Mobylette komt niet op toeren

ovee
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 jul 2011, 22:02

Mobylette komt niet op toeren

Ongelezen bericht door ovee » 01 jul 2011, 22:06

Hallo

Ik hem een Mobylette EEG.
Hij start heel goed maar ik hij komt niet volledig op toeren. Hij haalt amper de 30 km per uur.
Het is ook net of hij aan het 4 takten is.
Ik heb geprobeerd om de sproeier door te blazen maar ik kan de sproeier niet vinden. Waar volgens de handleiding een sproeier moet zitten, daar zie ik hem niet zitten.
Kan hij ook zonder sproeier rijden? En dat hij daarom niet volledig op toeren komt

Met vr. gr.
Onne

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Mobylette komt niet op toeren

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 01 jul 2011, 22:28

Beste Onne,

Zonder sproeier zou je carburateur zeer lekken enz. Deze zit er zeker op. Net zo zeker als dat je hem zult vinden als je je carburateur echt goed bekijkt. Vermoedelijk - als het de originele carburateur is - zit hij links onder de carburateur. Ziet er uit als een koperen zeskantige moer, vermoedelijk sleutel 8.

Op deze tekening nummer 3983 http://www.bibliotobec.org/gallery/pict ... tegory/318

Groet,

Joop

ovee
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 jul 2011, 22:02

Re: Mobylette komt niet op toeren

Ongelezen bericht door ovee » 01 jul 2011, 23:12

Hallo

Bedankt voor uw reactie maar op de foto die u mij stuurt staat het in het frans. Kunt u mij zeggen hoe de sproeier in het frans heet? Dan weet ik waar ik dat ding kan zoeken.
Trouwens onder aan de carburateur zit wel iets dat de sproeier zou moeten zijn, maar daar kom ik echt niet bij met een sleutel. De V-snaar zit gewoon in de weg om daar fatsoenlijk bij te kunnen komen.

Zou het 4 takten en niet harder dan 30 km de oorzaak van de sproeier kunnen zijn?

Gr. Onne

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Mobylette komt niet op toeren

Ongelezen bericht door MobyJoost » 02 jul 2011, 01:23

Een sproeier is een "gicleur". Joop heeft het nummer er nog bij gezet, dus je had het uit het lijstje kunnen opmaken. Om bij die sproeier te komen, kan je het beste de carburateur eraf halen. Is wat werk, maar dan kan je hem gelijk helemaal uit elkaar halen en schoonmaken. Ik denk eerder, dat die het probleem veroorzaakt. Het verdient waarschijnlijk ook aanbeveling, de uitlaat te demonteren en te ontkolen. Ik denk eerder, dat die het probleem veroorzaakt. Groet, Joost.

Moto - Le Poney
Berichten: 368
Lid geworden op: 11 mar 2010, 23:51
Locatie: Heinkenszand - Zeeland

Re: Mobylette komt niet op toeren

Ongelezen bericht door Moto - Le Poney » 02 jul 2011, 09:29

Hallo Onne,

Je kunt inderdaat de carburateur er beter even afhalen en geheel de-monteren alles eruit en zorgen dat de kanaaltje die erin zitten superschoon zijn.
Als je dat gedaan hebt dan ben je vast en zeker de sproeier tegen gekomen.

Het lijkt misschien veel werk maar je hoefd de kabels er niet vanaf tehalen, je kunt d.m.v de schroefjes de bovenstekap van de carburateur verwijderen ( let wel op dat je niets kwijt raakt )

Je zult zien als de carburateur schoon is dat het vast iets beter is, met andere woorden je sluit uit dat het probleem niet meer is de carburateur zit.

Groetjes Carl

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Mobylette komt niet op toeren

Ongelezen bericht door Polle » 02 jul 2011, 15:54

Hallo onne

Zit je uitlaat niet vol met roet?
Kijk het toch maar even na het kan een enorm verschil maken als je alle gaten zuiver maakt.

Gr Polle

Dingiedong
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 mei 2011, 14:38

Re: Mobylette komt niet op toeren

Ongelezen bericht door Dingiedong » 02 jul 2011, 15:56

Ontsteking niet verlopen?

Martin

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Mobylette komt niet op toeren

Ongelezen bericht door Franky » 02 jul 2011, 17:33

Er zijn idd nog tig redenen voor dit soort rijgedrag.
Laat Ovee eerst maar eens zijn carb schoon maken. Dat kan nooit kwaad.
Maar idd, ontsteking kan nog. Net zoals uitlaat, lekkende decompresseur kabel, slippende V-snaren en god weet ik wat :lol:
Dan zal Ovee eerst toch wat meer info moeten geven. Want dit is puur gokwerk ;)

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Mobylette komt niet op toeren

Ongelezen bericht door Harrie » 02 jul 2011, 18:35

Beste Franky,

You have spoken well!
Foutopsporing moet je gestructureerd doen. Door uitsluiting van oorzaken kom je vanzelf bij de boosdoener(s) uit.
Ga er bij de analyse er vanuit dat alles - zelfs nieuwe onderdelen - niet goed zijn.
Probleem is vaak dat men als beginneling de werking van het systeem, subsystemen en componenten niet geheel kent.
Vooral door veel erover te lezen en kennis te verzamelen lukt het opsporen van storingen steeds beter.
Het blijft niettemin altijd spannend wat de oorzaak is van een lastige storing. Sommige mensen denken dan dat er magische krachten in het spel zijn,
maar door ervaring weet ik dat er gewoon iets niet in orde is. Alles alles in orde is moet die brommer goed lopen.

Ik zou de carburateur schoonmaken, de uitlaat controleren en de ontsteking controleren op timing en lengte van de vonk in open lucht (minimaal 4mm).
Zit er nog een oude dikke witte spoel in, dan zou ik die sowieso ombouwen naar externe bobine ontsteking. Hoe dat moet vind je op dit forum staan.
Groet,
Harrie

ovee
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 jul 2011, 22:02

Re: Mobylette komt niet op toeren

Ongelezen bericht door ovee » 03 jul 2011, 16:51

Beste mensen

Allemaal hartelijk dank voor jullie reactie.
Helaas ben ik niet zo'n goede sleutelaar. Ik durf eigenlijk de carburateur er niet af te halen. Bang dat ik hem er niet goed weer op kan krijgen.
Ontsteking bijstellen? Ik zou echt niet weten hoe ik dat aan moet pakken.Tja ik heb deze Mobylette gekregen, anders was ik met mijn geringe ervaring er nooit aan begonnen. Het is een soort erfenis dus kwijt wil ik hem niet. Maar ik zou er graag op willen rijden.
Daarom zou het fijn zijn of iemand hem voor mij zou willen na kijken. Weten jullie iemand in de buurt van Kampen/Zwolle die hem voor mij zou willen nakijken?

Welk bouwkjaar heeft mijn Mobylette? Het framenummer is: 42719774

Met vr. gr.
ovee

Moto - Le Poney
Berichten: 368
Lid geworden op: 11 mar 2010, 23:51
Locatie: Heinkenszand - Zeeland

Re: Mobylette komt niet op toeren

Ongelezen bericht door Moto - Le Poney » 03 jul 2011, 18:46

Als ik het goed heb dan heb je ook solexen daar weet je toch wel iets vanaf Onne ;)
Als je heel veel berichten hier op het forum terug leest dan zal je er zeker wel uitkomen welk probleem het is :!: :!:

Groetjes carl

ovee
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 jul 2011, 22:02

Re: Mobylette komt niet op toeren

Ongelezen bericht door ovee » 03 jul 2011, 20:43

Hoi Carl

Ja dat klopt. Ik heb ook solexen. Alleen sleutel ik daar ook niet zo veel aan en een mobylette motor vind ik toch wel van een ander kaliber.

Weet iemand waar ik het bouwjaar kan achterhalen van mijn mobylette?

Gr. Onne

ovee
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 jul 2011, 22:02

Re: Mobylette komt niet op toeren

Ongelezen bericht door ovee » 03 jul 2011, 20:50

Nog even een vraagje.
Wat voor mengsmering kan ik het beste gebruiken? Dan bedoel ik de verhouding benzine:olie

Gr. Onne

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Mobylette komt niet op toeren

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 03 jul 2011, 20:58

1 op 40

ovee
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 jul 2011, 22:02

Re: Mobylette komt niet op toeren

Ongelezen bericht door ovee » 03 jul 2011, 21:15

Oké bedankt.

Weet je toevallig ook van welk bouwjaar mijn Mobylette is? Het framenummer is: 42719774


Gr. Onne

Moto - Le Poney
Berichten: 368
Lid geworden op: 11 mar 2010, 23:51
Locatie: Heinkenszand - Zeeland

Re: Mobylette komt niet op toeren

Ongelezen bericht door Moto - Le Poney » 03 jul 2011, 21:21

Plaats eens een foto Onne, dan hoor je misschien direct wat je wil weten en misschien nog wel meer ( type - bouwjaar )

Groetjes Carl

ovee
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 jul 2011, 22:02

Re: Mobylette komt niet op toeren

Ongelezen bericht door ovee » 03 jul 2011, 23:01

Hallo

Ik hoop dat het gelukt is maar ik heb een foto van de mobylette erbij gedaan.

Kan het ook zijn dat er teveel olie in de benzine zit?
De vorige eigenaar had er 1 op 25 in gedaan.
Of heeft dat geen invloed op het telangzaam rijden en het pingelen

Groetjes Onne
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Mobylette komt niet op toeren

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 03 jul 2011, 23:06

Ziet er mooi uit !

Zou toch maar eens de carburateur reinigen en de uitlaat. Als je dat rustig doet, lukt dat zeker.

Gr. Joop

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Mobylette komt niet op toeren

Ongelezen bericht door Harrie » 03 jul 2011, 23:52

Weet je toevallig ook van welk bouwjaar mijn Mobylette is? Het framenummer is: 42719774


Gr. Onne

Eind 1966 - begin 1967
Kijk ook op de velgen en op het vlotterhuis.

Groet,
Harrie

ovee
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 jul 2011, 22:02

Re: Mobylette komt niet op toeren

Ongelezen bericht door ovee » 04 jul 2011, 12:47

Ik zal proberen om de carburateur en de uitlaat te reinigen.
Hoe kan ik de uitlaat het beste reinigen van binnen?

Gr. Onne

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Mobylette komt niet op toeren

Ongelezen bericht door MobyJet » 05 jul 2011, 09:11

ovee schreef:Ik zal proberen om de carburateur en de uitlaat te reinigen.
Hoe kan ik de uitlaat het beste reinigen van binnen?

Gr. Onne
Uitfikken! :twisted:

ovee
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 jul 2011, 22:02

Re: Mobylette komt niet op toeren

Ongelezen bericht door ovee » 05 jul 2011, 15:05

Gewoon met een verfbrander warm stoken?

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Mobylette komt niet op toeren

Ongelezen bericht door Franky » 05 jul 2011, 16:18

Leuk discussie punt. Eens kijken want men denkt van mijn reactie :)

Ik heb vroeger mijn uitlaat destijds ook ontkoold door hem warm te stoken. Met een gasbrander. Helaas ontstaat bij de verbranding van gas, waterdamp. En waterdamp + warmgestookt metaal is niet zo'n slimme combinatie. Het eindigt namelijk in een mooie laag roest. Of in andere woorden, niet zo slim.....

Wat is kool aanslag eigenlijk? Volgens mij is het koolstof dat vastgeplakt zit met olieresten. Daarom werkt warm stoken op zich wel. Daarmee verdamp je de olieresten waardoor de kool los komt te zitten.

Wat is dat nu wel een goede oplossing?
Als ik ooit nog eens zou moeten ontkolen, dan zou ik persoonlijk de uitlaat in een bak met (was)benzine leggen. Hiermee hoop ik de olieresten op te lossen. Daarna zou ik met een soort ragger door de buizen raggen en daarmee het kool weg schrapen. Ik heb dit nog nooit uitgeprobeerd.

ovee
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 jul 2011, 22:02

Re: Mobylette komt niet op toeren

Ongelezen bericht door ovee » 05 jul 2011, 17:42

Hallo

Ik hoop dat dat er een goede oplossing komt

Gr. Onne

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Mobylette komt niet op toeren

Ongelezen bericht door MobyJoost » 05 jul 2011, 17:53

Op het Amerikaanse forum hebben ze het altijd over "ovencleaner". spuit je uitlaat ermee in, een halve dag laten inwerken en uitspoelen met water. Misschien is de ovenreiniger daar wat aggressiever dan hier. Ik heb het nog niet uitgeprobeerd. Belangrijk is, in ieder geval, de gaten in de schijven binnen in de uitlaat weer open te maken. die koeken snel dicht, als er te vet gesmeerd wordt, of er alleen ritjes van 5 km mee gereden worden. Worden die gaten kleiner, dan kan je motor de geproduceerde verbrandingsgassen niet snel genoeg afvoeren en wordt het percentage verse gassen in de cylinder kleiner. Dit verschijnsel doet zich dan eerst voor bij hoge toerentallen, omdat er dan, per tijdseenheid, veel meer verbrandingsgas geproduceerd wordt. Blijf je doorrijden, dan worden de gaatjes steeds kleiner, want ze koeken steeds verder dicht en zal het verschijnsel zich bij steeds lagere toerentallen voordoen. Naar mijn mening is je uitlaat de hoofd boosdoener. Maar het is geen slecht idee, ook je carburateur en ontsteking na te kijken. Groet, Joost.

Plaats reactie