verlichting M3prts

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

verlichting M3prts

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 27 mei 2016, 17:26

De 6 volt lampjes in mijn m3prts branden steeds door. Ik heb de boel nagemeten en wat blijkt. Stationair geeft hij al 9 volt en met een beetje ga gaat hij al snel naar de 11 volt. Ik heb nu 12 volt lampjes gemonteerd voor 12 v 4w en achter 12v 2 w gemonteerd het lijkt aardig goed. Weet iemand of de latere modellen geleverd zijn met een 12v verlichtingsspoel???? Ik kan er in de boeken nl niets over vinden.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: verlichting M3prts

Ongelezen bericht door Franky » 27 mei 2016, 18:57

Hoe heb jij de spanning gemeten? Was dat een onbelaste meting of een belaste meting (met of zonder lampen eraan en zo ja, welke lampen?).
Als de meting zonder de lampen eraan was, was de meting zinloos. De spanning daalt drastisch als de verlichtingsspoel belast wordt. Ik heb ooit 40+ volt gemeten bij mijn onbelaste 6V verlichtingscircuit :mrgreen: Mijn lampjes branden echt niet door.

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: verlichting M3prts

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 27 mei 2016, 19:02

Met de lampen aan. Voor 6v 7.5w en achter 12v 2w.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: verlichting M3prts

Ongelezen bericht door Harrie » 27 mei 2016, 19:07

JanmobyEvert schreef:De 6 volt lampjes in mijn m3prts branden steeds door.
Waarschijnlijk heb je fietslampjes gebruikt. Als je een oude autolamp van 6V 25W had aangesloten was er niets doorgebrand, want zoals Franky al aangeeft de spanning daalt als je de spoel belast.
Gewoon de juiste lampen monteren. 6V-7,5 Watt en 6V- 3 Watt.
H.

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: verlichting M3prts

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 27 mei 2016, 19:29

Harrie schreef:
JanmobyEvert schreef:De 6 volt lampjes in mijn m3prts branden steeds door.
Waarschijnlijk heb je fietslampjes gebruikt. Als je een oude autolamp van 6V 25W had aangesloten was er niets doorgebrand, want zoals Franky al aangeeft de spanning daalt als je de spoel belast.
Gewoon de juiste lampen monteren. 6V-7,5 Watt en 6V- 3 Watt.
H.
Heb ik gedaan Harrie een halfuurtje hielden ze het vol. Ik weet idd niet of het fiets lampjes waren maar goed ik laat het even zo. Bedankt voor de reacties

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: verlichting M3prts

Ongelezen bericht door Harrie » 27 mei 2016, 19:33

Wat heb je gedaan? Fietslampjes gemonteerd of de juiste bromfietslampjes?
H.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: verlichting M3prts

Ongelezen bericht door Franky » 27 mei 2016, 21:16

En niet 12V en 6V lampjes door elkaar monteren. Je kan wel alles 12V of alles 6V doen. Maar niet door elkaar heen. Dan brand de 6V altijd erg graag door terwijl de 12V zeer weinig licht geeft.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: verlichting M3prts

Ongelezen bericht door AGB » 27 mei 2016, 22:19

Erg leerzaam dat met die lampen zo
Fiets lampen
Bromfiets lampen
Auto lampen
Lampen door mekaar
Let lampen
Op mijn eeg heb ik voor en achter batterij verlichting voor wat duurde achter de goedkoopste , bevalt goed
Mooi is weer wat anders , maar beter goed ligt aan dan plat gereden worden als een lamp het begeeft

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: verlichting M3prts

Ongelezen bericht door Lolle » 27 mei 2016, 22:43

Ik had het zelfde probleem. De 15 w koplamp brand prima, de 6 volt 3 watt achterlampjes branden er achter elkaar uit. Een zee van licht achter maar niet erg lang. ik heb nu ook een 12 v 3 watt achterlamp geplaatst. geeft nog voldoende licht en de lamp wordt veel minder warm. moet nog met een duurproef testen hoelang het goed gaat.
Lolle

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: verlichting M3prts

Ongelezen bericht door MobyJoost » 28 mei 2016, 02:20

het is niet voor niets, dat in veel onderdelenboeken, 6v voor en 12v achter wordt voorgeschreven.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: verlichting M3prts

Ongelezen bericht door Franky » 28 mei 2016, 09:52

Dat is echt hilarisch :lol: Het kan natuurlijk wel, maar het is elektrisch gezien nogal een vreemde oplossing :P Dit omdat je maar iets van de helft van de vermogenscapaciteit van je achterlamp gebruikt :lol:

Er is hier nog 1 ding niet genoemd. De belangrijkste oorzaak van doorbranden van lampjes is slecht contact. Als een van de twee lampjes even geen contact maakt, brand de andere door. Krijg de eerste lamp dan weer contact, dan brand die ook door. Je achterlamp brand heel snel door als je voorlamp even geen contact heeft.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: verlichting M3prts

Ongelezen bericht door Lolle » 28 mei 2016, 22:27

Franky schreef: Er is hier nog 1 ding niet genoemd. De belangrijkste oorzaak van doorbranden van lampjes is slecht contact. Als een van de twee lampjes even geen contact maakt, brand de andere door. Krijg de eerste lamp dan weer contact, dan brand die ook door. Je achterlamp brand heel snel door als je voorlamp even geen contact heeft.
Volgens mij heb je gelijk Frank, ik ben de bekabeling nog even nagelopen en ontdekte dat bij het bewegen van de massakabelstekkertje de verlichting voor zo nu en dan knipperde het achterlicht gaat dan extra vel branden. Dan is er nog iets anders wat ook nog de oorzaak kan zijn: bij het schakelen van groot licht naar dimlicht en omgekeerd gaat de koplamp even uit (schakelmoment) ik zie dan het achterlicht even extra vel oplichten.
Lolle

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: verlichting M3prts

Ongelezen bericht door Lolle » 02 jun 2016, 22:01

nadat ik de massakabel aan de lampfitting heb gesoldeerd geen probleem meer met het doorbranden van het achterlicht. Ik heb er zaterdag weer een 6 volt lampje in gezet. Zondag heb ik een tocht van 140 km gemaakt. licht constant aan op dimlicht, dus niet geschakeld, achterlicht is nog heel.
Dus bij het achterelkaar doorbranden van je achterlicht check dan eerst je bekabeling van de koplamp.
Lolle

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: verlichting M3prts

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 04 jun 2016, 07:17

Ga ik doen dank voor de tip!

Plaats reactie