Pagina 2 van 2

Re: Hulp bij ontstekingsrevisie EEG

Geplaatst: 22 jan 2018, 22:49
door Rinosaure
Nou, dat ziet er helemaal niet slecht uit !
Zeker met die beenkappen is er aan het uiterlijk van de Moby ook niet veel van te zien.
Loopt alles nu wel weer goed ?

Nog 1 dingetje: zorg je ervoor dat de bougiekabel niet voortdurend tegen de cilinderkop aanligt ? De kabel zal je dankbaar zijn en belonen met minder storingen in de toekomst :thumbup:

Re: Hulp bij ontstekingsrevisie EEG

Geplaatst: 22 jan 2018, 22:56
door paulmz
De kabel ligt nog los omdat er nog geen bougie en bougiekap op zit, dus heeft hij ook nog niet gelopen.
Hij staat ook nu op de 1e verdieping in huis en ik herstellende ben van een handoperatie last het naar beneden sjouwen en testen nog even op zich wachten.
Overigens zonder beenkappen is er ook niets van de conversie te zien.

Paul

Re: Hulp bij ontstekingsrevisie EEG

Geplaatst: 22 jan 2018, 23:20
door GROENEKAN
Klopt, bobine zit mooi onder de motorkap. Ik heb op mijn fietsomatic de bobine een paar centimeter hoger op ongeveer dezelfde plaats. Heb wel een blauwe Vespa bobine van ca E 25.00 want de zwarte bobine van ca E 15.00 bleek niet goed te zijn. Gr. Joop

Re: Hulp bij ontstekingsrevisie EEG

Geplaatst: 22 jan 2018, 23:25
door paulmz
Ik heb een Japanse bobine gebruikt, nee geen Chinese.
Voordat ik een bobine plaats test ik ze altijd eerst uitvoerig,onafhankelijk van watvoor makelij ze zijn.
Ook nwe bobine gebruik ik niet ongetest

Paul

Re: Hulp bij ontstekingsrevisie EEG

Geplaatst: 22 jan 2018, 23:27
door GROENEKAN
Heel goed Paul.

Hier staat mijn externe bobine op de foto. Groet, Joop

viewtopic.php?f=32&t=430&p=2706#p2706

Re: Hulp bij ontstekingsrevisie EEG

Geplaatst: 23 jan 2018, 01:40
door PantinNL
Hallo Paul,
100% mee eens: van een ombouw zie je helemaal niets. Jouw bekabeling bij die zwarte FOM mag wel wat strakker, want ook dat leidt tot een betere kwaliteit. Achter grote lussen blijven anders allerlei dingen hangen.

Zo gebruikte ik indertijd een korte kabel met connector die uit het blok kwam. Op de connector kwam een tweede kabel die naar de bobine ging.
Geen probleem totdat de platte en niet geïsoleerde massakabel zich tussen beide connectoren wurmde ; hetgeen tot kortsluiting leidde en motoruitval.

Tegenwoordig gaat er slechts één goed geïsoleerde kabel naar de bobine en is ook de massakabel geïsoleerd. Netjes en strak werken kan dus bepaalde storingen voorkomen en bovendien.....het ziet er wat mooier en professioneler uit.

Hieronder een voorbeeld, waarbij ik ten onrechte de foutmelding "te groot" kreeg bij het uploaden. Het plaatje staat nu ergens anders gehost.
Afbeelding

Re: Hulp bij ontstekingsrevisie EEG

Geplaatst: 24 jan 2018, 17:23
door ReneEEG
Hans10 schreef:
22 jan 2018, 11:16
Zaterdag het ontstekingspakket voor de EEG van Henk binnengekregen. Ook ik zou wel eens mee willen kijken voor dat ik er mee aan de slag ga.
Voorlopig was een nieuwe Novi condensator nog voldoende om weer te kunnen rijden maar voor het komend tourseizoen wil ik toch wat meer betrouwbaarheid.
Een sleutel special ontsteking ombouw ergens organiseren?
Goed idee, ik doe zeker mee! Meer liefhebbers? Liefst nog minstens 1 persoon erbij met ervaring in de ontstekingsrevisie.

Re: Hulp bij ontstekingsrevisie EEG

Geplaatst: 24 jan 2018, 17:38
door Franky
Dat ligt natuurlijk erg aan de locatie en datum ;)

Re: Hulp bij ontstekingsrevisie EEG

Geplaatst: 24 jan 2018, 17:47
door GROENEKAN
Beste is natuurlijk als een van de betrokkenen e.e.a. concretiseert, anders gaan er vele berichten overheen zonder iets concreets. Gr. Joop

Re: Hulp bij ontstekingsrevisie EEG

Geplaatst: 25 jan 2018, 20:31
door MobyJet
Op verzoek van René de foto van zijn brommer in dit topic:

Re: Hulp bij ontstekingsrevisie EEG

Geplaatst: 26 jan 2018, 12:31
door Hans10
Joop je hebt helemaal gelijk. Helaas beschik ik maar over een klein schuurtje . Daar in tegen is de tuin groot genoeg om een uitlaat te ontproppen je was er bij. :lol:
Mijn hoop is gevestigd op een bezitter van een redelijke schuur wie? maar die staan dan weer in het rurale gedeelte van Nederland.
bij deze een oproep. de datum vullen we dan we later in.

Re: Hulp bij ontstekingsrevisie EEG

Geplaatst: 07 feb 2018, 11:17
door PantinNL
GROENEKAN schreef:
24 jan 2018, 17:47
Beste is natuurlijk als een van de betrokkenen e.e.a. concretiseert, anders gaan er vele berichten overheen zonder iets concreets. Gr. Joop
Hallo Joop,
Ik ga Rene begeleiden bij de restauratie. De eerste stappen zijn al gezet.
Henk

Re: Hulp bij ontstekingsrevisie EEG

Geplaatst: 17 feb 2018, 23:28
door PantinNL
Vandaag is de brommer op de brug geweest voor ombouw en tevens voor een afstellingsinstructie.
Verder was er een lekkende carburateur. De ombouw verliep voorspoedig en het zag er allemaal strak uit.
De lekkende carburateur werd veroorzaakt door slechte pakkingen zoals: de fiberring onder het filterhuis en de vlotterdekselpakking. Het is dus niet altijd de vlotterpunt of vlotterdeksel die versleten zijn.
Vervolgens ook de kleine gaatjes van de verstuiver schoongemaakt en daarna kon het testen beginnen:

Test 1: Geen reactie. Zit er wel benzine in? Antwoord: "Nee". Dus op zoek naar tweetakt.
Test 2. Een enkel zwak plofje. Komt er wel genoeg benzine door de slang? Antwoord: "Ja".
Test 3. Een enkel zwak plofje. Is de bougie niet aangeslagen door vette dampen vanuit het carter? Bougie droogmaken.
Test 4. Motor loopt mooi met erg veel rook. Even een rondje rijden en hij rijdt goed; alleen is er sprake een beetje viertakten bij hoge snelheid.

Nu eerst maar eens een flink stuk rijden en wellicht gaat deze brommer steeds beter rijden.
Als er een benzine-lekkage is geweest dan moet je dus alert zijn op: lege tank en olie in het carter; door olie op de bougie kan deze niet goed vonken.
Henk

Re: Hulp bij ontstekingsrevisie EEG

Geplaatst: 17 feb 2018, 23:50
door GROENEKAN
Top Henk.

Re: Hulp bij ontstekingsrevisie EEG

Geplaatst: 24 feb 2018, 00:27
door ReneEEG
Tijd voor een update. Ik heb de volledige revisieset bij Henk van Kessel besteld. Toen ik alles op ging halen (ik woon redelijk in de buurt van Helmond) heeft Henk me geweldig geholpen, hoewel hij eigenlijk meer uitdaging ziet in het werken aan nieuwe ontwikkelingen, verbeteringen en het zelf maken van de meest gecompliceerde onderdelen. Zo is hij de laatste tijd bezig met het zelf CAD tekenen van onderdelen voor de 3D printer. Het is een geruststellende gedachte dat zelfs onderdelen die vrijwel niet meer orgineel te krijgen zijn, en niet te draaien of gieten, toch nog met 3D printen in zowel kunststof als metaal geprint kunnen worden.
Nog even over Henk: Hij heeft een geweldige ervaring met alle facetten van Mobylette, en kan ook prachtige verhalen vertellen, zowel over het sleutelen als over de vele tochten die hij in binnen -en buitenland gemaakt heeft. Hij beschikt over een internationaal netwerk, en over vele onderdelen, of hij weet hoe er aan te komen is. Hij is een lopende Mobylette- encyclopedie, maar daarin komen de woorden "dat kan niet" niet voor. Ik zeg voor velen van jullie waarschijnlijk niets nieuws, maar als nieuwkomer verraste het mij wel.
Henk heeft me geholpen de revisieset voor de ontsteking aan te brengen, en alles af te stellen. En inderdaad, met de extrerne bobine en condensator keurig uit het zicht aan de zadelbuis gemonteerd, met de op maat gemaakte beugel. Het zal niet verbazen dat de brommer vlot startte, al liep hij nog niet 100% rond. "Rij hem eerst maar eens goed schoon", had Henk gezegd.
Dat was niet tegen dovenmansoren gezegd, en ik was zo opgewonden als met mijn eerste EEG op 13-jarige leeftijd, toen ik de volgende dag de snijdende kou in ging. Het was niet alleen de aanblik van de EEG, maar ook de geluiden, de geur, en het gevoel in het zadel dat prachtige herinneringen van 44 jaar geleden terug bracht. Ik heb er een tocht van 70 km van gemaakt, en van iedere meter genoten.
Er moet nog veel aan de brommer gebeuren. Maar via Henk kon ik meteen aan alle kabels, en vele verroeste bouten en nippels komen. En voor prijzen die meteen duidelijk maken dat Henk dit niet doet om er iets aan te verdienen. Bedankt voor alle hulp, Henk.

Komende tijd moet ik dus nog flink sleutelen, en daarna lijkt het me leuk om meer fanaten te treffen bij beurzen en toertochten. Tot dan!