Welke lampjes voorlicht v/s achterlicht

Gebruikersavatar
Remy
Berichten: 88
Lid geworden op: 05 dec 2016, 21:02
Woonplaats: Utrecht

Welke lampjes voorlicht v/s achterlicht

Ongelezen bericht door Remy » 10 sep 2017, 19:46

Vraagje voor de kenners mbt verlichting. Heb al een aantal topics hierover gelezen maar nog geen bevredigend antwoord gevonden.

Op m'n S3 heb ik een koplamp met een 12V 5W lampje erin. Dat dit niet 6V is snap ik, daar dat aanbevolen wordt om doorbranden te voorkomen.
Het bewuste lampje is er één met dubbel gloeidraad, waarvan die van 'grootlicht' kapot is. Of deze doorgebrand is durf ik niet te zeggen.
Feit is dat ik voor te weinig lichtopbrengst heb naar mijn gevoel.

Achter zit een debus licht met daarin 2x 6V 3W lampjes. Deze zijn gister doorgebrand, de ene pikzwart, de ander helder van kleur.
In tegenstelling tot voor, vindt ik het achterlicht veeeels te fel.

Wat zou een goede setup zijn voor mijn S3???? Voor én achter 12V en ervanuit gaan dat het grootlicht voor niet doorbrand als er een nieuw pitje in zit? Maar dan de vraag, zijn er 12V pitjes met de schroeffitting zoals fietsverlichting? En hoeveel Watt moeten de lampjes naar jullie mening zijn??

Hoor graag jullie ervaringen of ideeën!

Gr Remy

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Welke lampjes voorlicht v/s achterlicht

Ongelezen bericht door loe » 10 sep 2017, 20:38

ER zyn ledlampjes met schroef fitting.te Koop .by alli rxpres.ik heb ze ook besteld maar heb nog Niks ontvangen.ik ry zelf met een ouderwets kerstboom verlichtingslampje 12volt.met schroeffitting.je word gezien op de weg .maar er is geen lichtbundel.achter heb ik 3 ledlampjes van 12volt in serie gemonteerd.er is tot op heden niks doorgebrand

Gebruikersavatar
Remy
Berichten: 88
Lid geworden op: 05 dec 2016, 21:02
Woonplaats: Utrecht

Re: Welke lampjes voorlicht v/s achterlicht

Ongelezen bericht door Remy » 10 sep 2017, 20:57

loe schreef:ER zyn ledlampjes met schroef fitting.te Koop .by alli rxpres.ik heb ze ook besteld maar heb nog Niks ontvangen.ik ry zelf met een ouderwets kerstboom verlichtingslampje 12volt.met schroeffitting.je word gezien op de weg .maar er is geen lichtbundel.achter heb ik 3 ledlampjes van 12volt in serie gemonteerd.er is tot op heden niks doorgebrand
Bedankt voor je reactie! Ik ga niet hobbyen met extra lampjes in de fittingen.

En led in een brommer van begin jaren 50, vind ik echt niet kunnen...

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Welke lampjes voorlicht v/s achterlicht

Ongelezen bericht door Lolle » 10 sep 2017, 21:33

ik heb met de 6V 8 W voorpitjes eigenlijk geen problemen. achter volgens mij 6 V 2W. Brand wel eens wat uit maar komt vaak door slechte schakelaars of losse bedrading. Als je voorlamp het niet doet brand je achterlicht er uit. Ik heb ook een spanningsregelaar geprobeerd. lampjes branden er niet uit maar geven bijna geen licht. Als je een vliegwiel hebt met sterkere magneten dan moet je ook zwaardere pitjes gebruiken. Mijn S20 rijd met 15 W verlichting.
L :lol: lle

paulmz
Berichten: 1722
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: Welke lampjes voorlicht v/s achterlicht

Ongelezen bericht door paulmz » 10 sep 2017, 21:41

Remy schreef:
En led in een brommer van begin jaren 50, vind ik echt niet kunnen...

Neem aan dat je dan ook geen helm draagt?

Paul

Gebruikersavatar
Remy
Berichten: 88
Lid geworden op: 05 dec 2016, 21:02
Woonplaats: Utrecht

Re: Welke lampjes voorlicht v/s achterlicht

Ongelezen bericht door Remy » 10 sep 2017, 22:22

paulmz schreef:
Remy schreef:
En led in een brommer van begin jaren 50, vind ik echt niet kunnen...

Neem aan dat je dan ook geen helm draagt?

Paul
liefst niet...

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Welke lampjes voorlicht v/s achterlicht

Ongelezen bericht door loe » 10 sep 2017, 22:30

Ik gebruikte dezelfde lampjes ALS lolle.maar ALS achter doorbrand Dan voor ook .en vice verca.omdat ik dat zat was deze oplossing.voor een 12 volt.achter een ledje.zie je Niks van.ennuh ik Ben fan van ledverlichting.zowel thuis ALS op de fiets en op de bromm.ik wil graag gezien worden in t verkeer.oh ja en in de auto maak ik er ook steeds meer gebruik van.geen bekeuringen meer omdat je verlichting is doorgebrand . ;)

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Welke lampjes voorlicht v/s achterlicht

Ongelezen bericht door Polle » 11 sep 2017, 08:23

Hallo Loe

Ik ken niks van elektriciteit of heel weinig.
Kan je eens concreet laten zien hoe het werkt om de led lampjes achter aan te sluiten wat je moet kopen en waar ?
Je zou er mij fijn en andere mee helpen denk ik.

Gr Polle

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Welke lampjes voorlicht v/s achterlicht

Ongelezen bericht door loe » 11 sep 2017, 11:32

dit zyn de lampjes .is gewoon op internet Te bestellen.het kerstboomlampje is 12 volt .de ledjes zyn door een weerstandje ook geschikt voor 12 volt.als voorbeeld heb ik de draadjes ff aan elkaar geknoopt.in werkelykhyd zyn ze ingekort en aan elkaar gesoldeerd.de plus en de min draad gewoon op de messing plaatjes solderen .of doormiddel van een knijpstekkertje.je kunt zoveel ledjes gebruiken als je wil.ik heb toevallig voor 3 gekozen.de weerstandjes zyn standaard al op de draad gesoldeerd .wel zo makkelyk.doordat t achterlicht byna niks vraagt brand de voorlamp fel genoeg om gezien te worden.maar er is absoluut geen lichtbundel op straat....ik zit nog te wachten op 12volt fietslampjes by alli expres.zodra ik die binnen heb laat ik weten of dat een verbetering is.
C__Data_Users_DefApps_AppData_INTERNETEXPLORER_Temp_Saved Images_510913705fde23f651cd8aba6deed18d0c0da7f0.jpg
FB_20170911_11_10_21_Saved_Picture.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Welke lampjes voorlicht v/s achterlicht

Ongelezen bericht door Polle » 11 sep 2017, 11:52

Hallo Loe

Super bedankt.
Hier kan ik wat mee.

gr Polle

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Welke lampjes voorlicht v/s achterlicht

Ongelezen bericht door ruudk » 11 sep 2017, 20:20

Volgens de originele voorschriften moet er voor een 6V6W (ofwel 6V1A) en achter een 6V3W (ofwel 6V0.5A) lampje worden gemonteerd.
Bij mijn brommertjes (S3- en andere jaren vijftig modellen) werkt dit goed. Ik heb slechts eenmaal een achterlichtje doorgebrand in ongeveer 10 jaar tijd.
Groetjes,
Ruud

paulmz
Berichten: 1722
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: Welke lampjes voorlicht v/s achterlicht

Ongelezen bericht door paulmz » 11 sep 2017, 20:43

Ik heb helaas bij mijn EEG ook al een berg lampjes er doorheen gejaagd.
Zat te denken om naar lampjes van 7V of zelfs 12V te gaan, totdat dit topic mij op ander gedachten bracht.
Had voor mijn MZ 150 eens een berg Led lampjes besteld bij mijn Chinese vriendje Alie.
Heb nu onderstaand lampje in het reflectortje v/d EEG gelijmd en 2 draadjes eraan gesoldeer en het werk prima, achter ga ik gewoon zo,n zelfde lamp zetten, past precies in het Lucia achterlicht.
Dacht eerst hoe laat je een LED op wisselstroom branden, nou niet zo moeilijk, wisselstroom gelijk richten doe, je met 1 of meer diode,s en aangezien Led staat voor light emision diode, heb je dus een diode en zodoende richt het lampje de wisselstroom zelf gelijk.


Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Welke lampjes voorlicht v/s achterlicht

Ongelezen bericht door Lolle » 11 sep 2017, 20:47

Loe, welke weerstand gebruik je ?
Ruud, is afhankelijk van je vliegwiel. Harrie heeft hierover ook iets geschreven in zijn handleiding voor het ombouwen van de ontsteking. Ik heb op mijn S20 een 15 W voorlamp. mogelijk door een aangepast vliegwiel.
L :lol: lle

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Welke lampjes voorlicht v/s achterlicht

Ongelezen bericht door loe » 11 sep 2017, 21:12

Ik heb geen flauw idee welke weerstandjes.ze zitten er al aan gesoldeerd kant en klaar met krimpkous.als je inzoemt op de foto zie je ze zitten.

paulmz
Berichten: 1722
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: Welke lampjes voorlicht v/s achterlicht

Ongelezen bericht door paulmz » 11 sep 2017, 21:16


Gebruikersavatar
Remy
Berichten: 88
Lid geworden op: 05 dec 2016, 21:02
Woonplaats: Utrecht

Re: Welke lampjes voorlicht v/s achterlicht

Ongelezen bericht door Remy » 12 sep 2017, 23:10

ruudk schreef:Volgens de originele voorschriften moet er voor een 6V6W (ofwel 6V1A) en achter een 6V3W (ofwel 6V0.5A) lampje worden gemonteerd.
Bij mijn brommertjes (S3- en andere jaren vijftig modellen) werkt dit goed. Ik heb slechts eenmaal een achterlichtje doorgebrand in ongeveer 10 jaar tijd.
Groetjes,
Ruud
Bedankt Ruud!

Ik zal een een assortiment lampjes gaan halen en testen wat bij mijn moby het beste werkt. Trail and error.

Maus
Berichten: 108
Lid geworden op: 28 feb 2011, 22:58
Locatie: Rotterdam Overschie

Re: Welke lampjes voorlicht v/s achterlicht

Ongelezen bericht door Maus » 17 sep 2017, 01:19

Ik heb ook led van Aliexpress. Zowel voor als achterlicht. De koplamp is 'warm wit' dus bijna gelijk aan gloeilamp. Maarrr..... met laag toerental zal een gloeilamp geler worden, een led niet. Achter een rode. Kant en klaar te koop, 'E10 fitting' en in mijn geval 12v.

Als de dynamo belast word waarop hij berekend is, branden de lampjes niet snel door. Gaat één lampje stuk, word de belasting minder en gaat de spanning omhoog, en dus brand de ander ook sneller door. In zo'n geval langzamer rijden met bijv. alleen je koplamp. Die houd het dan wel even uit.
Ga je zomaar gloeilampjes vervangen door led kan het ook misgaan, de spanning word te hoog waardoor ook je ledlamp stuk kan gaan. Goed meten dus bij hoog toerental.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Welke lampjes voorlicht v/s achterlicht

Ongelezen bericht door Franky » 17 sep 2017, 09:41

Gelijkrichten en spanningsregelaar erop. Is niet zo moeilijk :)
Hoewel ik persoonlijk geen LED in mijn voorlamp wil. Je elimineert de gehele werking van de gebolde spiegel die erin zit. Daar wordt je bundel niet mooier van :(

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Welke lampjes voorlicht v/s achterlicht

Ongelezen bericht door loe » 17 sep 2017, 14:42

Maus schreef:Ik heb ook led van Aliexpress. Zowel voor als achterlicht. De koplamp is 'warm wit' dus bijna gelijk aan gloeilamp. Maarrr..... met laag toerental zal een gloeilamp geler worden, een led niet. Achter een rode. Kant en klaar te koop, 'E10 fitting' en in mijn geval 12v.

Als de dynamo belast word waarop hij berekend is, branden de lampjes niet snel door. Gaat één lampje stuk, word de belasting minder en gaat de spanning omhoog, en dus brand de ander ook sneller door. In zo'n geval langzamer rijden met bijv. alleen je koplamp. Die houd het dan wel even uit.
Ga je zomaar gloeilampjes vervangen door led kan het ook misgaan, de spanning word te hoog waardoor ook je ledlamp stuk kan gaan. Goed meten dus bij hoog toerental.
Hoi maus.welke ledlampjes heb jy van alli.er zyn noggal wat veschillende.ik heb weer een aantal besteld.12v.ben benieuwd of ze nu binnenkomen.de vorige zending heb ik niks gekregen.lol.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Welke lampjes voorlicht v/s achterlicht

Ongelezen bericht door MobyJoost » 17 sep 2017, 16:06

Wel je geld teruggekregen, Loe?

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Welke lampjes voorlicht v/s achterlicht

Ongelezen bericht door loe » 17 sep 2017, 17:24

Zeker het geld werd teruggestord.gaat maar om een paar dubbeltjes.maar toch ;)

Maus
Berichten: 108
Lid geworden op: 28 feb 2011, 22:58
Locatie: Rotterdam Overschie

Re: Welke lampjes voorlicht v/s achterlicht

Ongelezen bericht door Maus » 17 sep 2017, 20:28

loe schreef: Hoi maus.welke ledlampjes heb jy van alli.er zyn noggal wat veschillende.ik heb weer een aantal besteld.12v.ben benieuwd of ze nu binnenkomen.de vorige zending heb ik niks gekregen.lol.
https://www.aliexpress.com/item/Sencart ... 0.0.FuOpPW

Die heb ik. Werkt op zich wel. Als je googled op 'E10 led 12v' krijg je ze ook te zien.

Maus
Berichten: 108
Lid geworden op: 28 feb 2011, 22:58
Locatie: Rotterdam Overschie

Re: Welke lampjes voorlicht v/s achterlicht

Ongelezen bericht door Maus » 17 sep 2017, 20:30

Franky schreef:Gelijkrichten en spanningsregelaar erop. Is niet zo moeilijk :)
Hoewel ik persoonlijk geen LED in mijn voorlamp wil. Je elimineert de gehele werking van de gebolde spiegel die erin zit. Daar wordt je bundel niet mooier van :(
Je oplossing voor het spanningsprobleem is niet voor iedereen even simpel. En je moet dat ook maar ergens weg kunnen bouwen.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Welke lampjes voorlicht v/s achterlicht

Ongelezen bericht door loe » 17 sep 2017, 23:19

Die en een paar andere modellen hebbik ook besteld.als er toch een doorbrand zet ik er wel een weerstandje tussen.

Maus
Berichten: 108
Lid geworden op: 28 feb 2011, 22:58
Locatie: Rotterdam Overschie

Re: Welke lampjes voorlicht v/s achterlicht

Ongelezen bericht door Maus » 26 sep 2017, 21:45

Inmiddels een set losse ledjes binnen voor een heel ander doel dan de brommer. Het valt me op dat geel in china geen geel is, maar oranje. De 'gele' lamp die ik besteld had voor de moby, is niet geel maar oranje. Ditzelfde heb ik nu ervaren met losse ledjes.

Wel lekker goedkoop, 100st voor 0.97€ :P

Plaats reactie