Welke sproeier in Fiets O Matic met 10mm. Gurtner

Lenie
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 aug 2016, 19:27
Woonplaats: Leiden

Welke sproeier in Fiets O Matic met 10mm. Gurtner

Ongelezen bericht door Lenie » 07 jun 2017, 13:26

Ben in het trotse bezit van een 2 tal Fiets O matics BG met Nieuwe 10 Gurtner caburateur. Rijdt prima maar bij volgas houden ze toch wat in ik denk dat het mengsel iets te rijk is. Wie heeft ervaring met de juiste sproeiermaat hiervoor ? B.V.D. Willem & Lenie.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Welke sproeier in Fiets O Matic met 10mm. Gurtner

Ongelezen bericht door ruudk » 07 jun 2017, 18:41

Hoi Lenie, en Willem,
Leuk, twee Fiets O Matics (FOM's)!
Voor zover ik weet, is de FOM vanuit de fabriek alleen met 8,7 mm carburateur uitgerust.
Maar misschien dat echte FOM-kenners, zoals forumlid GROENEKAN, toch nog weten te vertellen dat er ook FOM's met 10mm carburateurs bestaan.
Voor zover mijn kennis reikt, is er dus geen standaard sproeier voor een FOM met een 10mm carburateur.
Als je toch met de 10mm gaat rijden, dan zou ik stapsgewijs een steeds kleinere sproeier proberen (steeds 1 of een halve maat kleiner dan die je nu hebt) totdat de brommer mooi loopt en rijdt. Dit betekent dat de brommer net moet gaan "viertakten" wanneer je bij een vast toerental (dus bij vaste snelheid) iets gas terugneemt.
Ik hoop dat je hier wat mee kunt.
Groeten,
Ruud

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Welke sproeier in Fiets O Matic met 10mm. Gurtner

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 07 jun 2017, 20:01

Welke nieuwe carburateur 10 mm hebben jullie ?

De originele Gurtner van BorntoBrom bijvoorbeeld ? Hierin zit sproeier no. 52. Ook bij mij gaf die een te rijk mengsel. Heb nu op twee FOM's sproeier no 50. Rijdt perfect ! Is een heel gezoek op internet om deze te kunnen kopen. Mocht je deze nodig hebben, dan help ik je zoeken.

Wellicht past ook no 19, maar bij mij lekt het type met dit nummer een heel klein beetje. Kan ook aan de sproeier hebben gelegen. Uiteindelijk koos ik voor de sproeier 50 omdat dat nummer uit de reeks komt van de originele sproeier / carburateur.

De 8.7 mm en 12 mm carburateur rijden ook goed maar accelaratie en top vind ik bij de 10 mm het beste. En ik heb wat afgeprobeerd :)

Ben heel content met de originele 10 mm van BorntoBrom.

Succes, ik hoor het wel. Of stuur PB met telefoonnummer. Gr. Joop
Laatst gewijzigd door GROENEKAN op 16 jun 2017, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Lenie
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 aug 2016, 19:27
Woonplaats: Leiden

Re: Welke sproeier in Fiets O Matic met 10mm. Gurtner

Ongelezen bericht door Lenie » 07 jun 2017, 23:47

Ik zal een pb tje sturen met tel . nr. het is inderdaad de Gurtner van Born2Brom en bij volgas gaat ie een beetje sputteren en loopt niet lekker door. Alvast bedankt voor de reactie's .

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Welke sproeier in Fiets O Matic met 10mm. Gurtner

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 16 jun 2017, 22:15

Inmiddels heb ik Willem en Lenie kleinere sproeiers ( nummer 50 ) toegezonden. Ben benieuwd ! Gr. Joop

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Welke sproeier in Fiets O Matic met 10mm. Gurtner

Ongelezen bericht door loe » 27 feb 2018, 20:43

Hallo joop.zou dat ook voor een av 7 motortje op gaan dat een 10 mm beter ryd dan een 12. Het hoe en waarom geen.idee maar ik kryg de 12 mm niet mooi lopend.de 8.7 was een drama .veels te traag en slakkig.ik heb nu een donorbrommertje met een 10 mm carb.die ik zowiezo ga uitproberen...je zou denken grote carbu meer snelheid en trekkracht.maar dat klopt toch niet helemaal voor die eigenwyze mobys.daarby relaterend aan franky zyn 15 mm sha die volgens hem niet veel beter presteerd dan de 12 mm gurtner.correct me if im wrong

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Welke sproeier in Fiets O Matic met 10mm. Gurtner

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 27 feb 2018, 22:07

Hallo Loe, op een 8.7 mm moet hij ook prima rijden. Sproeier 19. Met 10mm net iets meer trekkracht en iets hogere top. Koop dan een nieuwe van borntobrom, beter dan een dubuieuze tweedehands. Een 12mm trekt matig op en haalt wel een betere topsnelheid. Dit zijn mijn ervaringen na veel proberen. Een nieuwe 10 mm van borntobrom heeft forumlid Hans Soest! Succes. Joop

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Welke sproeier in Fiets O Matic met 10mm. Gurtner

Ongelezen bericht door loe » 27 feb 2018, 22:38

Kyk daar kan ik wat mee.dan liever een 10 mm met beter optrekken en een iets lagere top.bedankt joop.

Plaats reactie