Gestotter werd gesnotter

Frans
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 dec 2012, 18:55

Gestotter werd gesnotter

Ongelezen bericht door Frans » 16 mar 2018, 23:41

Alweer een poosje geleden had het lieve EEGtje van mijn vrouw nogal wat ontstekingsproblemen. Uiteindelijk is er een nieuwe interne bobine en een nieuwe condensor op gezet, alles origineel uit oude voorraad. Het EEGtje loopt en rijdt weer als een zonnetje na koude start. Echter, als ze even een stop maakt, variërend tussen de 2 of 15 minuten, de motor is dus niet afgekoeld, laat het EEGtje enorm stotteren. Na een hoop inhouden en het gas er op houden, gaat het motortje na een halve minuut of zo weer als een zonnetje lopen zonder probleem. Dus stotteren na start met warme motor. Ik snap er helemaal niets meer van. Hopelijk heeft een mede Mobylist een idee van dit kwaaltje? Bij voorbaat dank!

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Gestotter werd gesnotter

Ongelezen bericht door Lolle » 17 mar 2018, 02:00

Een NOS spoel kan de zelfde gebreken hebben dan één die al jaren dienst heeft gedaan. De lak is oud, verhard en gescheurd. Beter kun je een nieuw gewikkelde spoel gebruiken.

brommerskieken
Berichten: 2697
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
Woonplaats: ergens op de wereld
Locatie: friesland

Re: Gestotter werd gesnotter

Ongelezen bericht door brommerskieken » 17 mar 2018, 09:28

ja lolle alles is mogelijk
de ontsteking is een verdachte
maar denk ook aan carburateur valse lucht
of geen goede toe voer van benzine
maar frans ga alles stap voor stap na
de spoel met interne bobine is wel een zwak punt
geef wat geld uit en koop bij henk een goed opnieuw gewikkelde spoel met bobine
nee heb geen aandelen bij henk
maar het is een mobylette en die hebben een eigen wil :lol:

gr harold

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Gestotter werd gesnotter

Ongelezen bericht door Franky » 17 mar 2018, 10:34

Beste Frans,
Wees gerust. Dit is een zeer bekend probleem en de oplossing is ook al lang en breed bekend. Als je Engels kan lezen, lees dit deel even door. Dit is de site van Henk. Overigens gewoon een Nederlander :P
http://www.pantin.nl/faq.html#coil

Eruit die nieuwe oude spoel en bouw hem om naar een externe bobine systeem. Zal je nog lang plezier van beleven :)

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Gestotter werd gesnotter

Ongelezen bericht door PantinNL » 17 mar 2018, 11:41

brommerskieken schreef:
17 mar 2018, 09:28
geef wat geld uit en koop bij henk een goed opnieuw gewikkelde spoel met bobine
nee heb geen aandelen bij henk
gr harold
Dat klopt Harold, maar we kunnen wél altijd een beroep op elkaar doen.
Wat wil je oude toermakkers ....
Als mensen het allemaal zelf willen regelen, is het voor mij meer dan prima.
"Mijn programma is aardig gevuld" zeg ik soms met enig gevoel voor understatement.
Het probleem van de matige NOVI-ontsteking staat trouwens uitgebreid toegelicht in mijn Nederlandstalige handleiding:
http://www.pantin.nl/publications/handl ... 2015_5.pdf
Deze versie is de laatst verschenen versie; een nieuwere is alweer in voorbereiding.
Henk

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Gestotter werd gesnotter

Ongelezen bericht door loe » 17 mar 2018, 13:10

Eerst maar ff achterhalen wat het probleem is voordat je allerly dingen gaat vervangen.probeer als het euvel zich voordoet de bougie eruit te halen en kyk of er een mooie constante vonk is .probeer ook es met wat startspray in de carb te spuiten.als het dan beter gaat weet je in ieder geval waar je het moet zoeken.tis natuurlyk een raar probleem.koud goed lopen warm ook goed.probeer ook eens het asje te smeren van de contactpunten.als dat wat droog en klemmerig is dan gaat hy ook slagen missen.(zelf meegemaakt)

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Gestotter werd gesnotter

Ongelezen bericht door PantinNL » 17 mar 2018, 13:39

Hallo Lou,
Punten zijn ook vaak de oorzaak van problemen.
In de bovengenoemde handleiding staan ook de belangrijkste storingen omtrent punten vermeld.
Zo zijn nieuwe punten rechtstreeks uit de verpakking meestal niet goed en moeten ze behandeld worden.
Ook dat schroefje bij de punten verdient aandacht.
Toch durf ik wel te stellen dat die oude spoelen (ook de NOS) onbetrouwbaar zijn.
Wij hadden met Novi het twijfelachtige voordeel er al in de jaren 60 mee geconfronteerd te worden.
De grijze spoel was erg berucht en voor Peter Langemeijer destijds de reden om bij Kaptein in Amsterdam over te stappen naar het onderwijs,
omdat hij het zat was om steeds die spoelen uit te moeten wisselen.
Andere merken krijgen er nu pas echt last mee. Onlangs heb ik nog een aantal Mosquito rijders geholpen aan een passende ontsteking.
Leuk zo'n zijstapje naar een ander merk.
Henk

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Gestotter werd gesnotter

Ongelezen bericht door ruudk » 17 mar 2018, 21:12

Nog even, zonder enige nuttige bijdrage van mijn kant ditmaal, over jouw topictitel, Frans: het gestotter snap ik, dat doet de Mobylette, maar waar zat hem het gesnotter? Moest jij er gewoon van huilen?
Gr. Ruud

Frans
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 dec 2012, 18:55

Re: Gestotter werd gesnotter

Ongelezen bericht door Frans » 18 mar 2018, 12:21

Dank vrienden voor alle advies, ga maar weer flink aan de sleutelarij. Nou Ruud, dat gesnotter kwam bijna van mijn vrouw, het is haar EEGtje. Fijne dag allen verder! Groeten, Frams.

Plaats reactie