Kromtrekken grondplaten ontsteking
Geplaatst: 31 mei 2017, 19:59
Beste techneuten,
Er is al een en ander geschreven over kromgetrokken grondplaten bij met name jaren '50 Kapteins zoals de AV3, S1, S2 en S3, waardoor de spoelen het vliegwiel raken.
Mijn ervaring is dat een goede (rechte) grondplaat niet zomaar kromtrekt, maar dat dit komt door onzorgvuldige montage.
Tussen de grondplaat en het carter zit een water- en stofdichte holle ruimte met een klein oliekanaaltje waardoor eventuele uit het carter lekkende olie naar beneden kan afvloeien. Deze ruimte sluit erg nauw af door middel van een rand op de grondplaat die om een rand op het carter schuift. De bevestigingsbouten zitten echter buiten deze rand, hetgeen potentieel gevaar oplevert. Wanneer een van deze randen licht is beschadigd of erg vuil is, schuiven de randen niet goed in elkaar met als gevolg dat er bij het vastschroeven (mechanische) spanning op de grondplaat komt. Hierdoor kan de plaat ofwel direct ofwel bij een erg warme motor gaan kromtrekken. De afwijking in de grondplaat is dan ook het grootst ter hoogte van de twee bouten, dit is te zien. De moraal van dit verhaal: let goed op dat grondplaat en carter goed in elkaar schuiven. Ik tik de grondplaat altijd (sinds ik het eens te onzorgvuldig deed) eerst voorzichtig tegen het carter, met een klein hamertje en een houtje geef ik beurtelings lieve tikjes op de vier ijzeren kernen van de spoelen. Pas als het goed aanzit, schroef ik de moeren vast, dit hoeft ook weer niet erg vast omdat er toch borgstripjes onder de moeren zitten.
Ruud
Er is al een en ander geschreven over kromgetrokken grondplaten bij met name jaren '50 Kapteins zoals de AV3, S1, S2 en S3, waardoor de spoelen het vliegwiel raken.
Mijn ervaring is dat een goede (rechte) grondplaat niet zomaar kromtrekt, maar dat dit komt door onzorgvuldige montage.
Tussen de grondplaat en het carter zit een water- en stofdichte holle ruimte met een klein oliekanaaltje waardoor eventuele uit het carter lekkende olie naar beneden kan afvloeien. Deze ruimte sluit erg nauw af door middel van een rand op de grondplaat die om een rand op het carter schuift. De bevestigingsbouten zitten echter buiten deze rand, hetgeen potentieel gevaar oplevert. Wanneer een van deze randen licht is beschadigd of erg vuil is, schuiven de randen niet goed in elkaar met als gevolg dat er bij het vastschroeven (mechanische) spanning op de grondplaat komt. Hierdoor kan de plaat ofwel direct ofwel bij een erg warme motor gaan kromtrekken. De afwijking in de grondplaat is dan ook het grootst ter hoogte van de twee bouten, dit is te zien. De moraal van dit verhaal: let goed op dat grondplaat en carter goed in elkaar schuiven. Ik tik de grondplaat altijd (sinds ik het eens te onzorgvuldig deed) eerst voorzichtig tegen het carter, met een klein hamertje en een houtje geef ik beurtelings lieve tikjes op de vier ijzeren kernen van de spoelen. Pas als het goed aanzit, schroef ik de moeren vast, dit hoeft ook weer niet erg vast omdat er toch borgstripjes onder de moeren zitten.
Ruud