Mobylette komt niet op toeren
Re: Mobylette komt niet op toeren
venturius: buissleutel no 7 - onder gasschuif
gr. joop
gr. joop
Re: Mobylette komt niet op toeren
Dat betekent dat in mijn dikke carburateur van 8 cm ook een sproeier uit de serie 80-78-76 in moet?
Gr Onne
Gr Onne
Re: Mobylette komt niet op toeren
Onne, is het een luchtfilter van zacht materiaal of hard bakeliet ? En plaats svp zoals eerder gevraagd een foto van je carburateur. Heb je al kunnen kijken naar het typenummer dat vermoedelijk an de onderzijde van je vlotterkamer staat ?
Het beste is goede info van jouw zijde om gericht het goede antwoord te kunnen krijgen.
Zie ook: http://www.bibliotobec.org/gallery/inde ... tegory/318
Gr. Joop
Het beste is goede info van jouw zijde om gericht het goede antwoord te kunnen krijgen.
Zie ook: http://www.bibliotobec.org/gallery/inde ... tegory/318
Gr. Joop
Laatst gewijzigd door GROENEKAN op 05 aug 2011, 14:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Mobylette komt niet op toeren
Hallo Joop
Tja het luchtfilter is gemaakt van dat harde plastic. Ik weet niet of dat bakeliet is hoor.
Vandaag en morgen kom ik er niet aan toe maar zaterdag zal ik een foto maken van de carburateur
Gr. Onne
Tja het luchtfilter is gemaakt van dat harde plastic. Ik weet niet of dat bakeliet is hoor.
Vandaag en morgen kom ik er niet aan toe maar zaterdag zal ik een foto maken van de carburateur
Gr. Onne
-
- Berichten: 378
- Lid geworden op: 11 mar 2010, 23:51
- Locatie: Heinkenszand - Zeeland
Re: Mobylette komt niet op toeren
Kijk dat zijn nog eens mooie schema's om het verschil tezien, maar zit de smallekap alleen op de fiets-o-matic uitvoering.
Groetjes Carl
Groetjes Carl
Re: Mobylette komt niet op toeren
Beste Carl,
Die smalle kap zit ook op andere modellen zoals de vroege EEG-tjes.
Groet,
Harrie
Die smalle kap zit ook op andere modellen zoals de vroege EEG-tjes.
Groet,
Harrie
Re: Mobylette komt niet op toeren
Hallo
Bedankt voor de mooie plaatjes
Ik heb inderdaad die dikke kap
Groetjes Onne
Bedankt voor de mooie plaatjes
Ik heb inderdaad die dikke kap
Groetjes Onne
-
- Berichten: 378
- Lid geworden op: 11 mar 2010, 23:51
- Locatie: Heinkenszand - Zeeland
Re: Mobylette komt niet op toeren
Dat dacht ik al , want ik heb nog een blokje liggen van ( ik dacht av42 ) daarop zit een carburateur met smalle bak maar wel een 8,7 mm.Harrie schreef:Beste Carl,
Die smalle kap zit ook op andere modellen zoals de vroege EEG-tjes.
Groet,
Harrie
Groetjes carl
Re: Mobylette komt niet op toeren
Hoi Carl, mijn ervaring is dat de 8.7 carburateur slecht rijdt op de serie 80-78-76. Gr. Joop ( ik gebruik 19 of 18.5 )
Re: Mobylette komt niet op toeren
Beste Joop,
Jij past de juiste serie toe; in de dikke carburateur hoort de 80-serie.
Harrie
Jij past de juiste serie toe; in de dikke carburateur hoort de 80-serie.
Harrie
Re: Mobylette komt niet op toeren
Ik heb een foto van mijn carburateur erbij gedaan
Het is een Gurtner
AR2 87679
01/68
Ik heb hem schoongemaakt, de uitlaat is schoon. Die pakking van de vlotterkamer vervangen en toch loopt hij nog steeds niet harder dan 27 km per uur.
Mogelijk dat er toch een te grote sproeier in zit?
Ik kan helaas niet kijken wat de maat van de sproeier is. Het heeft blijkbaar op de achterkant gestaan en daar heeft de vorige eigenaar een sleuf in gefreesd zodat hij hem er met een schroevendraaier uit kan draaien.
Welke maat sproeier kan ik voor deze carburateur nemen? En waar kan ik die bestellen? Of heeft iemand op dit forum een sproeier voor mij?
Groetjes Onne
Het is een Gurtner
AR2 87679
01/68
Ik heb hem schoongemaakt, de uitlaat is schoon. Die pakking van de vlotterkamer vervangen en toch loopt hij nog steeds niet harder dan 27 km per uur.
Mogelijk dat er toch een te grote sproeier in zit?
Ik kan helaas niet kijken wat de maat van de sproeier is. Het heeft blijkbaar op de achterkant gestaan en daar heeft de vorige eigenaar een sleuf in gefreesd zodat hij hem er met een schroevendraaier uit kan draaien.
Welke maat sproeier kan ik voor deze carburateur nemen? En waar kan ik die bestellen? Of heeft iemand op dit forum een sproeier voor mij?
Groetjes Onne
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Mobylette komt niet op toeren
Eindelijk eens een foto.
Ik zie daarop een dikke kabel uit het blokje komen. Zit er nog de oude spoel in?
Een matig werkende ontsteking is ook een mogelijke oorzaak.
Maar goed, eerst maar eens zorgen dat de carburateur goed is. Zet er gewoon een sproeier 80 in en controleer of de gasschuif wel helemaal opengaat.
Groet,
Harrie
Ik zie daarop een dikke kabel uit het blokje komen. Zit er nog de oude spoel in?
Een matig werkende ontsteking is ook een mogelijke oorzaak.
Maar goed, eerst maar eens zorgen dat de carburateur goed is. Zet er gewoon een sproeier 80 in en controleer of de gasschuif wel helemaal opengaat.
Groet,
Harrie
Re: Mobylette komt niet op toeren
Die sleuf voor de schroevedraaier hoort op de kop van de sproeier. Lijkt me niet waarschijnlijk dat de vorige eigenaar die er in gefraisd heeft.
Ik zou toch nog eens de sproeier minitieus met de loupe nalopen. Al zo vaak dacht ik, verdikkeme, er staat geen nummer op. Maar dan na lang en rustig kijken, bleek het er toch op te staan.
Gr. Joop
Ik zou toch nog eens de sproeier minitieus met de loupe nalopen. Al zo vaak dacht ik, verdikkeme, er staat geen nummer op. Maar dan na lang en rustig kijken, bleek het er toch op te staan.
Gr. Joop
Re: Mobylette komt niet op toeren
Hallo Harrie
Tja dat weet ik niet of er een oude spoel in zit. Hoe kan ik dat controleren? Om bij de ontsteking te komen moet het vliegwiel er af. Hoe haal ik dat er af?
Hoe controleer ik het, of de gasschuif helemaal open gaat?
Hallo Joop
Dan moet de maat er wel verrekte klein op staan. Ik heb met een bril op er naar staan kijken maar heb echt niks kunnen ontdekken. Ik zal er dan toch nog een keer naar kijken met een loep.
Ik zal een sproeier maat 80 kopen. Dat kan bij diezelfde firma al waar ik die pakking heb besteld
Of heeft er iemand hier op dit forum nog een sproeier liggen?
Gr. Onne
Tja dat weet ik niet of er een oude spoel in zit. Hoe kan ik dat controleren? Om bij de ontsteking te komen moet het vliegwiel er af. Hoe haal ik dat er af?
Hoe controleer ik het, of de gasschuif helemaal open gaat?
Hallo Joop
Dan moet de maat er wel verrekte klein op staan. Ik heb met een bril op er naar staan kijken maar heb echt niks kunnen ontdekken. Ik zal er dan toch nog een keer naar kijken met een loep.
Ik zal een sproeier maat 80 kopen. Dat kan bij diezelfde firma al waar ik die pakking heb besteld
Of heeft er iemand hier op dit forum nog een sproeier liggen?
Gr. Onne
Re: Mobylette komt niet op toeren
Beste Onne,
Die sproeier heb heb ik op voorraad liggen. Sproeier 80 is ook geen probleem.
Wanneer je de carburateur van het spruitstuk trekt kun je de carburateur kantelen en de gasschuif zien bewegen.
Soms komt het voor dat het nokje op de gasschuif afgesleten is en de gasschuif gedraaid zit in de carburateur.
Houd er ook rekening mee met het feit dat jouw ontstekingssysteem ook zijn beste tijd heeft gehad.
Lees eens het verhaal over externe bobine op dit forum en hoe ik erover denk.
Voor het het vliegwiel losmaken kun je een 3/8 inch dopsleutelratelaar gebruiken of een sleutel vierkant 10.
Verder moet je een oliefilterklem of een zuigerstop gebruiken om de krukas te blokkeren.
Dit staat allemaal in het werkplaats handboek omschreven (zie onderdeel handleidingen).
De speciale dubbele nokkentrekker voor zowel de ontstekingsnok als de koppeling heb ik op voorraad.
Uiteindelijk krijgen we alles aan het lopen.
Groet,
Harrie
Die sproeier heb heb ik op voorraad liggen. Sproeier 80 is ook geen probleem.
Wanneer je de carburateur van het spruitstuk trekt kun je de carburateur kantelen en de gasschuif zien bewegen.
Soms komt het voor dat het nokje op de gasschuif afgesleten is en de gasschuif gedraaid zit in de carburateur.
Houd er ook rekening mee met het feit dat jouw ontstekingssysteem ook zijn beste tijd heeft gehad.
Lees eens het verhaal over externe bobine op dit forum en hoe ik erover denk.
Voor het het vliegwiel losmaken kun je een 3/8 inch dopsleutelratelaar gebruiken of een sleutel vierkant 10.
Verder moet je een oliefilterklem of een zuigerstop gebruiken om de krukas te blokkeren.
Dit staat allemaal in het werkplaats handboek omschreven (zie onderdeel handleidingen).
De speciale dubbele nokkentrekker voor zowel de ontstekingsnok als de koppeling heb ik op voorraad.
Uiteindelijk krijgen we alles aan het lopen.
Groet,
Harrie
Re: Mobylette komt niet op toeren
Hallo Harrie
De sproeier heb ik al bij Henk van Kessel besteld.
Overigens nog bedankt voor je aanbod.
Ik zal naar de gasschuif kijken.
Dus dat betekent dat er een nieuwe ontsteking op moet?
Groetjes Onne
De sproeier heb ik al bij Henk van Kessel besteld.
Overigens nog bedankt voor je aanbod.
Ik zal naar de gasschuif kijken.
Dus dat betekent dat er een nieuwe ontsteking op moet?
Groetjes Onne
- MobyJet
- Beheerder
- Berichten: 6325
- Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
- Woonplaats: Rijk van Nijmegen
- Contacteer:
Re: Mobylette komt niet op toeren
Henk van Kessel en Harry zijn goede bekenden van elkaar..
(lees: dezelfde personen)
Hoop dat je brom het straks weer beter doet.
(lees: dezelfde personen)
Hoop dat je brom het straks weer beter doet.
Re: Mobylette komt niet op toeren
Oké, Henk en Harrie zijn dezelfde personen.
Vroeger had je ook een Henk en een Harrie, die speelden in Pisa.
Dat waren wel twee andere personen.
Gr. Onne
Re: Mobylette komt niet op toeren
ovee schreef:Hallo Harrie
Dus dat betekent dat er een nieuwe ontsteking op moet?
Groetjes Onne
Beste Onne,
Als er een storing is ga je stap voor stap onderzoeken waar de fout(en) zit(ten).
Dat is soms een lastig karwei, want storingen kunnen geniepig zijn. Denk maar eens aan een voedingskabel naar de bobine, die soms een beetje sluiting maakt met de massa.
Testen ontsteking
Je kunt de kwaliteit van jouw ontsteking goed testen door een oude bougie te nemen en de aardelektrode verticaal te zetten.
De bobine moet dan circa 4mm overbruggen. Door het vliegwiel vanuit de pols snel een kwartslag te draaien moet een venijnig vonkje zichtbaar en hoorbaar zijn.
Bij een goede ontsteking kan dat gemakkelijk. Bij die oude bobines lukt dat vaak niet meer.
De condensator is meestal ook matig. Je kunt dan de bougiepunten nagenoeg dicht te zetten, maar dit is slechts een tijdelijke oplossing.
Wat nu?
Het hele systeem met externe bobine dat ik in een dergelijke situatie toepas staat op dit forum omschreven. Sommige mensen die over een jong sloopblokje beschikken
bouwen dat liever zelf en hebben mij verder niet nodig. Prima, want dan hoef ik daar ook geen tijd in te steken.
Anderen vinden het gemakkelijk als een complete set met bekabeling en instructie wordt aangeleverd; je hebt dan wel de zekerheid dat het straks goed loopt.
Ik zou dus de ontsteking even testen op de manier die ik hierboven heb beschreven.
Groet,
Harrie (nick name)
Re: Mobylette komt niet op toeren
Hallo Harrie
Nogmaals bedankt voor jouw reactie.
Ik zal deze week de ontsteking testen zoals je hebt beschreven
Groetjes Onne
Nogmaals bedankt voor jouw reactie.
Ik zal deze week de ontsteking testen zoals je hebt beschreven
Groetjes Onne
Re: Mobylette komt niet op toeren
Ik heb de ontsteking getest met een oude bougie waarvan ik de elektrode vertikaal heb gebogen.
Hij geeft dan ook een goede vonk
Gr. Onne
Hij geeft dan ook een goede vonk
Gr. Onne
Re: Mobylette komt niet op toeren
Beste Onno,
Vervang de bougie als test door een andere en kijk wat de snelheid is.
We moeten uitsluiten dat de bougie defect is.
Nu moeten we nog kijken of die flinke vonk nog op het juiste moment komt.
Bij EEG circa 2,5 mm voor het BDP.
Haal het vliegwiel los en controleer of de ontstekingspunten 2,5mm voordat de zuiger zijn hoogste stand heeft bereikt opengaan.
Maak de contactvlakken schoon. Nadeel van de Motobécane ontsteking is dat de nok vrij instelbaar is en dus ook kan verschuiven.
Als de punten te laat opengaan heb je na-ontsteking en loopt de brommer sloom. De motor en uitlaat kunnen dan ook erg warm worden.
De sproeier is onderweg.
Groet,
Harrie
Vervang de bougie als test door een andere en kijk wat de snelheid is.
We moeten uitsluiten dat de bougie defect is.
Nu moeten we nog kijken of die flinke vonk nog op het juiste moment komt.
Bij EEG circa 2,5 mm voor het BDP.
Haal het vliegwiel los en controleer of de ontstekingspunten 2,5mm voordat de zuiger zijn hoogste stand heeft bereikt opengaan.
Maak de contactvlakken schoon. Nadeel van de Motobécane ontsteking is dat de nok vrij instelbaar is en dus ook kan verschuiven.
Als de punten te laat opengaan heb je na-ontsteking en loopt de brommer sloom. De motor en uitlaat kunnen dan ook erg warm worden.
De sproeier is onderweg.
Groet,
Harrie
Re: Mobylette komt niet op toeren
Hallo Harrie
Ik heb een andere bougie geprobeerd en hij behoudt dezelfde snelheid van 27 km per uur.
Ik zal proberen om het vliegwiel er af te krijgen. Eerst kijken of ik het juiste gereedschap hiervoor kan vinden
Gr. Onne
Ik heb een andere bougie geprobeerd en hij behoudt dezelfde snelheid van 27 km per uur.
Ik zal proberen om het vliegwiel er af te krijgen. Eerst kijken of ik het juiste gereedschap hiervoor kan vinden
Gr. Onne
Re: Mobylette komt niet op toeren
Beste Onno,
De nokkentrekker voor de AV7 heb ik hier op voorraad liggen.
Het is een dubbele die ook voor de koppeling gebruikt kan worden.
Groet,
Harrie
De nokkentrekker voor de AV7 heb ik hier op voorraad liggen.
Het is een dubbele die ook voor de koppeling gebruikt kan worden.
Groet,
Harrie