Lekkende sproeier Gurtner

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Lekkende sproeier Gurtner

Ongelezen bericht door Franky » 17 mei 2018, 19:34

Ik heb weer een vervelend probleem erbij bij mijn bromfiets. Ik had heel veel moeite om de juiste sproeiers te vinden voor mijn 99z. Uiteindelijk heb ik ze toch gevonden. Echter, ze lekken :( De ene sproeier een beetje, de andere idioot veel. Andere sproeiers kopen is zo goed als onmogelijk. Ik moet deze sproeiers werkend zien te krijgen.

De sproeiers zien er niet origineel uit. Waarschijnlijk een reproductie. Ze lijken ook gestraald te zijn wat ronduit vreemd is :o
Het probleem is goed te zien. Je ziet waar de sporen van het contactoppervlak met de carb. Deze sporen lopen niet rondom. Het contactvlak is dus niet recht. Het probleem zit hem niet in de carb. Dit weet ik aangezien de twee sproeier verschillende sporen hebben. Als het de carb was zouden ze identiek zijn.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wie weet hier wat op?

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Lekkende sproeier Gurtner

Ongelezen bericht door PantinNL » 17 mei 2018, 20:34

Ik zou eens een dunne aluminium pakkingring proberen.
Henk

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Lekkende sproeier Gurtner

Ongelezen bericht door AGB » 17 mei 2018, 20:55

een heel dun soldeer randje op het raak vlak zetten ,

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Lekkende sproeier Gurtner

Ongelezen bericht door loe » 17 mei 2018, 22:09

Een klein strak passend rubber ringetje erover doen....of proberen of je m dichtkrygt met witte teflon gas tape.n metalen ring gaat niet lukken.heb ik al eens geprobeerd .het schroefdraad is dikker dan het pasvlak...met n rubbertje lukte het wel.
Laatst gewijzigd door loe op 17 mei 2018, 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Lekkende sproeier Gurtner

Ongelezen bericht door Lolle » 17 mei 2018, 22:09

AGB schreef:
17 mei 2018, 20:55
een heel dun soldeer randje op het raak vlak zetten ,
en met een scherp beiteltje het meeste tin er weer afdraaien zodat de groefjes gevuld blijven.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Lekkende sproeier Gurtner

Ongelezen bericht door Franky » 18 mei 2018, 17:23

Afdraaien? Hoe denk je dit in te spannen? Bij mijn andere sproeier is het een uitlijnfout tussen de schroefdraad en pasvlak. Je moet hem dus inspannen op de schroefdraad :shock: :roll:

De dunne aluminiumpakkingring vind ik ook niet zo geweldig als oplossing. Sproeiers moeten nogal eens los. Dan heb je elke keer een nieuw pakking nodig.

Ik vroeg me af in hoeverre ik met suptiel bijslijp werk kon komen. Met een soort slijpmiddel tussen de sproeier en een opofferingscarb misschien? Misschien met een polijstschijf de plekken die als eerst aanlopen heel ietsjes polijsten en dan kijken waar hij daarna aanloopt. Net zolang totdat het vlak is?

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Lekkende sproeier Gurtner

Ongelezen bericht door loe » 18 mei 2018, 19:22

Je kunt het proberen natuurlyk..100.000 x aandraaien en losdraaien.pff.wie zegt dat de sproeier zachter is dan de zamac van de carb..rubbertje lykt my toch een goede optie..en het soldeer hoef je niet weg te draaien.als je voor die optie kiest.het soldeer is zo zacht dat vormt zich wel by goed aan draaien.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Lekkende sproeier Gurtner

Ongelezen bericht door AGB » 18 mei 2018, 19:47

ja loe dat had ik ook gedacht ,soldeer heb je in soorten meer en minder lood dus je kan wisselen in hardheid,
mocht het op deze manier niet lukken dan kan je het soldeer er altijd weer af vegen door het te verhitten
het laagje ook maar heel dun er op doen
eerst oefenen op een oude sproeier :D

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Lekkende sproeier Gurtner

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 20 mei 2018, 11:09

Frank, als je carburateur lekt bij de sproeier zul je m.i. een andere sproeier moeten toepassen of - nog erger - een ander carburateur. Reparatie leidt m.i. zelden of nooit tot een goede blijvende oplossing.
Mijn ervaring is dat lekkage wordt veroorzaakt door de verkeerde of een beschadigde sproeier. En een verkeerde sproeier kan de zitting van de carburateur ter plekke van de sproeier beschadigen. Succes en groet, Joop

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Lekkende sproeier Gurtner

Ongelezen bericht door Franky » 20 mei 2018, 12:26

In een normale situatie zou ik het helemaal met je eens zijn Joop ;) Helaas is dit geen normale situatie. Ik zal het moeten doen met de spullen die ik heb. Tenzij iemand anders een type 9831 sproeier maat 280 (74) en 275 (72) heeft liggen natuurlijk :roll: Maar ik acht die kans zeer klein :(

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Lekkende sproeier Gurtner

Ongelezen bericht door Franky » 23 jun 2018, 17:23

Update:
Alles alle problemen zo makkelijk zijn als dit probleem ben ik snel klaar! :o :mrgreen:

Ik besloot toch mijn eigen idee als eerste te proberen. Dit idee was met een polijstschijfje op een dremel de vlakjes van de sproeier die als eerste aanliggen iets weg te polijsten. Dit is allemaal redelijk risicoloos. Dit in tegenstelling tot soldeer er op doen. Dit kon later altijd nog. Ik had een oude carb erbij gepakt om na elke polijst actie de sproeier te monteren en te zien welke vlakjes nu het hoogste waren. Zo ben ik eventjes druk geweest totdat ik het idee had dat het wel goed was. Toen ik de bijgewerkte sproeier monteerde zat de carb meteen potdicht :D Probleem opgelost! ;) Het was maar een halfuurtje werk.

Uiteraard liep ik meteen tegen het volgende probleem aan. De gemonteerde sproeier is 1 maatje kleiner dan volgens het boekje erin hoort. Mijn bougie is echter nog steeds te zwart. :thumbdown: Tijd om een beroep te gaan doen op de kennis van de Fransen. Mogelijk is het luchtfilter wat ik geplaatst heb een te grote restrictie. Nog steeds een lange lange weg te gaan.

Mocht ik in de toekomst toch nog lekkage problemen krijgen met de sproeier, dan zal ik het hier uiteraard melden. :)

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Lekkende sproeier Gurtner

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 23 jun 2018, 18:03

Knap opgelost, Frank. Had niet gedacht dat dit zo zou kunnen ! Groet, Joop.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Lekkende sproeier Gurtner

Ongelezen bericht door Franky » 23 jun 2018, 19:14

Ik had ook niet verwacht dat het zo simpel zou zijn. Messing is zacht materiaal. Het vormt zich kennelijk redelijk goed naar de vorm van de carburateur. Ik heb echt geen perfect pasvlak gemaakt met dat polijsten. Dat is onmogelijk. Maar het is kennelijk vlak genoeg om de overige ongelijkheden eruit te drukken bij het monteren.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Lekkende sproeier Gurtner

Ongelezen bericht door loe » 23 jun 2018, 20:34

Welk polijstschyje heb je gebruikt frank..en wat voor polystmiddel..?lykt my handig om te weten voor als ik of anderen hier ook een x mee te maken krygen...
Heb je al geprobeerd zonder luchtfilter te ryden .als t kleur van de bougie wel goed is .

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Lekkende sproeier Gurtner

Ongelezen bericht door Franky » 26 jun 2018, 17:52

Goed punt.
Van het merk Dremel
Polijstschijf: 429
Polijstmiddel: 421 (dit vermoed ik. Ik kan dit niet meer vinden)

Zonder luchtfilter rijden is erg link. Ik ga waarschijnlijk eerst een ander filter proberen.

Plaats reactie