Geklooi met spoel

paulmz
Berichten: 1722
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Geklooi met spoel

Ongelezen bericht door paulmz » 18 mar 2018, 20:51

Heb vandaag zitten te klooien met een ontstekingsspoel die van b2b komt.
Het is eel laagspanningsspoel die lager is als de originele laag of hoogspanningsspoel.
Ondanks allerlei pogingen en met behulp van een calibratiering blijft het vliegwiel enigzins haken, wissel ik hem voor een oude spoel dan loopt het vliegwiel zonder te haken.
Herkent iemand dit?

Paul

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Geklooi met spoel

Ongelezen bericht door PantinNL » 18 mar 2018, 22:55

Hallo Paul,
Grondplaten zijn vaak krom en spoelen lopen vaak aan. Ik heb hier een partij ankers liggen uit de jaren vijftig, die allemaal sporen van aanlopen vertonen. Ik wijt dit aan de kromme grondplaten.
Een tweede probleem is de vraag in hoeverre "nieuwe spoelen"goed passen. Het blijkt dat nieuwe (imitatie-spullen) soms net anders gedimensioneerd zijn.
Mijn idee om de oude bobine kernen te herwikkelen tot voedingsspoel was daarom een aardig idee. De pasproblemen worden daarmee grotendeels weggenomen. Ook in geval van herplaatsing van de gerenoveerde spoel, dien je ook de grondplaat te controleren op scheelheid.
De spoelen met lage hoogtes zoals die van B2B zullen het beter doen met een krachtige rotor zoals de 25 Watts rotor of hoger. Voor onze oude Kapteins met 8 Watt rotor probeer ik zoveel mogelijk energie uit het magneetveld te halen en daarom gebruik ik alleen brede ankers en veel dikke wikkelingen.
Henk

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Geklooi met spoel

Ongelezen bericht door Polle » 19 mar 2018, 18:36

Hallo Paul

Is het zo een rode van ongeveer 8€ ?
Dit is volgens mij made in China.

Gr Polle

paulmz
Berichten: 1722
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: Geklooi met spoel

Ongelezen bericht door paulmz » 19 mar 2018, 20:37

Ja Polle dat klopt.
Nou heb ik weinig tegen Chinese produkten,maar de bewuste spoel verdwijnt waarschijnlijk op zeer korte termijn in het ronde archief.

Paul

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Geklooi met spoel

Ongelezen bericht door Franky » 19 mar 2018, 21:15

Een vijl verricht wonderen? Of zou dat de isolatie tussen de platen in de kern verpesten. Gewoon proberen.

paulmz
Berichten: 1722
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: Geklooi met spoel

Ongelezen bericht door paulmz » 19 mar 2018, 21:17

Franky schreef:
19 mar 2018, 21:15
Een vijl verricht wonderen? Of zou dat de isolatie tussen de platen in de kern verpesten. Gewoon proberen.
Idd nee heb ik al.

Paul

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Geklooi met spoel

Ongelezen bericht door MobyJoost » 20 mar 2018, 03:16

Spoel vijlen, gevijld oppervlak kleuren met een stift, spoel plaatsen, vliegwiel plaatsen (liefst met de nok op op de goeie plek), spulletje een paar keer rond draaien, loshalen en waar de kleuring weg is, meer vijlen en hetzelfde ritueel herhalen. Saaie shit, maar uiteindelijk heb je die spoel passend. Is het verder ook shit, kan je ons in ieder geval waarschuwen voor rommel.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Geklooi met spoel

Ongelezen bericht door PantinNL » 20 mar 2018, 10:17

Zoals eerder gezegd: grondplaten kunnen verschrikkelijk krom zijn. Vooral de ZAMAC-platen uit de jaren 50 zijn wat dat betreft berucht.
Een kennis van me was dat spuugzat en draaide een nieuwe grondplaat uit aluminium. Ik moet nog steeds een keer op bezoek om foto's te maken.
Weer een goed voornemen voor 2018.
Henk

paulmz
Berichten: 1722
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: Geklooi met spoel

Ongelezen bericht door paulmz » 23 mar 2018, 18:10

Nou,
Heb 2 ontstekingsplaten uit geklokt en daar geen absurde afwijkingen in gevonden.
Heb een oude hoogspaningsspoel en de gewraakte laagspanningsspoel met paspennen met elkaar verbonden en zelfs zonder meetapparatuur kan le zien dat de nwe lage spoel gewoon een grotere doorsnede heeft.
Vijlen gaf als resultaat dat de stalen plaatjes gelijk gaan wijken,kortom hij ligt nu in het ronde archief.

@Henk ik stuur je binnenkort 3 oude spoelen op, als we elkaar dan dit jaar een keer treffen,zou ik graag 1 of 2 gewikkelde spoelen van je overnemen(het heeft geen haast)

Paul

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Geklooi met spoel

Ongelezen bericht door PantinNL » 23 mar 2018, 18:52

Hallo Paul,
Geef dan wel door welk type oude spoel: ze zijn namelijke allemaal oud:


De volgende spoelen zijn er in de periode 50-75 toegepast.
  • In de jaren vijftig: met extra gaten voor paspennen (kaptein) of voor de nokken op de grondplaten (Franse uitvoeringen)
  • Begin jaren 60 : dikke spoel zonder inkeping in de bovenste lamel (vroege FOM)
  • Later in de jaren 60 tot en met de jaren 70: dikke spoel met inkepingen in de bovenste lamel voor de aanslagen van de 4 kleine (afgedraaide nokjes) EEG en anderen.
Henk

paulmz
Berichten: 1722
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: Geklooi met spoel

Ongelezen bericht door paulmz » 23 mar 2018, 18:55

@Henk,
De laatste optie.

Paul

Plaats reactie