Vreemde verschijning, deze AR2.12

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Vreemde verschijning, deze AR2.12

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 03 sep 2017, 21:58

Goede avond allen,

vandaag heb ik een meneer over de vloer gehad met een blauwe AV40 uit Frankrijk. Zij hebben het brommertje ongeveer anderhalf jaar terug in Frankrijk gekocht. Vervolgens is hij om het (vakantie)huis in Frankrijk gebruikt. Uiteindelijk kregen ze de Mobylette niet meer aan de praat en is hij op een aanhanger mee richting Nederland gekomen. Al langere tijd hadden we afgesproken dat ik het ding eens na zou kijken. Vandaag was het dus zo ver.

Het was mij bekend dat het brommertje wat problemen had met de choke. Wat de choke wel of niet deed en wat de precieze problemen waren bleef tot vanmorgen onduidelijk. Eerst hebben we even over de algemene staat van de AV40 gesproken. Hij zag er best aardig uit, en was uitgevoerd met variateur. leuk 8-). Het leek me wel één van de latere series AV40 te zijn. Zo waren bijvoorbeeld de remhendels wat luxer uitgevoerd.

Terwijl de beste man geïnteresseerd meekeek ben ik begonnen aan demontage van de zijkappen. Kijkend naar de carburateur viel ik van de ene in de andere verbazing. Allereerst het feit dat er een AR2, 12mm op zat met lange bocht. Ik was ervan overtuigd dat de combinatie van variateur en dat type carburateur niet eens goed ging vanwege het luchtfilter wat af zou breken. Laat staan dat ik dat ooit tegen dacht te komen. Toch was het luchtfilter was nog heel en de brommer was in die staat gewoon gebruikt. Dat kon twee dingen betekenen: óf de variateur gedroeg zich niet als variateur óf het geheel moest precies langs elkaar heen gaan.

Tijdens demontage van de carburateur, om deze schoon te maken, viel de montage van de choke op. Dat zag er, voor iemand die weet hoe het hoort te zitten, toch wel héél apart uit. Het uiteinde van de chokekabel zat aan de bovenzijde van de carburateur vast aan het choke- en gasschuifdeksel en liep naar beneden toe, om zich onderaan met een kunststof busje af te zetten tegen de buitenkabel. Middenin het chokekanaal zat het chokebusje met het veertje wel op de bekende manier gemonteerd. Het zag er eigenlijk zo professioneel uit dat ik begon te twijfelen of Motobecane dit misschien als update had doorgevoerd. Na kort redeneren kwam ik echter tot de conclusie dat deze manier van monteren nooit zou werken. Het uiteinde, en dus ook de nippel, van de kabel kon immers nooit aangetrokken worden. Het enige wat gebeurde bij intrekken van de choke, was dat de buitenkabel wat naar boven kwam. Ook dat zat niet lekker in elkaar, maar dat is achteraf gezien niet zo vreemd. Ik heb wat fotootjes toegevoegd van hoe het gemonteerd zat. Het demonteren van de carburateur had nog wat voeten in de aarde, aangezien de chokekabel helemaal los van het hendeltje op het stuur moest, en uit de buitenkabel geschoven moest worden om hem vervolgens volledig door de carburateur heen te halen. Dat leek voor mij wel het bewijs dat dit geen creatie van Motobecane kan zijn geweest. Het gebruikelijke systeem is uiterst effectief en werkt veel eenvoudiger bij (de)montage.
WhatsApp Image 2017-09-03 at 21.04.13 (1).jpeg
WhatsApp Image 2017-09-03 at 21.04.13 (2).jpeg
WhatsApp Image 2017-09-03 at 21.04.13.jpeg
De carburateur heb ik helemaal schoongemaakt en meneer uitgelegd hoe hij zelf de carburateur uit elkaar kon halen en weer in elkaar kon zetten. Fanatiek werden er notities werden in een kladblokje gemaakt. Dat zette mij vervolgens weer aan het denken om daar misschien maar eens een uitlegvideo van te maken. Dat kan relatief snel, eenvoudig en alleen. Zo gezegd, zo gedaan. Dus daar komt morgen of overmorgen een ander topic voor.
De bewuste carburateur bleek uit oktober 1977 te zijn. Het zal dus inderdaad echt één van de latere AV40's zijn. De chokekabel heb ik op de bekende manier gemonteerd en de kabel weer aan het hendeltje geschroefd.

Na opschuren van de contactpuntjes en een nieuwe bougie vonkte ook deze weer en was het tijd om te starten. Een litertje mengsmering in de tank en na een aantal meter aanlopen sloeg het motortje aan en bleef het netjes lopen. De choke werkte weer naar behoren, evenals...... de variateur! Het kan dus wel: de combinatie van carburateur met lang spruitstuk en variateur.

Ik heb weer een dagje lekker kunnen sleutelen, verwonderen en kunnen leren. En de meneer is tevreden weer richting huis vertrokken, met een prima snorrend Mobylettje.

Gr.
Marco
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Vreemde verschijning, deze AR2.12

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 03 sep 2017, 23:05

Leuk! Weer een tevreden klant :D

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Vreemde verschijning, deze AR2.12

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 04 sep 2017, 07:29

Leuk te lezen, Marco !!!

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Vreemde verschijning, deze AR2.12

Ongelezen bericht door AGB » 04 sep 2017, 09:06

dat is een goed punt om een film te maken , :D
weer een klant er bij voor het forum?

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Vreemde verschijning, deze AR2.12

Ongelezen bericht door MobyJoost » 04 sep 2017, 11:56

Ik ben die carburateurs ook al tegengekomen op het Canadese forum. In de 60'er jaren waren er een aantal bedrijven, die Moby's onder licentie maakten. Pas in de 70'er jaren, toen er, na de oliecrisis, in Amerika, een enorme vraag ontstond, naar zuiniger voertuigen, begon Motobécane zelf naar Amerika te exporteren. Op Franse Moby's had ik het nog niet gezien.

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Vreemde verschijning, deze AR2.12

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 04 sep 2017, 13:07

Ik stond er echt van versteld die carburateur tegen te komen op een variateurmodel. Toch leuk om nu te weten dat het mogelijk is.
Het is en blijft leuk om eens aan andermans brommertje te sleutelen. Je weet niet wat je tegen zult komen, en waar je het best kunt beginnen :lol:

Ik kreeg vanochtend bericht dat het brommertje weer mee gaat richting Frankrijk. Gezien het feit dat er geen kenteken op de AV40 zit en dat te veel rompslomp en kosten met zich meebrengt zal de Mobylette weer gebruikt worden voor boodschappen in het Franse dorp. Ook gaaf!
Mocht het brommertje onverhoopt weer kuren vertonen, dan komt het weer deze kant op. Hoewel ik voor de de locatie in Frankrijk wel een keer een uitzondering wil maken voor "sleutelen op locatie" 8-)

De video is trouwens af en is momenteel aan het uploaden naar YouTube. Vanmiddag meer!

Gr.
Marco

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Vreemde verschijning, deze AR2.12

Ongelezen bericht door MobyJoost » 04 sep 2017, 13:23

Leuk! Goed, dat ze gewoon weer teruggaat, naar huis. Er komt, of is er al, in Frankrijk ook een kentekenplicht, volgens mij. Moeten brommertjes daar ook niet een "carte grise" hebben?

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Vreemde verschijning, deze AR2.12

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 04 sep 2017, 13:30

Ach, zoals ik het begreep hebben ze daar een (vakantie)woning in een klein, afgelegen dorp. Ik kan me ook niet voorstellen dat het daar allemaal zo strak volgens de regeltjes moet en gaat zoals hier.
Het brommertje zal ook wel gebruikt worden als plezierbrommertje op eigen terrein, door de zoon des huizes en zijn Franse vrienden. Die jongen, van 18 jaar oud, probeer ik nu natuurlijk zo enthousiast te krijgen om zelf het onderhoud te doen. Aangezien ze geregeld op en neer rijden tussen Nederland en Frankrijk lijkt het voorzien in onderdelen me geen probleem. In Frankrijk zullen ze vanzelfsprekend ook het nodige kunnen bestellen.
Wel heb ik aanbevolen om uit Nederland een jerrycan V-Power mee te nemen. Ik ben al langere tijd niet meer in Frankrijk geweest, maar ik meen me te herinneren dat ze daar ook over zijn gegaan op de beruchte E10 brandstof.

Gr.
Marco

Plaats reactie