Accu opladen

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Accu opladen

Ongelezen bericht door Franky » 29 jul 2011, 22:10

Even een lekker rare vraag voor een mobylette forum. Een vraag over een accu :P

Ik wil binnekort wat testjes doen omtrent die rare variabele ontsteking van mij (zie ander topic). Daarvoor heb ik een constante 12V aansluiting nodig op mijn brommer. Omdat dit maar om een enkele test gaat, leg ik wel een 12V accu in mijn fietstassen.

Nou heb ik hier nog een oude bromfiets accu liggen. Maar die is natuurlijk hartstikke leeg. Dus die wil ik op laden. Dus ik ben even naar de winkel gereden voor een accu lader. Kosten een beetje een goede 28 euro! Voor die enkele test ga ik dat niet uitgeven. Dus ik zoek een andere oplossing.

Kan je gewoon een 12V trafo aansluiten op de accu? Gewoon plus op plus en min op min? Ik heb hier zat geregelde trafo's liggen waarmee ik met enig beleid de accu wel kan opladen. Dat de accu hier niet beter van wordt maakt niet uit. Die accus is toch al half verrot.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Accu opladen

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 29 jul 2011, 22:22

Frank, een trafo zal niet werken. Bij de Action ( http://www.action.nl/ ) hebben ze een scherpgeprijsde en toch goede lader. Gr. Joop

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Accu opladen

Ongelezen bericht door Harrie » 29 jul 2011, 22:24

Beste Franky,
Dat moet in principe lukken. Je hebt dan wel minder controle over het laadproces.
Een gewone trafo met wisselstroom werkt niet, maar Franky gebruikt een PC-voeding met 5V/12V gelijkstroom.
Je kunt als vonkentrekker een Ampèremeter in serie zetten om de laadstroom te controleren.
Die laadstroom is in het begin vrij hoog en loopt langzaam maar zeker terug.
Meestal is de spanning van de lader iets hoger dan 12V. Ik zal dat morgen even nameten hoe dat bij mijn acculader is.
Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Accu opladen

Ongelezen bericht door MobyJet » 29 jul 2011, 22:24

Of Lidl motorweken voor 15 euro ofzo een lader.
Maar dat is geen antwoord op je vraag, dat weet ik niet ;)

Dingiedong
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 mei 2011, 14:38

Re: Accu opladen

Ongelezen bericht door Dingiedong » 29 jul 2011, 23:33

Hou je spanning op 13,8V en de laadstroom op 1/10 van de accucapaciteit.

Het gaat dan niet snel maar wel veilig.

Martin

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Accu opladen

Ongelezen bericht door Franky » 30 jul 2011, 08:56

Kijk, dan moest ik weten Dingiedong. Dank je.

Ik ga inderdaad een multimeter in serie zetten om zo continu de stroomsterkte te meten. Daarmee zal ik de stroomsterkte op 1/10 houden.
De voeding die ik gebruik zal niet van een pc zijn. Daar heb je veel te weinig controle over het amperage. Het zal wel weer een modeltrein trafo worden :) Uiteraard zet ik er gelijkstroom op die ik indien nog nodig afvlak (bij mooie trein trafo's hoeft dat niet).

Ik heb alle tijd, dus het mag langzaam gaan :)
Ik neem nog steeds aan plus op plus en min op min?

Dingiedong
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 mei 2011, 14:38

Re: Accu opladen

Ongelezen bericht door Dingiedong » 30 jul 2011, 09:28

Ik neem nog steeds aan plus op plus en min op min?
Ja en blijf er een beetje bij...het gaat nu nog steeds ongecontroleerd ook al heb je een treintrafo....die kunnen ook al gauw 1A leveren. afvlakken is niet nodig....je hebt er een accu aanhangen...die vlakt nl heel goed af ;)

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Accu opladen

Ongelezen bericht door Franky » 30 jul 2011, 10:39

1A? mwa, Stuk of 3 amp in het geval van een ouderwetse marklin HO trafo.
Het gaat juist zeer gecontroleerd ;) Omdat ik een multimeter er tussen hang. Ik stel de spanning gewoon zo in dat ik het juiste amperage heb :) En om de zoveel tijd zal de spanning wel weer een stapje omhoog mogen. Totdat ik op 13.8V kom :)

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Accu opladen

Ongelezen bericht door Franky » 30 jul 2011, 10:59

Nou, hij hangt aan de trafo.
In het begin heb ik even rustig aan gedaan. Maar de spanning zat zeer snel alweer rond de 12V. Dus toen heb ik de trafo ingesteld op de voorgestelde 13.8V. Hij trekt nu 0.15Amp. Dus dat gaat zeeeeeeeer rustig. 1/10 zou namelijk 0.4 amp zijn :)

Dingiedong
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 mei 2011, 14:38

Re: Accu opladen

Ongelezen bericht door Dingiedong » 30 jul 2011, 11:49

ga maar direct naar 13,8V en als je er toch erbij blijft draai maar door naar maximaal 14,8V laadstroom mag niet meer dan 400mA dan zit je altijd veilig.
de accu zou dan met een paar uur redelijk opgeladen moeten zijn

Als je een oude accu hebt die lang leeg heeft gestaan kun je het opladen vergeten. de accu is dan nl defect

Een loodaccu mag nooit leeg worden weggezet ivm het sulfateren van de platen.

gewoon ff aanzien of de accu lading vasthoudt en eventueel als test een lampje van 12V 21 watt erop aansluiten....de spanning mag niet veel wegzakken met deze last.

De accu mag niet warm worden!

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Accu opladen

Ongelezen bericht door Franky » 14 aug 2011, 12:46

Even om dit topic af te ronden.
Het werkt! De accu heeft zijn werk gedaan.

De accu is destijds niet leeg weggezet. Hij is leeggelopen in opslag. Ik heb hem destijds niet voor niets vervangen. De accu was al zeer slecht toen ik hem wegzette. Uit een klein testje is dan ook gebleken dat de accu nu hartstikke stuk is. Bij enige belasting daalt de spanning meteen. Maar er komt toch nog wel een beetje stroom uit. En dat is voldoende. :)

Plaats reactie