Hoogte gasschuif Dellorto SHA + afstelling

SimonV
Berichten: 121
Lid geworden op: 17 aug 2017, 20:52
Woonplaats: Kruibeke - Belgium

Hoogte gasschuif Dellorto SHA + afstelling

Ongelezen bericht door SimonV » 11 mei 2018, 18:09

Omdat mijn Motobecane 51v voorzien was van een 12mm carbu speciaal voor de Belgische markt toen de max hier nog 40km/u was en het Gurtner-onding zijn choke lekte en sproeiers ook al vrij hopeloos te verkrijgen zijn maar eens een 15mm Dellorto geplaatst. Nu heb ik daar 1 probleem mee ondanks dat de Dellorto redelijk goed zijn ding doet "out of the box" ... Ik krijg de gaskabel niet afgeregeld op zulke manier dat de gasschuif volledig opengaat ZONDER dat ze niet meer helemaal naar beneden gaat. Dus rijden doet dat goed echter gaat de schuif dus niet volledig open ... de enige reden die ik hiervoor kan bedenken is dat mijn gashendel zijn slag niet groot genoeg is en ik dus naar een alternatief opzoek moet ? Of zie ik iets over het hoofd.

Iemand heeft al geopperd dat ik de buitenkabel wat moet inkorten al ben ik niet zeker wat dat gaat veranderen aangezien ik de binnenkabel niet heb herbruikt maar een nieuwe gestoken die ik nog niet heb afgeknipt en dus nog steeds kan afregelen ?
2018-05-11 17.04.42.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door SimonV op 12 mei 2018, 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Hoogte gasschuif Dellorto SHA

Ongelezen bericht door loe » 11 mei 2018, 18:44

Als je met de mobylettegashandle ryd..gaat die inderdaad niet ver genoeg open..dan moet je de sleuf in de handle verder uitvylen..of een andere niet originele gashandle monteren..

Satmeel

Re: Hoogte gasschuif Dellorto SHA

Ongelezen bericht door Satmeel » 11 mei 2018, 18:55

ik heb dezelfde carburateur en daar pas een nieuwe gaskabel in gedaan. Die kabel had een grotere nippel bij de gasschuif dan de kabel die er voorheen inzat.

Die grotere nippel zorgde ervoor dat hij niet goed in de gasschuif zat en daardoor ook soms bleef hangeb. Ik heb de nippel kleiner gevijld en nu past het goed.

Mvg,

Paul

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Hoogte gasschuif Dellorto SHA

Ongelezen bericht door Franky » 11 mei 2018, 19:07

Eh ja. Dat is niet het probleem bij deze man.
Het probleem is heel simpel. Laten we voor het gemak zeggen dat bij een 12mm carb de gasschuif 12mm omhoog gaat. Nu heb je een 15mm carb en kom je 3mm te kort. Heel normaal toch?

Wat Loe zegt is correct. Maar................ gezien de locatie waar jij de carb gemonteerd hebt vermoed ik dat je het originele spruitstuk gebruikt. Dat is maar een 12mm spruitstuk. Het zou mij niets verbazen dat het stukje wat je mist op je gashendel helemaal niets extra's doet :lol: Ga maar eens rijden op topsnelheid en trek je buitenkabel een stuk uit je gashendel terwijl je volgas rijdt op topsnelheid. Dit gaat niet heel makkelijk maar kan wel. Dan kan je eens uitproberen hoeveel het uitmaakt als je de volledige slag wel tot je beschikking zou hebben. ;)

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Hoogte gasschuif Dellorto SHA

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 11 mei 2018, 19:52

Denk ook dat je de slag van de gashandel iets moet vergroten. Gr. Joop ( maar ik denk dat een 12 mm carburateur beter rijdt, wat Frank zegt: bij een 15 mm heb je een dood stukje meestal , hangt ook af van je spoelpoorten enz. ) GR. Joop

SimonV
Berichten: 121
Lid geworden op: 17 aug 2017, 20:52
Woonplaats: Kruibeke - Belgium

Re: Hoogte gasschuif Dellorto SHA

Ongelezen bericht door SimonV » 11 mei 2018, 21:24

Franky schreef:
11 mei 2018, 19:07
Eh ja. Dat is niet het probleem bij deze man.
Het probleem is heel simpel. Laten we voor het gemak zeggen dat bij een 12mm carb de gasschuif 12mm omhoog gaat. Nu heb je een 15mm carb en kom je 3mm te kort. Heel normaal toch?

Wat Loe zegt is correct. Maar................ gezien de locatie waar jij de carb gemonteerd hebt vermoed ik dat je het originele spruitstuk gebruikt. Dat is maar een 12mm spruitstuk. Het zou mij niets verbazen dat het stukje wat je mist op je gashendel helemaal niets extra's doet :lol: Ga maar eens rijden op topsnelheid en trek je buitenkabel een stuk uit je gashendel terwijl je volgas rijdt op topsnelheid. Dit gaat niet heel makkelijk maar kan wel. Dan kan je eens uitproberen hoeveel het uitmaakt als je de volledige slag wel tot je beschikking zou hebben. ;)
:clap: .... uiteraard ben ik niet achterlijk en heb ik het 13mm spruitstuk opengewerkt naar 15mm omdat ze helaas geen 15mm spruitstuk hadden liggen in de winkel waar ik de carb en de sproeiers heb gekocht. Dit is wel goed gelukt, het spruitstuk eindigt in een vierkant van 16mm origineel, de ingang naar de membraanklep is ook 16mm. Op zich rijdt hij goed behalve bij vol gas, wat geen vol gas is door mijn probleempje hier. Steekt aI een maatje kleiner van sproeier in maar of het veel uitmaakt terwijl ik geen volgas kan geven.... Heb ook nog een 50cc kit van ZETA liggen, moet ik enkel eens een zuigerveer voor scoren.

Ik ben er nu ook uit dat het wel degelijk de slag is die een probleem geeft, echter kan ik aan deze gashendel niks veranderen. Bij mijn AV50 gashendel zie ik inderdaad dat het schuifje in de hendel een 3 a 4mm stopt voor het einde, echter bij mijn 51 is de gashendel korter. Met andere woorden ik zit aan het einde. Dat gaat dus een andere gashendel worden.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Hoogte gasschuif Dellorto SHA

Ongelezen bericht door MobyJoost » 11 mei 2018, 21:37

Je moet allebei de gleufjes langer vijlen, zowel dat, dat het schuifje meeneemt, als dat, waar het begrensboutje insteekt.

SimonV
Berichten: 121
Lid geworden op: 17 aug 2017, 20:52
Woonplaats: Kruibeke - Belgium

Re: Hoogte gasschuif Dellorto SHA

Ongelezen bericht door SimonV » 11 mei 2018, 22:05

MobyJoost schreef:
11 mei 2018, 21:37
Je moet allebei de gleufjes langer vijlen, zowel dat, dat het schuifje meeneemt, als dat, waar het begrensboutje insteekt.
Gaat bij deze niet lukken ... het stuk dat uit te vijlen is bij een AV50 hendel is bij mijn 51 hendel gewoon weggelaten dus begrensboutje komt al tot op het einde. Ik zou er een foto van posten maar het forum begint plotseling te zeuren over de afmeting van mijn foto die te groot is terwijl ze slechts 270 op 480 is.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Hoogte gasschuif Dellorto SHA

Ongelezen bericht door Franky » 11 mei 2018, 22:29

Excuus. Ik geloof dat ik hier de fout in ging. Die is een AV10 blok, geen AV7 :oops: Ik zie het nu ook pas :oops: Dus die opmerking over de diameter van het spruitstuk is inderdaad incorrect.

Tja, andere gashendel dan maar hè? Anders wordt het wel erg moeilijk denk ik.

SimonV
Berichten: 121
Lid geworden op: 17 aug 2017, 20:52
Woonplaats: Kruibeke - Belgium

Re: Hoogte gasschuif Dellorto SHA

Ongelezen bericht door SimonV » 11 mei 2018, 22:54

Het is u vergeven ;-)

Een 12mm Dellorto met een rechtspruitstuk staat ook wel nog op het programma voor mijn Mobylette met AV7 als dit goedkomt maar eerst dit varkentje maar eens wassen.

Ik heb nog wel een hendel liggen van een MBK Salsa, ik ga die morgen eens bekijken of die wel de gewenste slag heeft en anders maar eens snelgas setje kopen of iets dergelijks.

SimonV
Berichten: 121
Lid geworden op: 17 aug 2017, 20:52
Woonplaats: Kruibeke - Belgium

Re: Hoogte gasschuif Dellorto SHA

Ongelezen bericht door SimonV » 12 mei 2018, 18:45

Inmiddels steekt er hendel op van een MBK 51 salsa op, die trekt zonder problemen de schuif tot boven. Nu maar eens zien of ik hem wat beter kan afstellen. Hij gaat nu 45 als ik halfgas geef maar bij volgas gaat hij viertakten en gaat hij en beetje trager ... standaard heeft het een 68 sproeier en ik heb een doosje sproeiers van 60 tot 78. Ik heb al eens een 66 gestoken met het idee dat viertakten zoveel is als teveel benzine maar minieme verbetering, als het al niet tussen mijn oren zit dat verschil.

Voorlopig vind ik nog weinig op het net ivm sproeiermaat voor een 15mm op een av10 behalve een referentie naar maatje 54 ... dat lijkt me wel erg klein ?

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Hoogte gasschuif Dellorto SHA + afstelling

Ongelezen bericht door MobyJoost » 12 mei 2018, 18:58

Volgens mij zit 54 dicht bij de juiste, voor een, verder, standaard motor.

SimonV
Berichten: 121
Lid geworden op: 17 aug 2017, 20:52
Woonplaats: Kruibeke - Belgium

Re: Hoogte gasschuif Dellorto SHA + afstelling

Ongelezen bericht door SimonV » 12 mei 2018, 19:07

Dan ga ik er maar eens gelijk mijn 60 insteken en zien wat de reactie is.... en nog een paar maatjes kleiner kopen.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Hoogte gasschuif Dellorto SHA + afstelling

Ongelezen bericht door loe » 12 mei 2018, 20:08

Ik heb nog splinternieuwe sproeiers voor dellortho liggen.nrs 50.51.52'53.54...alles voor 6, euro inc verzending

SimonV
Berichten: 121
Lid geworden op: 17 aug 2017, 20:52
Woonplaats: Kruibeke - Belgium

Re: Hoogte gasschuif Dellorto SHA + afstelling

Ongelezen bericht door SimonV » 13 mei 2018, 09:39

Als dat 5mm sproeiers zijn en je wil ze verzenden naar Belgie dan wil ik ze wel van je kopen. Komen ook nog wel van pas als ik de av50 voorzie van een 12mm dellorto.

Plaats reactie