Ontsteking vernieuwen - CDI module

Maus
Berichten: 108
Lid geworden op: 28 feb 2011, 22:58
Locatie: Rotterdam Overschie

Re: Ontsteking vernieuwen

Ongelezen bericht door Maus » 10 jun 2017, 23:58

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag de ontsteking gekocht, tesamen met een hele tas andere onderdelen. Helaas, het past niet. De moer gaat niet in het vliegwiel, en bovenstaande moer gaat sowieso niet op de as. Schroefdraad lijkt hetzelfde maar wellicht een braampje. Morgen nog maar eens kijken.

Toch, volgens andere sites, moet deze ontsteking werken op de AV7.

Nu alles vervangen (incl spoel) voor nieuw. Kunnen we in ieder geval rijden.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Ontsteking vernieuwen

Ongelezen bericht door MobyJoost » 11 jun 2017, 10:05

Het niet goed passen van de moer had ik ook gemerkt. Ze hebben de diameter van deze "puntjes ontsteking moer", aan de achterkant, afgedraaid, om hem pas te maken voor het CDI vliegwiel. Maar net niet goed genoeg.Bij mij past de moer wel op de draad van de krukas, zonder vliegwiel. Je zal die diameter nog wat moeten bijvijlen/slijpen.

Maus
Berichten: 108
Lid geworden op: 28 feb 2011, 22:58
Locatie: Rotterdam Overschie

Re: Ontsteking vernieuwen

Ongelezen bericht door Maus » 11 jun 2017, 10:48

Ik zal dat eens proberen dan.

Maus
Berichten: 108
Lid geworden op: 28 feb 2011, 22:58
Locatie: Rotterdam Overschie

Re: Ontsteking vernieuwen

Ongelezen bericht door Maus » 14 jun 2017, 15:29

Ik heb vanmiddag een stuk uit het vliegwiel laten draaien, zodat de moer er wel goed in past. Vanmiddag dus poging 2 om in te bouwen, ik ben benieuwd.

Maus
Berichten: 108
Lid geworden op: 28 feb 2011, 22:58
Locatie: Rotterdam Overschie

Re: Ontsteking vernieuwen

Ongelezen bericht door Maus » 14 jun 2017, 18:26

Korte (positieve) update tijdens het sleutelen. De motor loopt inmiddels op de nieuwe ontsteking, helaas klopt er niets van de kabels (mannetje, vrouwtje, soort stekker) dus met losse draden alles aan elkaar gepuzzeld. De gebruiksaanwijzing geeft sommige kleuren draad niet eens aan.

Maar het werkt nu.... :) Alles even voorzien van de juiste kabels, poelie muurvast slaan en karren.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Ontsteking vernieuwen

Ongelezen bericht door Franky » 14 jun 2017, 19:07

Zo zie je maar weer. Alles past, na enig aandringen :mrgreen:
Hou ons op de hoogte van dit leuke project!

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Ontsteking vernieuwen

Ongelezen bericht door loe » 14 jun 2017, 19:09

Wow.super gedaan.ben benieuwd over de prestaties.schijnt dat de electro onsteek.mooier en krachtiger ryd

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Ontsteking vernieuwen

Ongelezen bericht door MobyJoost » 14 jun 2017, 22:07

Ben je nu niet de draad in je vliegwiel kwijt, waar de vliegwiel trekker in pakt?

Maus
Berichten: 108
Lid geworden op: 28 feb 2011, 22:58
Locatie: Rotterdam Overschie

Re: Ontsteking vernieuwen

Ongelezen bericht door Maus » 14 jun 2017, 23:25

Ja, die ben ik kwijt, maar de poelietrekker past toch al niet, het hele vliegwiel is anders.
De afdekkap past niet, het nieuwe systeem inclusief grondplaat is kleiner van diameter.
De afstelling is een ramp, naar wat ik weet ontsteking 2.5mm vervroegen, de gebruiksaanwijzing meld 1.5. Op geen van beide manieren loopt de motor, of alleen met veel gas en gepruttel.

Met wat proberen heb ik een punt gevonden waar hij wil lopen. Geen idee of hij nu goed staat, maar ik heb dus geen juiste poelietrekker, die moet ik eerst maken voordat ik hem meermaals uit elkaar kan halen. Hij rijd wel goed, loopt heel netjes stationair met regelmatige ontbranding en trekt goed op. Vooral vanaf stilstaand optrekken, dan merk je dat het vliegwiel lichter is, de motor klinkt feller.

Maus
Berichten: 108
Lid geworden op: 28 feb 2011, 22:58
Locatie: Rotterdam Overschie

Re: Ontsteking vernieuwen

Ongelezen bericht door Maus » 14 jun 2017, 23:38

Ohja, koplamp direct doorgefikt, er staat 12v op ipv 6 :D

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Ontsteking vernieuwen

Ongelezen bericht door MobyJoost » 15 jun 2017, 14:44

Ik had het ook niet voor niets over de moer pasmaken. De trekker is gewoon standaard voor de cdi ontsteking voor mbk, 19 MM. Sommige Honda's hebben ook dezelfde maat. Wel een beetje jammer. De originele zeskantmoer past wel perfect (http://winkel.born2brom.nl/index.php?op ... gory_id=92 ). Maar ja, te laat.

Maus
Berichten: 108
Lid geworden op: 28 feb 2011, 22:58
Locatie: Rotterdam Overschie

Re: Ontsteking vernieuwen

Ongelezen bericht door Maus » 15 jun 2017, 17:24

Die moer is rechtse draad, past niet. De poelietrekker die ik heb voor het originele vliegwiel, past niet op de nieuwe.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Ontsteking vernieuwen

Ongelezen bericht door MobyJoost » 15 jun 2017, 17:53

Die moer is er ook met linkse draad (niet bij Born2Brom, wel hier http://www.solex-motobecane.com/3-piece ... 59-551.htm ) en de trekker voor puntontsteking vliegwiel is 26 mm, die je nodig hebt (had) , is 19mm ( http://www.solex-motobecane.com/3-piece ... 93-756.htm )

wbtuning
Berichten: 93
Lid geworden op: 02 apr 2017, 19:39
Woonplaats: Beveren leie Belgie
Locatie: Beveren leie

Re: Ontsteking vernieuwen

Ongelezen bericht door wbtuning » 15 jun 2017, 18:19

Beste, voor een elektronische ontsteking heb je een andere moer van doen, cilindrisch en met een buitenzeskant om aan te draaien!

Maus
Berichten: 108
Lid geworden op: 28 feb 2011, 22:58
Locatie: Rotterdam Overschie

Re: Ontsteking vernieuwen

Ongelezen bericht door Maus » 15 jun 2017, 18:54

MobyJoost schreef:Die moer is er ook met linkse draad (niet bij Born2Brom, wel hier http://www.solex-motobecane.com/3-piece ... 59-551.htm ) en de trekker voor puntontsteking vliegwiel is 26 mm, die je nodig hebt (had) , is 19mm ( http://www.solex-motobecane.com/3-piece ... 93-756.htm )
Wist ik niet, maar de moer afdraaien werd een dingetje, het vliegwiel ging makkelijker. Heeft me overigens niets gekost dus ik was allang blij.

Met een gewone poelietrekker kan het vliegwiel eraf.
wbtuning schreef:Beste, voor een elektronische ontsteking heb je een andere moer van doen, cilindrisch en met een buitenzeskant om aan te draaien!
Wist ik ook niet, werd er niet bij verkocht.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Ontsteking vernieuwen

Ongelezen bericht door MobyJoost » 15 jun 2017, 20:45

Ze hebben voor dit setje een moer ( geen originele) voor een puntenontsteking afgedraaid, om hem pas te maken op het CDI vliegwiel. Dat is waarschijnlijk niet goed gegaan, om dezelfde reden, dat jou draaier misschien zei, dat het lastig zou zijn. Het hele ding is niet gedraaid en dus niet gecentreerd. Het verschil is niet groot en ik zou dat kleine beetje met een slijpmachine aangepast hebben. Met een beetje kijken en een vijl is dat ook zo gebeurd.

Maus
Berichten: 108
Lid geworden op: 28 feb 2011, 22:58
Locatie: Rotterdam Overschie

Re: Ontsteking vernieuwen

Ongelezen bericht door Maus » 15 jun 2017, 21:44

Volgens mij bedoelen we beiden iets anders.

Het moertje wat ik gekocht hebt past niet op de krukas, en het originele moertje past totaal niet in het vliegwiel. Ik denk dat er minstens 5mm ruimte gemaakt is. Dat is bijna niet (netjes) te vijlen.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Ontsteking vernieuwen

Ongelezen bericht door MobyJoost » 15 jun 2017, 23:26

Mmm,. De moer bij mijn setje paste prima in het vliegwiel, Maar met het vliegwiel op de krukas, kreeg ik hem niet op de draad. Bij mij zal het verschil geen 5mm zijn, maar het grote verschil tussen die twee (dezelfde) setjes is wel slordig.

Maus
Berichten: 108
Lid geworden op: 28 feb 2011, 22:58
Locatie: Rotterdam Overschie

Re: Ontsteking vernieuwen

Ongelezen bericht door Maus » 16 jun 2017, 10:18

De nieuwe moer past al niet op de krukas zonder vliegwiel, de draad is niet goed of te klein..

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Ontsteking vernieuwen

Ongelezen bericht door MobyJoost » 16 jun 2017, 10:43

Bedoel je de moer, die bij jouw setje zat? Dat zou wel erg slordig zijn.

wbtuning
Berichten: 93
Lid geworden op: 02 apr 2017, 19:39
Woonplaats: Beveren leie Belgie
Locatie: Beveren leie

Re: Ontsteking vernieuwen

Ongelezen bericht door wbtuning » 16 jun 2017, 21:26

In verband met de befaamde moer, ik heb hier een MBK club tex mex VR staan, uitgerust met trappers en elektronische ontsteking.
Bij de MBK club is het een grote zeskantmoer met een cilindrisch gedeelte die in de volant van de ontsteking past MAAR ik kan je zeggen dat deze niet past op mijn AU44 motor daar de draaizin van de schroefdraad tegenstrijdig is met de moer
die origineel op de AU44 past.

wbtuning
Berichten: 93
Lid geworden op: 02 apr 2017, 19:39
Woonplaats: Beveren leie Belgie
Locatie: Beveren leie

Re: Ontsteking vernieuwen

Ongelezen bericht door wbtuning » 16 jun 2017, 21:32

Ik heb gezien dat ze deze verkopen op VSX site, zowel met linkse als rechtse schroefdraad.

Maus
Berichten: 108
Lid geworden op: 28 feb 2011, 22:58
Locatie: Rotterdam Overschie

Re: Ontsteking vernieuwen

Ongelezen bericht door Maus » 17 jun 2017, 11:37

MobyJoost schreef:Bedoel je de moer, die bij jouw setje zat? Dat zou wel erg slordig zijn.

Er zat geen moer bij het setje? Heb een losse reservemoer gekocht, de origineel ronde. Die past niet op de krukas.

Maus
Berichten: 108
Lid geworden op: 28 feb 2011, 22:58
Locatie: Rotterdam Overschie

Re: Ontsteking vernieuwen

Ongelezen bericht door Maus » 17 jun 2017, 11:37

wbtuning schreef:Ik heb gezien dat ze deze verkopen op VSX site, zowel met linkse als rechtse schroefdraad.
Ik ga het even opzoeken dankjewel!

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Ontsteking vernieuwen

Ongelezen bericht door MobyJoost » 17 jun 2017, 12:30

Maus schreef:
MobyJoost schreef:Bedoel je de moer, die bij jouw setje zat? Dat zou wel erg slordig zijn.

Er zat geen moer bij het setje? Heb een losse reservemoer gekocht, de origineel ronde. Die past niet op de krukas.
Aha, dat verklaard ook, dat het sowieso wel erg veel werk was geweest, die moer pas te maken, in dat CDI vliegwiel. Bij mijn setje zit zo'n (nagemaakte, zoals die in jouw foto's), die al pas gemaakt was, alleen net niet pas genoeg.

Plaats reactie