Resultaat montage externe bobine en condensator

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Resultaat montage externe bobine en condensator

Ongelezen bericht door ruudk » 02 sep 2016, 19:51

Beste Forumleden,
Afgelopen weekend heb ik een externe ontstekingsset van forumlid Harrie gemonteerd op mijn S3.
Ik had nooit problemen met de oude ontsteking totdat de motor vrij heet is geweest vanwege een deels verstopte sproeier waar ik mee was doorgereden.
Daarna dus toch ineens die vervelende haperingen en knallen bij decompresseren.
Ik was er zat van en besloot dus tot de ombouw.
Welnu, ik ben zeer tevreden over het resultaat, zowel qua prestaties als qua uiterlijke afwerking.
Ondanks flinke compressie kan ik de motor nu met een zwaai aan het vliegwiel starten.
De vonk is lekker paars van kleur en geeft zo'n lekkere felle tik, je hoort dat 'ie goed krachtig is.
Bobine en condensator kunnen keurig aan het zicht worden onttrokken door ze, zoals Harrie ook adviseert, achter en onderaan de zadelbuis te plaatsen.
Er is weliswaar weinig ruimte, en ik moest de bevestigingsklem van de condensator wat bijbuigen om wat meer afstand tot de motorketting te realiseren.
Nu is er ruim anderhalve centimeter afstand tussen de aandrijfketting en de condensator, maar het is vlakbij het voortandwiel, dus erg veel zal de ketting daar niet zwiepen.
Hier zijn de foto's!
Forum_ExtOntst1.jpg
Forum_ExtOntst2.jpg
Forum_ExtOntst3.jpg
Forum_ExtOntst4.jpg
Forum_ExtOntst5.jpg
Bedankt, Harrie!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Resultaat montage externe bobine en condensator

Ongelezen bericht door Harrie » 02 sep 2016, 21:17

Hallo Ruud,
Fijn om te horen dat het goed werkt. Vaak hoor ik van mensen dat hun oude spoel nog voldoende vonkt (= 2 mm), maar ze hebben er geen erg in dat het gecomprimeerde tweetaktmengsel een isolator is. In open lucht is het voor de vonk gemakkelijker. Je moet dus een behoorlijke spanning aan de bougie hebben om een vonk door dat mengsel heen te krijgen.
Mijn idee om de oude kern te gebruiken heeft er ondertussen wel voor gezorgd dat er geen schaarste aan voedingsspoelen is opgetreden. We kunnen gewoon die oudjes ombouwen.
Leuke uitlaat trouwens; heb ik die al ooit eerder gezien op een beurs? :D Ik weet er nog eentje te liggen, maar dan moet je de gerestaureerde brommer erbij nemen.
Wat mij opvalt is de kleur van de slang. Is deze hard en aangevreten, dan dien je deze te vervangen.
Al met al is deze S3-1955 een speciale brommer. Leuk dat je alles zo uitgebreid gepost hebt.
Groet,
H.

GROENEKAN
Berichten: 3765
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Resultaat montage externe bobine en condensator

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 02 sep 2016, 21:43

Mooie foto's Ruud ! En je toelichting. Doet mijn Moby hart goed. Ook ik ben gezwicht voor de technische voordelen van de ombouw en nooit 1 seconde spijt gehad. Ik hou van origineel maar zo'n moderniteit verhoogt het rij-plezier en de rij-zekerheid, Gr. Joop

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3899
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Resultaat montage externe bobine en condensator

Ongelezen bericht door Lolle » 02 sep 2016, 22:23

Ha Ruud, netjes gedaan. Dus toch over op de niet originele ontsteking :o
Ik had met de Av51 hetzelfde probleem met de beugel, ook aan het beugen geweest tot het er tussen zat. Bij de S20 kreeg ik hem er helemaal niet tussen maar zit onopvallend onder de eitank. Daarentegen paste hij bij de S3A probleemloos.
Groet, Lolle

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Resultaat montage externe bobine en condensator

Ongelezen bericht door ruudk » 03 sep 2016, 14:55

Dank voor het gedeelde enthousiasme.
Deze uitlaat is niet dezelfde als die ik op de beurs in HHW had bemachtigd, Harrie, die uitlaat ligt nu bij de verchromer omdat het chroom er spontaan afbladderde zonder dat de uitlaat ooit is gebruikt.
De verchromer noemde het schertsend "bladchroom".
De slang is inderdaad hard, nog niet aangevreten (welk beest eet dan ook benzineslang, dat is toch vies?).
Inderdaad, Joop, ook het rijplezier is nu groter omdat je niet steeds op je hoede hoeft te zijn of de motor afslaat als je bijvoorbeeld voor een kruispunt moet stoppen.
Bij de S3 is de ruimte wat beperkter omdat dit model en 25 inch banden heeft en diepe (en ook hoge) spatborden.
De S3A heeft alweer een maatje kleinere banden en heeft daardoor iets meer ruimte.
Groet,
Ruud

Plaats reactie