ontsteking AU44/AV44

wbtuning
Berichten: 93
Lid geworden op: 02 apr 2017, 19:39
Woonplaats: Beveren leie Belgie
Locatie: Beveren leie

ontsteking AU44/AV44

Ongelezen bericht door wbtuning » 21 apr 2017, 21:06

Weet iemand hoe je best een interne ontstekingsbobijn kan uitmeten? Als ik het juist voorheb moet je
tussen de draad die uit de bobijn komt meten en het korte eindje draad waar dan de bougiekabel op gemonteerd zit. Dit
moet volgens mij een ohmse waarde hebben. Als je tussen die twee draadjes en de metalen gebogen stukken meet moet dit
oneindig zijn volgens mij.

Klopt dit? Ik stel deze vraag omdat ik 3 bobijnen heb en deze doen volgens mij allemaal wat raar en zijn waarschijnlijk stuk.
Doordat ik weinig ervaring heb met deze ontstekingen wou ik nog eens verifiëren.

Weet iemand toevallig de waarde die je moet meten van de bobijn en de condensator?

Alvast bedankt,
Grtz Wouter

wbtuning
Berichten: 93
Lid geworden op: 02 apr 2017, 19:39
Woonplaats: Beveren leie Belgie
Locatie: Beveren leie

Re: ontsteking AU44/AV44

Ongelezen bericht door wbtuning » 21 apr 2017, 21:48

Goed om te weten!!!

Om een interne bobijn manueel te testen op een motor is het blijkbaar niet gelijk aan welke kant je aan het vleigwiel draait!!!!

Conclusie, ontsteking interne bobijn werkt perfect!

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: ontsteking AU44/AV44

Ongelezen bericht door ruudk » 22 apr 2017, 08:38

Klopt, het nokje wat de onderbrekerpunten opendrukt is niet symmetrisch. In de normale draairichting van de motor is de helling van het nokje steil, zodat de punten abrupt ver opengaan. In de omgekeerde richting gaan de punten slechts langzaam open (eigenlijk is dit omdat de punten dan geleidelijk dichtgaan bij draaiing in normale richting en niet steeds hard dichtklappen met slijtage tot gevolg). Ook is het moment van opening in normale draairichting precies op het moment dat de inductiestroom door de spoel t.g.v. het magneetveld het sterkst is, zodat de onderbreking het grootste effect heeft. Dit heet geloof ik het "Abriss-punt" o.i.d. In omgekeerde draairichting zal de opening waarschijnlijk niet precies samenvallen met de sterkste stroom in de spoel zodat het effect van de onderbreking ook minder sterk is.
Groeten,
Ruud

Plaats reactie