Spanningscurve verlichtingsspoel

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Spanningscurve verlichtingsspoel

Ongelezen bericht door Franky » 28 okt 2017, 15:58

Ik heb ooit hier getypt dat de spanningscurve op de verlichtingsspoel geen sinus is. Voor een winterprojectje waar jullie te zijner tijd meer over gaan lezen moest ik even uitzoeken wat het dan wel was. Hierbij de niet al te beste foto's van de spanningscurve van een onbelaste verlichtingsspoel.
Afbeelding

Afbeelding

Voor de liefhebber, dit is 20V per vakje. Dit is dus ongeveer 50V onbelast stationair :mrgreen: Zou de spanning lineair opschalen met toerental? Als dat zo is dan heb ik meer dan 200V erop staan op volgas :roll: Dit is overigens mijn 99z met zijn rare elektra. Dit is dus eigenlijk de knipperlicht spoel die op de plek van de verlichtingsspoel is geplaatst. Dit is niet vergelijkbaar qua spanning met een normaal AV7 blok. De vorm van de curve komt echter wel overeen.

Op de bovenstaande foto kan je een raar krabbeltje zien in de curve. In de foto hieronder zie je dit ook duidelijk. Ik denk dat dit het moment van ontsteken is. Het plots veranderen van het magnetisch veld van de andere spoel is kennelijk ook in de verlichtingsspoel spanningscurve te zien. Als het de ontsteking is vind ik het wel raar waarom hij niet op de piek ligt maar zover ernaast. :roll:
Afbeelding

Hierbij nog een foto van de opstelling met beide oldtimers.
Afbeelding

Jawel, de oscilloscoop is ook een oldtimer. De bromfiets en de scoop zijn ongeveer even oud :D Ik denk zelfs dat de scoop ouder is :P

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: Spanningscurve verlichtingsspoel

Ongelezen bericht door mobydilz » 28 okt 2017, 16:47

Als simpel alfa-mannetje zie ik accolades en vraag mij af wat het nul-niveau is; onderin beeld
of juist bij de horizontale vlakken. Gaat het om wisselstroom?

Hoop dat je iets kunt met deze vragen of is het alleen ontmoedigend dom?

groet md

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Spanningscurve verlichtingsspoel

Ongelezen bericht door Franky » 28 okt 2017, 19:22

Zo dom is het nou ook weer niet hoor ;)
Het is wisselstroom. Als je magneten hebt die langs een spoel bewegen dan heb je altijd wisselstroom ;) Tenzij je nog wat elektronische componenten toevoegt natuurlijk.
De nullijn is bij benadering de middelste lijn met de karteltjes. Bij benadering slaat op het feit dat ik zelf de curve omhoog en omlaag kan slepen met een draaiknop. Ik heb de curve handmatig zo gezet dat de nullijn die middelste lijn is. Helaas wil mijn nullijn nog wel eens zweven bij deze oude scoop.

Nog iets leuks wat je kan zien. 1 rotatie van de krukas geeft 4 van die positieve pieken en uiteraard dan ook 4 negatieve pieken. Je hebt immers 4 magneten in je vliegwiel. Zoals te zien is, is niet elke piek even hoog of diep. Dit omdat het toerental gedurende 1 rotatie van de motor niet constant is. Zelfs dat zie je hier in terug :)
Edit: Ik vraag me trouwens af of het niet 2 pieken per rotatie zijn....... Het zijn natuurlijk om en om noord en zuid polen. Hier moet ik nog even over nadenken :P
Edit 2: Het zijn 4 positieve pieken per rotatie. Ik ben er uit :P
Edit 3: Dat verhaal met die pieken hoger of lager ivm met wisseling van toerental klopt ook niet helemaal. Dit is niet wat je ziet. Ik zie dat mijn 0 lijn aan het verlopen is in het plaatje. Dat is niet de fout van de scoop maar van mij. Ik had de scoop op AC staan ipv DC. Bij AC gaat de scoop zelf de nullijn verleggen :oops: Achteraf allemaal zo logisch..........

Ik had nog een hoop moeite om hier foto's van te maken. Dus ik dacht, laat ik de opneem functie van deze scoop gebruiken. Jawel, zelfs rond 1980 konden we al beelden vast zetten, lijnen langer weer geven en dat soort fratsen! Helaas werkt deze functie niet goed bij signalen met een niet constante frequenties. Mijn motorblok loopt erg mooi en constant stationair. Maar bij lange na nog niet constant genoeg voor een oscilloscoop :mrgreen:

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Spanningscurve verlichtingsspoel

Ongelezen bericht door Polle » 29 okt 2017, 06:16

Hallo Franky

Is dit niet de hartslag van de moby 99Z :P :P
Grapje
Je bent echt dokter Franky aan het worden.

Gr Polle

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: Spanningscurve verlichtingsspoel

Ongelezen bericht door mobydilz » 29 okt 2017, 14:28

Kan het nog zijn, dat als je de motor flink toeren laat maken
het riedeltje van de bougie-vonk meer in de piek komt te zitten?
Bij een auto lijkt dat logisch i.v.m. ontstekingsvervroeging; zo logisch
is dat hier natuurlijk niet.
Leuk, ben benieuwd. md

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Spanningscurve verlichtingsspoel

Ongelezen bericht door Franky » 29 okt 2017, 21:03

Ik denk het niet. Had niet iemand laatst hier op het forum geconstateerd dat de vonk op hogere toeren zelfs later komt? Dan zit de vonk nog verder uit de piek.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Spanningscurve verlichtingsspoel

Ongelezen bericht door ruudk » 30 okt 2017, 20:44

Hoe zijn de magneten in onze vliegwielen eigenlijk georiënteerd: staan de noordpool-zuidpool assen radiaal gericht of tangentiaal? Ik heb geen los permanent magneetje om het zelf vast te stellen. Ik vermoed dat de magneetassen tangentiaal lopen, zodat je inderdaad, zoals Franky mat, per vliegwielomwenteling vier positieve spanningspieken en vier negatieve pieken over de spoelen hebt, maar ik weet het niet zeker.
Ruud

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Spanningscurve verlichtingsspoel

Ongelezen bericht door Franky » 30 okt 2017, 21:09

De magneten staan gewoon radiaal bij mijn weten. Ik heb gisteren met een magneet gekeken hoe de polen zitten. De pool van de magneet staat naar het centrum van de as van het vliegwiel gericht. Uiteraard zitten de magneten om en om qua noordool en zuidpool.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Spanningscurve verlichtingsspoel

Ongelezen bericht door ruudk » 01 nov 2017, 20:29

Bedankt voor je hulp, ik probeerde even mee te denken over jouw spanningscurve, maar wist de oriëntatie van de magneten niet eens zeker.
Ruud

Plaats reactie