er niets aangesloten op het circuit en gebeurt er dus ook helemaal niets meer.

Deze oplossing mag bij Marco toegepast worden omdat hij geen remlicht systeem heeft. Anders mag dit natuurlijk niet :mrgreen:

Overigens ben ik er nog steeds niet helemaal uit hoe het 3 spoels systeem moet werken. Er is nog een een discussiepuntje. Dit hoop ik deze zomer duidelijk te krijgen ;) Dit maakt voor dit vraagstuk overigens weinig uit ;)

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Verlichting uit, motor uit (SP93)

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 23 jun 2018, 07:49

Ik heb dat probleem ook gehad. Ik kan het niet zo mooi omschrijven.... Ik heb nu een lichtschakelaar op het stuur zitten. En heel simpel aangesloten. Wel heb ik twee standen groot en klein licht. De aanluiting van de derde spoel op de grondplaat gebruik ik niet. Ik zal vandaag proberen wat foto’s te maken en te plaatsen.

Ps ik heb trouwens geen spanningsregelaars op de brommer zitten.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Verlichting uit, motor uit (SP93)

Ongelezen bericht door Lolle » 23 jun 2018, 23:18

Ik zou de aansluiting op de verlichtingsspoel losgooien en even basic de ontsteking testen. Werkt het niet dan de aarding controleren.

Plaats reactie