Klemband

Rinosaure
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 sep 2014, 12:05

Klemband

Ongelezen bericht door Rinosaure » 25 mar 2017, 17:17

Omdat je voor het afstellen van de ontsteking het vliegwiel moet afnemen, en daarvoor de centrale moer moet losdraaien (die met dat vierkante gat), en daarbij het tegenhouden van het vliegwiel altijd een punt is, ben ik al een tijd op zoek geweest naar een goede klemband. Met oliefiltertangen, met hun stalen klemband, beschadig je snel het vliegwiel. Eigenlijk zou het zo'n leren of canvas klemband moeten zijn, die ik me van vroeger nog wel herinner. Maar is zoiets nog ergens te koop ?

Jawel, ze zijn er weer (of nog steeds ?), bij Jurgens Motorsport in Westerhaar: https://www.jurgensmotorsport.nl/index. ... it_search=

Ik heb er een besteld en die kwam deze week binnen. Gelijk uitgeprobeerd (zie mijn vorige post) en hij past fantastisch om het vliegwiel en houdt het perfect tegen om de moer los te draaien (wel rechtsom draaien, linkse draad :-)) Dus, als je nog weer eens het vliegwiel wil afnemen en de moer zit vast .... doe er je voordeel mee !

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Klemband

Ongelezen bericht door Franky » 25 mar 2017, 17:32

Ik ken die dingen. Ik trok ze kapot, of ze slippen. Qua gebruikersvriendelijkheid vind ik ze ook niet geweldig.
Voor vliegwielen raad ik dit ding aan. Dit ding is fantastisch! Slipt niet, blijft uitzichzelf vast zitten en is tot nu toe nog steeds niet kapot :lol:
http://www.jmpbparts.com/klemband-kopp- ... l?___SID=U

Rinosaure
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 sep 2014, 12:05

Re: Klemband

Ongelezen bericht door Rinosaure » 25 mar 2017, 18:00

Bij mij nog geen last van kapot trekken. Door de constructie trekt-ie zichzelf vast, dus van slippen ook nog geen last gehad.
Maar dat alles misschien omdat-ie nog nieuw is. Voorlopig mag-ie blijven.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Klemband

Ongelezen bericht door Franky » 25 mar 2017, 18:16

Klopt, maar je moet wel trekken om het vast te zetten. Trek je er even niet aan dan zakt hij weer naar beneden. Erg vervelend met het loshalen van de koppeling want dan moet je een beiden kanten van de bromfiets tegelijk bezig zijn :P
Ik zeg niet dat het ding slecht is hoor. Ik heb hem ook een hele tijd gebruikt hiervoor gebruikt :) Nu ligt hij ook nog altijd klaar als ik iets vreemds wil doen :) Er is enkel een handiger ding te krijg :)

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Klemband

Ongelezen bericht door Harrie » 25 mar 2017, 20:49

Ik sluit me volledig aan bij Frank.
Die rode is de beste en voor niet veel geld. In Frankrijk betaalde ik 35 Euro op de beurs in Reims.
H.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Klemband

Ongelezen bericht door AGB » 25 mar 2017, 20:58

zelf een maken is ook niet zo moeilijk als je een goed voorbeeld heeft , alleen de bekleding van de beugel om dat
goed te krijgen is even zoeken

DVA
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 mei 2016, 10:32
Woonplaats: Sint Niklaas Belgie

Re: Klemband

Ongelezen bericht door DVA » 30 mar 2017, 20:48

Een sergeant en er 2 gebogen stukken oplassen en je hebt een zeer goed hulpmiddel.
Ik zal morgen een foto plaatsen, dit is misschien iets duidelijker.
Groeten,
Dirk

Wijnand
Berichten: 198
Lid geworden op: 07 mar 2011, 15:10
Woonplaats: Drechterland
Locatie: West Friesland

Re: Klemband

Ongelezen bericht door Wijnand » 01 apr 2017, 10:19

Zo'n blokkeertang heb ik gemaakt van een ( oude) klassieke oliefiltertang; scharnierende beugel en dun bandstaal. De lengte heb ik aan gepast en de binnenzijde van de tang bekleed met een stook tuigleder, met enkele holnietjes vastgezet ( Ten overvloede: de ruwe kant komt aan de binnenzijde) Gebruik hiervoor een stuk van een oude riem, bijvoorbeeld. Ik werk al jaren tot tevredenheid met deze tang.
Groet, Wijnand.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Klemband

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 01 apr 2017, 15:31

Interessant, en ik ik heb het metaal in een stukje racefiets-binnenband ter voorkoming beschadiging vliegwiel. Gr. Joop

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Klemband

Ongelezen bericht door AGB » 01 apr 2017, 16:48

echte racefietsen hebben toch geen binnenband, zo een kleine band van een racefiets kan ook.
heb zelf een klem gemaakt wat aan de zware kant , en een fiets binnenband als bescherming, maar dat bevalt niet,
hoe wel de band strak in de strip zit ben ik bang dat het rubber kapot knijpt het lijkt mij te zacht,
en een wielrenner van zijn fiets halen om een van zijn banden is ook zo wat, :D ik ken er zo geen een om een
oude band te vragen , red me zo ook nog wel, zo vaak hoop ik dat ding ook niet te gebruiken,

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Klemband

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 01 apr 2017, 16:57

Heb de fiets-binnenband er al jaren op zitten en geen probleem :D

DVA
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 mei 2016, 10:32
Woonplaats: Sint Niklaas Belgie

Re: Klemband

Ongelezen bericht door DVA » 01 apr 2017, 21:21

Zoals beloofd in bijlage een foto van mijn sergeant!!!! Dit werkt heel goed, aan de binnenzijde is er vilt gekleefd.
Mvg,
Dirk
DSC01112.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Klemband

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 01 apr 2017, 21:59

Ziet er goed uit! Knap werk. Gr. Joop

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Klemband

Ongelezen bericht door Franky » 01 apr 2017, 22:02

Zo heb ik nog nooit bedacht om het op te lossen :shock:
Leuk gedaan! :D

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Klemband

Ongelezen bericht door AGB » 02 apr 2017, 15:02

goed idee , nu alle maal gelijk naar de kringloop , alleen het dikke stripijzer buigen en zo maken dat er
verschillende doorsnee op past,

Plaats reactie