Motobecane D45S ( Stotterende knallende bompa )

Albrecht
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 mei 2016, 23:32

Motobecane D45S ( Stotterende knallende bompa )

Ongelezen bericht door Albrecht » 20 mei 2016, 13:44

Ik heb nu een tweetal maanden een Motobecane D45S 125 cc motorfiets uit 1952.

Nu, gemiddeld steek ik om de 20 kilometer een nieuwe bougie, omdat deze vaak te zwart is. Maar soms is ie gewoon knalheet grijs ...

Wat ik gedaan heb : Nieuwe bougies getest ( verschillende hittegraden ) , nieuwe bougiekabel, bougiedop , Carburateur een paar keer helemaal schoon gemaakt .

Even een voorbeeldje. Eergisteren ging ik rijden ( 30 kilometer gedaan , 2 pauzes genomen van een uurtje ) , starte telkens vlot en reed ook best wel lekker. Dan plots begon ie te sputteren , knallen , haperen, ... tot ie uitviel .
Dan nieuwe bougie gestoken , normaal helpt dit altijd, maar nu was er geen verschil , moest nog 10 km terug naar huis , dus als stotterend tot thuis gereden tegen 35 per uur op het fietspad omdat deze niet harder ging . Soms rij ik vlotjes 55.

Nu vraag ik me af : wat kunnen de mogelijke problemen zijn ?

brommerskieken
Berichten: 2697
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
Woonplaats: ergens op de wereld
Locatie: friesland

Re: Motobecane D45S ( Stotterende knallende bompa )

Ongelezen bericht door brommerskieken » 20 mei 2016, 13:53

Het model zegt mij niets maar waar ik aan denk dat de ontsteking is verlopen hij staat niet meer op tijd
De moter krijgt benzine de vonk is te vroeg of dan te laat daarom doe de moter zo raar

Gr harold :lol:

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Motobecane D45S ( Stotterende knallende bompa )

Ongelezen bericht door Harrie » 20 mei 2016, 14:12

Klinkt als een slecht ontstekingssysteem.
Welk type zit er in: vliegwielmagneet ontsteking met interne bobine en contactpunten?
Ombouw naar externe bobine zou dan een simpele oplossing zijn.
Die techniek verschilt nauwelijks van de standaard mobylette.
Harrie

Albrecht
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 mei 2016, 23:32

Re: Motobecane D45S ( Stotterende knallende bompa )

Ongelezen bericht door Albrecht » 20 mei 2016, 14:24

Ik geloof van wel ja.
Ombouw naar extrerne bobine simpele oplossing ? Zou geen idee hebben hoe ik hieraan begin . Zit pas in mijn 2e jaar dat ik met brommers/moto's bezig ben. En de ontsteking afstellen heb ik eigenlijk ook geen ervaring mee . Zou ik bij de lokale motozaak eens gaan horen als zij dit kunnen oplossen ?
Of kan ik eigenlijk toch zelf wel aan de slag hiermee ?

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Motobecane D45S ( Stotterende knallende bompa )

Ongelezen bericht door Harrie » 20 mei 2016, 15:07

Als je een technische achtergrond hebt moet je mijn handleiding EBS-2015 maar eens goed doorlezen.
Deze staat op www.pantin.nl
Je bent niet de eerste die zijn oude motorfiets voorziet van een mobylette-ontsteking.
De oude hoogspanningsspoel moet gestript worden en opnieuw voorzien worden van een andere wikkeling, zodat het een voedingsspoel wordt.
Door deze te combineren met een goede externe bobine en een externe condensator heb je weer een sterke vonk.
De punten kunnen blijven zitten als ze nog goed zijn.
Mocht je iets missen aan onderdelen of problemen voorzien bij het wikkelen dan neem maar per e-mail contact met me op.
H.

Club Motobécane de France

Plaats reactie