carburateur-revisie

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

carburateur-revisie

Ongelezen bericht door Harrie » 28 okt 2016, 15:21

Jaar in jaar uit, zijn er oude carburateurs in een doos verzameld.
Eindelijk heb ik tijd gevonden om ze aan te pakken en te completeren.
De huizen hebben genoten van een ultrasoon badje en zien er weer fris uit.
H.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: carburateur-revisie

Ongelezen bericht door Harrie » 31 okt 2016, 14:04

Zo de eerste zitten inmiddels in elkaar.
Stiekem toch veel werk, maar wel leuk als het lukt, dankzij een hele verzameling losse onderdelen.
Ik ga ze niet allemaal opbouwen; alleen degenen die ik direct nodig heb.
H.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

loe
Berichten: 2640
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: carburateur-revisie

Ongelezen bericht door loe » 31 okt 2016, 19:35

Mooi geworden.zien der uit als nieuw

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: carburateur-revisie

Ongelezen bericht door Harrie » 31 okt 2016, 21:01

loe schreef:Mooi geworden.zien der uit als nieuw
Hallo Loe,
Dat is niet genoeg; ze moeten ook werken als nieuw en dat kan ook als je alles goed reinigt, de juiste pakkingen plaatst en de vlotter en de deksel aandacht geeft.
H.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: carburateur-revisie

Ongelezen bericht door Franky » 31 okt 2016, 21:41

Zit er altijd een fiberring onder die bout waarmee de deksel vast zit? Die van mij had geen pakking daar. Ze hadden daar een extreem zacht metaal onder zitten dat vormde naar de boutkop. Wonderbaarlijk systeem, maar het werkt wel. Daar lekte hij nooit.

loe
Berichten: 2640
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: carburateur-revisie

Ongelezen bericht door loe » 31 okt 2016, 22:05

Harrie schreef:
loe schreef:Mooi geworden.zien der uit als nieuw
Hallo Loe,
Dat is niet genoeg; ze moeten ook werken als nieuw en dat kan ook als je alles goed reinigt, de juiste pakkingen plaatst en de vlotter en de deksel aandacht geeft.
H.
Uiteraard Harrie.ik verwacht ook niet anders van je.knap werk

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: carburateur-revisie

Ongelezen bericht door Harrie » 01 nov 2016, 00:06

Franky schreef:Zit er altijd een fiberring onder die bout waarmee de deksel vast zit? Die van mij had geen pakking daar. Ze hadden daar een extreem zacht metaal onder zitten dat vormde naar de boutkop. Wonderbaarlijk systeem, maar het werkt wel. Daar lekte hij nooit.
Waarschijnlijk hebben ze siliconenpakking toegepast.
Ik vind fiberringen leuker en minder geklieder.
H.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: carburateur-revisie

Ongelezen bericht door Harrie » 01 nov 2016, 00:26

L.S.
Een vriend zocht een smalle 10mm carburateur en er lag nog ergens een 10mm huis....
Overigens kun je een 8,7mm zoals de bekende smalle AR 87.525 (FOM en vroege EEG) gemakkelijk opboren tot 10 mm en een sproeier 20 plaatsen.
Ik heb dat zelf nooit gedaan, maar vernomen uit zeer betrouwbare bron dat die mogelijkheid bestaat.

De carburateur lag in onderdelen over verschillende bakjes en sorteerdozen verspreid.
Het is ongeveer een AR10-512 van halverwege de jaren vijftig.
Er zit geen stationaire afstelling op. Waarschijnlijk is deze afkomstig van een koppelingsloze brommer zoals de AV3, S1 of S2.
Op de plek waar het schuifje van de stationair afstelling zit hebben ze het gat met een soort hars afgedicht. Zie rode pijl.
Ik zocht eigenlijk wel eentje met stationaire afstelling, maar deze heb ik gewoon voor de gein en als studie-object samengesteld.

Huidige status:
- in principe werkend.
- een doorlaat van 10mm.
- het onjuiste luchtfilterhuis en op dit moment ontbreekt nog het binnenwerk en een afschermplaatje.
- Hij heeft een vaste klemverbinding zoals bij de eerste Gurtners. Is het wellicht een oude van een AV3 met een doorlaat van 10mm? Dat lijkt mij wel groot.
Dat moet dus nog uitgezocht worden.

Op een van mijn brommers zit ook iets dergelijks: een AR10 DV uit oktober 1956. Deze heeft wel een losse klembeugel en stationaire afstelling.
Volgens de Gurtner documentatie zit deze dicht tegen de AR10.511 aan.
Mijn AR10 DV is dus 60 jaar oud en werkt perfect. Het filterhuis en gaasjes daarvan kan ik gewoon kopiëren en eventueel het beschermende venster 4308 toevoegen die voorkomt dat modder tegen het filtergaas wordt geslagen. Ik heb dat plaatje nog nooit aangetroffen, maar toch zal ik er binnenkort twee zien.
Een ware zoektocht om alles bij elkaar te vinden en ondertussen ontdek je weer andere onderdelen en de betekenis ervan. Leuke puzzels allemaal.
H.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: carburateur-revisie

Ongelezen bericht door Franky » 01 nov 2016, 19:03

Harrie schreef:
Franky schreef:Zit er altijd een fiberring onder die bout waarmee de deksel vast zit? Die van mij had geen pakking daar. Ze hadden daar een extreem zacht metaal onder zitten dat vormde naar de boutkop. Wonderbaarlijk systeem, maar het werkt wel. Daar lekte hij nooit.
Waarschijnlijk hebben ze siliconenpakking toegepast.
Ik vind fiberringen leuker en minder geklieder.
H.
Er zat geen silicone. Er zit letterlijk helemaal niets. Het is metaal op metaal. Ik heb voor de gein eens een klein tikje met een hamertje gegeven en ik sloeg met toch een deuk! Dat materiaal is echt heel zacht.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: carburateur-revisie

Ongelezen bericht door MobyJoost » 01 nov 2016, 20:43

Daarom moet je een carburateur niet met een hamer repareren. Ik ben fiberringen en aluminium ringen tegengekomen. Er hoort iets tussen.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: carburateur-revisie

Ongelezen bericht door Franky » 01 nov 2016, 21:04

:mrgreen: Denk je nou echt dat ik met die hamer iets beschadigd heb? :P Ik weet wel wat ik doe :P Ik was nieuwsgierig wat voor materiaal het was. Super zacht spul dus. Dus dat is de afdichting. Ik weet niet of dat ringetje aluminium is. Het is wel erg zacht.

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6320
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: carburateur-revisie

Ongelezen bericht door MobyJet » 03 nov 2016, 16:06

Aanpassing:
verplaatst naar technische rubriek, dit heeft niets met Gespot te maken
MobyJet

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: carburateur-revisie

Ongelezen bericht door Harrie » 03 nov 2016, 17:01

Hallo Jet,
Nou niets.... Het is begonnen met een leuk plaatje van een groepje carburateurs, maar al snel werd het een inhoudelijk technische rubriek.
Gebeurt hier wel vaker dat we starten met het onderwerp en eindigen bij iets totaal anders.
Met de verplaatsing heb ik overigens geen problemen.
Gisteren kreeg ik nog een gigantisch lekkende carburateur in behandeling. Het was het vroege type van de AR87 van een EEG , waarbij in het vlotterdeksel geen o-ring zit.
Die deksels zijn vaak scheel en dichten dan niet goed af. Een ander vlotterdeksel en ook maar de vlotter vervangen, die ooit een kegelvormige punt bezat.
Daarna potdicht! Eigenlijk zijn de Gurtner carburateurs vrij voorspelbaar.
H.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: carburateur-revisie

Ongelezen bericht door MobyJoost » 03 nov 2016, 18:15

En lang niet zo slecht, als sommigen willen doen geloven.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: carburateur-revisie

Ongelezen bericht door Polle » 03 nov 2016, 19:02

Vandaag een 14 mm onder handen genomen en helemaal uit mekaar gehaald en in de ultrasoon gelegd.
Om de verstuiver er makelijk uit te krijgen heb ik hem een beetje opgewarmd.
Gaat er stukken makkelijker uit dan zonder opwarmen.

Gr Polle

mobyfan151
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jan 2017, 12:47
Woonplaats: zeg ik niet

Re: carburateur-revisie

Ongelezen bericht door mobyfan151 » 23 mar 2017, 11:17

Als ik de benzinekraan van de moby vergeet dicht te zetten loopt de tank leeg terwijl ik pas de cabrateur schoon heb gemaakt weet iemand wat er dan aan mijn cabrateur kan zijn??

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: carburateur-revisie

Ongelezen bericht door Franky » 23 mar 2017, 11:23

De vlotternaald sluit de brandstof toevoer niet volledig af. Het puntje van de vlotternaald is niet goed meer, of het dekseltje waar de naald ingaat is niet goed meer.
Even aangenomen dat je verder wel kan rijden met die carb en er dus geen hele grote dingen fout zijn. Overigens ga ik er ook vanuit dat hij tijdens het rijden niet lekt.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: carburateur-revisie

Ongelezen bericht door ruudk » 23 mar 2017, 19:14

Ik reageer nog even op het oude bericht van Harrie, wat ik nu pas lees:
Je vroeg je af waar deze carburateur van af komt. Ik weet het niet precies, maar kan je wel iets verder helpen (mocht je er na al die maanden tenminste nog van wakker liggen).
De carburateur op jouw laatste foto komt in ieder geval niet van de S1 of de S2 (zoals je o.a. opperde), die hebben beide Carwi's. Ook jouw benzinefilter, voor de vlotterkamer, ziet er erg Frans uit.
Op de AV3 werd vanaf 1951 een 10 mm Gurtner toegepast (daarvoor werd een 8,7 mm Gurtner met grote vlotterkamer en met afneembare klembeugel bij het spruitstuk toegepast, de oudste Gurtners hebben dus geen vaste, maar een afneembare klemverbinding).
Vanaf 1951 werd de klembeugel dus geintegreerd in het huis. Echter, bij de AV3 carburateurs heb ik nog nooit gezien, dat er een soort hars in het stationair-schuifje-gat zat.
Misschien is het een omgekatte AV31 Gurtner o.i.d., dus waarvan de stationair"inrichting" is afgenomen.
Voordeel is waarschijnlijk wel, dat de brommer er stationair op kan draaien, bij de oude AV3-carburateurs zit er een gat boven de gasschuif, waardoor pure lucht stroomt als je de gasschuif naar beneden laat zakken.
Dit heeft misschien tot doel om "droog te decompresseren".
Ik heb eens een paar avonden driftig geprutst aan een slecht-tot-niet stationair lopende AV3 totdat ik de carburateur voor de tiende keer nader bestudeerde en het luchtgangetje boven de gasschuif ontdekte.
Een eureka-momentje.
P.S. hoe heb je dat luchtfilterhuis zo mooi glimmend gekregen?
Groeten,
Ruud

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: carburateur-revisie

Ongelezen bericht door Harrie » 23 mar 2017, 22:40

Die carburateurs met hars zijn carburateurs voor brommers zonder koppeling. Misschien zijn ze afkomstig van Franse brommers.
Hoe ik een filterhuis zo blinkend krijg? Kinderlijk eenvoudig: gewoon in de emmer mikken met te verzinken spullen. :P
H.

Plaats reactie