Ontstekingsproblemen en ombouwen naar electronische ontsteking AV10

SimonV
Berichten: 121
Lid geworden op: 17 aug 2017, 20:52
Woonplaats: Kruibeke - Belgium

Ontstekingsproblemen en ombouwen naar electronische ontsteking AV10

Ongelezen bericht door SimonV » 03 jul 2018, 19:15

Ik vermoed dat mijn condensator problemen geeft van mijn 51v met AV10 blok, heeft het nut deze vanonder het vliegwiel te halen en extern te monteren ?

De symptomen zijn deze tijdens en na een rit van 160km. Na de eerste 60km traag in colonne te rijden bij +30 graden begon hij al duidelijk soms een vonk over te slaan tijdens stationair om dan kort daarna langzaam weg te zakken en niet meer te starten. Ik heb toen de bougie veranderd en hij starte weer maar dat is achteraf bekeken toeval geweest. 5km verder bij de eerste stop weer wat kuren, kwam er wat op neer zolang ik op snelheid was hij het deed maar vanaf ik in lage toeren kwam het nog moeilijk was om hem aan de praat te krijgen. Weer wat geprutst en nog 100km gereden zonder opvallende problemen. Volgende ochtend weer met geen stokken aan de praat te krijgen, dacht dan dat er vuil in de carbu zat ( die nieuw is trouwens ) en sproeier eens doorgeblazen en weer was hij weg. Nu ben ik vandaag gaan rijden en na 10km goed warm te rijden voelde ik dat hij weer in de problemen kwam in lage toeren maar toch nog net thuis geraakt. Eens thuisgekomen ging hij nog wel stationair maar gas bijgeven leek wel alsof de motor verzoop ... half uur later weer geen enkel probleem.

Persoonlijk dacht ik dat een condensator het wel of niet doet maar kan het zulke willekeurige kuren geven ?

Eerst had ik het plan opgevat de elektronische ontsteking van een latere AV10 van een MBK salsa te steken die ik liggen heb maar als ik zie dat bij het nieuwere blok het vliegwiel op een spie zit vraag ik me af of dat wel gaat passen op mijn oudere AV10 ? Ik heb zo een flauw vermoeden dat die geen spiebaan heeft op de krukas en ik bijgevolg het nieuwe vliegwiel niet juist kan plaatsen ?

Voorlopig heb ik maar een condensator besteld van een Minarelli ontsteking van een Fiat X1/9 omdat die gemakkelijker extern te monteren is dan een originele.

Fotootje van de bewuste ontsteking:
2018-07-03 15.44.48 (Custom).jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Ontstekingsproblemen en ombouwen naar electronische ontsteking AV10

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 03 jul 2018, 20:47

Ontstekingsspoel vervangen. Zie www.pantin.nl. Succes. Joop

SimonV
Berichten: 121
Lid geworden op: 17 aug 2017, 20:52
Woonplaats: Kruibeke - Belgium

Re: Ontstekingsproblemen en ombouwen naar electronische ontsteking AV10

Ongelezen bericht door SimonV » 03 jul 2018, 21:59

Is dat niet meer voor de types die hun hoogspanningsspoel onder het vliegwiel hebben en niet voor diegene met een extern bobijn zoals ik ?

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Ontstekingsproblemen en ombouwen naar electronische ontsteking AV10

Ongelezen bericht door Franky » 03 jul 2018, 22:04

Ja en nee. Ja omdat Pantin.nl ombouw sets aanbied dus daar heb jij gelijk in. Nee omdat Pantin.nl dus ook onderdelen levert voor ontstekingen zoals die van jouw. Daar gaan ook onderdelen kapot.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Ontstekingsproblemen en ombouwen naar electronische ontsteking AV10

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 03 jul 2018, 22:07

gecorrigeerd, zie boven
Laatst gewijzigd door GROENEKAN op 03 jul 2018, 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Ontstekingsproblemen en ombouwen naar electronische ontsteking AV10

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 03 jul 2018, 22:08

SimonV schreef:
03 jul 2018, 21:59
Is dat niet meer voor de types die hun hoogspanningsspoel onder het vliegwiel hebben en niet voor diegene met een extern bobijn zoals ik ?
Klopt, excuus, ik was te snel en zal voortaan eerst goed kijken/lezen. Joop

SimonV
Berichten: 121
Lid geworden op: 17 aug 2017, 20:52
Woonplaats: Kruibeke - Belgium

Re: Ontstekingsproblemen en ombouwen naar electronische ontsteking AV10

Ongelezen bericht door SimonV » 03 jul 2018, 22:09

En hoe waarschijnlijk is het dat de ontstekingsspoel dit in mijn geval veroorzaakt ?

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Ontstekingsproblemen en ombouwen naar electronische ontsteking AV10

Ongelezen bericht door loe » 03 jul 2018, 23:18

Probeer eerst maar es een nieuwe bobine .blauwe vespa.

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Ontstekingsproblemen en ombouwen naar electronische ontsteking AV10

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 03 jul 2018, 23:20

Ik zou eerst is een nieuwe condensator proberen. En dan idd extern plaatsen.

De oude niet weggooien, (laten) testen op een testkast dan weet je of daar het probleem zit.

Gr J E

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Ontstekingsproblemen en ombouwen naar electronische ontsteking AV10

Ongelezen bericht door MobyJoost » 03 jul 2018, 23:21

Bij deze hoge temperaturen, kan het makkelijk gebeuren, dat de carburateur te warm wordt en benzine al begint te vergassen, voordat de sproeier bereikt wordt. Dat heet "vapour lock". Je mengsel is dan helemaal in de war en dat kan zulke rare effecten hebben.

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Ontstekingsproblemen en ombouwen naar electronische ontsteking AV10

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 03 jul 2018, 23:22

loe schreef:
03 jul 2018, 23:18
Probeer eerst maar es een nieuwe bobine .blauwe vespa.
Idd en ook deze (laten) testen.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Ontstekingsproblemen en ombouwen naar electronische ontsteking AV10

Ongelezen bericht door Franky » 04 jul 2018, 07:45

Ik heb hier kennelijk een iets andere kijk op. Mijn advies:
Controleer en vervang de volledige ontsteking. Het spul is allemaal hartstikke oud. Natuurlijk gaat dit problemen geven.
Controleer en vervang indien nodig: contactpunten en voedingsspoel. Bij de voedingsspoel moeten de elektrische connecties nog goed vast zitten.
Vervang: al het andere. Inclusief bekabeling.

Het kan best zijn dat je problemen niet van de ontsteking komen. Die ontstekingproblemen ga je toch wel krijgen. Preventief aanpakken die oude spullen. Dan heb je het meeste plezier van je oude brommer. Werkt je brommertje na deze reparatie nog niet goed, dan wordt dit topic pas interessant. Want dan is er iets moeilijkers aan de hand. Op het moment is je bromfiets hoogst waarschijnlijk een samenraapsel van oude spullen. Natuurlijk werkt dat niet betrouwbaar. ;)

SimonV
Berichten: 121
Lid geworden op: 17 aug 2017, 20:52
Woonplaats: Kruibeke - Belgium

Re: Ontstekingsproblemen en ombouwen naar electronische ontsteking AV10

Ongelezen bericht door SimonV » 04 jul 2018, 10:11

Helaas is de brommer geen samenraapsel van oude spullen maar eentje met amper 4000km op de teller die nog nooit geen regen heeft gezien. Geen slechte connecties, geen slechte kabels .... enkel veroudering door leeftijd zou een rol mogen spelen en dan denk nog het meest richting bobine en condensator.

Carburator is een nieuwe en originele dellorto die nog nooit problemen heeft gegeven hiervoor bij warm weer, het is uiteraard niet onmogelijk maar voorbije weekend eerste keer problemen na 60km, dan 100km niks meer en gisteren na 10km al ? Wat me bij MBK / motobecane wel opvalt is dat er geen dikke kunstof pakking tussen het spruitstuk zit ergens om vapourlock tegen te gaan zoals bij veel honda’s en ook wel auto’s met carburator wel het geval is om vapourlock tegen te gaan.

Ik zal maar gewoon beginnen bij het begin en eens met de condensator beginnen, daar heb ik weinig aan te verliezen.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Ontstekingsproblemen en ombouwen naar electronische ontsteking AV10

Ongelezen bericht door Franky » 04 jul 2018, 10:15

SimonV schreef:
04 jul 2018, 10:11
enkel veroudering door leeftijd zou een rol mogen spelen
Dit is ook precies wat ik bedoel. Het spul hoeft niets een gebruikt te zijn om kapot te zijn als het zo oud is.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Ontstekingsproblemen en ombouwen naar electronische ontsteking AV10

Ongelezen bericht door PantinNL » 04 jul 2018, 15:06

Bij warm weer heeft de condensator het extra moeilijk; als deze dan ook nog tegen een warm blok geschroefd zit, is dat vragen om problemen.
Kenmerk van slechte condensator is ook knallen. De kans dat de bobine slecht is, lijkt me ook een reële mogelijkheid.
Vapour lock kan je gemakkelijk uitsluiten door met een spuitbus water te vernevelen op de carburateur. Door afkoeling loopt de brommer ineens weer prima. Bij mobylette kan dat optreden boven de 30 graden. Ik heb ooit een ritje met de RHC meegereden in de Achterhoek. Het was 35 graden en ik moest toen de schermen van mijn AV31 losgooien en sproeien. Zolang je door kunt rijden is er geen probleem, maar er reden trage rijwielen met hulpmotor mee en dus was de koeling slecht. Vapour lock komt alleen onder extreme omstandigheden voor.
Henk

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Ontstekingsproblemen en ombouwen naar electronische ontsteking AV10

Ongelezen bericht door MobyJoost » 04 jul 2018, 19:54

Deze ontsteking is niet oud genoeg, om te vergelijken met die, van een Mobylette/Motobécane uit 1960. Ik gebruik onderdelen, ook ontstekings-, die ouder zijn. De, originele, puntenontsteking van mijn 51 Super uit 1984, voldoet prima met nieuwe (transval ) punten en een nieuwe, originele Yamaha, condensator( van na 2000). En inderdaad, in de stad rijden, met deze temperaturen, geeft meer problemen, dan als ik langere stukken op top kan rijden, buiten de stad. Ik hoef ook niet hard te rijden, als ik langere stukken kan rijden, draai ik het gas iets terug, zodat de variateur wel op geschakeld blijft, maar de motor een aangename kruissnelheid houdt. Is ook stukken zuiniger.

SimonV
Berichten: 121
Lid geworden op: 17 aug 2017, 20:52
Woonplaats: Kruibeke - Belgium

Re: Ontstekingsproblemen en ombouwen naar electronische ontsteking AV10

Ongelezen bericht door SimonV » 06 jul 2018, 16:48

Vandaag is de externe condensator toegekomen, eens zien wat dat geeft. Vapourlock is niet onmogelijk natuurlijk bij deze temperaturen, is dat dan de benzine in de vlotterbak die gasvormig is geworden of ?

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: Ontstekingsproblemen en ombouwen naar electronische ontsteking AV10

Ongelezen bericht door Mobygek » 06 jul 2018, 16:57

Klopt, het verdampt gewoon, er ontstaan luchtbellen zeg maar.
vrgr gerard

SimonV
Berichten: 121
Lid geworden op: 17 aug 2017, 20:52
Woonplaats: Kruibeke - Belgium

Re: Ontstekingsproblemen en ombouwen naar electronische ontsteking AV10

Ongelezen bericht door SimonV » 06 jul 2018, 23:09

Beetje aan het knutselen geweest, originele condensator verwijderd en eentje van een auto ( voor een Minarelli ontsteking van een Fiat X1/9 van het merk BERU om precies te zijn ) aan de bobijn gemonteerd. Werken doet het al, morgen eens een ritje gaan doen en zien of er al wat veranderd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Ontstekingsproblemen en ombouwen naar electronische ontsteking AV10

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 17 jul 2018, 06:33

Hallo Simon,

Heb je toevallig al wat kilometers gereden met de X1/9 condensator? En wat zijn je bevindingen?

Ik heb zelf een X1/9 in mijn bezit (viewtopic.php?f=24&t=4034), dus ik vind het wel een interessante kwestie. Die condensatoren zijn prima te verkrijgen, voor ongeveer 10 euro.

Bij de meeting in Friesland hebben we het nog even over gehad. We vroegen ons af of de capaciteit van de X1/9 condensator zodanig overeenkwam met die van Novi dat het goed zou werken op een Mobylette.

Gr. Marco

Plaats reactie