rare sproeier

loe
Berichten: 2639
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

rare sproeier

Ongelezen bericht door loe » 21 dec 2016, 17:43

Een week of wat geleden 2 sproeirs gekocht op marktplaats nieuwe nr 21.nou das mooi dacht ik.die heb ik nog niet inde verzameling.21staat gelyk aan 54 volgens de tabellen.wat schertst myn verbazing .ze zyn vernikkeld.geefd niks.maar ze passen niet in de carburateur.het boutje zal maar zeggen is geen 8 maar groter.maar ook weer geen sleutel 9.heel vreemd.ik heb t teruggeveild naar maat 8.nu past hy ook weer goed in de carb.iemand een idee wat voor rariteit dit is.peugeot misschien?en oh ja is t nu wel een maat 21 of iets heel anders.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: rare sproeier

Ongelezen bericht door AGB » 21 dec 2016, 18:01

zo een heb ik ook bij de brommer boer weg gehaald ging ook door voor een moby sproeier ook bij gewerkt en lekt nu,
maar met wat verwarming tape op de schuinte is hij dicht , gekocht om als test op te boren

loe
Berichten: 2639
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: rare sproeier

Ongelezen bericht door loe » 21 dec 2016, 22:10

Blyfd een vaag sproeiertje.duss.Chinese immi.?

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: rare sproeier

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 22 dec 2016, 01:27

Ik denk niet dat het imitatiespul is.
Een tijdje geleden heb ik een handjevol sproeiers van de maat 185 gekregen. Die kwamen toen uit een NOS Motobécane zakje. Deze ben ik gaan gebruiken om zelf wat op te ruimen en zo te gaan kijken welke maat sproeier ik nodig dacht te hebben voor de SP93.

Ook bij deze sproeiers liep ik tegen bovenstaand probleem aan. De kop van de sproeier liep bij het monteren tegen het huis van de carburateur aan. Na wat bijvijlen pasten de sproeiers wel. Maar inderdaad: de originele maat was geen 8 mm, maar ook geen 9 mm.

Misschien weet iemand anders waarvoor maat 185 bijvoorbeeld standaard gebruikt werd. Ik denk dat het sproeiers voor eerdere typen carburateurs zijn dan de AR2-serie, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Gr.
Marco

GROENEKAN
Berichten: 3763
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: rare sproeier

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 22 dec 2016, 10:25

Klopt.

Alle sproeiers kunnen fractioneel verschillend zijn. De series 18 / 200 / K / 50 enz. verschillen allemaal een klein beetje. En de lijst v.w.b. onderlinge uitwisselbaarheid is heel behulpzaam. Maar de ultieme test is m.i. of de brommer er goed op rijdt en de carburateur niet lekt.

Gr. Joop

loe
Berichten: 2639
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: rare sproeier

Ongelezen bericht door loe » 22 dec 2016, 11:59

Een beetje verschillend ok.maar deze passen ook gewoon niet inde sproeierbehuizing .waardoor je moet vijlen.dat vind ik kwalyke zaak.ze zyn ook echt anders .er zit nl ook geen gleuf in voor de schroevendraaier.ze zyn verchroomd.en er staat een soort code in geslagen .iets van .4 F.(by die van My dan).nou ja als t weer wat opknapt ga ik m wel testen.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: rare sproeier

Ongelezen bericht door Harrie » 22 dec 2016, 13:24

loe schreef:Een beetje verschillend ok.maar deze passen ook gewoon niet inde sproeierbehuizing .waardoor je moet vijlen.dat vind ik kwalyke zaak.ze zyn ook echt anders .er zit nl ook geen gleuf in voor de schroevendraaier.ze zyn verchroomd.en er staat een soort code in geslagen .iets van .4 F.(by die van My dan).nou ja als t weer wat opknapt ga ik m wel testen.
Hallo Lou,
Je kunt het de sproeier niet verwijten, dat hij voor een andere carburateur is gemaakt!
Is vijlen trouwens niet een leuk onderdeel van onze hobby? :lol: :lol: :lol:
H.

loe
Berichten: 2639
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: rare sproeier

Ongelezen bericht door loe » 22 dec 2016, 13:53

Haaaa.dus toch voor een andere carb gemaakt.en dan die rare steeksleutelmaat .is dat Engelse inch zeker.en tja dat vylen.is soms een noodzakelyk kwaad.niet echt een hobby. :D

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: rare sproeier

Ongelezen bericht door Harrie » 22 dec 2016, 14:37

loe schreef:Haaaa.dus toch voor een andere carb gemaakt.en dan die rare steeksleutelmaat .is dat Engelse inch zeker.en tja dat vylen.is soms een noodzakelyk kwaad.niet echt een hobby. :D
Ik kijk heel anders tegen dat "noodzakelijk kwaad " aan.
Als de klus vervelend is heb je het verkeerde gereedschap
Ik heb een hele verzameling scherpe vijlen en dus vind ik vijlen tot op zekere hoogte leuk.
Van botte vijlen word je niet blij. Aangezien jij niet blij van vijlen wordt en het werkstuk klein is, heb je botte vijlen :lol:
Je weet nu wat je voor je verjaardag moet vragen.
H.

GROENEKAN
Berichten: 3763
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: rare sproeier

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 23 dec 2016, 12:47

loe schreef:Een beetje verschillend ok.maar deze passen ook gewoon niet inde sproeierbehuizing .waardoor je moet vijlen.dat vind ik kwalyke zaak.ze zyn ook echt anders .er zit nl ook geen gleuf in voor de schroevendraaier.ze zyn verchroomd.en er staat een soort code in geslagen .iets van .4 F.(by die van My dan).nou ja als t weer wat opknapt ga ik m wel testen.
Dan heb je m.i. een sproeier die niet past bij je carburateur oftewel niet geschikt voor jouw carburateur. Dus andere sproeier m.i. opzoeken. Een niet goed passende en geschikte sproeier kan ook de schroefdraad en de zitting in de carburateur beschadigen. Gr. Joop

Plaats reactie