Geen brandstoftoevoer

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Geen brandstoftoevoer

Ongelezen bericht door Franky » 03 dec 2016, 21:10

Spontaan verstopte uitlaat? Onwaarschijnlijk hè.
Of je motor zuigt kan je makkelijk zat controleren ;)

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Geen brandstoftoevoer

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 03 dec 2016, 21:50

Franky schreef: Of je motor zuigt kan je makkelijk zat controleren ;)
Vertel me even hoe :lol: m'n hand op het inlaatspruitstuk leggen en het blok een keer ronddraaien lijkt me niet voldoende om conclusies te trekken, of wel..?

Gr.
Marco

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Geen brandstoftoevoer

Ongelezen bericht door Harrie » 03 dec 2016, 22:03

Heb je bij het ontkolen ook de dunne buis doorgeboord?
Op 75 % van de lengte van de demperbuis kan een dikke prop zitten.
Ik heb dat ooit bij een AV92 gehad, die gewoon verstikte en niet op toeren kwam.
Na verwijdering van die koolprop ontpopte die brommer zich als een klimgeit.
H.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Geen brandstoftoevoer

Ongelezen bericht door Franky » 03 dec 2016, 22:15

KapteinBeun schreef:
Franky schreef: Of je motor zuigt kan je makkelijk zat controleren ;)
Vertel me even hoe :lol: m'n hand op het inlaatspruitstuk leggen en het blok een keer ronddraaien lijkt me niet voldoende om conclusies te trekken, of wel..?

Gr.
Marco
Lijkt me toch wel? Gewoon even iemand anders de bromfiets aan laten trappen en eens voelen of hij goed zuigt. Niet de inlaat helemaal dicht drukken want dan pompt je motor niets en zuigt hij altijd wel :P
Zelfde trucje kan je ook aan de uitlaatzijde doen.

Bij een verstopt uitlaat loopt je bromfiets overigens nog wel stationair (of het moet echt heeeeeeel erg zijn :P). Het zijn de hogere toeren die het probleem zijn.
Je hebt op mijn 99z gereden bij de keuring. Dat was een bijna 100% verstopte uitlaat. Onderin deed hij het nog best aardig. Als je echter meer toeren wou hebben liep je echt tegen een muur aan.

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Geen brandstoftoevoer

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 04 dec 2016, 00:10

Franky schreef: Lijkt me toch wel? Gewoon even iemand anders de bromfiets aan laten trappen en eens voelen of hij goed zuigt. Niet de inlaat helemaal dicht drukken want dan pompt je motor niets en zuigt hij altijd wel :P
De ideetjes van "trappen en voelen" vind ik altijd zo komisch. Ronddraaiende trappers en een arm die naar een carburateur voelt kan namelijk nooit goed gaan :?

Een boormachine op de ontstekingsmoer zetten gaat wel. Dat zal ik eens proberen. Rest mij alleen nog de vraag waarom de motor niets aan zou zuigen terwijl de compressie goed is.

Het blijft een vreemd geval.

Gr.
Marco

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Geen brandstoftoevoer

Ongelezen bericht door loe » 04 dec 2016, 00:23

Ik heb nog steeds niet gelezen dat je remreiniger in de inlaat heb gespoten of wat benzine inde kop heb gedaan.dan moet jy gewoon een paar slagen draaien.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Geen brandstoftoevoer

Ongelezen bericht door Harrie » 04 dec 2016, 11:26

KapteinBeun schreef: Rest mij alleen nog de vraag waarom de motor niets aan zou zuigen terwijl de compressie goed is.
Het blijft een vreemd geval.
Gr.
Marco
Dat is heel simpel Marco,
Als je je vinger op de uitlaatopening van een handfietspomp houdt en pompt, dan heb je een aardige compressie, maar geen flow.
H.

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Geen brandstoftoevoer

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 05 dec 2016, 14:12

Hèhè, de aanhouder wint..
De SP93 heeft me goed voor de gek gehouden.

Vastbesloten het probleem nu wel op te lossen ben ik gisterenavond weer de garage ingegaan.
Ik ben maar eens begonnen met de tip van Loe: brandstof in de cilinder en dan proberen te starten. Niets.. Te weinig brandstof dan? Iets meer gedaan; nog niets.

Geen natte bougie, geen plofjes, maar wel een sterke, blauwe vonk wanneer ik dat testte. Nu wist ik me helemaal geen raadt meer.
Uit voorzorg dan toch nog maar eens het elektrisch gedeelte nagekeken. Condensator doorgemeten, contactpuntjes opgeschuurd, contactpuntjes opnieuw afgesteld tezamen met de voorontsteking. Alles was en zat al goed, maar je weet het nooit. Het mocht allemaal niets baten. De bougie vonkte prima, maar eenmaal gemonteerd weer geen resultaat. Ook nog de bobine, bougiedop en bougie op de AV50 gemonteerd en die startte met één kick. Daar zat het probleem dus ook niet.

Vervolgens naar de uitlaat overgestapt. De oude gedemonteerd en toen ik die enigszins achterover hielt lag er een plasje benzine op de grond. Zou het dan toch een elektrisch probleem zijn!? Gelijk maar de nieuwe SIM-uitlaat eronder gezet en wéér de ontsteking nagekeken. Ik denk dat ik in totaal het vliegwiel zo'n 20 keer open en dicht heb gehad gisterenavond. Werkelijk gekkenwerk. Iedere keer weer vonkte de bougie prima tegen de zijkant van de cilinder, maar eenmaal gemonteerd: geen natte bougie en geen plofjes.
Tot ik één keer de bougie testte, bovenop de cilinderkop: niets. Geen vonk. Bougie aan de zijkant van de cilinder gehouden: prima vonk. Tja.. wat is dit dan. Het was voor mij inmiddels wel duidelijk dat de bougie dus helemaal niet vonkte als deze in de cilinderkop gemonteerd zat. De bougie vonkte in die houding simpelweg niet.

Hup, bougiedop eraf, bougiekabel van de bobine losgehaald en de kabel een stuk naar buiten getrokken. En ja hoor: daar hadden we het probleem.. Onvoorstelbaar, dit had ik nooit verwacht. Het gedeelte bougiekabel wat tussen het frame en de cilinderkop doorliep was volledig weggesleten, en er was een piepklein stukje kabel zichtbaar (zie foto). Wanneer de bougiekabel dus in zijn normale (gemonteerde) stand lag, maakte deze kortsluiting met de cilinderkop. Draaide ik de bougiedop met bougie en daardoor ook de bougiekabel om te testen, dan vonkte de bougie prima.

Domme pech of onkunde? Ik denk domme pech. Bij zowel de AV50 en de AV55 heb ik dit nooit meegemaakt, en ook nooit mee kunnen maken aangezien de bobine voor en boven het motorblok hangt. Bij de SP93 zit deze achter de zijschermen verwerkt en is de bougiekabel veel langer. Ik had er nooit op gerekend dat de bougiekabel (door hitte?) bovenop de cilinderkop zou slijten. Toch blijf ik ook nog wel even op school zitten denk ik ;) ik moet nog veel leren, hahaha.

Voor mij is het vooral een wijze les: een droge bougie wil niet per definitie betekenen dat je een brandstofprobleem hebt, en loop bij onverklaarbare storing alle componenten na die bij de ontsteking betrokken zijn. Ook als je ze niet verdenkt.

Inmiddels is de SP93 voorzien van een nieuwe bougiekabel en bromt ze in combinatie met de SIM-uitlaat fantastisch. Bijkomend voordeel is dat de carburateur werkelijk nog nooit zo schoon is geweest, haha. Gelijk maar eens een grotere sproeier geprobeerd die ik bij Polle in HHW heb aangeschaft.

De SP93 heeft nog nooit zo goed gereden als nu. Ze trekt heerlijk op en met sproeier 60 (245) en de expansie-uitlaat heb ik nu een topsnelheid van 51 echte kilometers per uur. Ik heb ongeveer 10 kilometer gereden, en m'n gemiddelde snelheid was daarbij 37 km/h. Ter vergelijking: ten tijde van het N.V.T. in Woerden liep de brommer maximaal 40 km/h. Dat was met sproeiertje 240 en de normale uitlaat. Ik heb nu dus een snelheidswinst van 11 km/h. Absurd. Wellicht was de bougiekabel al langere tijd slecht en had ik gewoonweg een slechte vonk.

Ik heb nu ook nog sproeier 62 (250) en 255 liggen, die ik ook bij Polle heb gevonden. Ik denk dat ik die vandaag ook nog maar eens probeer. Gewoon om te kijken wat het doet.

Blij dat ze het weer doet :D

Gr.
Marco
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Geen brandstoftoevoer

Ongelezen bericht door MobyJoost » 05 dec 2016, 14:40

Gefeliciteerd. Weer een mysterie uit de lucht.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Geen brandstoftoevoer

Ongelezen bericht door Harrie » 05 dec 2016, 16:18

Hallo Marco,
Een geniepig probleem. Mooi dat je het gevonden hebt. Het door schuren van de dunne kabel uit het blok naar de bobine heb ik ook verschillende keren aangetroffen. Zoals ik al eerder stelde:" Er is iets fout, want anders doet hij het." Denk er aan als je de volgende keer met een probleem zit.
Als je uit een dergelijke situatie helemaal niet uitkomt, dan kan je het beste een ander systeem opbouwen en naderhand de verschillende oude componenten testen. Dat lijkt veel werk, maar kan juist veel tijd besparen.
H.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Geen brandstoftoevoer

Ongelezen bericht door AGB » 05 dec 2016, 16:50

hoi Marco
wat een opluchting
dat voelt goed dat je het zelf gevonden heeft , ik denk dat ieder van ons dat wel een keer mee gemaakt heeft,
zoeken tot wanhoop aan toe en dan de oplossing zo blij , wat voelt dat goed , dit vergeet je nooit weer,

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Geen brandstoftoevoer

Ongelezen bericht door AGB » 05 dec 2016, 16:58

hoe veel reserve onder delen moet je zo op de plank hebben ? , mag wel een compleet motorblok zijn bij voorbeeld en
de kruimels

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Geen brandstoftoevoer

Ongelezen bericht door Harrie » 05 dec 2016, 17:08

AGB schreef:hoe veel reserve onder delen moet je zo op de plank hebben ? , mag wel een compleet motorblok zijn bij voorbeeld en
de kruimels
Hallo AGB,
Bedenk wel dat vroeger de rijwielhandelaar e.e.a. op voorraad had.
Als je op stoel van die handelaar wilt zitten en zelf - al dan niet met tegenzin- het onderhoud wilt doen, zal je dus verschillende reservedelen op voorraad moeten hebben.
Sommige mensen hebben zelfs geen benzineslang, condensator, reserve lampjes of v-snaar op voorraad liggen.
Je hoeft voor elke brommer geen reserveblok te hebben, maar een reserve cilinderset is toch wel handig; net als een carburateur.
H.

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: Geen brandstoftoevoer

Ongelezen bericht door Mobygek » 05 dec 2016, 17:16

Hoe is mogelijk, en dan ook nog een droge bougie?, fijn dat je het gevonden heb.
Mooi uitlaatsysteem trouwens.

vgr gerard

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Geen brandstoftoevoer

Ongelezen bericht door loe » 05 dec 2016, 18:14

Gelukkigggggg.eindelyk gevonden.wat een opluchting.je word er soms wanhopig van als je t euvel niet kunt vinden.en ja ik vind de uitlaat ook mooi.origineel mtobecane.of zelfbouw?

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Geen brandstoftoevoer

Ongelezen bericht door Harrie » 05 dec 2016, 18:20

Mobygek schreef:Hoe is mogelijk, en dan ook nog een droge bougie?, fijn dat je het gevonden heb.
Mooi uitlaatsysteem trouwens.

vgr gerard
Waarschijnlijk was de bougie niet droog. Toch in het vervolg een aansteker bij de bougie houden.
H.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Geen brandstoftoevoer

Ongelezen bericht door Franky » 05 dec 2016, 18:58

Ik vraag me af hoeveel meter Marco met de choke vol open gefietst heeft. :P Na 100m moet de bougie toch kliedernat zijn. Met enkel kickstarten kan ik me voorstellen dat de bougie nog niet nat is.

Wel knap dat je het gevonden hebt Marco! Het is een heel lullig plekje. Overigens slijt elke kabel die beweegt of iets bewegends aanraakt uiteindelijk door. Dus dat zijn wel risico punten.

Wat in dit geval een handig was geweest, was een vonkgenerator. Die heb ik altijd nog klaarliggen voor het geval dat. Bij een niet startend bromfiets kan je met een externe vonkgenerator de ontsteking uitsluiten. Schiet 10000 vonken per seconde zonder enige vorm van timing door je bougie en je bromfiets zal starten. Is wel eens handig :)

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Geen brandstoftoevoer

Ongelezen bericht door Polle » 05 dec 2016, 20:29

Ik plaats bij iedere brommer die in mijn bezit blijft volledige nieuwe bekabeling en ook bougiedop en kabel en alle lichtkabels.
Dan ben je gelijk zeker van je zaak.

gr Polle

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Geen brandstoftoevoer

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 05 dec 2016, 22:18

Mooi werk Marco, weer wat geleerd! Wat een mooie uitlaat, ik had zo'n demper ook op mijn verlanglijstje staan, maar Sint is net weer weg en zei dat ze niet te koop waren in Spanje.......jammer joh, als iemand nog zoiets heeft of weet te liggen dan houd ik me aanbevolen.
Gr J E

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Geen brandstoftoevoer

Ongelezen bericht door MobyJoost » 05 dec 2016, 23:03


loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Geen brandstoftoevoer

Ongelezen bericht door loe » 05 dec 2016, 23:29

Ja dat issem wel.maar geen Hollands prysje.zoweejjj.

Satmeel

Re: Geen brandstoftoevoer

Ongelezen bericht door Satmeel » 06 dec 2016, 00:16

De aanhouder wint.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_8c2.jpg
Gr,

Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Geen brandstoftoevoer

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 06 dec 2016, 00:16

AGB schreef: dat voelt goed dat je het zelf gevonden heeft , zoeken tot wanhoop aan toe en dan de oplossing zo blij ,
wat voelt dat goed , dit vergeet je nooit weer,
Zo is 't maar net! ;)
Mobygek schreef:Hoe is mogelijk, en dan ook nog een droge bougie?, fijn dat je het gevonden heb.
Mooi uitlaatsysteem trouwens.
Harrie schreef: Waarschijnlijk was de bougie niet droog. Toch in het vervolg een aansteker bij de bougie houden.
Franky schreef:Ik vraag me af hoeveel meter Marco met de choke vol open gefietst heeft. :P Na 100m moet de bougie toch kliedernat zijn. Met enkel kickstarten kan ik me voorstellen dat de bougie nog niet nat is.
Tja.. Hierover kan ik mezelf ook blijven verbazen. De tip van Henk zal ik voor de volgende keer zeker meenemen, maar echt nat was de bougie zeker niet. Zoals je op foto een paar posts geleden kon zien was de bougie toch echt droog, en ik heb me toen een partij staan trappen! Het leuke is, uit ongeloof dat de bougie zo droog bleef heb ik het voor de lol eens geprobeerd bij de AV50: bougiedop eraf en een aantal slagen trappen. Met de choke open werd de bougie toch echt super nat.
Mogelijk is het chokekanaal van de AR2.13 toch een geval apart. De SP93 reageert tot half gebruik van de choke namelijk niet. Bij andere brommers verzuipt de hele boel dan al.
JanmobyEvert schreef:Wat een mooie uitlaat, ik had zo'n demper ook op mijn verlanglijstje staan, maar Sint is net weer weg en zei dat ze niet te koop waren in Spanje.......
loe schreef:ik vind de uitlaat ook mooi.origineel mtobecane.of zelfbouw?
Ja dat uitlaatje is inderdaad een leuk ding. Toch moet je er een passende brommer voor hebben. Ik heb al eerder ditzelfde type uitlaat gehad toen ik alleen de AV50 en de AV55 had. Onder beide brommers paste de uitlaat niet mooi, en kwam de demper tegen de grondplaat aan te zitten. Het gevolg daarvan was dat de uitlaat niet lekker in de uitlaatpoort zat, en je ook nog een knullig beugeltje naar beneden moest maken bij het achterste bevestigingspunt. Daarbij kwam ook nog dat je met behulp van een spacer bij het achterste ophangpunt, de uitlaat uit het midden moest hangen omdat je anders problemen kreeg met de standaard. Niet echt mooi, en bovendien niet praktisch want het hele voorspatbord kwam onder de olie te zitten en er kwam meer geluid uit de lek bij de uitlaatpoort dan uit de einddemper zelf.
Onlangs vond ik deze uitlaat, samen met nog een hoop onderdelen, op marktplaats. Ik heb toen direct m'n slag geslagen aangezien ik wist dat de SIM mooi onder de SP93 past en de uitlaatjes schaars zijn.
Bij de SP93 heb ik in de plaat tussen het motorblok en de boîte relais een extra gat geboord, om de uitlaat zo mooi mogelijk te laten passen. De originele gaten voor de uitlaat waren het net niet. Nu zit de uitlaat perfect in de uitlaatpoort, hangt mooi vrij van de grondplaat, geeft een machtig mooi geluid en zit goed vast.

Afbeelding

Gr.
Marco

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: Geen brandstoftoevoer

Ongelezen bericht door mobydilz » 06 dec 2016, 10:23

Mooi verhaal, super irritant, maar we leren er allemaal van!
feestmuziekje erbij:
https://www.youtube.com/watch?v=YTJoJRTb0L8
groet mobydilz

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Geen brandstoftoevoer

Ongelezen bericht door Harrie » 04 jan 2017, 11:02

Afgelopen jaar heb ik diverse onmogelijke brommers nagekeken.
In alle gevallen werd de oorzaak gevonden. Achteraf speelde er nooit duistere krachten een rol. :lol:
Zo kreeg ik recent een voedingsspoel terug die te dicht tegen de nok was gemonteerd.
De isolatie was door geschuurd. De eigenaar had een reparatie met een krimpkous verricht, maar toch gaf de spoel na een tijdje weer problemen.
Een dergelijk spoel kan bijna niet stuk behalve bij het begin- en eindpunt. Ik heb de spoel doorgemeten en deze gaf een goede waarde aan.
Nog even spanning erop gezet en wederom een goed resultaat. Toch was er iets mis.
De verbinding van de draad op de massa (geklemd en gesoldeerd) zag er goed uit. De fout moest dus zitten in de draad van spoel naar de connector. Die conclusie bleek juist. Het koperen draadje in de connector was door de trillingen los gaan zitten.
Onder een bepaalde hoek maakte de draad geen contact.
Een nieuwe connector (geklemd en gesoldeerd) loste de zaak op.
Logisch toch!
H.

Plaats reactie