de dagen worden korter...

Adrian
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 dec 2015, 23:05

de dagen worden korter...

Ongelezen bericht door Adrian » 24 aug 2016, 23:20

.... heb ik gemerkt aan de wel heeeeeel slechte verlichting op mijn av50s :)

Zijn er "plug&play" systeempjes te vinden om dit op bv 12v te krijgen en wat wat op te waarderen naar de moderne tijd.

dus andere spoel ?
of
eventueel zelfs electronische ontsteling steken ?

ik denk maar hard op

alle info welkom

gr

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: de dagen worden korter...

Ongelezen bericht door Franky » 25 aug 2016, 08:59

Er is niks plug & play beschikbaar om de verlichting beter te maken.
Ik stoor me ook aan de slechte verlichting van mijn AV50 en ga in de toekomst nog wel een keer wat bedenken hiervoor. Maar dat wordt allemaal zelf hobby spul.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: de dagen worden korter...

Ongelezen bericht door Harrie » 25 aug 2016, 14:23

Alternatief 1: kijk eens bij de bromfietshandel, wat die op gebied van ledlampen aanbieden.
Alternatief 2: Je verdiept je in gelijkrichters, spanningsregelaars en powerleds en knutselt zelf iets in elkaar.

Probleem is dat alles wel kan, maar dat de wil om te betalen voor die dure knutselcomponenten gering is.
Komende winter start bij een elektronica-project, dat de gehele verlichting op de schop neemt.
Zodra er iets uitkomt dat betaalbaar is, laat ik het horen. Ik vrees echter dat het voor de gemiddelde verzamelaar niet interessant is qua prijs.
Ondertussen houd ik wel in de gaten of er bruikbare componenten op de markt komen, die wij gemakkelijk in onze mobylettes kunnen opnemen.
H.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: de dagen worden korter...

Ongelezen bericht door loe » 25 aug 2016, 16:37

De webwinkel.harrie abc.nl .nou ja zeg.verkoopt diverse 6 volt led lampjes.ik zag ook een ombouwsetje.er zyn volgens My meerdere die dit spul verkopen.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: de dagen worden korter...

Ongelezen bericht door Lolle » 26 aug 2016, 22:33

Bij mijn s20 heb ik een 15 w lamp ingebouwd. Een vliegwiel gekocht die dit kan leveren. Meer dan voldoende verlichting.
Lolle

Adrian
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 dec 2015, 23:05

Re: de dagen worden korter...

Ongelezen bericht door Adrian » 28 aug 2016, 19:40

is ook een optie , inderdaad
Weet iemand wat de wattage is dat het standaard spoeltje kan leveren ?

gr

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: de dagen worden korter...

Ongelezen bericht door Lolle » 28 aug 2016, 22:28

Adrian schreef:is ook een optie , inderdaad
Weet iemand wat de wattage is dat het standaard spoeltje kan leveren ?

gr
Het spoeltje is voldoende het gaat om de magneten in het vliegwiel. Harrie heeft hierover ook iets in zijn boekwerk staan over het ombouwen van de ontsteking. zie de website van Harrie www.pantin.nl
In het vliegwiel staat het één en ander ingeslagen wat overeen komt met het watage.

Lolle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: de dagen worden korter...

Ongelezen bericht door Franky » 29 aug 2016, 09:18

Er zijn anders wel verschillende spoelen beschikbaar. Ik heb er hier een liggen met heel weinig weekijzer (dunne spoel) en ik heb er liggen die veel meer weekijzer hebben. Dit is niet mijn vakgebied, maar ik ga er vanuit dat de spoel met meer weekijzer meer energie kan opwekken omdat hij meer van het magneetveld pakt.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: de dagen worden korter...

Ongelezen bericht door Lolle » 29 aug 2016, 22:35

Het aantal windingen heeft invloed op de spanning volgens mij. Ik weet niet welke invloed de kern op het geheel heeft

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: de dagen worden korter...

Ongelezen bericht door Franky » 30 aug 2016, 09:21

Klopt, windingen heeft invloed op de spanning. Heeft het echter invloed op het vermogen? Ik heb geen flauw idee. Ik moet dit allemaal nog een keer doornemen met een elektrotechneut. Dit heb ik ook al jaren in de planning staan :mrgreen:

Adrian
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 dec 2015, 23:05

Re: de dagen worden korter...

Ongelezen bericht door Adrian » 04 sep 2016, 16:54

Goed ,
Even verder aan het knutselen....
Vliegwiel geeft dus standaard 8 W > staat gewoon in de manual :)
Ik meet wel stationair +-12 V en op volle toeren loopt dat op tot 45 a 50 V . Lijkt me veel.

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: de dagen worden korter...

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 04 sep 2016, 17:32

Adrian schreef:Ik meet wel stationair +-12 V en op volle toeren loopt dat op tot 45 a 50 V . Lijkt me veel.
Hoe heb je dat gemeten? De verlichtingsspoel levert onbelast (zonder verlichting aangesloten) een veel hogere spanning dan met belasting.
Onbelast meten is dus eigenlijk zinloos. Je kunt zo 40+ volt onbelast meten, terwijl de 6 volt lampjes niet door zullen branden. De spanning die de spoel levert vermindert drastisch wanneer deze belast wordt.

Gr.
Marco

Adrian
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 dec 2015, 23:05

Re: de dagen worden korter...

Ongelezen bericht door Adrian » 04 sep 2016, 17:38

Ah ,
Onbelast gemeten
eens opnieuw meten dus ,

bedankt voor de info

gr

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: de dagen worden korter...

Ongelezen bericht door Polle » 05 sep 2016, 08:29

Mijn lichtspoel deed het onlangs niet meer . De eerste tot nu toe en heeft er 12000km ingezeten en was nog de originele toen ik hem kocht.
Nagemeten terwijl de motor liep met zo een lichtje met draad aan.
Niets
Ik neem gewoon uit mijn voorraad een nieuwe lichtspoel met bruine isolatie errond , nieuw in de doos.
Gemonteerd en wat bleek een heel sterke verlichting en zelfs mijn elektrische bel die goed functioneert tijdens het rijden.
Ik snap er niets van , al die kleurtjes van spoelen.
Ik hoop nu dat mijn lampjes niet gaan doorbranden.

Gr Polle

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: de dagen worden korter...

Ongelezen bericht door Harrie » 05 sep 2016, 11:14

Beste Polle,
Het gaat niet om de kleurtjes maar om het Novi-nummer.
Er zijn veel factoren die de opbrengst van een lamp beïnvloeden zoals: vliegwielsterkte, breedte van het anker, aantal windingen, dikte van de wikkeldraad en de spleet tussen het vliegwiel en anker.
Daarnaast is de totale belasting van de spoel van invloed en bij 3 spoelen op de grondplaat zelfs de spoelen in de buurt van de lichtspoel. Zomaar een spoel plaatsen kan tot een gloeiende spijker leiden of even wat fel licht en daarna niks meer. Het beste kun je de voorgeschreven spoel plaatsen en als je bijvoorbeeld meer lichtopbrengst wilt hebben zul je de verschillende componenten op elkaar moeten aanpassen.
Ik heb weleens zwaardere vliegwielen (15 en 25 Watt) geplaatst, maar heb dan tegelijkertijd de lichtspoelen moeten aanpassen. Het is gewoon maatwerk en een simpel recept kan ik niet geven.
H.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: de dagen worden korter...

Ongelezen bericht door Polle » 05 sep 2016, 11:33

Is het daarom dat mijn magneetwiel warmer word dan voorheen ?
Kan dat ?

Gr Polle

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: de dagen worden korter...

Ongelezen bericht door Harrie » 05 sep 2016, 11:47

Warmer worden, wordt meestal veroorzaakt door aanlopen van het vliegwiel tegen de spoel.
Ik denk niet dat meer vermogen door de spoel het vliegwiel merkbaar verwarmd. Het gaat over maximaal 10 Watt.
Ik zou controleren of er niks aanloopt. Als de spleet erg nauw is krijg je ook meer opbrengst en loop je risico op aanlopen.
H.

Plaats reactie