mobylette s44a 1957 ontstekings tijdstip.

Pieterrr
Berichten: 62
Lid geworden op: 23 dec 2011, 20:06

mobylette s44a 1957 ontstekings tijdstip.

Ongelezen bericht door Pieterrr » 22 jul 2016, 21:43

Hallo,
Ik heb een Mobymatic s44a met variateur uit 1957.
Op het moment loopt hij niet goed er zit een encarwi carburateur op heeft altijd goed gelopen behalfe sinds kort helaas carburateur is schoon maar het lijkt net of hij verzuipt vlotternaald sluit goed af, de uitlaat is heel erg vet was anders nooit zo.
Zodra je hem start loopt hij goed, zodra hij warm word heeft hij geen trekkracht meer. heb al de choke kabel gecontroleerd of die te strak staat is dus niet zo.
Dus ik wil het volgende controleren het ontstekings tijdstip.
Iemand die weet hoeveel mm voor bdp hij ontsteking moet hebben ? contactpunt afstand 0.35mm? bougie: B6HS
even voor de duidelijlheid is niet geknoeit met sproeiers etc. hij is compleet orgineel heeft altijd jaren goed gereden zit ook een andere condensator in heb ik toen ook problemen mee gehad aan het begin toen hij pas gekeurd was.
Hij heeft goede compressie etc.
alvast bedankt vr groet, Pieterrrr

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: mobylette s44a 1957 ontstekings tijdstip.

Ongelezen bericht door Harrie » 22 jul 2016, 21:54

Hallo Pieter,
Waarschijnlijk is de nok verlopen.
Voorontsteking is 2,8 mm voor BDP.
Groet,
H.

Pieterrr
Berichten: 62
Lid geworden op: 23 dec 2011, 20:06

Re: mobylette s44a 1957 ontstekings tijdstip.

Ongelezen bericht door Pieterrr » 22 jul 2016, 21:58

Danku ;)

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: mobylette s44a 1957 ontstekings tijdstip.

Ongelezen bericht door ruudk » 23 jul 2016, 09:39

Hallo Pieter,
Als de ontsteking te laat is, dus flink minder dan 2,8mm (ik dacht trouwens 2,5 mm voor variateurmodellen, maar dat zal ook weer niet zoveel uitmaken) voor bdp, zou de motor ook snel erg heet moeten worden.
Als de ontsteking juist te vroeg staat, dus flink meer dan 2,8 mm voor bdp, dan houdt de motor merkbaar in als je op toeren komt.
Kan er ook nog een klein scheurtje of gaatje in de vlotter zitten? Of heeft de zitting van de naald (in onderkant vlotterkamer) corrosie?
Ruud

Pieterrr
Berichten: 62
Lid geworden op: 23 dec 2011, 20:06

Re: mobylette s44a 1957 ontstekings tijdstip.

Ongelezen bericht door Pieterrr » 23 jul 2016, 17:04

Hallo, Ruud zodra ik de sproeier op de zijkant eruit draai loopt de boel niet over en zie ik de benzine staan dus ga ik ervan uit dat de vlotter afsluit.
Heb niet waar kunnen nemen dat de motor heter is dan normaal.
Motor komt inderdaad slecht op toeren heb het idee als die koud is dat hij makkelijker op toeren komt dan als die warm is.
ik kan het probleem niet in de carburateur vinden dus begin de ontsteking te verdenken.
het wel lijkt of hij egt verzuipt je zou ook denken dat als de ontstekings tijdstip niet juist staat doordat de nok verdraait is dat hij het mengels niet goed verbrand.
Hoe stellen jullie de ontsteking af? motorblok demonteren? of bovenste bout lospakken waar de motor aanhangt en naar voren kantelen zodat je het meetklokje in de bougie kunt draaien?
zodra ik tijd heb ga ik ermee bezig.
vast bedankt voor het meedenken en tips zijn welkom
Groet, Pieter

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: mobylette s44a 1957 ontstekings tijdstip.

Ongelezen bericht door ruudk » 23 jul 2016, 20:28

Hoe stellen jullie de ontsteking af? motorblok demonteren? of bovenste bout lospakken waar de motor aanhangt en naar voren kantelen zodat je het meetklokje in de bougie kunt draaien?
Ik heb zelf een wat kleiner gereedschap voor het bepalen van de voorontsteking, niet iets met een klokje erop o.i.d.
Bij mij kan het motorblok gewoon vast blijven. Het lijkt me wel makkelijk om ervoor te zorgen dat je ook een klein, passend gereedschapje bemachtigt. Anders moet het blok wel even los.
Voordat je de onderbrekernok losmaakt (dit doe je met een poelietrekker), zou ik eerst even controleren of het tijdstip van de ontsteking daadwerkelijk verlopen is.
Een goed getimede ontsteking losmaken en opnieuw goed zetten heeft vanzelfsprekend geen effect.
Als er verloop is, ga ik als volgt te werk:

Het is al vaak geschreven, maar: eerst zet je je lichthoogte (maximale afstand tussen onderbrekerpunten) goed, dus op ongeveer 0,3 a 0,4 mm, dit doe ik altijd met voelermaatjes.
Dit moet eerst omdat het instellen van je lichthoogte invloed heeft op je voorontsteking, als je onderbrekernok vast op de krukas zit.
NB: "licht" in lichthoogte heeft niets met het licht van een lamp of vonk of iets dergelijks te maken, maar "licht" komt hier van "lichten" in de betekenis van "heffen/optillen". Dus lichthoogte=(max.) optilhoogte.
Pas als je lichthoogte goed is, zet je de onderbrekerpunten vast (en controleer je nog even weer voor de zekerheid of de lichthoogte goed is omdat het vastzetten de boel nog weer wat kan verschuiven).
Als de lichthoogte overigens al goed was, dan hoef je dit allemaal natuurlijk niet te doen.
Dan draai je de krukas dusdanig dat de zuiger in het b.d.p. staat, dit zie je aan je gereedschap wat in het bougiegat steekt.
Vervolgens draai je de krukas tegen de gebruikelijke draairichting van de motor in tot de zuiger 2,5 (of 2,8) mm lager staat. Ook dit meet je met hetzelfde gereedschap.
Dan schuif je (nadat je de onderbrekernok los hebt gehaald met de poelietrekker) de onderbrekernok losjes om de krukas en draai je hem zachtjes in de draairichting van de motor totdat je voelt dat hij of zij het fibernokje van de onderbrekerpunten raakt.
Met een ferm tikje met een lichte hamer en een metalen buisje tussen hamer en onderbrekernok tik je de onderbrekernok op dit punt vast op de krukas.

Ik ben benieuwd,
Ruud

Pieterrr
Berichten: 62
Lid geworden op: 23 dec 2011, 20:06

Re: mobylette s44a 1957 ontstekings tijdstip.

Ongelezen bericht door Pieterrr » 23 jul 2016, 22:17

Ik ga het tijdstip controleren vast bedankt ;)

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: mobylette s44a 1957 ontstekings tijdstip.

Ongelezen bericht door ruudk » 24 jul 2016, 09:57

Het kan ook nog zijn dat je onderbrekernok zelf wel goed staat, maar dat je fibernok (het glijstukje op de onderbrekerpunten) een beetje is versleten. Dit ligt meer voor de hand omdat dit nokje aan slijtage onderhevig is.
In dat geval heb je tegelijkertijd zowel een te laat ontstekingstijdstip, dus minder dan 2,5 mm voorontsteking, en een te kleine lichthoogte (van de onderbrekerpunten). Dit kun je al meten voordat je ook maar iets in de ontsteking losmaakt.
Ik zou dan eerst nog proberen om alleen de lichthoogte goed te zetten, je compenseert met de nieuwe afstelling van de lichthoogte dan dus voor het versleten stuk van het fibernokje. Als je de lichthoogte groter maakt, zal je voorontsteking eveneens een stukje groter worden, omdat de onderbrekernok eerder tegen het fibernokje aankomt. Als nu ook de voorontsteking goed staat, hoef je de onderbrekernok niet los te trekken want die stond dan blijkbaar nog goed. Als na het bijstellen van de lichthoogte de voorontsteking nog niet goed is, dan is de onderbrekernok ook verlopen en moet je die ook losmaken en weer juist monteren.
Kortom, er kunnen drie dingen aan de hand zijn:
-fibernok ingesleten, onderbrekernok niet verlopen: stel alleen lichthoogte opnieuw in, voorontsteking is nu ook weer goed,
-fibernok nog niet ingesleten (dus lichthoogte is juist), onderbrekernok verlopen (voorontsteking onjuist): zet onderbrekernok weer goed,
-combinatie van beide problemen: stel beide opnieuw af.
Groet.

Pieterrr
Berichten: 62
Lid geworden op: 23 dec 2011, 20:06

Re: mobylette s44a 1957 ontstekings tijdstip.

Ongelezen bericht door Pieterrr » 24 jul 2016, 18:04

ruud bedankt voor de informatie je hoort nog van me :)

Pieterrr
Berichten: 62
Lid geworden op: 23 dec 2011, 20:06

Re: mobylette s44a 1957 ontstekings tijdstip.

Ongelezen bericht door Pieterrr » 28 jul 2016, 22:17

Vandaag heb ik het vliegwiel van de brommer eraf gehaald en gekeken hoe de contact punten stonden ten eerste het asje waar de punt op scharniert zat los in het alluminium.
Schijnbaar na bijna 60 jaar losgetrit heb met een centerpunt centers in het asje geslagen en weer in het alluminium getikt.
dus uiteindelijk hele zijkant compleet met spoelen en al eraf gehaald dus ook de nok van de ontsteking opnieuw afmoeten stellen.
contact punten waren heel erg ingebrand heb ze glad geslepen en weer gemonteerd en afgesteld op 0.35mm.
met het resultaat dat hij weer netjes loopt en prima rijd over de 40kmh op de teller wat snel zat is heb namelijk blauw kenteken.

bedankt voor de informatie Groet Pieterrrrrr

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: mobylette s44a 1957 ontstekings tijdstip.

Ongelezen bericht door MobyJoost » 28 jul 2016, 23:03

Goed nieuws. Maar die puntjes had ik dan toch vervangen.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: mobylette s44a 1957 ontstekings tijdstip.

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 28 jul 2016, 23:18

Zeker, voor die paar Euri een paar nieuwe punten gemonteerd. Ter overbrugging is het opgelost

Pieterrr
Berichten: 62
Lid geworden op: 23 dec 2011, 20:06

Re: mobylette s44a 1957 ontstekings tijdstip.

Ongelezen bericht door Pieterrr » 29 jul 2016, 08:45

Juist maar die had ik niet liggen.
waar kan je die kopen en een nieuwe condensator dan meteen ook maar.
mvg pieteerrr

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: mobylette s44a 1957 ontstekings tijdstip.

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 29 jul 2016, 08:49

http://winkel.born2brom.nl/index.php?op ... gory_id=92 Ook een condensator in voorraad

info@pantin,nl Succes

Pieterrr
Berichten: 62
Lid geworden op: 23 dec 2011, 20:06

Re: mobylette s44a 1957 ontstekings tijdstip.

Ongelezen bericht door Pieterrr » 29 jul 2016, 09:00

Ik zie helaas het juiste type contact punten er niet tussen staan aangezien bij mij het scharnier pennetje van de punten vast zit in het alluminium van het blok en hier zit het vast op het ijzeren plaatje van de punten zelf.
denk zelfs dat bij mijn brommertje de orginele punten er nog inzitten aangezien er ook nog de orginele witte voorbuitenband omheenzat van mobylette plus de orginele binnenbanden en remvoeringen die totaal niet versleten waren heb nieuwe banden eronder gezet en de ouden bewaart.
mvg, Pieterr

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: mobylette s44a 1957 ontstekings tijdstip.

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 29 jul 2016, 09:49

Ik denk dat ze geschikt zijn voor S44a, maar wacht maar even op iemand die deze brommer beter kent.

Plaats reactie